Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 00:12 Skrevet søndag kl 00:12 (endret) Jeg har en Lenovo Thinkpad L430 TYPE 2466-6P2 Den har en 4GB brikke som er avbildet Det er plass til en til, men jeg har ikke greie på hvordan man velger riktig. https://imgur.com/a/K8kqjSd https://imgur.com/a/dikjPi7 Finner maken på Ebay fra USA, men vil ha dette billigst mulig, ikke betale flere hundre. Tenker 2X8 GB er nok, eller mer om det er støttet og billig. Om det er noe som gis bort eller selges til en symbolsk pris i Norge som er kompatibelt. Det er plass til to brikker, trenger ikke beholde den gamle. Jeg har ikke greie på det. Kan dere vise meg til en råbillig men grei Finn-annonse, for eksempel? Vil denne jeg har fra før passe, så oppgraderer jeg fra 1X4 til 2X4, uten å bruke penger? Imgur: The magic of the Internet Endret søndag kl 00:25 av Mannen med ljåen
Mr. A Skrevet søndag kl 01:27 Skrevet søndag kl 01:27 Hvis jeg skjønner rett så trenger du SO-DIMM DDR3L (Aka PC3L) minne. "L" biten betyr low-voltage, og er visst ikke kompatibelt med vanlig SO-DIMM DDR3. Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM#DDR3L_and_DDR3U_extensions Brikken du har fra før ser ut til å være vanlig SO-DIMM DDR4, og vil ikke være kompatibel.
^fmj Skrevet søndag kl 01:30 Skrevet søndag kl 01:30 Lenovo ThinkPad L430 Compatible Memory / RAM Upgrades
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 01:42 Forfatter Skrevet søndag kl 01:42 (endret) ^fmj skrev (19 minutter siden): Lenovo ThinkPad L430 Compatible Memory / RAM Upgrades Takker, men trenger jeg to nye, eller bare setter jeg inn en ekstra? Vet ikke om de jobber best sammen når de er identiske. Tror prosessoren er pentium eller noe slikt, den var steingammel allerede da jeg kjøpte den. Takknemlig for kvalitetssikrede svar. Noen i Norge mtp frakt? Endret søndag kl 01:50 av Mannen med ljåen
backtoback Skrevet søndag kl 08:16 Skrevet søndag kl 08:16 (endret) @Mannen med ljåen, dersom du er godt fornøyd med RAM'en du kjøpte hos RebuildIT til "Mer RAM til Acer Aspire 3", så er kanskje disse et bra kjøp: DDR3 SDRAM + SODIMM 204-pin + 4 GB + 4 GB per modul + 1600 MHz https://www.rebuildit.no/collections/ram/teknologi_ddr3-sdram+produktformfaktor_sodimm-204-pin+kapasitet-per-modul_4-gb+lagringskapasitet_4-gb kr 49 per stk DDR3 SDRAM + SODIMM 204-pin + 8 GB + 8 GB per module + 1600 MHz https://www.rebuildit.no/collections/ram/teknologi_ddr3-sdram+produktformfaktor_sodimm-204-pin+kapasitet-per-modul_8-gb+lagringskapasitet_8-gb kr 149 per stk. Det ser ut til en av minnebrikkene er litt vanskeligere å bytte, den sitter under tastaturet, men det finnes sikkert en god YouTube-video som viser hvordan det gjøres. Endret søndag kl 08:29 av backtoback typos
NULL Skrevet søndag kl 08:35 Skrevet søndag kl 08:35 Selv om minne her sitter under tastaturet, er det lagt opp til at dette er en ganske enkel operasjon. I hvert fall har det vært det på Thinkpad W/T-modeller som har hatt lignende konstruksjon.
Svein M Skrevet søndag kl 09:11 Skrevet søndag kl 09:11 (endret) Jeg tror maskinen bare støtter størrelse opp til 4GB per brikke. edit: Om det er f.eks Intel Core i3 (2nd Gen) 2370M så ser det ut til at den støtter 16GB (2 x 8GB). Av og til er ikke L i navnet oppgitt, altså DDR3 vs DDR3L. Low power betyr at minnet kan brukes både med 1.5V og 1.35V maskiner. En kan finne data på hver minne type ved å søke på nett. Om det er: DDR3, SO-DIMM, 1600MHz, 1.35V så er det vel rett. Endret søndag kl 11:02 av Svein M
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 10:14 Forfatter Skrevet søndag kl 10:14 Bør maskinen ha en ny 4gb brikke i tillegg til den 4gb brikken som fulgte med? Eller bør jeg kjøpe 2 nye som matcher? Jeg har løsnet tastaturet med to skruer.. Det et ikke vanskelig å komme til den andre brikken.
backtoback Skrevet søndag kl 10:49 Skrevet søndag kl 10:49 (endret) DDR3L (1.35 V) brikker skal være bakoverkompatible, så det går fint å sette inn en DDR3 (1.5 V) brikke, dette medfører at begge vil kjøre på 1.5 V. 2x4GB eller 2x8GB: Lenovos oppgitte maksimale RAM-minne viser vanligvis bare hva de testet da systemet ble lansert. I mange tilfeller kan den faktiske maskinvaren støtte mer enn det som er angitt i PSREF (PDF-fil). I PSREF står det maksimalt 8 GB (2 x 4 GB) for Lenovo L430 Type 2466. Lenovo oppga maks minne til 32 GB på min bærebare PC fra Lenovo. Jeg installerte 64 GB for 1.5 år siden, og PC'en har fungert helt fint. Informasjon om at andre hadde gjort dette før meg var avgjørende for at jeg tok sjansen. Det må sies at jeg fint hadde klart meg med 32 GB . Endret søndag kl 11:12 av backtoback typos
backtoback Skrevet søndag kl 11:06 Skrevet søndag kl 11:06 Mannen med ljåen skrev (46 minutter siden): Bør maskinen ha en ny 4gb brikke i tillegg til den 4gb brikken som fulgte med? Eller bør jeg kjøpe 2 nye som matcher? Det ideelle er vel to brikker som matcher, men jeg tror du klarer deg godt med å kjøpe én ny brikke -- dersom du går for 2 x 4 GB. Din brikke er CAS 11 og 1.35 V. Denne brikken fra RebuildIT er nærmeste match: 4 GB, DDR3L (1.35 V), CAS 11, pris kr 49. https://www.rebuildit.no/collections/ram/products/kth-x3cl-4g-kingston-4gb-pc3-12800-ddr3-1600mhz-non-ecc-unbuffered-cl11-204-pin
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 11:12 Forfatter Skrevet søndag kl 11:12 (endret) Jeg takker for hjelp, men hvis jeg likevel bestiller, har jeg en HP som bruker en annen brikke, og også trenger oppgradering. https://imgur.com/a/z11rcv5 Kan jeg kjøpe en ekstra til denne maskinen fra samme sted? Gjerne direkte link 😀 HP 14-AM019NO 14" Intel® Core i3-6006U prosessor Endret søndag kl 11:14 av Mannen med ljåen
backtoback Skrevet søndag kl 11:24 Skrevet søndag kl 11:24 (endret) Jeg tror denne skal passe dersom du går for 8 GB (2 x 4 GB): HMA851S6AFR6N-UHN0-AC Hynix 4GB PC4-19200 DDR4-2400MHz non-ECC Unbuffered CL17 260-Pin https://www.rebuildit.no/collections/ram/products/hma851s6afr6n-uhn0-ac-hynix-4gb-pc4-19200-ddr4-2400mhz-non-ecc-unbuffered-cl17-260-pin Pris kr 49,- Edit: Denne HP'en støtter 16 GB (2 x 8 GB). Pris kr 125--149 per 8 GB: https://www.rebuildit.no/collections/ram/teknologi_ddr4-sdram+produktformfaktor_sodimm-260-pin+kapasitet-per-modul_8-gb+hastighet_2400-mhz Endret søndag kl 11:53 av backtoback 2 x 8 GB
Valmeth Skrevet søndag kl 11:25 Skrevet søndag kl 11:25 Hvis du venter til i kveld skal jeg sjekke om jeg har liggende 430'n min ennå. Den har 8gb (2x4gb). De kan du evt få av meg.
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 11:46 Forfatter Skrevet søndag kl 11:46 (endret) Skal ikke du ha RAM-brikkene dine selv? Ja, jeg er interessert. Må sendes i posten, jeg kan vippse frakt. 🙂 Endret søndag kl 11:50 av Mannen med ljåen
^fmj Skrevet søndag kl 12:24 Skrevet søndag kl 12:24 To ulike brikker går som regel bra, men ikke alltid. Har opplevd flere ganger at det kun blir svart skjerm med to ulike brikker. Det kan være det går bra å mikse volt, men det greieste er å holde seg til det ene eller det andre. Du kan sjekke volten til RAM-brikken i CPU-Z under fanen SPD.
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 12:35 Forfatter Skrevet søndag kl 12:35 Maskinene kjører Linux Mint. De hadde Win10, men Win11 får de ikke.
Valmeth Skrevet mandag kl 09:44 Skrevet mandag kl 09:44 (endret) Jeg hadde den visst ennå, men ser min har tydeligvis bare 1 ram-slot? Så 1x8gb Spoiler Fant til og med kvittering på minnet, er visst en slik en, hvis den kan passe? Kan legge til at maskinen er utgammel, og har Pentium prosessor Endret mandag kl 09:46 av Valmeth
Mannen med ljåen Skrevet mandag kl 09:49 Forfatter Skrevet mandag kl 09:49 (endret) Jeg vet ikke om de passer, andre har spekulert tidligere i tråden, og jeg mangler kompetanse. Men du må ta ut tastaturet ved å løsne noen skruer på undersiden. Det er ikke vanskelig når man kan det. Den andre brikken er under tastaturet. Skruene som må fjernes er merket med tastatur-symbol. Skal du kaste maskinen din? Er den defekt? Du trenger vel ellers ram selv? Endret mandag kl 09:50 av Mannen med ljåen
Valmeth Skrevet mandag kl 10:12 Skrevet mandag kl 10:12 PC3 i min, ikke PC3L. Men hvis det stemmer at de går om hverandre er det jo bare å prøve. Jeg leste en plass at disse ikke alltid støtter 16gb, hverken 2x8 eller 1x16. Men min gikk tydeligvis fint med 12gb, for jeg visste ikke om den andre brikken under tastaturet før jeg pelte maskinen fra hverandre nå nettopp.
Valmeth Skrevet mandag kl 10:32 Skrevet mandag kl 10:32 (endret) Mannen med ljåen skrev (43 minutter siden): Skal du kaste maskinen din? Er den defekt? Du trenger vel ellers ram selv? Jeg har ikke brukt den på noen år og byttet den ut pga både lader og batteri var dårlig. Har bare tatt vare på den "i tilfelle rottefelle". Trenger du deler / prøvemaskin å skru på kan jeg være av med/teste med denne. Bare hyggelig hvis den kan holde liv i en annen maskin. Endret mandag kl 10:32 av Valmeth 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå