Gå til innhold

FrPs strømpris-forslag kan være bedre enn Norgespris.

Anbefalte innlegg

Skrevet
leticia skrev (3 minutter siden):

Du linker jo selv til en av de jeg linket til, nettavisen,  som blir ansett for å være FRP sin mediekanal av mange. 

Jeg er ikke så interessert i å gå videre med dette. Jeg kom i utgangspunktet bare med et eksempel på at de sier noe annet i opposisjon enn i posisjon, siden det var en annen bruker som etterlyste eksempler. 

P.s, jeg er i utgangspunktet på borgerlig side, men ikke så langt ut som FRP. 

PS2, du har dine egne tanker om hvem som er borgerlige og hvem som ikke er det, men det må nesten det enkelte parti selv få lov å definere, altså hvor de står politisk... 

Klar over det og visste det ville bli påpekt.

Men hadde jeg ikke gjort det så ville det blitt spurt etter dokumentasjon og link. Ikke så enkelt det der.

PS! Positivt at du er borgerlig. Håper du lar det komme til uttrykk innimellom også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
WiiBoy skrev (17 minutter siden):

FrP sin modell er bare fullstendig uten troverdighet. Det er bare å underby uten å underbygge.

Norgespris er ikke en løsning på strømprisen. Det er ikke for at folk skal tjene få gratis strøm. Norgespris er for at folk skal kunne få forutsigbarhet i strømregningen sin. 

FrP på sin side lover (som vanlig) at du skal få i bøtter og spann og andre (eller ingen?) skal betale regningen.

Dersom strømprisen når 2 kr, så må staten kompensere for differansen. Sånn er det i begge modeller. Med Norgespris, så vil staten tjene penger når strømmen er lav og tape når den er høy. Et nullpunkt spill. Med FrP sin modell så taper staten stort ved høy pris, og tjener ingenting ved lav pris. Staten (altså alle innbyggerene i Norge) må dekke regningen.

Jeg reagerer vel egentlig mest på "taket" her, at man kan bruke inntil 5000 kwh i måneden og likevel få dekket til Norgespris, evt andre partier sin modell. Jeg syns man burde bli belønnet for å bruke mindre strøm enn forventet ut fra boligen man bor i , altså at "taket på dekning" hadde ligget litt lavt. 

Vi bor i enebolig (120 kvadrat) og bruker cirka 15.000 kwh i året.  Med regjeringens modell kan man bruke 60.000 kwh i året i snitt... 

Skrevet (endret)
leticia skrev (5 minutter siden):

Jeg reagerer vel egentlig mest på "taket" her, at man kan bruke inntil 5000 kwh i måneden og likevel få dekket til Norgespris, evt andre partier sin modell. Jeg syns man burde bli belønnet for å bruke mindre strøm enn forventet ut fra boligen man bor i , altså at "taket på dekning" hadde ligget litt lavt. 

Vi bor i enebolig (120 kvadrat) og bruker cirka 15.000 kwh i året.  Med regjeringens modell kan man bruke 60.000 kwh i året i snitt... 

Og nettleie blir deretter, de som bruker mest betaler mest av nettleie og avgifter.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (1 minutt siden):

Klar over det og visste det ville bli påpekt.

Men hadde jeg ikke gjort det så ville det blitt spurt etter dokumentasjon og link. Ikke så enkelt det der.

PS! Positivt at du er borgerlig. Håper du lar det komme til uttrykk innimellom også.

Jeg er en god blanding av rød og blå. Blå av utdanning / yrke og rød på rettigheter / likestilling. Derfor er jeg egentlig en ustabil velger, jeg kan lande ned på blå side et år, og på rød et annet. 

Mitt ønske er at rød og blå kan samarbeide best mulig for flest mulig. Jeg vil ha stabilitet, ikke disse stadige skiftene hvor man river ned / omgjør det de andre har bygget opp. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
WiiBoy skrev (34 minutter siden):

Staten eier absolutt ikke all kraftproduksjon i Norge, dessuten så importerer vi strøm til tider.

Dersom du ikke har fått med deg såpass, så forstår jeg at du fall r for propaganda 

Vet ikke hva du har blitt utsatt for av propaganda, men vi har altså overskudd av vannkraft i normalår ca 15 TWt.
Har ikke hatt underskudd/tørrår på ca. 15 år - og da fikk Midt-Norge bruk for utvekslingskablene til Sverige.
Etter det har vi klart oss selv takket være at vannkraft i nesten 100% tilfeller kan magasineres og lagres til senere bruk. Noe som ikke er mulig med dyr vindkraft og solcelleenergi.

Vet altså ikke hvor du innhenter din informasjon fra, men det er åpenbart propaganda alâ "Fornybar Norge" og stortingsflertallet som snakker om "Europas Grønne batteri" og importerer strømpriser fra det dyreste stedet i Europa iscenesatt av Statnett og Statkraft for å gjøre vindmøller i Norge "lønnsomme".

PS! Det offentlige eier ca. 90% av all kraftproduksjon i Norge.

Endret av Neptun1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Og nettleie blir deretter, de som bruker mest betaler mest av nettleie og avgifter.

Det er greit nok det, jeg syns bare at man kunne senket det noe, kanskje fra 5000 kwh til 3000 kwh per måned, kanskje lavere også, avhengig hvor i landet man bor. 

Skrevet
leticia skrev (3 minutter siden):

Det er greit nok det, jeg syns bare at man kunne senket det noe, kanskje fra 5000 kwh til 3000 kwh per måned, kanskje lavere også, avhengig hvor i landet man bor. 

Vel, vi bør ha noen som må betale mer, ellers vil prisen for de "lille" bli dyrere. Sånn er det bare..

Skrevet

Hver jævla gang jeg går på fjellet så blir jeg minnet på hva vi betaler for strømmen. Enorme naturområder rasert!

Jeg kan akseptere dette mot at vi har strøm til en levelig pris for private og næringsliv. Men IKKE for å pumpe opp lommebøkene til kraft meglere.

50 øre Norges pris eller makspris meg i ræva. Samtlige politikere skulle vært stilt for riksrett for å ødelegge nasjonale ressurser.

Bilde fra helgens tur. Det hvite fjellet burde vært dekket under vann...

PXL_20250830_115326428.jpg

Skrevet
leticia skrev (20 timer siden):

Nei. Men det var ikke det jeg svarte på som sagt. Men at FRP går til valg på å fjerne dem, og ender opp med å gjøre det motsatte når de kommer i regjering. 

Altså at partiet i opposisjon og posisjon taler med 2 tunger...

Litt tilfeldig bompenge-historikk jeg har googlet (å få fjernet bomstasjonene er å regne nærmest som en hovedsak for FrP, men det er noe som heter demokrati, (det er det visst noen her som glemmer), så hvis ikke et flertall på Stortinget er enig, ja, så får de ikke gjennomført sine forslag/innstillinger, men de har stadig prøvd, så å si noe annet blir faktisk en ren politisk løgn, - dette at de har "glemt" når de kommer i posisjon osv.  Ett eksempel jeg fant var da E8 i Ramfjord, Tromsø, skulle bygges ny, så var planen at den skulle finansieres med bompenger.  Men med FrP i regjeringen den gangen, så fikk de kjempet igjennom at den skulle bli bompengefri. Det finnes flere eksempler i den lei...

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Skeptikus skrev (33 minutter siden):

Litt tilfeldig bompenge-historikk jeg har googlet (å få fjernet bomstasjonene er å regne nærmest som en hovedsak for FrP, men det er noe som heter demokrati, (det er det visst noen her som glemmer), så hvis ikke et flertall på Stortinget er enig, ja, så får de ikke gjennomført sine forslag/innstillinger, men de har stadig prøvd, så å si noe annet blir faktisk en ren politisk løgn, - dette at de har "glemt" når de kommer i posisjon osv.  Ett eksempel jeg fant var da E8 i Ramfjord, Tromsø, skulle bygges ny, så var planen at den skulle finansieres med bompenger.  Men med FrP i regjeringen den gangen, så fikk de kjempet igjennom at den skulle bli bompengefri. Det finnes flere eksempler i den lei...

Det er lett å skylde på demokrati og at man må ha flertall. Men man kan kanskje forvente at de selv stemmer for sin egen politikk, og ikke gjør slik som her: 

Feiret bom-kutt på 200 millioner – denne uken stemmer Frp for å øke innkrevingen med 10 milliarder – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (20 minutter siden):

Det er lett å skylde på demokrati og at man må ha flertall. Men man kan kanskje forvente at de selv stemmer for sin egen politikk, og ikke gjør slik som her: 

Feiret bom-kutt på 200 millioner – denne uken stemmer Frp for å øke innkrevingen med 10 milliarder – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Standard svaret det, alt ordner seg når de kommer i posisjon. Men det gjør de aldri, det er ingen partier som støtter listhaug som statsminister…

IMG_1831.jpeg

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (3 timer siden):

Det blir jo som slag i lufta for en samferdselsminister som ønsket mest mulig veiutbygging igangsatt så raskt som mulig (via opprettelsen av Nye Veier da) å protestere/gå imot vedtak gjort kanskje så langt tilbake som under Stoltenbergregjeringa (Dale viste til da gamle vedtak i Nasjonal Transportplan hvor  det av stortingsflertallet planlegges/vedtas prosjekter  for mange år fremover i tid). I linken du viser til uttrykker han at han selvsagt skulle ønske at disse to rel. kostbare veistrekningene som for lengst var vedtatt av Stortingsflertallet at skulle være bompengefinansiert, at heller staten kunne bekoste det (slik de har gjort det i årtier f.eks. i Sverige, - min kommentar).   Inntil da hadde jo FrP vært alene på Stortinget om å få gjort noe med denne bompengeproblematikken, uttalt av samferdselsminister Dale i denne linken.   

Venstre og KrF elsket tradisjonen tro bompengefinansiering i den regjeringen, Høyre gikk for OPS-opplegget sitt, noe som nødvendigvis innebærer delvis bompengfiansiering.  Ikke lett å få viljen sin alltid i denne problematikken for FrP da gitt...  Men "skylda" får de gjerne for hva andre bestemmer via flertall.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Standard svaret det, alt ordner seg når de kommer i posisjon. Men det gjør de aldri, det er ingen partier som støtter listhaug som statsminister…

Blir et parti med i en regjering, så heter det seg vel at partiet har kommet "i posisjon" vel?..  Er vel ikke avhengig av at partileder blir statsminister før man kan si at partiet er "i posisjon", eller hur?  (Men at noen gidder å være statsminister kan jeg forresten ikke skjønne kan være noe å hige etter i dag gitt, iallfall ikke f.eks. med barn i skolealder og greier). 

Men må jo si at godeste Støre må ha en voldsom arbeidskapasitet, ene dagen i Ukraina og lover bort milliarder, neste dag i Finnmark, og så nede i Europa, så  søndagen til å tale for ti-tusener i demonstrasjon  i forbindelse med at en serber med tysk statsborgerskap har kommet til Norge og etter hvert begått et bestialsk mord osv., mao. litt av hvert å styre med som statsminister gitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...