Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva er grunnen til at varebil bevarer høy pris


Anbefalte innlegg

Skrevet
Mykesider skrev (Akkurat nå):

jeg synes du beskrev veldig bra. Da er det jo egentlig unødvendig av meg å ha en forsikring på 6 måneder igjennom if. Særlig når jeg drar til NAF først. Da har skal jeg ha alt på det tørre. 

Slik jeg ser det, så dekker forsikringen hvis du blir lurt/svindlet. Det er ikke sikkert forsikringen dekker vanlige slitasjeskader som dukker opp som ikke selger viste noe om. Det vet jeg dog ikke. Har ikke lest noe om den forsikringen du nevner. 

Men du kan jo uansett tegne en utvidet forsikring som også dekker drivverk etc. på bilen. Mulig dette krever noen tester etc. før du får tegnet forsikringen, litt avhengig av alder på bil etc. Kjøper du en tilnærmet helt ny bil privat og prisen ikke befinner seg i fantasiland og kjøper virker ærlig og rederlig og en NAF test godkjenner bilen så har du nok lite og frykte tror jeg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser etter en varebil som  har drivstoff bensin. Jeg ser at ford er veldig sterk bil, og vil gjerne ha det. Men ser jo at mange varebiler er diesel. Jeg er fornøyd med bensin bil. 

Er det andre gode varebiler som kan benyttes som firmabil? kjørekomfort, fin bak i bilen med plater og god plate bunn. Egentlig ønsker jeg ikke volkswagen mer, men kanskje Toyota, men favoritt er nå ford. Men så vil jeg kjøre automat fremover. 

Skrevet
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Slik jeg ser det, så dekker forsikringen hvis du blir lurt/svindlet. Det er ikke sikkert forsikringen dekker vanlige slitasjeskader som dukker opp som ikke selger viste noe om. Det vet jeg dog ikke. Har ikke lest noe om den forsikringen du nevner. 

Men du kan jo uansett tegne en utvidet forsikring som også dekker drivverk etc. på bilen. Mulig dette krever noen tester etc. før du får tegnet forsikringen, litt avhengig av alder på bil etc. Kjøper du en tilnærmet helt ny bil privat og prisen ikke befinner seg i fantasiland og kjøper virker ærlig og rederlig og en NAF test godkjenner bilen så har du nok lite og frykte tror jeg. 

Det er en forsikring som du får via finn.no.

 

Skrevet (endret)
freedomseeker skrev (22 minutter siden):

På grunn av den kraftige svekkelsen av kronen har mange bruktbiler forsvunnet ut av landet. Samtidig har vi befolkningsvekst, og noen biler er dessuten sendt til Ukraina

For 10-15 år siden kunne man få en ny pickup for 300 000 kroner. På grunn av norsk vanstyre koster de samme bilene nå over 600 000.

Disse bilene har alltid vært svindyre i forhold til andre biler, det er ikke noe som er nytt i de senere år...

 

Edit* Pickup i norge.

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (1 time siden):

Disse bilene har alltid vært svindyre i forhold til andre biler, det er ikke noe som er nytt i de senere år...

 

Edit* Pickup i norge.

Pickuper i seg selv har kanskje ikke blitt urimelig mye dyrere, det er nok heller vi som merker prisøkningen ekstra sterkt på grunn av den svake kronen.

I 2014 kjøpte jeg for eksempel en brukt 2010 Pajero for 300 000 kroner (nedprutet fra 320 000) som hadde gått 90 000 km. På den tiden kostet en ny Pajero instyle registrert som varebil rundt 500 000, mens en L200 lå på cirka 300 000.

I dag koster en tilsvarende pickup over 600 000, og en Land Cruiser (Pajero selges ikke lenger) koster nå langt over en million.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
freedomseeker skrev (14 minutter siden):

Pickuper i seg selv har kanskje ikke blitt urimelig mye dyrere, det er nok heller vi som merker prisøkningen ekstra sterkt på grunn av den svake kronen.

I 2014 kjøpte jeg for eksempel en brukt 2010 Pajero for 300 000 kroner (nedprutet fra 320 000) som hadde gått 90 000 km. På den tiden kostet en ny Pajero instyle registrert som varebil rundt 500 000, mens en L200 lå på cirka 300 000.

I dag koster en tilsvarende pickup over 600 000, og en Land Cruiser (Pajero selges ikke lenger) koster nå langt over en million.

