Femtekolonne Skrevet onsdag kl 10:20 Skrevet onsdag kl 10:20 Eksisterende gjerde (stål med netting) er dårlig og mer eller mindre borte i en hekk. Gjerdet står i grenseskillet, men på naboens side av tomtemerket. Er det innafor å fjerne gjerdet, kappe vekk det av hekken som er nødvendig og så sette opp ett nytt, dobbelt så høyt gjerde uten å informere naboen? Spør rett og slett da det er det som skjer hos meg nå. Og så ble jeg vekket etter nattevakt av vinkelsliper og sto da opp på feil bein.
leticia Skrevet onsdag kl 19:17 Skrevet onsdag kl 19:17 Femtekolonne skrev (8 timer siden): Eksisterende gjerde (stål med netting) er dårlig og mer eller mindre borte i en hekk. Gjerdet står i grenseskillet, men på naboens side av tomtemerket. Er det innafor å fjerne gjerdet, kappe vekk det av hekken som er nødvendig og så sette opp ett nytt, dobbelt så høyt gjerde uten å informere naboen? Spør rett og slett da det er det som skjer hos meg nå. Og så ble jeg vekket etter nattevakt av vinkelsliper og sto da opp på feil bein. Nei, det syns jeg ikke er innafor. Men du kan lese mer her: Gjerdeloven: Alt du trenger å vite (gjerdekrav mot vei m.m.)
Dubious Skrevet i går, 02:43 Skrevet i går, 02:43 Hvem har hekken? Gjerdet vil ikke være dobbelt så høy så lenge.
ilpostino Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden leticia skrev (14 timer siden): Nei, det syns jeg ikke er innafor. Mange kan mene mye om gjerder, men selv om det er en del ting TS må ta hensyn til er det ikke noe i veien fro at han kan sette opp nytt gjerde.
Sjørøver Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Ja, det synes jeg er helt greit. Om hekken står på din side og er din burde du selv holde hekken på din side av grensa.
Mercruiser Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Hvis det skal gjøres noe på tomtegrensen uten at naboen skal konfereres, må det være en minimumsavstand til tomtegrensen - tror det er en meter som er kravet. Det kan tenkes at det er unntak for fornyelse av ting som allerede har vært etablert, men på den annen side er det også høydebegrensninger som vil kunne gjøre seg gjeldende. Jeg sjekket disse reglene med kommunen for noen år tilbake. Jeg hadde planer om å fylle ut en skråning som grenset til naboen, og sette opp en mur på tomtegrensen. Dette er en nabo som er mildt sagt vanskelig, og jeg ønsket å sjekke ut hva jeg kunne gjøre uten å måtte sende nabovarsel. Linken over i denne tråden gir noen føringer, men der skilles det på type gjerde/levegg. Kan virke som at et ordinært gjerde kan settes opp uten videre, men kommer du over en viss høyde (levegg), er det begrensninger. Endret 15 timer siden av Mercruiser
Femtekolonne Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden (endret) 3 hours ago, Sjørøver said: Ja, det synes jeg er helt greit. Om hekken står på din side og er din burde du selv holde hekken på din side av grensa. Nå har det roet seg litt for min del og jeg skal ikke være vanskelig, men ble potte sur når jeg ikke fikk noen beskjed. Jeg har tomtegrense (50meter) mot en kommunal etat. De har behov for gjerde, noe jeg er enig i. De har da hatt ett netting-gjerde, riktignok satt 7cm på min side av tomtemerket, men det har vært sånn i sikkert 40år. Gjerdet på ca 1,4m høyde har vært morkent, totalt råttent de siste 12årene, alt unntatt selve nettingen. Jeg har mispel på innsiden og denne har naturlig nok vokst igjennom. Jeg har vært inne der og klippet tidligere, men har valgt å bare la det vokse på innsiden da gjerdet var så stygt. Nå har de satt opp ett nytt som sikkert er 2,2m høyt og denne gang delvis på sin side. Det har da stått og gått folk i blomsterbeddet mitt for å få til dette. Det er forsåvidt okay det også, men det jeg kikket på var at dette kunne man ordnet med en mail eller ett brev i postkassen som kort fortalte om planene. Jeg mener det er den normale fremgangsmåten når man er nabo, kommunal