John-B Skrevet tirsdag kl 10:56 Skrevet tirsdag kl 10:56 Ansatt har mulighet for å få elbil på jobb (valgfritt), men må da ha lader hjemme. Selve laderen er ikke så dyr, men installasjonen koster vel fort 10 000+ kr. Sliter litt med å finne ut hva som er en rettferdig måte å ordne dette på for både ansatt og firma. Problemstillinger: - Ansatt flytter/slutter kort tid etterpå? - Må den ansatte skatte av det? - Hva om ansatt har/får elbil privat også og kommer til å bruke den mye privat? Noen forslag til løsning på hvordan dette kan fordeles økonomisk mellom bedrift og ansatt?
Rune_says Skrevet onsdag kl 09:56 Skrevet onsdag kl 09:56 Vil nok være gode som må skattes av. Mest nærliggende blir å tenke betalt tlf-abonnement der det sjablonmessig er en skattbar fordel av dette (dvs tlf brukes privat også). I tillegg til engangs-kost ved installasjon, så påløper det jo abonnementskostnader også - disse følger boligen. Antar elbilen ikke har god rekkevidde og at det ikke kan lades på jobb utifra kravet om lader hjemme. (En gang i fremtiden vil nok lading ta kort nok tid til at en ikke nødvendigvis må ha lader hjemme)
SpecialForce Skrevet torsdag kl 04:27 Skrevet torsdag kl 04:27 Laderen og installasjonen vil utløse skatteplikt. Det er hevet over enhver tvil. Jeg tenker man kan knytte dette godet mot noen rimelige mål knyttet til produktivitet eller selvfølgelig en liten kontrakt som forplikter arbeidstaker å jobbe i samme firma en gitt tid. Ved oppsigelse før dette så må lader tilbakebetales. Men fellesnevneren her er at økte krav eller nye kontrakter gir mye støy. Er det ikke heller bedre å ha litt grunnleggende tillit til hverandre og bygge arbeidsplassen rundt samhold og en kultur som belønner godt arbeid? Man gir vel ikke ut slike goder sånn uten videre med slike kostnader?
toralfb Skrevet torsdag kl 05:00 Skrevet torsdag kl 05:00 Rune_says skrev (18 timer siden): Vil nok være gode som må skattes av. Mest nærliggende blir å tenke betalt tlf-abonnement der det sjablonmessig er en skattbar fordel av dette (dvs tlf brukes privat også). I tillegg til engangs-kost ved installasjon, så påløper det jo abonnementskostnader også - disse følger boligen. Zaptec forsøkte seg med abonnement, men etter hva jeg kjenner til er det avviklet. Tror ikke det er vanlig med løpende abonnement på ladebokser som installeres i frittstående boliger? I borettslag og sameier kan det være finansieringsmodeller som nedbetales med leie. I de tilfeller kan arbeidsgiver dekke arbeidstaker sine kostnader til leie av ladeboks.
Nimrad Skrevet torsdag kl 05:01 Skrevet torsdag kl 05:01 John-B skrev (På 2.9.2025 den 12.56): - Ansatt flytter/slutter kort tid etterpå? - Må den ansatte skatte av det? - Hva om ansatt har/får elbil privat også og kommer til å bruke den mye privat? - Kommer ikke på noen triks her som ikke gjør dette i overkant komplisert. Det blir en risiko du tar som arbeidsgiver. - Ja, det regnes som påkostning av den ansattes bolig så det må innrapporteres som lønn med forskuddstrekk og AGA. - Jeg regner med du ikke har tenkt å installere egen måler på elbilladeren, så dette problemet får du vel uansett? Du kan fint bare bruke skjønn her og anta et gjennomsnittlig forbruk du ganger opp med kilometerstand og gjennomsnittlig strømpris Har dere ikke en regnskapsfører som kan bistå med dette eller?
Mus Musculus Skrevet torsdag kl 05:57 Skrevet torsdag kl 05:57 Fikk hjemmelader montert i 2024. Arbeidsgiver betalte for lader og installasjon. Noe annet var uaktuelt. John-B skrev (På 2.9.2025 den 12.56): - Hva om ansatt har/får elbil privat også og kommer til å bruke den mye privat? Vårt firma bruker Zaptec ladere hvor vi legger inn firmaets Circle K kort. Da blir jeg tilbakebetalt månedlig for den strømmen som brukes til å lade bilen hver gang jeg bruker firmakortet. Hvis jeg skal lade egen elbil så starter jeg lading uten å bruke firmakortet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå