Gå til innhold

Hvorfor stemmer unge kvinner til venstre, og unge menn til høyre?

Om unge menn og kvinners politiske meninger.  

39 stemmer

1. 1. Er påstandene i første post feil, eller rett?

• De er svært feil.
      10
    • De er litt feil.
      2
    • De er litt rett.
      18
    • De er svært rett.
      9

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (27 minutter siden):

Det er utrolig at folk lot seg lure til å tro det var noe verdt å ta seriøst i innlegget ditt.

Vi ser på krone vs Euro 2000-2025, og minnes finanskrisen og korona.

Hvordan gikk det med Erna i 2013-2021..?

File:Euro exchange rate to NOK.svg

Jeg sammenlignet krona mot hovedvalutaene i de årene faglig utdannede Siv Jensen var finansminister. (en sjeldenhet for statsråder)
Stoler du ikke på DNBs tall?

Ser du ikke at krona har tapt seg mye mot Euro på din graf siden Støre tok over?
(er en kortvarig peak da korona-epidemien brøt ut som ikke har noen betydning)
Andre interessante tall er kronas fall mot dollar, danske og svenske kroner etter 2021 - og spesielt siden 2019 da FrP gikk ut.

Samt, konsumprisindeksen og rentehevningene er av en annen verden med Støre.

Endret av Neptun1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Zepticon skrev (9 minutter siden):

Venstresiden snakker til unge menn på samme måten som høyresiden snakket til unge kvinner for 40 år siden. 

Husker ikke helt hva høyresiden sa til unge kvinner for 40 år siden :)
Kommer ikke på noe spesielt. Hva?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Problemet med venstresiden er at dem vil gjøre det vanskeligere for folk å bli rike. Det blir vanskeligere for alenemødre, studenter, uføretrygdede, innvandrere osv å bli rike på børsen når skattene på utbytte og gevinst øker.

Hvor mange innenfor disse gruppene tror du at du finner på børsen,  sånn i forhold til de som har stabil og god inntekt? 

P.s, jeg er enig i at skatt gevinst er for høy. 

• Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (11 minutter siden):

Husker ikke helt hva høyresiden sa til unge kvinner for 40 år siden :)
Kommer ikke på noe spesielt. Hva?

Jeg sier ikke at de sier det samme, men "blir snakket til på samme måte" det vil si at de ikke blir tatt spesielt seriøst, blir ikke i særlig grad møtt og synspunkter blir marginalisert.

Jeg har lest mange kronikker, innlegg og svar på dette der menn lufter problemer, og der venstresiden fra AP til Rødt ikke makter å hverken forstå eller interessere seg for hva man prøver å løfte frem. Vi blir bedt om å ta et oppgjør med giftig maskulinitet, men så skriver en stakkar om at det ikke er barselgrupper til menn, og blir hengt til tørk i 5 kronikker fra venstresiden og feminister om at "Det fårn faen meg fikse sjæl". Da blir det helt umulig for venstresiden å vinne frem til disse, når man ikke engang tar behovene og bekymringene seriøst. Samtidig står Velle og "Gutta" med døra åpen og sier "Hei, hei, vi forstår, kom inn her så skal vi fortelle deg hvem sin feil det er at du har det dritt".

Om ikke venstresiden begynner å ta unge menn seriøst så kommer høyresiden til å vokse helt ut av kontroll med sinte unge menn som ikke blir hørt og som ender opp som samfunnets tapere.

Hilsen venstrevelger, mann og bekymret far.

• Liker 3
Skrevet
Selfuniverse skrev (På 28.8.2025 den 10.54):

Jeg så på NRK nyheter i går kveld, at det skal visst være slik at overveiende, så stemmer unge kvinner på venstresiden, og unge menn stemmer på høyresiden. Jeg vil gjerne legge ut noen brannfakler fra mine meninger, og bli irettesatt av dere. Også kan jeg eventuelt forandre meg selv etter hvor mange som synes jeg tar feil i pollen som jeg har laget over. Dette er ett tema jeg er amatør på, så innspill er velkommen.