eller privat. Nå opplevde jeg bare at det var ukjente på ett eller annet ukjent oppdrag i hagen. Det nye gjerdet er flott det, men ett nytt problem er at de ga seg nesten halveis ned tomta. Nå blir det to gjerder, ett lavt og opprustet og ett høyt og nytt. Det er visuelt forstyrrende. Det kan være at de skal ta resten, men neste år. Nå er det jo valg så da kanskje det går 4 eller 10år, hvem vet. Jeg vil jo at de nå tråkker seg ferdig i beddet (er bed på ca 1m dybde uten for hekken) istedenfor at dyre planter trampes ned nok en gang. Dessverre er det ingen nabo å spørre da man ikke får svar på mail og det er ingen med klart ansvar å spørre. Det er litt problemet med kommunen som nabo Endret 15 timer siden av Femtekolonne
Sjørøver Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Femtekolonne skrev (14 minutter siden): Nå har de satt opp ett nytt som sikkert er 2,2m høyt og denne gang delvis på sin side. Det har da stått og gått folk i blomsterbeddet mitt for å få til dette. Det er forsåvidt okay det også, men det jeg kikket på var at dette kunne man ordnet med en mail eller ett brev i postkassen som kort fortalte om planene. Jeg mener det er den normale fremgangsmåten når man er nabo, kommunal eller privat. Nå opplevde jeg bare at det var ukjente på ett eller annet ukjent oppdrag i hagen. Det setter jo ting i et annet lys. Det er ikke greit. Jeg har hatt en del kvalm med byråkratene i kommunen min. Brukt flere år på et par saker. To ting som fungerer utmerket godt: send mail til personen som har hatt ansvar for prosjektet der du dokumenterer alt godt og har en veldig vennlig tone. Så setter du sjefen hans og ordføreren på kopi. Det tar nok ikke så veldig lang tid før du får svar og orden på det.
ilpostino Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Sjørøver skrev (6 minutter siden): Så setter du sjefen hans og ordføreren på kopi. Det tar nok ikke så veldig lang tid før du får svar og orden på det. Det verste folk vet er å bli "hengt ut" ovenfor sjefen sin. Jeg har selv nylig hatt diverse møter med to overordnede sjefer (nærmeste sjef og henne sjef igjen) på grunn av et innlegg om menns mentale helse på LinkedIn.
Sjørøver Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden ilpostino skrev (5 minutter siden): Det verste folk vet er å bli "hengt ut" ovenfor sjefen sin. Jeg har selv nylig hatt diverse møter med to overordnede sjefer (nærmeste sjef og henne sjef igjen) på grunn av et innlegg om menns mentale helse på LinkedIn. Ja, det er ekstremt ubehagelig. Men hva skal man gjøre når ingen tar ansvar? Skal man være så redd for at noen føler ubehag at man ikke står opp for seg selv? Jeg klagde til kommunen i tre år om at det var noe galt med vannet i boligen min. Vedkommende som hadde ansvar tok aldri telefonen. Var alltid i møte. Svarte ikke på mail. Når han tok telefonen skulle han ringe meg opp igjen, men gjorde det aldri. Når jeg møtte opp på rådhuset var han aldri der. Når jeg da sendte mail til hans sjef og ordføreren ble det i ordne på under en time! De kom å testet vannet. Og vet du hva de fant ut? At det ikke var drikkbart. 1
ilpostino Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Sjørøver skrev (8 minutter siden): Men hva skal man gjøre når ingen tar ansvar? Skal man være så redd for at noen føler ubehag at man ikke står opp for seg selv? Jeg er helt enig i at dette er riktig fremgangsmåte for å få fortgang i ting.
Femtekolonne Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden Jeg lurer på om jeg kan tvinge dem til å fullføre hele gjerdet. Kanskje med begrunnelsen visuelt forstyrrende? 🙃 På ett punkt i nær fremtid er resten av det gått totalt over til jord uansett og det er nå så dårlig at det ikke går å klatre på uten at det detter ned. Den kommunale etaten er en barneskole så man bør kanskje dra trumfkortet "barnas sikkerhet" med en gang?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå