Gjest b8b8b...96f Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Hei! Jeg søkte nylig om et SAS EuroBonus MasterCard Premium kredittkort, men fikk avslag. Jeg forstår ikke grunnen til avslaget, så jeg tok kontakt med kortutsteder for å få mer informasjon. Etter flere forsøk på å få et konkret svar på akkurat hva grunnen er så får jeg bare generelle svar av typen "for høye utgifter i forhold til din inntekt". Per i dag har jeg en brutto årslønn på 770k. Jeg er gift, kona har vel rundt 450k brutto. Den eneste gjelden vi har er et felles huslån. Dette står fordelt 50-50 på meg og kona, men selv om hele lånet skulle bli regnet på meg så ligger dette på 3,9 ganger min bruttoinntekt etter 2024-ligningen (4,7 ganger hvis man regner 2024 til 2022). Jeg hadde to andre kredittkort med kredittgrense på til sammen 150k da jeg søkte. Nå er det ene kansellert (som er grunnen til at jeg ville søke om SAS MasterCard), så jeg er nede på 110k. Jeg har ikke prøvd å søke etter dette fordi Norsk Gjeldsinformasjon ikke er oppdatert ennå. Min kredittscore fra Dun & Bradstreet ligger på 31 av 100. Jeg har ingen betalingsanmerkninger. Jeg prøver nå å forstå grunnen til dette avslaget. Det eneste jeg kan tenke meg er om de andre kredittkortene har slått såpass dårlig ut selv om jeg er greitt innenfor 5 ganger bruttoinntekt for total gjeld? Anonymous poster hash: b8b8b...96f
ilpostino Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Du har vel strengt tatt fått grunnen til at det skyldes "ratio" for lønn vs eksisterende lån. Ettersom du har kanselert / betalt ned det ene kortet du hadde da du søkte kan du vel søke på nytt.
Gjest b8b8b...96f Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden ilpostino skrev (4 minutter siden): Du har vel strengt tatt fått grunnen til at det skyldes "ratio" for lønn vs eksisterende lån. Jo da, men det hadde vært greitt å fått noe mer konkret angående hvor mye det er om å gjøre, siden jeg trodde jeg skulle være godt innenfor. ilpostino skrev (5 minutter siden): Du har vel strengt tatt fått grunnen til at det skyldes "ratio" for lønn vs eksisterende lån. Ettersom du har kanselert / betalt ned det ene kortet du hadde da du søkte kan du vel søke på nytt. Ja, jeg gjør nok det så snart Norsk Gjeldsinformasjon har fått oppdatert seg. Anonymous poster hash: b8b8b...96f
barfoo Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 150k i tilgjengeleg kreditt og søknad om nytt kort er nok avslagsgrunnen. Det er potensielt 30k i året i renteutgifter. Reduser kredittgrenser så tipper eg søknaden går gjennom. 1 1
Gjest b8b8b...96f Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden barfoo skrev (21 minutter siden): 150k i tilgjengeleg kreditt og søknad om nytt kort er nok avslagsgrunnen. Det er potensielt 30k i året i renteutgifter. Reduser kredittgrenser så tipper eg søknaden går gjennom. Du har sikkert rett. Dette er jo også det som er lettest å gjøre noe med. Som sagt over så er det ene kortet allerede avviklet, så bare der går total kreditt ned med 40k. Så bad jeg akkurat om å få det andre kortet skrudd ned fra 110k til 50k. Får se om det hjelper, men må selvsagt vente til det er registrert i systemene til Norsk Gjeldsinformasjon, som Dun & Bradstreet bruker. Anonymous poster hash: b8b8b...96f
BadCat Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden I praksis har du score som en uføretrygdet uten hus.
Gjest b8b8b...96f Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden BadCat skrev (29 minutter siden): I praksis har du score som en uføretrygdet uten hus. Såpass? Hvordan blir dette vurdert, da? Viss det er lån kontra lønn/formue så er vel mesteparten av Norges befolkning utelukket fra å få dette kredittkortet, siden vi ikke er i nærheten av fem-gangeren engang. Anonymous poster hash: b8b8b...96f
BadCat Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Du har ok lønn, men gjelda trekker ned scoren. I praksis er det to valg. Avstå fra kortet eller flytte i telt.
Gjest b8b8b...96f Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden BadCat skrev (9 minutter siden): Du har ok lønn, men gjelda trekker ned scoren. I praksis er det to valg. Avstå fra kortet eller flytte i telt. Veldig rart i så fall. Vi har hatt dette lånet siden 2018, og siden da har jeg søkt om, og fått innvilget, to andre kredittkort (det ene med høyere grense enn det jeg prøvde å søke om nå)... Her skal det også sies at inntil for to år siden så hadde jeg 150k mindre i lønn. Hvis det du sier stemmer så betyr det jo i praksis at alle med huslån kan glemme å søke om dette kortet her. Høres merkelig ut, men hva vet jeg. Anonymous poster hash: b8b8b...96f
BadCat Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Det er samme praksis som at lavtlønte kan glemme å søke om lån til leilighet hvis de har bil eller barn. Kryss ja på en eller begge og det blir med trygdebolig eller telt. Endret 18 timer siden av BadCat
SpecialForce Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Betal mer med på lånet så ordner det seg nok.
Neonex Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Her er det en del som uttaler seg som ikke har peiling, som du kan se vekk ifra. De aller fleste benytter automatiske modeller, med noe rom for manuell behandling. De fleste selskaper henter data fra gjeldsregisterert - som kun har oversikt over kredittkort-gjeld. Med mindre du opplyser om det, så har de ingen måte å enkelt sjekke hvor mye du har i huslån, såfremt du ikke har boliglån i samme bank du søker kreditt hos. Så finnes det mange algoritmer som vekter ting ulikt, men 31 av 100 er en veldig dårlig score, som vil gi auto-avslag hos de aller fleste (og i hvert fall hvis du søker om høyere kredittgrense). Mange banker har gjerne en limit som sier at maks (samlet) kredittgrense som innvilges er 15% av brutto-årslønn - altså hvis du har 770k - 115k. Altså med 150k så er du da godt over dette. Dette løses vanligvis ved at du ber bankene hvor du har kreditt om å skru ned kredittgrensen, til f eks 10 000 (x 2 - på begge kort), så søker du, så skrur du den opp igjen etter innvilget søknad.
Gjest b8b8b...96f Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Neonex skrev (9 minutter siden): Mange banker har gjerne en limit som sier at maks (samlet) kredittgrense som innvilges er 15% av brutto-årslønn - altså hvis du har 770k - 115k. Altså med 150k så er du da godt over dette. Dette løses vanligvis ved at du ber bankene hvor du har kreditt om å skru ned kredittgrensen, til f eks 10 000 (x 2 - på begge kort), så søker du, så skrur du den opp igjen etter innvilget søknad. Mange takk! Det var akkurat noe såpass konkret som dette jeg håpet å kunne få fra kortutsteder. Anonymous poster hash: b8b8b...96f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå