leticia Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden BadCat skrev (5 minutter siden): Økonomi er viktig når folk flest jobber i 40 år. Hvis skatteforskjellen er nok til å bli økonomisk uavhengig resten av livet etter 20 år er det ikke ei fillesak. Ja, økonomi er viktig, men som sagt så er det andre verdier som kanskje holder folk tilbake i Norge. (Eller hvilket som helst annet land de kommer fra). Så kan du også spørre deg selv om hva som hadde skjedd med et land hvis "alle" skulle blitt økonomisk uavhengige og stukket ut av landet som 40 åringer... (at de har jobbet fra 20 til 40).
Folkflesk Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) BamseMums80 skrev (39 minutter siden): Det var gjerne en tragedie i seg selv. Men nå er Mr. Kirk en evig martyr,og dette var en gavepakke til alle som er på høyresiden i USA,og tydeligvis her i Norge også. Dette kommer bare til å vokse seg større og sterkere. Dette hva da? Det at en amerikansk influenser få har hørt om blir drept i USA har ingenting å si for norsk politikk. USA er allerede radikalisert. Og det blir ikke bedre der så lenge de ikke blir kvitt fascisten Trump. Endret 5 timer siden av Folkflesk 6
Krig og fred Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) 49 minutes ago, Sir said: Ja jeg er klar over at det er mange forskjellige grunner til at disse ble drept, ikke bare meningen til vedkommende. Poenget var hva disse hadde til felles, ikke at de var identiske. Jeg har ikke hevdet noe slikt. Det var sikkert komplekse bakenforliggende årsaker til at Kirk ble drept også, ikke kun meningen hans. jeg føler du har gjort en «Attribute substitution» her, for dette ble litt god dag mann økseskaft. Men de har flere forskjeller enn likheter. Jesus hadde jo langt hår. Og Jesus snakket om å elske sine fiender, ikke owne libs og lage offentlig gapestokk over politiske motstandere slik Kirk Gjorde. Vedkommende som lagde det bildet, gjorde som ut i fra et ønske om å tiltrekke seg/manipulere religiøse mennesker. Det er så åpenbart at det er ganske så oppsiktsvekkende at noen folk ikke skjønner det. MAGA er så langt unna jesu liv og virke som det overhodet er mulig å komme. Endret 5 timer siden av Krig og fred 4 1
Tussi Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Sir skrev (9 minutter siden): «Han sa at han ikke ville stole på en svart pilot, fordi han mente de bare fikk jobben på grunn av hudfargen, sier Stephens» Dette er feil. Han sa aldri noe slikt. sammenligningen med ABB er vel like søkt som sammenligningen med Jesus som ble nevnt tidligere i tråden. Hilde Løvdal Stephens klarer ikke å holde seg helt upartisk her, som forøvrig er ironisk gitt hvem hun kritiserer. Kirk var jo nettopp negativ til liberale universitetsprofessorer. Jeg synes Eirik Løkke gir en mer riktig gjengivelse av faktiske forhold. Det han trolig har ment, og som har vært et problem der borte, er at veldig mange svarte har blitt kvotert inn på studier, slik at man ikke lenger vet om svarte er inne pga kvalifikasjoner eller pga rase. Og det har gjort at mange svarte med høy utdanning, f eks leger, er uglesett i USA 1 2
Folkflesk Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Tussi skrev (7 minutter siden): Det han trolig har ment, og som har vært et problem der borte, er at veldig mange svarte har blitt kvotert inn på studier, slik at man ikke lenger vet om svarte er inne pga kvalifikasjoner eller pga rase. Og det har gjort at mange svarte med høy utdanning, f eks leger, er uglesett i USA Uglesett av trumpister og hvite tapere som har kommet til kort selv. Folk med litt IQ ugleser selvsagt ikke svarte i høye yrker. Endret 4 timer siden av Folkflesk 5
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Folkflesk skrev (Akkurat nå): Uglesett av høyreradikalere og trumpister. Det vet jeg ingenting om, jeg tenker ikke slik selv 1
mandodiao Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Tussi skrev (2 minutter siden): Det han trolig har ment, og som har vært et problem der borte, er at veldig mange svarte har blitt kvotert inn på studier, slik at man ikke lenger vet om svarte er inne pga kvalifikasjoner eller pga rase. Og det har gjort at mange svarte med høy utdanning, f eks leger, er uglesett i USA Hva? Er dette sant? Er en mørkhudet lege potensielt uglesett pga. at personen kanskje kan ha fått kvoteringsfordel på inntak til studiet? Det er sprøtt, jeg skal ikke diskutere med deg hvor dumt det er, da det ikke er din/deres mening. Men dette har jeg ikke hørt om før. 3
Sir Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Krig og fred skrev (13 minutter siden): Men de har flere forskjeller enn likheter. Jesus hadde jo langt hår. Og Jesus snakket om å elske sine fiender, ikke owne libs og lage offentlig gapestokk over politiske motstandere slik Kirk Gjorde. Vedkommende som lagde det bildet, gjorde som ut i fra et ønske om å tiltrekke seg/manipulere religiøse mennesker. Det er så åpenbart at det er ganske så oppsiktsvekkende at noen folk ikke skjønner det. MAGA er så langt unna jesu liv og virke som det overhodet er mulig å komme. Ja som sagt har jeg ikke sagt noe som helst om at de hadde like meninger.
Krig og fred Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 9 minutes ago, Tussi said: Det han trolig har ment, og som har vært et problem der borte, er at veldig mange svarte har blitt kvotert inn på studier, slik at man ikke lenger vet om svarte er inne pga kvalifikasjoner eller pga rase. Og det har gjort at mange svarte med høy utdanning, f eks leger, er uglesett i USA Og svarte har blitt systematisk blitt diskriminert i alt fra arbeidslivet til boligmarkedet i evigheter. Og hvis du tror at noen som blir kvotert inn på medisinstudier ikke må avlegge eksamen på lik linje med alle andre, og holdes til samme standard som alle andre, så tar du skammelig feil. MAGA representerer bare den gode gamle rasismen i USA, som måtte vike for mer progressive idealer. Endret 4 timer siden av Krig og fred 5
BamseMums80 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 13 minutes ago, Folkflesk said: Dette hva da? Det at en amerikansk influenser få har hørt om blir drept i USA har ingenting å si for norsk politikk. USA er allerede radikalisert. Og det blir ikke bedre der så lenge de ikke blir kvitt fascisten Trump. Det som skjer i USA har massiv innflytelse på hva som skjer her i Norge,hva er det du snakker om. Få har hørt om var nok FØR han ble drept. Tror du undervurderer hvor stor nysgjerrighet det er i det Norske folk,og stadig flere er langt mer politisk interessert en før. Tror ikke jeg finner noen nå som ikke har hørt navnet Charlie Kirk.. Det siste du skrev er jeg helt enig i.
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden mandodiao skrev (Akkurat nå): Hva? Er dette sant? Er en mørkhudet lege potensielt uglesett pga. at personen kanskje kan ha fått kvoteringsfordel på inntak til studiet? Det er sprøtt, jeg skal ikke diskutere med deg hvor dumt det er, da det ikke er din/deres mening. Men dette har jeg ikke hørt om før. Jeg har hørt om det, det er tilogmed på legeserier fra USA, og det har jeg sett mye av.. Jeg er imot kvotering selv, av alle grupper, men av andre grunner enn dette mitt syn personlig er at alle som eksamineres ut er kvalifisert 1
Boing_80 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Krig og fred skrev (15 minutter siden): Men de har flere forskjeller enn likheter. Jesus hadde jo langt hår. Og Jesus snakket om å elske sine fiender, ikke owne libs og lage offentlig gapestokk over politiske motstandere slik Kirk Gjorde. Vedkommende som lagde det bildet, gjorde som ut i fra et ønske om å tiltrekke seg/manipulere religiøse mennesker. Det er så åpenbart at det er ganske så oppsiktsvekkende at noen folk ikke skjønner det. MAGA er så langt unna jesu liv og virke som det overhodet er mulig å komme. Og Jesus var ikke lyshudet. 2
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Krig og fred skrev (Akkurat nå): Og svarte har blitt systematisk blitt diskriminert i alt fra arbeidslivet til boligmarkedet i evigheter. Og hvis du tror at noen som blir kvotert inn på medisinstudier ikke må avlegge eksamen på lik linje med alle andre, og holdes til samme standard som alle andre, så tar du skammelig feil. Les mitt siste innlegg
Crooked Cracker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Folkflesk skrev (5 timer siden): Når man omtaler denne delen av USA som Kirk, og for den saks skyld Trump, Vance, Musk, etc, tilhører så gir ikke "konservativ" noen mening overhodet i norsk sammenheng. Konservativ for oss er sånn som partiet Høyre, og det er ikke akkurat så veldig vanskelig å se forskjellen på Erna Solberg og de nevnte personene. Så da trenger man et eget begrep. Om ikke høyreekstrem, så kan man vel bruke "altright", ytre høyre eller noe slikt. Men konservativ er i norsk sammenheng et fullstendig ubrukelig begrep for MAGA-bevegelsen og det kristne høyre i USA. Akkurat som venstrefolk som hyller og støtter dette drapet ikke akkurat passer begrepet liberale heller. Forøvrig vil jeg ikke kalle Høyre et veldig konservativ parti idag, BI-sosialister passer kanskje bedre.
Krig og fred Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Just now, Boing_80 said: Og Jesus var ikke lyshudet. Jesus var en palestinsk jøde. Så han så ut som de fleste som bor i den sør-østlige delen av Middelhavet. 1
Folkflesk Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden mandodiao skrev (2 minutter siden): Hva? Er dette sant? Er en mørkhudet lege potensielt uglesett pga. at personen kanskje kan ha fått kvoteringsfordel på inntak til studiet? Det er slik Trump får sine tilhengere til å tenke. De fjollsene som stormet kongressen tror sikkert de ville vært leger hvis ikke noen svarte hadde blitt kvotert. 3 3
AlpakkaMafakka Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden mandodiao skrev (1 minutt siden): Hva? Er dette sant? Er en mørkhudet lege potensielt uglesett pga. at personen kanskje kan ha fått kvoteringsfordel på inntak til studiet? Det er sprøtt, jeg skal ikke diskutere med deg hvor dumt det er, da det ikke er din/deres mening. Men dette har jeg ikke hørt om før. Dette var kjernen til hele rabalderet Trump og MAGA gjorde rundt DEI, som det bare er å søke opp om du ønsker, mye rart å finne der nå. Noe av det første Trump gjorde var jo da å kutte i så og si alt føderalt som hadde ordene «DEI» i seg, og alt DEI relatert. Det har jo også mange andre effekter enn å bare hindre de med dårligere utgangspunkt i å komme inn i høyere studier og jobber, men det kuttet jo masse i veteraners helsetjenester og støtte, samt mange i MAGA fløyen som trengte noe form for velferd. DEI kommer i mange former. 3 1
Atib Azzad Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 7 minutes ago, Noxhaven said: Jeg er glad du ikke protesterer på grunnprinsippet som jeg anså var det samme - men protesterte på hvordan og av hvem det ble gjennomført av. Så regner med at du er enig i at mennesker som befinner seg ulovlig i et land må fjernes fra landet via makt? Sånn UDI og politiet gjør her til lands? Jeg oppmuntrer som sagt ikke til å trekke diskusjonen lengre enn at ICE er et helt annet dyr fra fks. UDI, at begge jobber med immigrasjon og deportasjon, rettferdiggjør ikke en slik tilgrumsing av den pågående lovløsheten som preger ICE's deportasjoner. Når statlige organer bryter sine egne lands lover må de holdes ansvarlig for dette, ellers bidrar de til å rive ned samfunnets fundamenter. Jeg synes du forsøker å ha en samtale om et veldig komplekst tema på en veldig forenklet måte, som jeg verken har kompetanse eller interesse av å forsøke å bryte ned for deg. Hvis jeg snakker om forbrytelser begått av SS, vil jeg finne det ganske uinteressant om man forsøker å peile samtalen inn på hvordan det er problematisk om én etnisk gruppe skal være så overrepresentert i bankvesenet. 4
Boing_80 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Krig og fred skrev (1 minutt siden): Jesus var en palestinsk jøde. Så han så ut som de fleste som bor i den sør-østlige delen av Middelhavet. Og det er vel stort sett olivenfarget hudfarge. 1
Krig og fred Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Just now, Boing_80 said: Og det er vel stort sett olivenfarget hudfarge. Ja. Det komiske er at jesus bytter som regel farge alt etter hvilket kontinent tilhengerne befinner seg i. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå