Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvis du er mann: Aldri vis at du er svak eller usikker !

Gjest b87fa...e88

Anbefalte innlegg

Gjest b87fa...e88
Skrevet

Etter mange år i det "moderne" norge og dating scenen har jeg erfart og lagt merke til "gamle" ting som fortsatt gjelder, selvom feminismen og kvinner sier noe annet: Som mann må du aldri vise at du er svak eller vise at du er usikker, du kan gjerne være det på innsiden, men du må ikke vise det.
De gangene jeg har vist usikkerhet, en svakhet eller noe annet som kan vise at jeg er sårbar, og faktisk et menneske, så har dama jeg har datet/vært sammen med mistet interessen, dette er så påfallende at jeg vil si at det er bedre for menn å gjøre som tidligere generasjoner menn og holde alt av "svake" følelser etc. inne i seg, for guds skyld ikke vis det foran kjæresten din.. hun mister respekten for deg som mann og partner/sexpartner, du blir nedgradert og tilslutt dumpa.
Jeg er snart 50 år og dette har vært en gjenganger siden jeg begynte å "date" jenter og damer, skulle ønske jeg hadde fulgt mitt eget råd.
Jeg har alltid vært en følsom mann og vist følelser etc. slik som en "moderne" mann skal gjøre, men det har sjelden gjort ting bedre.
Som mann må du alltid være den sterke i forholdet, du kan ikke vise svakhet uansett hva det moderne samfunnet sier at er greit, jenter har fortsatt instinkter fra da vi var "steinaldermennesker" og en "sterk" mann som tåler alt er fortsatt det de ser etter, det er noe feminismen ikke tar høyde for eller forteller, ivhertfall ikke menn.

Anonymous poster hash: b87fa...e88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ydmykhet er en kraft. Det aa vaere ydmyk, er er en styrke. Det er naar man er aerlig paa svakhetene og usikkerheten sin, man blir sterk, er mitt inntrykk.

Vet ikke helt om jeg hadde satset paa eller savnet de jentene, du snakker om.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Gjest b87fa...e88
Skrevet
Kajac skrev (8 minutter siden):

For noe tull

Ok, så hva er din erfaring? min erfaring er noe annet..

Gjest b87fa...e88
Skrevet
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

Ydmykhet er en kraft. Det aa vaere ydmyk, er er en styrke. Det er naar man er aerlig paa svakhetene og usikkerheten sin, man blir sterk, er mitt inntrykk.

Vet ikke helt om jeg hadde satset paa eller savnet de jentene, du snakker om.

Jeg har vært ydmyk, vist medfølelse, noen ganger vist min usikkerhet, men det har alltid resultert i at de har dumpet meg, mistet respekten for meg som mann, de tolker det som at jeg har dårlig selvtillit osv.. og da er det kroken på døra med en gang...

Skrevet
Gjest b87fa...e88 skrev (5 minutter siden):

Jeg har vært ydmyk, vist medfølelse, noen ganger vist min usikkerhet, men det har alltid resultert i at de har dumpet meg, mistet respekten for meg som mann, de tolker det som at jeg har dårlig selvtillit osv.. og da er det kroken på døra med en gang...

Overdreven selvtillit. tyder som regel paa det motsatte. Lavt selvbilde.

Og de jentene, som girer paa saanne menn, pleier ikke aa ha saa mye mellom oerene.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Tror ikke det er tull i det hele tatt. Jeg tror det stemmer 100%. Det gjelder også i jobb. Jeg er ikke god på det i det hele tatt selv, men det lønner seg å holde usikkerhet og bekymringer for seg selv. Vi har fremdeles meget primitive apehjerner, selv om det ligger en tynn moderne glasur av rasjonalitet over, og vi reagerer stort sett på instinkt enten vi vil innrømme det eller ikke. Uklokt å vise svakhet, selv om man føler seg inni seg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minute ago, Karltorbj said:

Overdreven selvtillit. tyder som regel paa det motsatte. Lavt selvbilde.

Og de jentene, som girer paa saanne menn, pleier ikke aa ha saa mye mellom oerene.

Alle kvinner vil ha vinnere...

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Karltorbj said:

Ja, de fleste, men da snakker vi om noe annet.

De liker ikke bloeffmakere.

Jeg er ikke overbevist om at vi klarer se forskjellen, hvis man ikke viser det utad. Derfor lønner deg seg å være på den sikre siden. Det er helt poenget til OP.

Skrevet (endret)
DrOnline skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke overbevist om at vi klarer se forskjellen, hvis man ikke viser det utad. Derfor lønner deg seg å være på den sikre siden. Det er helt poenget til OP.

Da gjennomskuer de deg, hvis de har noe mellom oerene.

Og da blir det ynkelig og patetisk.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 2
Gjest 5c087...397
Skrevet

For å sitere en psykolog som hadde intervjuet mange menn om temaet, som siterte en mann som snakket om kona og døttrene sine: "They rather I die on my high horse than see me fall".

At menn skal være følsome betyr at de skal være følsomme når kvinnen trenger forståelse. Kvinnen har ingen interesse av å høre om mannens følelser eller problemer. De har selvsagt mer enn nok med sine egne.

Anonymous poster hash: 5c087...397

Skrevet
Gjest 5c087...397 skrev (2 minutter siden):

For å sitere en psykolog som hadde intervjuet mange menn om temaet, som siterte en mann som snakket om kona og døttrene sine: "They rather I die on my high horse than see me fall".

At menn skal være følsome betyr at de skal være følsomme når kvinnen trenger forståelse. Kvinnen har ingen interesse av å høre om mannens følelser eller problemer. De har selvsagt mer enn nok med sine egne.

Hvorfor er det snakk om aa falle?

Skrevet
Gjest 5c087...397 skrev (5 minutter siden):

Den sorten ja, er det jeg snakker om.

Skrevet (endret)
Karltorbj skrev (1 time siden):

Da gjennomskuer de deg, hvis de har noe mellom oerene.

Spørs også hvor mye man må skuespille. Man skal jo være mest mulig seg selv og minimere skuespillingen. Det er vanskelig å spille noe veldig annerledes enn man er og det blir fort gjennomskuet.

Endret av Simen1
Skrevet
Gjest b87fa...e88 skrev (1 time siden):

Etter mange år i det "moderne" norge og dating scenen har jeg erfart og lagt merke til "gamle" ting som fortsatt gjelder, selvom feminismen og kvinner sier noe annet: Som mann må du aldri vise at du er svak eller vise at du er usikker, du kan gjerne være det på innsiden, men du må ikke vise det.
De gangene jeg har vist usikkerhet, en svakhet eller noe annet som kan vise at jeg er sårbar, og faktisk et menneske, så har dama jeg har datet/vært sammen med mistet interessen, dette er så påfallende at jeg vil si at det er bedre for menn å gjøre som tidligere generasjoner menn og holde alt av "svake" følelser etc. inne i seg, for guds skyld ikke vis det foran kjæresten din.. hun mister respekten for deg som mann og partner/sexpartner, du blir nedgradert og tilslutt dumpa.
Jeg er snart 50 år og dette har vært en gjenganger siden jeg begynte å "date" jenter og damer, skulle ønske jeg hadde fulgt mitt eget råd.
Jeg har alltid vært en følsom mann og vist følelser etc. slik som en "moderne" mann skal gjøre, men det har sjelden gjort ting bedre.
Som mann må du alltid være den sterke i forholdet, du kan ikke vise svakhet uansett hva det moderne samfunnet sier at er greit, jenter har fortsatt instinkter fra da vi var "steinaldermennesker" og en "sterk" mann som tåler alt er fortsatt det de ser etter, det er noe feminismen ikke tar høyde for eller forteller, ivhertfall ikke menn.

Jeg må si at jeg synes det er fryktelig trist at dette er hva du sitter igjen med etter femti år. For å være litt flåsete så trenger du å møte bedre damer, og det er mulighet for helt andre relasjoner enn hva du beskriver. 

Jeg ser meg selv som en ganske tradisjonell mann. Jeg fikser og skrur og løfter og slåss. Jeg tar hånd om hva jeg skal ta hånd om, og er mannen i familien. Kona mi setter helt klart pris på disse sidene.

Men jeg har også tvil, sorg, skam, usikkerhet, frykt, sinne og hele spekteret av følelser. Noen ganger trenger jeg å snakke om ting, noen ganger trenger jeg råd, noen ganger trenger jeg trøst og andre ganger trenger jeg et spark i ræva.

Når ting er vanskelig og forvirrende er kona mi mitt vater og anker. Og jeg gjør mitt beste for å være det for henne når hun trenger det. Uten henne ville livet vært fattig, og det vet hun veldig godt at jeg synes.

Aldri på noe tidspunkt har jeg følt at hun ser ned på meg fordi jeg viser disse sidene. Om noe tror jeg vi umulig kunne hatt samme relasjonen uten denne dynamikken. Jeg ser ikke en gang på det som å vise svakhet, eller noe sånt. Det er en del av å være et helt menneske, og det burde ikke noen få deg til å føle at det er ugreit å være. Det er ingenting galt med at du er en følsom mann, og om dama ikke liker det... vel, da er dere ikke noen god match da.

En partner som hadde ydmyket meg eller forlatt meg på grunn av slikt skulle fått min velsignelse til å gå, for å si det sånn.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Griever skrev (39 minutter siden):

Jeg må si at jeg synes det er fryktelig trist at dette er hva du sitter igjen med etter femti år. For å være litt flåsete så trenger du å møte bedre damer, og det er mulighet for helt andre relasjoner enn hva du beskriver. 

Jeg ser meg selv som en ganske tradisjonell mann. Jeg fikser og skrur og løfter og slåss. Jeg tar hånd om hva jeg skal ta hånd om, og er mannen i familien. Kona mi setter helt klart pris på disse sidene.

Men jeg har også tvil, sorg, skam, usikkerhet, frykt, sinne og hele spekteret av følelser. Noen ganger trenger jeg å snakke om ting, noen ganger trenger jeg råd, noen ganger trenger jeg trøst og andre ganger trenger jeg et spark i ræva.

Når ting er vanskelig og forvirrende er kona mi mitt vater og anker. Og jeg gjør mitt beste for å være det for henne når hun trenger det. Uten henne ville livet vært fattig, og det vet hun veldig godt at jeg synes.

Aldri på noe tidspunkt har jeg følt at hun ser ned på meg fordi jeg viser disse sidene. Om noe tror jeg vi umulig kunne hatt samme relasjonen uten denne dynamikken. Jeg ser ikke en gang på det som å vise svakhet, eller noe sånt. Det er en del av å være et helt menneske, og det burde ikke noen få deg til å føle at det er ugreit å være. Det er ingenting galt med at du er en følsom mann, og om dama ikke liker det... vel, da er dere ikke noen god match da.

En partner som hadde ydmyket meg eller forlatt meg på grunn av slikt skulle fått min velsignelse til å gå, for å si det sånn.

Veldig bra formulert, hadde jeg kunnet gitt deg seks lyspaerer, saa hadde jeg gjort det. 👍

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det fantes en tid hvor det var en styrke å våge å vise svakhet. Gjerne fra den tiden som mange (ikke alle) unge i dag omtaler som en tid med giftig maskulinitet(?)

Men jeg ser også i økende grad at i dagens samfunn som stadig blir mer polarisert og dominert av politisk korrkekthet, hvor folk er stadig mer redd for å stå for egne meninger. At det det å vise svakhet har blitt farligere.

Det jeg observerer minner meg litt om når de svakeste individene i en flokk går sammen og angriper flokkledere som fremviser svekket helse.

Kanskje litt på siden av det faktiskt temaet, men det slo meg i dagens klima.

Endret av Theo343
Skrevet

Etter pandemiens isolasjon og skjermene har tatt over livet til folk så har folk blitt stadig mer opptatt av hva andre tenker om dem og føler ditto mindre på hva man egentlig tenker og føler selv. Det er jo egentlig et sånt tankespinn TS driver med her. Jeg tror man rett og slett bare må henge mer med folk og sosialisere mer - så blir man også mer selvsikker.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gjest b87fa...e88 skrev (1 time siden):

Ok, så hva er din erfaring? min erfaring er noe annet..

Å være følsom og å være svak er to helt forskjellige ting. Å kunne vise følsomhet er en styrke, med mindre du bare går rundt og sipper hele dagen. Men da er det åpenbart ikke følsomheten som er problemet. Å våge å vise frem hele seg selv, inkludert det man kanskje ser på som svakheter, vitner om selvtillit og selvsikkerhet. Og det er kanskje den viktigste egenskapen i jakten på en date. 

Jeg kjenner ikke deg, men jeg mistenker at du ikke helt forstår hva det vil si å være en følsom mann. Det var en gang jeg også tenkte at damer bare ville ha "sterke" og "følelsesløse" menn. Jeg anså meg selv som en snill, følsom mann, men ingen ville ha meg. Når jeg ser tilbake på meg selv den gangen er det lett å se hva jeg gjorde feil. Jeg var ikke en "følsom mann". Jeg var en trist og deprimert mann som dro ned humøret til alle rundt meg. Selvfølgelig vil ikke noen date en fyr som går rundt og er trist og klager hele tiden.

Følsomhet er en styrke i et forhold. Men å være en følsom mann handler ikke bare om å vise dine egne følelser og svakheter. Det handler like mye om å ivareta partnerens følelser, å være der for dem når de trenger det, og å løfte hverandre opp. 

Om det jeg sier er helt på bærtur, så tror jeg du sannsynligvis har vært veldig uheldig med datene dine, eller rett og slett går etter helt feil type damer.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...