Pga avgiftsnivå vi alltid har hatt på slike biler. Egentlig trist at det er sånn, jeg bor langt fra nærmeste hurtigladestasjon, og kunne godt ha tenkt meg en nyere pajero eller pickup dersom de ikke hadde vært svindyre. Var innom lokal dodgeforhandler for noen mnd siden, splitter ny ram 1500 på utstilling. Startpris? 1,5 mil. Med 5 seter? 2,3 ish. 😂

Skrevet
5 hours ago, Mykesider said:

drivstoff bensin. Jeg ser at ford er veldig sterk bil,

Ikke kjøp Ford 1.0 bensin ecoboost. Svært dårlig motor med elendig holdbarhet. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mykesider skrev (1 time siden):

jeg har startet å skrive til politikere at bilavgiftene må ned. Vi kan ikke være naiv mer. 

Det er ikke uvanlig at en pickup koster rundt 100 000 dollar i USA, altså over en million kroner. Prisøkningene i Norge skyldes i hovedsak svak kronekurs og økonomisk vanstyre, ikke avgiftene, for avgifter har vi alltid hatt. Når det er sagt er jeg enig i at bilene selvsagt hadde vært billigere uten avgifter.

Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Ikke kjøp Ford 1.0 bensin ecoboost. Svært dårlig motor med elendig holdbarhet. 

takk for råd. Jeg kjørte vel to ganger to forskjellige Ford Transit, 13 kubikk bagasjerom, og den var sterk. Men jeg ønsker ikke så stor. 

Vurderte custom. Ser også at custom selges med plug-in hybrid. 

Men så ønsker jeg en bensin bil eller el-bil. Men jeg må ha tilhenger, og vil trekke tunge materialer. Jeg vet ikke hvor jeg lander. Men ser at varebil holder særdeles høy i pris, selv alder og kilometer tilstand. Jeg ønsker ikke å kjøpe en bil over 200 000 kr, det er vel grensen. 

Skrevet

finner man varebil for privat bruk? hvite skilter? regner med grønne skilter er definasjon på at bilen er tilknyttet et firma, registrert opp til firma. 

Skrevet (endret)

hvilken varebil anbefaler du som mekaniker å kjøpe. Da i henhold til hvor enkelt produsent har gjort det å gjøre reparasjoner på bilen i verksted. 

- merke

- modell

- årsmodell, gjerne eldre.

- pris på deler som er moderate og gode.

- produsentland.

- produseres sammen annen merke på plattform.

 

Jeg ser etter en eldre varebil som koster fra 20.000 kr til 200.000 kr. 

 

 

Endret av Mykesider
Skrevet
Mykesider skrev (11 timer siden):

finner man varebil for privat bruk? hvite skilter? regner med grønne skilter er definasjon på at bilen er tilknyttet et firma, registrert opp til firma. 

Da regner du feil, varebiler kan kjøpes av alle og alle normale varebiler under 3.5t har grønne skilter.

Dog har varebil klasse 1 med hvite skilt, det er en nokså meningsløs klasse i Norge i og med de avgiftsbelegges på lik linje med personbiler.

Skrevet
agvg skrev (3 minutter siden):

Da regner du feil, varebiler kan kjøpes av alle og alle normale varebiler under 3.5t har grønne skilter.

Dog har varebil klasse 1 med hvite skilt, det er en nokså meningsløs klasse i Norge i og med de avgiftsbelegges på lik linje med personbiler.

det er viktig befolkningen står imot fiendlig politikk og parti som har fått holde på i flere ti året, tiden er for selve systemet og stortinget må total renoveres innen i fra, og det er kun befolkningen som må begynne å si i mot. 

Skrevet
44 minutes ago, Mykesider said:

hva er det positive ved å ha en bensin bil fremfor diesel?

jeg ønsker ikke diesel bil, men bensin bil. 

 

Generelt færre feilkilder på bensinmotorer.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Mykesider skrev (1 time siden):

hva er det positive ved å ha en bensin bil fremfor diesel?

jeg ønsker ikke diesel bil, men bensin bil. 

 

Fra google ai;

Diesel engines provide more torque, resulting in strong and "seig" (tough) performance, ideal for heavy loads and towing. Gasoline engines offer more horsepower and are better for higher-speed performance. 

Grunnen til at de fleste varebiler er diesel.

 

Endret av Duriello

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...