Gå til innhold

hvorfor implementerer ikke alle butikkkjeder sine medlems-rabatter i Visakortet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

som MER-medlem hos Europris får man automatisk rabatten fratrukket i det man betaler med Visa kort i kassa. Trenger altså ikke oppgi tlf.nr. eller medlem nr.

men er andre steder man må bruke fysisk medlemkort, eller oppgi epostadresse eller tlf. for å få rabatten.

er det fordi det evt. koster penger å få Visa (eller banken?) å implementere denslags i kortet at det ikke er gjengs brukt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ein grunn er vel at kjedene tilbyr sine eigne kredittkort, og at dei dermed ynskjer å hindre konkurranse.

Men eg skjønar ikkje kvifor ikkje Rema tilbyr dette, sidan dei ikkje sel kredittkort. Fordelsprogrammet til Rema er dessutan elendig. Det var betre før, då dei hadde "bare lave priser". No brukar eg Trumf sitt kredittkort og handlar stort sett på Kiwi, der får ein trass alt bonus utan at ein treng å løfte ein finger bortsett frå å overføre bonusen til konto med jamne mellomrom.

Endret av torbjornen
Skrevet

Butikker flest ønsker å gi deg følelsen av at du får rabatt og drar fordeler, men de vil helst ikke at du får dette i praksis fordi dem da sparer penger og øker forjenesten.

Store seriøse aktører som Norgesgruppen og Trumf holder ikke på sånn og kan fungere like MER-konseptet.

Greia med kredittkort som VISA er at om du ikke er våken og økonomisk ryddig så havner man for på "kjøret", noe disse spekulerer i.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har Trumf/Coop reg. på Visa-kortet, får % automatisk. Nå bruker jeg Trumf Pay kreditkort på mobilen, gir mest %.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det er vel mogeleg å registrere Trumf på bankkort, men ikkje på kredittkort. Samstundes har kredittkort fordeler som ein ikkje får med bankkort, som null i årsavgift, utsett betaling og ingen gebyr på "vanleg" bruk. Trumf-kredittkortet gjev dessutan ein prosent ekstra Trumf-bonus.

Endret av torbjornen
Skrevet
vidor skrev (33 minutter siden):

Greia med kredittkort som VISA er at om du ikke er våken og økonomisk ryddig så havner man for på "kjøret", noe disse spekulerer i.

når jeg skrev Visakortet som mener jeg det man også kaller bankkort/Bankaxept, som jo er debetkort, ikke kredittkort.

Skrevet (endret)
Just now, Mr.M said:

når jeg skrev Visakortet som mener jeg det man også kaller bankkort/Bankaxept, som jo er debetkort, ikke kredittkort.

Det finnes vel noe slikt markedsførst mot ungdom, men normalt sett er VISA et kredittkort.

Endret av vidor
Skrevet
Jarmo skrev (33 minutter siden):

Jeg har Trumf/Coop reg. på Visa-kortet

snakker du om vanlig bankkort altså type Dnb visakort eller kredittkort?

er coop-medlem sjøl, ikke fått med meg det kan gå på visakoret mitt (bruker det fysiske coop medlemskortet i kassa)

Skrevet
49 minutes ago, torbjornen said:

Men eg skjønar ikkje kvifor ikkje Rema tilbyr dette, sidan dei ikkje sel kredittkort. Fordelsprogrammet til Rema er dessutan elendig. Det var betre før, då dei hadde "bare lave priser". No brukar eg Trumf sitt kredittkort og handlar stort sett på Kiwi, der får ein trass alt bonus utan at ein treng å løfte ein finger bortsett frå å overføre bonusen til konto med jamne mellomrom.

Ja, Rema sitt fordelsprogram er elendig - men man kan knytte bankkortet opp mot programmet.

Skrevet
hagenlund skrev (2 minutter siden):

Ja, Rema sitt fordelsprogram er elendig - men man kan knytte bankkortet opp mot programmet.

Jepp, dessverre vil ikke Rema kjøre noen opplysningskampanje om dette, og de ansatte ser ut til og ha null interesse av å informere om det til sine kunder. Har begynt å si ifra hver gang jeg blir stående bak en som skal scanne koden sin (som oftest først etter at alle varene hens er blitt pepet inn), om st det bare er å legge inn kortet i appen.

Skrevet (endret)
Mr.M skrev (30 minutter siden):

snakker du om vanlig bankkort altså type Dnb visakort eller kredittkort?

er coop-medlem sjøl, ikke fått med meg det kan gå på visakoret mitt (bruker det fysiske coop medlemskortet i kassa)

Vanlig debetkort. Sparebanken Sogn og Fjordane1.

Edit. jeg må sjekke ut Coop. Fått nytt kort.

Endret av Jarmo
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (2 minutter siden):

javel, får snuse litt mer på det.

Edit. jeg må sjekke ut Coop. Fått nytt kort. Her ble SFB avdelinger slått samme for en stund siden.

Bruker nesten ikke Coop så.

Endret av Jarmo
Skrevet
Mr.M skrev (2 minutter siden):

skjønner 👍

Ser ut til å være bare dette nå, inntil videre..

Sitat

SpareBank 1 har inngått ein avtale med Apple, og frå 24. juni 2025 har du som kunde kunne bruke Apple Pay. Det gir deg endå fleire moglegheiter til å betale enkelt og trygt - både i butikk og på nett.

Har Android, madammen har Apple Pay. iPhone slave. ;) 

Skrevet
52 minutes ago, hagenlund said:

Rema har kastet kundene ut av fordelsprogrammet uten at de har gjort noe galt flere ganger. Det kostet vel mer enn det smakte for dem. Husk at Rema får ikke de samme mengderabattene ved innkjøp som Norgesgruppen gjør. Norgesgruppen har betydelig større innkjøpsvolum med sine butikker enn det Rema har, noe som gir dem et konkurranse-fortrinn.

Skrevet

Hvorfor har alle fordelsprogrammer? Kan de ikke bare gi de beste prisene alltid til alle sine kunder, så hadde vi sluppet dette unødvendige ekstrasteget?

• Liker 4
Skrevet
dabear skrev (34 minutter siden):

Hvorfor har alle fordelsprogrammer? Kan de ikke bare gi de beste prisene alltid til alle sine kunder, så hadde vi sluppet dette unødvendige ekstrasteget?

Innsamling av kundedata. 

Det at du får rabatt på varer du handler ofte kan framstå som eit personleg tilbod, men det er basert på analyser av dine handlevaner der dei ser at kvar gong du handler Cola så kjøper du også potetgull. Ved å gi deg tilbud på Cola så selg dei også meir potetgull.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...