Her er min hypotese:

Unge kvinner i Norge har lært at de ikke skal trenge en mann for sitt livsopphold. Unge kvinner ser at det er godtatt at staten kan fortsette, og eventuelt i større grad tjene deres livsopphold hvis de trenger det. De skjønner f.eks hvordan ett liv med barn kan skape utfordringer og resonerer seg da altså til at for å sikre sitt eget og eventuelt sine barns livsopphold, så må dette komme fra alle skattebetalere. Fordi å begi seg ut på at en mann skal tjene for opphold til en familie, eller direkte til en kvinne i ett forhold, er generelt ikke akseptert i vårt samfunn.

I tillegg er det slik at kvinner har ett sterkere ønske om å hjelpe og ta omsorg av andre. Slik har det vært i hundretusener av år. Og i moderne tid så utvides kvinners perspektiv også til å inkludere folk som kan ha ett utfordrende hjemland.

Disse faktorene gjør at venstresiden blir generelt ett naturlig valg for unge kvinner.

Unge menn har blitt eksponert for realiteter av åpne og myke innvandringspolitikker i andre vestlige land, og ser at kultur og demografi er veldig viktig for fremtiden og stabiliteten til ett samfunn. En stor oppgave for menn har i hundretusener av år alltid vært å forsvare ett samfunn, derfor blir disse realitetene viktig for deres ståsted.

I tillegg er det slik at menn generelt vil prøve å sikre at de beholder så mye som mulig av det de tjener, fordi penger er viktigere for en manns muligheter på datingmarkedet. Noe av det første en del kvinner spør menn om er "Hva arbeider du med?". Som blir det samme som å spørre om "Hvor meget velstand kan jeg forvente å bli en del av med deg?". Menn spør ikke kvinner om dette. Så menn vet at dette er viktig for kvinner. Unge menn vil ofte ha store ambisjoner rundt karriere blandt annet som følge av dette.

Disse faktorene gjør at høyresiden blir generelt ett naturlig valg for unge menn.

Vennligst fortell meg hvor mye jeg tar feil slik at jeg kan lære mer. Og vi kan ha en hyggelig diskusjon videre rundt dette om hvorfor unge kvinner stemmer på venstresiden og unge menn stemmer på høyresiden. Ford jeg vil vite hvorfor. Hvorfor er det slik?

Et interessant filosofisk tankeeksperiment som beskriver realiteten i nedarvede gener på en god måte.

Forskjellene er i ferd med å utviskes, men vil nok ikke forsvinne de nærmeste hundre årene heller…

• Liker 1
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (1 time siden):

Jeg sammenlignet krona mot hovedvalutaene i de årene faglig utdannede Siv Jensen var finansminister. (en sjeldenhet for statsråder)

Kronen gikk fra 8 kroner for 1 euro til 11 under Siv Jensen og Erna sitt samarbeid, en økning på over 35% -- mens hun var finansminister, fra 16. oktober 2013 til 24. januar 2020.

Skal vi se på Dollar også..?

Altså.
Lavere pris er bedre, bare for referanse.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Zepticon skrev (19 minutter siden):

Vi blir bedt om å ta et oppgjør med giftig maskulinitet, men så skriver en stakkar om at det ikke er barselgrupper til menn, og blir hengt til tørk i 5 kronikker fra venstresiden og feminister om at "Det fårn faen meg fikse sjæl". Da blir det helt umulig for venstresiden å vinne frem til disse, når man ikke engang tar behovene og bekymringene seriøst. Samtidig står Velle og "Gutta" med døra åpen og sier "Hei, hei, vi forstår, kom inn her så skal vi fortelle deg hvem sin feil det er at du har det dritt".

Jeg spurte allerede for 20 - 25 år siden om ikke min mann kunne ta "plassen" min i barselgruppa, da det tross alt var han som gikk hjemme i permisjon. Det var visst helt uaktuelt. Det endte opp med at det ikke ble noen barselgruppedeltagelse for vår del. 

Det burde helt klart finnes organiserte muligheter for menn å møtes etter at de har fått et barn. De har sikkert mye de lurer på, og kan ha glede av og snakke med andre menn om. Jeg tror dog ikke at deltakelsen i slike grupper for menn hadde vært særlig stor, men det vet man ikke før det er prøvd ut. 

Jeg syns likevel du overdriver noe om venstresidens oppførsel versus de usunne rollemodellene på høyresiden. De fleste burde være i stand til å tenke litt selv. Man har jo tross alt kvinner på høyresiden og menn på venstresiden også, deg inkludert. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (43 minutter siden):

Kronen gikk fra 8 kroner for 1 euro til 11 under Siv Jensen og Erna sitt samarbeid, en økning på over 35% -- mens hun var finansminister, fra 16. oktober 2013 til 24. januar 2020.

Skal vi se på Dollar også..?

Altså.
Lavere pris er bedre, bare for referanse.

Alle som har ført en stor båt ute av kurs vet at det tar litt tid å få skuta på rett kjøl igjen. Det skjer ikke umiddelbart uansett hvor mye man vil, det er naturgjenstridig.

La oss derfor ta for oss relevante tall i forhold til dette.

31.12.2014:

Dollar 7,4299

Euro 9,0307

SVK 95,90

DK 121,28

31.12.2019 (5 år etterpå)

Dollar 8.8176

Euro 9.8807

SVK 94.26

DK 132.28

31.122024

Dollar 11.34

Euro 11.8026

SVK 103.11

DK 158.29

Om du kan prosentregning så ser du den betydelige forskjellen i Støres disfavør.

Du bryr deg ikke om prisvekst, kpi, renter og kjøpekraft?

Endret av Neptun1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
leticia skrev (3 minutter siden):

Jeg syns likevel du overdriver noe om venstresidens oppførsel versus de usunne rollemodellene på høyresiden. De fleste burde være i stand til å tenke litt selv. Man har jo tross alt kvinner på høyresiden og menn på venstresiden også, deg inkludert. 

Ja, akkurat sånn er det venstresiden snakker til menn når menn tar opp problemer:
"Du overdriver"
"Burde være i stand til å tenke litt selv"
"Tross alt"

Det er ikke "Hvorfor tenker du det er sånn?". Det er ingen diskusjon, ikke ønske om diskusjon, ingen forsøk på dialog, og ingen interesse for problemet. 

Måten du svarer meg på nå er det samme som om at jeg som mann 40 skulle sagt til kvinne 20 som er redd for å gå hjem fra byen om at hun overdriver og at det er helt ufarlig. Jeg hat hatt lange og grundige samtaler med både kone og venninner for å klare å komme i nærheten av en forståelse for hvordan dette er for kvinner. Jeg har aldri i mine 22 år siden jeg ble 18 vært redd eller usikker for å gå alene i byen på natta. Så jeg startet helt uten begrep for hvordan dette er for enkelte kvinner. 

Og du som kvinne sitter nok like langt unna med din forståelse av mann 20 som jeg er kvinne 20. Og venstresiden er helt blinde for at det gjør akkurat dette selv, som de er så forbanna på at høyresiden/konservative gjør.

leticia skrev (6 minutter siden):

Jeg spurte allerede for 20 - 25 år siden om ikke min mann kunne ta "plassen" min i barselgruppa, da det tross alt var han som gikk hjemme i permisjon. Det var visst helt uaktuelt. Det endte opp med at det ikke ble noen barselgruppedeltagelse for vår del. 

Det burde helt klart finnes organiserte muligheter for menn å møtes etter at de har fått et barn. De har sikkert mye de lurer på, og kan ha glede av og snakke med andre menn om. Jeg tror dog ikke at deltakelsen i slike grupper for menn hadde vært særlig stor, men det vet man ikke før det er prøvd ut. 

Poenget var ikke at det fantes eller ikke fantes. Men at menn blir bedt om å være myke og vise følelser. Men når noen er det, så kommer (i dette tilfelle leste jeg minst 5 svar utelukkende fra kvinner) de og sier "slutt å vær veik og ordne opp selv". Så konklusjonen her er at menn skal være myke og følelsesmessige for å møte og se kvinner, men når mennene vil bli sett så er det bare å drite i, for da er de ikke menn lengere. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (28 minutter siden):

Alle som har ført en stor båt vet at det tar litt tid å få skuta på rett kjøl igjen. Det skjer ikke umiddelbart uansett hvor mye man vil, det er naturgjenstridig.

La oss derfor ta for oss relevante tall i forhold til dette.

31.12.2014:

Dollar 7,4299

Euro 9,0307

SVK 95,90

DK 121,28

31.12.2019 (5 år etterpå)

Dollar 8.8176

Euro 9.8807

SVK 94.26

DK 132.28

31.122024

Dollar 11.34

Euro 11.8026

SVK 103.11

DK 158.29

Om du kan prosentregning så ser du den betydelige forskjellen i Støres disfavør.

Det tar lang tid å ta den av kurs også.

Hvorfor ta 5 år når du kan se på to separate Erna-perioder i 4-år intervaller?

Støre har jo åpenbart ikke ansvaret mellom 2019 og 2024, eller er du ikke helt oppdatert på hvem som er i regjering?

Dersom du starter å måle 31.12-2014, så må du starte å måle 31.12-2022 for Støre, eller hur, i og med at det tar tid for Støre å få skipet på riktig kjøl?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (16 minutter siden):

Noen konkrete eksempler du vil dele -- fra politikken?

Vell, det var noen greier i fjor vår (da la jeg faktisk til Velle på some fordi det var interessant) der en mann våget å skrive en kronikk over hvor vanskelig det var å være ung mann i dagens samfunn, der han tok opp problemer rundt både skole, samfunnet generelt og til dels feminismen og "krav" fra kvinner.

Feks at problemet rundt at sosiale medier og influenserhypen har blåst opp selvbildet til alt for mange unge kvinner slik at situasjonen er at 60% av kvinnene tror de er blandt topp 20% når det gjelder attraktivitet, og at disse 60% ikke skal "settle for less".  Mange av disse er av den oppfattning av at det eneste de trenger å bidra med i et forhold er sitt fantastiske selv, og at mannen må stille med penger, og tilbedelse. 

Så sitter man jo nå med problemet om at topp 20% av menn da sitter med 60% av kvinnene. Men det er jo bare topp 20% av disse som matcher topp 20% av menn. Da sitter man igjen med 40% av kvinnene som får seg et ligg, men som ikke når opp til mannens standard. Så da er alle menn plutselig kyniske fuckboys som bare vil ha ligg og ikke forhold.

Så da er resultatet:
40% kvinner har urelaistisk høye standarder og ender opp som pauseunderholdning for menn som har for høy standard til dem.
40% menn som plutselig ikke har noe å stille opp med og blir incels, fordi kvinner ikke har et realistisk syn på egen "verdi"

Men hva skjer så når man prøver å ta opp denne opplevelsen som veldig mange unge menn sitter med? Jo, det raser inn med innlegg og kronikker fra AP til SV der denne mannen blir hudflettet for å være mannegris, bakstreversk, gammeldags, idiot og mer til, og en haug med feminfluencere som sier at slike menn som han er verdiløse for kvinner og at de må "bli bedre", og at uansett hvor ille han har det kan han bare holde kjeft for kvinner har det værre. Det er INGEN interesse for å finne ut noen ting som helst om hvor dette kommer fra. Hvorfor sitter så mange unge menn med denne følelsen? Ingen bryr seg om hvorfor, men alle sier at den følesen er feil. 

"Vi sliter, hør på oss" --- "Skjerp dere, dere føler feil"

Men hvem står klar til å ta i mot dem, støtte dem, og lytte? Jo, Velle, Gutta, Andrew Tate osv. Og nå nettopp hadde vi en 18 åring som har blitt nynazist og dreper, fordi ingen bryr seg. Den eneste plassen noen gidder å (late som) bry seg er på internett, der de forteller at grunnen til at livet hans er dritt er jøder, muslimer eller kvinner.

