Gå til innhold

Platespiller spiller lavt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har en ProJect Carbon Debut platespiller som er koblet til en eldre forsterker ( Onkyo TX-NR636 ). Denne forsterkeren har "Phono" utgang som platespilleren er koblet til. Det jeg har bitt meg merke i lenge nå, er at når jeg skal spille av en plate, så må jeg alltid skru lyden på forsterkeren sykt mye opp for å få greit volum. Hva er det som gjør dette? 

Må jeg har en RIAA-forsterker på denne? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Det er vel heller det at all ny musikk er spilt inn absurd høyt. Ref. Loudness Wars.

Men hvorfor er da lyden lav? 

Skrevet
Just now, Ludvig86 said:

Men hvorfor er da lyden lav? 

Fordi LP-plater ikke er spilt inn så høyt som annen musikk. F.eks. nye CD-er, strømming, radio etc. LP-ene har fysisk begrensning siden det er en nål som går i et spor. For høyt signal så vil nåla hoppe.

Du har samme på gamle CD-plater. De har også veldig lav lyd.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Fordi LP-plater ikke er spilt inn så høyt som annen musikk. F.eks. nye CD-er, strømming, radio etc. LP-ene har fysisk begrensning siden det er en nål som går i et spor. For høyt signal så vil nåla hoppe.

Du har samme på gamle CD-plater. De har også veldig lav lyd.

Takk for svar! 👍🏼

Men er det noen måte jeg kan løse denne "problemet" på? 

Endret av Ludvig86
Skrevet

Kan være dårlig design. Har en gang kjøpt en presumptivt bra forforsterker på HiFi-klubben, den ga så lavt signal ut at den var ubrukelig.
En extern RIAA preamp kan muligens fungere bedre, man må bare prøve seg fram.

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, Hårek said:

Kan være dårlig design. Har en gang kjøpt en presumptivt bra forforsterker på HiFi-klubben, den ga så lavt signal ut at den var ubrukelig.
En extern RIAA preamp kan muligens fungere bedre, man må bare prøve seg fram.

Da må man huske å ikke bruke "phono"-inngangen på forsterkeren men en annen AUX-inngang. Hvis ikke blir frekvensresponsen helt banan.

• Liker 1
Skrevet

Har du sjekket om du kan justere lydnivået for inngangen(e) på forsterkeren? (Min Denon lar meg sette verdiene ganske mye..)

Skrevet
Woff skrev (1 time siden):

Har du sjekket om du kan justere lydnivået for inngangen(e) på forsterkeren? (Min Denon lar meg sette verdiene ganske mye..)

Nei. Har ikke sjekket dette. Takk for tipset! 

Skrevet

Jeg hadde en platespiller engang, som var en del av et sett med forsterker, CD-spiller, radio osv...

Der var det presisert at platespilleren måtte kobles til en egen inngang på forsterkeren. Koblet jeg den til phono-inngangen, ble lyden alt for lav. Det sier meg at platespilleren ikke hadde en egen forsterker på phono-utgangen, og at platespillerinngangen på forsterkeren øker nivået mer enn på andre kilder.

Hvis platespilleren ikke har egen forsterker på phono-utgangen, og forsterkeren ikke har egen inngang for platespillere uten egen forsterker, må man vel ha en slags forforsterker i mellom et sted?

Skrevet
Nukleosid skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde en platespiller engang, som var en del av et sett med forsterker, CD-spiller, radio osv...

Der var det presisert at platespilleren måtte kobles til en egen inngang på forsterkeren. Koblet jeg den til phono-inngangen, ble lyden alt for lav. Det sier meg at platespilleren ikke hadde en egen forsterker på phono-utgangen, og at platespillerinngangen på forsterkeren øker nivået mer enn på andre kilder.

Hvis platespilleren ikke har egen forsterker på phono-utgangen, og forsterkeren ikke har egen inngang for platespillere uten egen forsterker, må man vel ha en slags forforsterker i mellom et sted?

Jeg fant dette i manualen: 

Sitat

Connection with turntable: If it uses an MM type cartridge and does not have a built-in audio equalizer, connect it to the 3 PHONO jack.

If the connected turntable has a built-in audio equalizer, connect it to the 2 TV/CD jack. ¼ If it uses an MC type cartridge, install an audio equalizer compatible with MC type cartridge between the unit and the turntable by connecting it to the 2 TV/CD jack.

For details, refer to the turntable's instruction manual. ¼ If the turntable has a ground wire, connect it to the GND terminal of this unit. If connecting the ground wire increases noise, disconnect it.

Prøvde å bytte utgang til TV/CD, og da forsvant lyden helt. 

Skrevet (endret)

Hvor mye lavere snakker vi om?

Det er som nevnt helt normalt at du må kanskje skru lyden opp 50% for å nå samme volum som feks Spotify 

Kanskje du kan bruke en dB måler på mobilen og skru volumet opp slik at vinylen er "ganske høyt", notere dB nivå, og så spille av samme låt fra en annen kilde uten å justere volumet, for å se hvor mange dB forskjell det er?

Endret av John-B
Skrevet
John-B skrev (1 minutt siden):

Hvor mye lavere snakker vi om?

Det er som nevnt helt normalt at du må kanskje skru lyden opp 50% for å nå samme volum som feks Spotify 

Såpass ja? 

Om det stemmer så er det nok innenfor "normalen". Ligger på 30dB nå, og da er det greit til lytting som man klarer å ha en rolig samtale over. 

Skrevet
Ludvig86 skrev (6 minutter siden):

Jeg fant dette i manualen: 

Prøvde å bytte utgang til TV/CD, og da forsvant lyden helt. 

Du må opplagt koble platespilleren til 3 PHONO jack

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...