Gå til innhold

Vurderer å prøve powerline adaptere

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen her som har erfaring med powerline adaptere? 

Hjemmenettverket vi har bruker vi kun wi-fi. Vi bor i blokk med betongvegger som skaper veldig ustabile hastigheter, og tilkoblinger via Wi-fi. Vi har nå prøvd å se om mesh extendere ville hjelpe og det ble muligens mer stabilt, men alle fikk lavere hastighet over hele fjøla. 

Før jeg trekker nettverkskabler rundt over alt, ville jeg se om powerline nettverk kan være en god løsning på problemet vårt. Derfor vil jeg gjerne høre erfaringer med powerline adaptere.  

Endret av Milarwen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt dette i tre forskjellige leiligheter de siste 15+ årene. Har nå disse: https://www.komplett.no/product/903979?noredirect=true#, men de selges ikke lengre.

Noen få ganger i året så mister jeg forbindelsen. Jeg må da ta begge enhetene ut av stikkontakten og sette de inn igjen for at de skal fungere. Bortsett fra det, så har jeg ikke hatt noen problemer Jeg er super fornøyd! 

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, sedsberg said:

Har dårlig erfaring hvis forbindelsen må gå via sikringsskap.

Takk for svar. 😃 Skal ikke igjennom sikringsskap og ideen er å ha kabel mellom adapter og PC. Hvordan stiller en slik løsning se da tror du? 😃

2 hours ago, Salvesen. said:

Jeg brukte dette en stund i en bod når jeg bodde i en blokk type bolig. Det funket helt ok til "vanlig" bruk. Brukte da en bod som kontor. 

Takk for svar. Hva slags hastighet snakker vi om i snitt da? :)

2 hours ago, arco3 said:

Jeg har brukt dette i tre forskjellige leiligheter de siste 15+ årene. Har nå disse: https://www.komplett.no/product/903979?noredirect=true#, men de selges ikke lengre.

Noen få ganger i året så mister jeg forbindelsen. Jeg må da ta begge enhetene ut av stikkontakten og sette de inn igjen for at de skal fungere. Bortsett fra det, så har jeg ikke hatt noen problemer Jeg er super fornøyd! 

Takk for svar. 😃 De så kurante ut. Hadde vært veldig praktisk med pass through. Synd de ikke selges lenger. 😃

2 hours ago, toralfb said:

TP Link har noen varianter som støtter WiFi og powerline i kombinasjon. 

Etter det jeg har forstått kan disse fungere godt. Men, det er ingen absolutt garanti for de vil fungere.

https://www.tp-link.com/en/home-networking/deco/deco-px50/
https://www.tp-link.com/en/home-networking/deco/deco-p9/

En problemstilling med IT nett er det er ingen felles nøytralleder. Det kan gjøre rekkevidden dårligere.

Formulerte meg muligens litt dårlig. 😃 Jeg tenkte at hvis en slik løsning fungerer bra, så går vi for kablet fra PC til adapter. Hvordan ser utsiktene ut for det? 

Vi har per i dag Wi-Fi 6 (5ghz) alle mann, og får mellom 150mbit/550mbit via wi-fi. 150-300mbit er laptop, mens min stasjonære med haifinne-antenne får stort sett 500mbit+.  Håpet er at vi alle får 500, eller nært 500og kurant ping, hvis man er alene på nettet, som er hastigheten vi betaler for fra ISP. Hvis vi kabler fra PC til powerline adapter, er det da realistisk å kunne få slike hastigheter? 

Forskjellen er at vi slipper å trekke på langt nær like mye CAT/nettverkskabel. Er det såppas at jeg burde prøve? 

Endret av Milarwen
Glemte å takke for svar.
Skrevet
Milarwen skrev (18 minutter siden):

Vi har per i dag Wi-Fi 6 (5ghz) alle mann, og får mellom 150mbit/550mbit via wi-fi. 150-300mbit er laptop, mens min stasjonære med haifinne-antenne får stort sett 500mbit+.  Håpet er at vi alle får 500, eller nært 500og kurant ping, hvis man er alene på nettet, som er hastigheten vi betaler for fra ISP. Hvis vi kabler fra PC til powerline adapter, er det da realistisk å kunne få slike hastigheter? 

Forskjellen er at vi slipper å trekke på langt nær like mye CAT/nettverkskabel. Er det såppas at jeg burde prøve? 

Skader ikke å prøve, men det er betydelig mer utsatt for forstyrrelser å kjøre over strømnettet. Hvis du er misfornøyd med 150-300mb/s så tror jeg du kommer til å bli skuffet med PowerLine. Jeg personlig ville gått rett på CAT-kabling.

• Liker 1
Skrevet
Milarwen skrev (42 minutter siden):

Takk for svar. 😃 Skal ikke igjennom sikringsskap og ideen er å ha kabel mellom adapter og PC. Hvordan stiller en slik løsning se da tror du? 😃

Takk for svar. Hva slags hastighet snakker vi om i snitt da? :)

Takk for svar. 😃 De så kurante ut. Hadde vært veldig praktisk med pass through. Synd de ikke selges lenger. 😃

Formulerte meg muligehans litt dårlig. 😃 Jeg tenkte at hvis en slik løsning fungerer bra, så går vi for kablet fra PC til adapter. Hvordan ser utsiktene ut for det? 

har ingen målinger på hastigheter eller delays :) Bruker det ikke lenger. Men det funket fint for hjemme kontor bruket :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...