Og siden de er de første som faktisk annerkjenner at det han føler er reelt, så blir det jo sånn. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Zepticon skrev (2 minutter siden):

Feks at problemet rundt at sosiale medier og influenserhypen har blåst opp selvbildet til alt for mange unge kvinner slik at situasjonen er at 60% av kvinnene tror de er blandt topp 20% når det gjelder attraktivitet, og at disse 60% ikke skal "settle for less".  Mange av disse er av den oppfattning av at det eneste de trenger å bidra med i et forhold er sitt fantastiske selv, og at mannen må stille med penger, og tilbedelse. 

Oh boy.

Hva er kilden til dataene, og hvordan vet vi at dette er en endring?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Neptun1 skrev (37 minutter siden):

Sitat

Alle som har ført en stor båt ute av kurs vet at det tar litt tid å få skuta på rett kjøl igjen. Det skjer ikke umiddelbart uansett hvor mye man vil, det er naturgjenstridig.

Altså, Støre bruker nok en god del tid på å snu Høyre/FRP Skuta på rett kjøl, men om du sjekker grafene for det siste året så ser du at venstresiden nå er i ferdt med å snu skuta, og styrke kronen igjen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (7 minutter siden):

Det tar lang tid å ta den av kurs også.

Hvorfor ta 5 år når du kan se på to separate Erna-perioder i 4-år intervaller?

Støre har jo åpenbart ikke ansvaret mellom 2019 og 2024, eller er du ikke helt oppdatert på hvem som er i regjering?

Dersom du starter å måle 31.12-2014, så må du starte å måle 31.12-2022 for Støre, eller hur, i og med at det tar tid for Støre å få skipet på riktig kjøl?

Nå svarte jeg for perioden med FrP i regjering - men ta gjerne med perioden frem til 2021 også, spesielt i forhold til renter, prisstigning og tap av kjøpekraft - i en tid der olje og gassmilliardene har rent inn i statskassen.

• Liker 3
Skrevet
Zepticon skrev (1 minutt siden):

Altså, Støre bruker nok en god del tid på å snu Høyre/FRP Skuta på rett kjøl, men om du sjekker grafene for det siste året så ser du at venstresiden nå er i ferdt med å snu skuta, og styrke kronen igjen.

Hehe, nå skal ikke jeg forsvare sentrumsregjeringen etter FrP men med Støre tok da kursen fullstendig feil.
Og det var sugd ut av deres eget bryst.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (9 minutter siden):

Oh boy.

Igjen, typisk venstresidesvar når unge menn tar opp problemer. Man føler seg virkelig tatt på alvor.

Sitat

Hva er kilden til dataene, og hvordan vet vi at dette er en endring?

Tallene er eksempler for å illustrere at det er et gap. Det er en endring fordi vi ser at stadig flere (unge) menn er ufrivillig single.
Det er også direkte uttalt fra de som opplever dette. 

Men igjen. Det unge menn sier at de opplever blir ikke tatt seriøst. De blir fortalt at det de opplever stemmer ikke. Følelsene de sitter med er ikke ekte. Men om en kvinne føler at hun blir trakasert på jobb, så stemmer det UANSETT, og det blir tatt superseriøst.

Igjen et problem:
Kvinner forteller om et problem offentlig - Alle går over stokk og stein for å finne ut av det.
Menn forteller om et problem offentlig - Får beskjed om å skjerpe seg og at det ikke er et problem overhode.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Neptun1 skrev (2 minutter siden):

Hehe, nå skal ikke jeg forsvare sentrumsregjeringen etter FrP men med Støre tok da kursen fullstendig feil.
Og det var sugd ut av deres eget bryst.

Kursen under Støre er nøyaktig den samme som den hadde under 8 år med H/FRP, før vi ser at den snur nå i vår. Jeg er ikke noe fan av hverken tidligere eller nåværende regjering.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Poenget er at for 40 år siden så sa høyresiden til unge kvinner at trakasering og diskriminering på jobb ikke var et problem. Man måtte bare finne seg i et klask på rumpa på julebordet, osv osv osv.

Og nå møter venstresiden seg selv i døren når de samme folka som syntes at høyresiden burde skjerpe seg og ta disse problemene på alvor, selv ikke tar problemene til sin ungdomsgenerasjon på alvor, og gir de samme svarene som de selv fikk for 40 år siden. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...