Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket år var peak bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er sykt artig med spreke biler, jeg synes det er sykt artig med en kraftig V8 som slippes løs med et solid brøl..

Samtidig synes jeg det er fint med diverse moderne teknologi, massasjeseter osv.

Foreløpig siste private bruksbil jeg hadde var en 2018 Mercedes-AMG E63S, jeg tør påstå at den var bortimot optimal for meg.. En fantastisk bil, nydelig gassrespons, passe leken men fortsatt en komfortabel familiebil.

Den var i tillegg produsert akkurat tidlig nok til å slippe unna enda flere støykrav fra EU så den ga fra seg ganske greit med vakker V8-musikk.

Jeg vil ellers påstå at det ikke finnes noe sånt som "peak" for biler, det er så mye fint i ca alle perioder fra den første bilen kom i 1886 til i dag. Hver periode har sine ting som er unike.. Kunne tenkt meg en Ford Model A som bruksbil jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

The Jaguar XJR-15 was produced from 1990 to 1992. It was launched in 1991 and 53 units were built in total, with both racing and road-legal versions available. 

Production Years: 1990–1992.

Public Debut: January 1991.

Total Units: 53 built, 18 for racing and 35 for road use.

• Liker 1
Skrevet

Kan vi få lov å bryte ned per bilmerke? Vanskelig å si hvilket år som var peak bil for de forskjellige bilfabrikantene har hatt gode og dårlige perioder.

Bare kjapt ut fra min egen, umiddelbare vurdering av de tre store fra Tyskland.

Peak Mercedes-Benz: Tidlig 90-tallet. W124, W140, W201, R129. Bruno Sacco sitt design tydelig over hele linja. Relativt moderne biler men fremdeles med det umiskjennelige mercedeske (styresnekke heller enn tannstang, fotbrekk). Komfort og byggekvalitet. Også underkommunisert luksus (S124 300 Turbodiesel - familiefrakter par excellence).

Peak BMW: Fra ca. 1986 til 2000. E30, E31, E32, E34, E38, E39, E46 (jeg har med vilje utelatt E36). BMW rendyrket 50-50 vektfordeling, rekkeseksere og bakhjulsdrift. Modellnavnene gav mening med tanke på slagvolum. Stramt og konservativt design med en rød tråd gjennom modellrekken. Chris Bangle (designet E46) hadde ikke gått fullstending bananas slik som med E65.

Peak Audi: Midten/slutten av 2000-tallet. Andre generasjons A8 var en virkelig utfordrer til S-klasse og 7-serie. A4 ble en skikkelig flott bil. A6 (C6) i Allroad utgave. Audi R8.

Det har vært mye fint både før og etter. Og flere gode perioder for de forskjellige bilmerkene. Det spørs jo også hva man vektlegger. Sitter man i 2025 og ser bakover i tid på hvilke biler som holder og hvilke som ramler fra hverandre etter 8 år og 100.000 kilometer så vil jo dette føre til andre resultater.

Skrevet
2 minutes ago, Terrassebord said:

E46 (jeg har med vilje utelatt E36

E36 er misforstått av mange. Det var sagt at den var for komfortabel. Selv likte jeg den svært godt, særlig når man ble godt kjent med den. En fun fact er at E46 før facelift var prikk lik i understellet som en E36, de første E46 var mer som en stor facelift av E36 å regne enn som en helt ny bil. 

Skrevet
22 minutes ago, kremt said:

E36 er misforstått av mange. Det var sagt at den var for komfortabel. Selv likte jeg den svært godt, særlig når man ble godt kjent med den. En fun fact er at E46 før facelift var prikk lik i understellet som en E36, de første E46 var mer som en stor facelift av E36 å regne enn som en helt ny bil. 

Det er mulig jeg var litt urettferdig mot E36 i mitt forrige innlegg. Jeg bare mins at den modellen faller litt mellom to stoler (E30 og E46). Det er kanskje farget av M3 utgavene av de respektive modeller. E30 M3 er jo legendarisk og E46 M3 CSL likeså. Synes også interiøret i E36 er litt off.

Skrevet (endret)
Terrassebord skrev (3 timer siden):

Peak BMW: Fra ca. 1986 til 2000. E30, E31, E32, E34, E38, E39, E46 (jeg har med vilje utelatt E36). BMW rendyrket 50-50 vektfordeling, rekkeseksere og bakhjulsdrift. Modellnavnene gav mening med tanke på slagvolum. Stramt og konservativt design med en rød tråd gjennom modellrekken. Chris Bangle (designet E46) hadde ikke gått fullstending bananas slik som med E65.

Peak BMW er 2000-2010. S65 og S85. Formel 1. Det gikk nedover med F-generasjonen. Jeg tror nok 2008 er peak bil for meg.

Endret av Sjørøver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...