Gjest 2f11c...35e Skrevet torsdag kl 12:38 Skrevet torsdag kl 12:38 Har man lov til å filme en felles garasjeparkering i et grendelag for å fange opp naboer som riper opp biler for å kunne bruke i forsikringssaker? Vi bor i et grendelag, soveromsvinduet i andre etasje har på "skrå" tilgang til å se parkeringsplassen, men for å kunne se hele må jeg stikke hodet ut av vinduet. Så i kort kan jeg filme noe av parkeringen fra innsiden av eget hus, men fra utsiden får jeg mye mer oversikt. Lang historie kort, naboen riper opp bilene til andre, ungene smeller opp dørene inn i andre sine biler, og ungene sykler mellom bilene. Moren der går med barnesete og en enorm veske som hun bokstavelig talt lener og drar bortover biler som de parkerer ved siden av. Ved konfrontering sier de bare " men bilene tåler jo det?" Ungene som er verst er 10-12 år gamle. Evt kan jeg få godkjenning fra grendelaget som vil holde rent juridisk ved evt sak? Styreleder på 72 år aner ikke hva som er lov og ikke. Alle er lei disse naboene og det har allerede kostet mange tusenlapper i egenandeler og tapt bonus. Anonymous poster hash: 2f11c...35e
Mr. A Skrevet torsdag kl 12:51 Skrevet torsdag kl 12:51 Tviler på at overvåkning av "offentlig" parkering er lov, ref: datatilsynet. Tror ikke samme regelverk gjelder om du filmer dette selv med et håndholdt kamera eller telefonen.
nebrewfoz Skrevet torsdag kl 13:51 Skrevet torsdag kl 13:51 57 minutes ago, Mr. A said: Tviler på at overvåkning av "offentlig" parkering er lov, ref: datatilsynet. Tror ikke samme regelverk gjelder om du filmer dette selv med et håndholdt kamera eller telefonen. Men er dette å regne som offentlig parkering? Jeg forstår det som at dette er en parkering for beboerne, og da sier Datatilsynet dette: Borettslag, sameier og andre boligselskap I et borettslag, boligsameie eller andre boligselskap skal all form for kameraovervåking av fellesområder (i tillegg til å oppfylle kravene i personvernforordningen) være forankret i et ønske blant beboerne, og det må være avklart at tiltaket har en sterk tilslutning. I praksis har to tredjedels flertall blitt lagt til grunn som en grense, og det anbefales at overvåkingen vedtektsfestes. Dette innebærer at saken legges frem på et allmøte, en generalforsamling eller lignende, og at vanlige vedtektsbestemmelser gjelder. Det er ikke tilstrekkelig at et flertall i styret er for overvåkingen. Overvåking for å avklare etterlevelse av husordensregler, god kildesortering eller andre mindre tungtveiende formål, er ikke tillatt. ----------- Så kan det vel diskuteres om oppriping av biler er et "mindre tungtveiende formål" eller ikke.
Complexity Skrevet torsdag kl 14:04 Skrevet torsdag kl 14:04 (endret) Biler med innebygget dashcam som f.eks Tesla filmer jo rundt bilen med Sentry Mode og det brukes jo hele tiden i forsikringsaker også fra parkeringer i borettslag. Hvor lovlig det er vet jeg ikke men vet det er veldig vanlig Endret torsdag kl 14:05 av Complexity 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå