Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kone skrev (5 minutter siden):

Det komplette kaos er i ferd med å bli en realitet.

Fy faen, ikke mer å si.

Kan bli interessant i det minste 😄

Det er ikke akkurat rasjonell politikk de kommer med de som nå skal ha sin del

• Liker 1
Skrevet

Høyre vil gjeninnføre karensår på uføretrygd igjen.

https://www.abcnyheter.no/stemmer/valgkampens-mest-brutale-forslag-er-overraskende-lite-diskutert/1199069

Selvsagt gjør ikke det at flere kommer i arbeid, men pisk løser alle problemer!

Depresjon? Pisk dem friske med trusler om økonomisk ruin for resten av livet.

Traumer? Pisk dem friske med trusler om økonomisk ruin for resten av livet.

Syk men ikke trodde av fastlege eller skole? Pisk dem friske med trusler om økonomisk ruin for resten av livet.

Skadet? Tro det eller ei, du skal piskes til du kan jobbe.

Men aller helst vil jo Høyre at folk tar livet sitt i løpet av perioden, åpenbart, for det blir konsekvensen for mange uten slekt til å ta vare på seg eller nettverk til å hjelpe dem å få hjelp.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (31 minutter siden):

Høyre vil gjeninnføre karensår på uføretrygd igjen.

https://www.abcnyheter.no/stemmer/valgkampens-mest-brutale-forslag-er-overraskende-lite-diskutert/1199069

Selvsagt gjør ikke det at flere kommer i arbeid, men pisk løser alle problemer!

Depresjon? Pisk dem friske med trusler om økonomisk ruin for resten av livet.

Traumer? Pisk dem friske med trusler om økonomisk ruin for resten av livet.

Syk men ikke trodde av fastlege eller skole? Pisk dem friske med trusler om økonomisk ruin for resten av livet.

Skadet? Tro det eller ei, du skal piskes til du kan jobbe.

Men aller helst vil jo Høyre at folk tar livet sitt i løpet av perioden, åpenbart, for det blir konsekvensen for mange uten slekt til å ta vare på seg eller nettverk til å hjelpe dem å få hjelp.

Det er vel ikke så mye å bekymre seg for, da det pr dags dato kun er Høyre og Venstre som ser ut til å støtte dette, og Høyre jo ikke akkurat høyt oppe på målingene om dagen.

Skulle det bli borgelig flertall så er både FrP og KrF imot dette. 

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-mener-partiene-om-aret-uten-penger-6.158.1159437.4f7c3ed47b

Endret av Kone
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

De som innførte karensår i 2018 var altså: Høyre, Venstre og Frp.

Høyre og Venstre ser ut til å støtte dette fortsatt.

I 2022 ble karensår ordningen skrotet.

Det er veldig vanskelig å støtte Høyre eller Venstre etter dette.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Til tross for et høyere folketall i dag enn for ti år siden: "Det vart registrert 14 377 nye føretak i 2. kvartal 2025, eit fall på 6 prosent frå same kvartal året før. Vi må attende til 2015 for å finne eit 2. kvartal med like få nyregistrerte føretak."

Lågaste etableringstakt på ti år – SSB

Og byggebransjen sliter fortsatt, men med dagens regjering er det kanskje ikke så merkelig. Får håpe ting bedrer seg på mandag, men jeg tviler ... Prissjokk i byggebransjen: – Samfunnet betaler prisen | Finansavisen 

Merkelig nok kan jeg ikke huske å ha hørt noen fra AP, SV eller rødt snakke positivt om privat næringsliv eller komme med ønsker om å bedre kårene for privat næringsliv. De snakker stort sett på inn og utpust om å fjerne en eller annen gulrot/fordel for å kunne starte og drive private selskap (bare at de kaller det skattehull og ikke gulrot for å starte og drive noe). Når de ikke hyler om "skattehull" er det "ryk og reis" og "skammens vegg" som opptar dem, med blant annet ulike avisutklipp. Ser jo ut som det er dette flertallet ønsker å stemme på... 

Endret av Cervinus
Skrevet
Kone skrev (4 timer siden):

Det er vel ikke så mye å bekymre seg for, da det pr dags dato kun er Høyre og Venstre som ser ut til å støtte dette, og Høyre jo ikke akkurat høyt oppe på målingene om dagen.

Skulle det bli borgelig flertall så er både FrP og KrF imot dette. 

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-mener-partiene-om-aret-uten-penger-6.158.1159437.4f7c3ed47b

FrP er mot det så langt du kan skyte Sylvi ut av en sprettert fra Nille.
Det er det som er problemet med populister som egentlig driter i rett og galt:
Du vet aldri når de gjør noe galt for å sikre seg litt makt til de egentlige fanesakene deres: Å få ministerposter slik at de føler seg viktige.

• Liker 4
Skrevet
Red Frostraven skrev (15 timer siden):

FrP er mot det så langt du kan skyte Sylvi ut av en sprettert fra Nille.
Det er det som er problemet med populister som egentlig driter i rett og galt:
Du vet aldri når de gjør noe galt for å sikre seg litt makt til de egentlige fanesakene deres: Å få ministerposter slik at de føler seg viktige.

Ok.

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 minutes ago, Cervinus said:

Lyver du eller kan du vise til hvor i partiprogrammet dette står?: Hoyres_stortingsvalgprogram_2025-2029_-_tekstversjon.pdf

Det står ikke,og sansynligheten her er vel egentlig ganske liten. De fleste vet at spesielt Høyresiden er svært radikal når det gjelder NAV ytelser og tiltak etc innen egne rekker. Utad er jo Høyre,FrP osv inkluderende og egentlig ikke så forskjellig fra venstresiden,men på bakrommet er hatet mot NAV ytelser intens for enkelte,og radikale idèer blir stadig snakket om. Enkelte av disse kommer ut i offentligheten og det er nok det som er skjedd her. 

Derfor er jo også høyresiden livsfarlig for de som måtte gå på ulike NAV ytelser,pensjoner,sykepenger etc. Man vet at går høyresiden løs på noe gruppe,så er det disse som kommer i skuddlinjen. Det er jo til stadighet bevist. Da kan man jo stille seg undrende hvorfor så mange uføretrygdede stemmer FrP f.eks. Kommer jeg aldri til å forstå. 

Endret av BamseMums80
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Cervinus skrev (20 minutter siden):

Lyver du eller kan du vise til hvor i partiprogrammet dette står?: Hoyres_stortingsvalgprogram_2025-2029_-_tekstversjon.pdf

Leste du artikkelen, det sto i forslaget deres for statsbudsjett for 2025:

Sitat

Likevel foreslo Høyre senest i sitt budsjettforslag for 2025 at man skal gjeninnføre det.

...

I og med at de ønsker å samarbeide med partiet for lavt utdannede og trygdede, så er det jo ikke spesielt lurt å skrive det i partiprogrammet sitt, selv om de har demonstrert at det er en del av deres ønskede økonomiske politikk i 2025 slik det var da de faktisk innførte karensåret for trygdede i forrige periode de var i regjering, som ligger til grunn for viten vår om at det ikke faktisk fungte å piske syke i arbeid med trusler om økonomisk ruin.

Men det virker kanskje denne gang?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Skrevet (endret)
BamseMums80 skrev (16 minutter siden):

De fleste vet at spesielt Høyresiden er svært radikal når det gjelder NAV ytelser og tiltak etc innen egne rekker. Utad er jo Høyre,FrP osv inkluderende og egentlig ikke så forskjellig fra venstresiden,men på bakrommet er hatet mot NAV ytelser intens for enkelte,og radikale idèer blir stadig snakket om. Enkelte av disse kommer ut i offentligheten og det er nok det som er skjedd her. 

Svært radikale.. tja. De hadde vel Europas beste velferdstjenester under Erna-regjeringen også.

En kompis av meg er på uføretrygd i Sverige, han får ikke 24.000 utbetalt og fikk ikke 18.000 (eller hva det var) under Erna-regjeringen for å si det sånn.

NAV-monsteret har jo spist seg altfor stort i Norge, det virker alle å være enige om og noe EU har kritisert Norge for?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
15 minutes ago, Red Frostraven said:

Leste du artikkelen, det sto i forslaget deres for statsbudsjett for 2025:

Du skrev "Høyre vil gjeninnføre karensår"  

Jeg finner ingen dokumentasjon på at de vil det. Hverken i partiprogram eller andre steder.

Endret av Cervinus
  • Liker 2
Skrevet
Just now, DukeNukem3d said:

Svært radikale.. tja. De hadde vel Europas beste velferdstjenester under Erna-regjeringen også.

Joda,de holdt tøylende forbausende godt etter hva jeg fikk med meg.Selv om det sikkert kan diskuteres for de som måtte føle diverse endringer på kroppen. Min kusine er i Høyre,og hun har vært på mange Høyre møter opp gjennom,og enkelte ting kommer jo ut i offentligheten.Da har jeg av og til spørt om det er såpass at de ønsker "det og det"

Det er absolutt ikke alle som er "ute etter" de som ikke har noe,mennesker på NAV etc,men de finnes absolutt i Høyre,og enkelte er høytprofilerte medlemmer. Mye drittslenging og temmelig fæl retorikk. Såpass kan jeg si (av det jeg har fått høre selvsagt)

I FrP og gjerne V og KrF regner jeg nesten med at retorikken blandt enkelte er nokså lik. Uten at jeg kan pinpointe noe selv. Men man går jo etter de som har minst,i likhet med venstresiden som går løs på de som har mest. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
25 minutes ago, DukeNukem3d said:

En kompis av meg er på uføretrygd i Sverige, han får ikke 24.000 utbetalt og fikk ikke 18.000 (eller hva det var) under Erna-regjeringen for å si det sånn.

NAV-monsteret har jo spist seg altfor stort i Norge, det virker alle å være enige om og noe EU har kritisert Norge for?

NAV er noe som burde vært avviklet og bygget opp igjen slik Mimir og flere andre har foreslått. Det at også enkelte sammenligner NAV med ting de har i Sverige,Danmark blir feil.

Det er jo også gjerne ikke forbausende at de som snakker høyest om hvor kritisk det er at NAV driver å vokser er mennesker som har millioner på bok - som deg selv. Mennesker som gjerne tenker de ikke vil ha noe med NAV å gjøre så lenge de er i arbeidsfør alder. Så sån sett er det ikke mye jeg legger i kommentarer som dette. Mennesker som har langt mer å vinne på at Høyresiden overtar makten.

Man behøver i så måte ikke være totalt fraværende for sympati for de som har mindre en seg selv,men de aller fleste ønsker det beste for seg selv. Om man så må pakke det inn i glanspapir med at "alle" får det så mye bedre. 

Endret av BamseMums80
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
BamseMums80 skrev (24 minutter siden):

Joda,de holdt tøylende forbausende godt etter hva jeg fikk med meg.Selv om det sikkert kan diskuteres for de som måtte føle diverse endringer på kroppen.

I FrP og gjerne V og KrF regner jeg nesten med at retorikken blandt enkelte er nokså lik. Uten at jeg kan pinpointe noe selv. Men man går jo etter de som har minst,i likhet med venstresiden som går løs på de som har mest. 

Venstresiden går notorisk etter "de som har mer". Det er vel derfor de elsker formuesskatt. F dem som har spart eller gjort gode investeringer og tenkt på fremtiden. Hvordan våger de å være i en bedre økonomisk situasjon enn meg. Det kan de bable om time etter time, men hvordan det eksakt skal gjøre det bedre for de som har minst klarer de ikke si noe konkret om. Pengene skal bare bort fra de som har mer. Det er hovedfokuset.

Hvis fokuset med formuesskatten var å ta milliardærene så er det utrolig rart at bunnfradraget er under 2 millioner

Det er liksom litt rart at:

1. Verdisettingsrabatten på aksjer har blir redusert -> mer skatt
  2. Verdisettingsrabatten på bolig/sekundærbolig har blitt redusert -> mer skatt
  3. Det er blitt innført eiendomsskatt de fleste/mange steder -> mer skatt
  4. Formuesskatten har økt -> mer skatt
  5. Utbytteskatten har økt -> mer skatt
  6. Vi har fått inn enorme summer fra gass/olje/strøm eksport
  7. Avgifter (kommunale, bompenger, etc) skyter i været/økes -> mer avgifter (en form for skatt)

Burde vi ikke snart se en drastisk forbedring av de som har det "dårlig" / de som har "lite" ? Eller er det kanskje slik at det bare går inn i mølla til den fortsatt raskt voksende offentlige sektoren, til subsidier av prosjekter som egentlig ikke har livets rett, overdreven konsulentbruk, etc ?

Sykehuskøene er fortsatt lange, politiet har ikke kapasitet til det de burde, det bygges for få boliger fortsatt, saksbehandlingstiden for det meste i kommunal sektor er astronomisk og koster noe helt latterlig mye, sykehjem/eldreomsorg er et trist kapittel (selv om de tar 85%!!! av all inntekten din), osv osv.

Det å få inn mer penger (skatt/avgift) spiller ingen rolle hvis man ikke får noe mer for dem.. Og når man ser på offentlig pengebruk er det vanskelig (uansett hvilken side man står på) å si at det brukes smart/effektivt.

Endret av wampster
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
12 minutes ago, wampster said:

Venstresiden går notorisk etter "de som har mer". Det er vel derfor de elsker formuesskatt. F dem som har spart eller gjort gode investeringer og tenkt på fremtiden. Hvordan våger de å være i en bedre økonomisk situasjon enn meg. Det kan de bable om time etter time, men hvordan det eksakt skal gjøre det bedre for de som har minst klarer de ikke si noe konkret om. Pengene skal bare bort fra de som har mer. Det er hovedfokuset.

Hvis fokuset med formuesskatten var å ta milliardærene så er det utrolig rart at bunnfradraget er under 2 millioner

Det er liksom litt rart at:

1. Verdisettingsrabatten på aksjer har blir redusert -> mer skatt
  2. Verdisettingsrabatten på bolig/sekundærbolig har blitt redusert -> mer skatt
  3. Det er blitt innført eiendomsskatt de fleste/mange steder -> mer skatt
  4. Formuesskatten har økt -> mer skatt
  5. Utbytteskatten har økt -> mer skatt
  6. Vi har fått inn enorme summer fra gass/olje/strøm eksport
  7. Avgifter (kommunale, bompenger, etc) skyter i været/økes -> mer avgifter (en form for skatt)

Burde vi ikke snart se en drastisk forbedring av de som har det "dårlig" / de som har "lite" ? Eller er det kanskje slik at det bare går inn i mølla til den fortsatt raskt voksende offentlige sektoren, til subsidier av prosjekter som egentlig ikke har livets rett, overdreven konsulentbruk, etc ?

Sykehuskøene er fortsatt lange, politiet har ikke kapasitet til det de burde, det bygges for få boliger fortsatt, saksbehandlingstiden for det meste i kommunal sektor er astronomisk og koster noe helt latterlig mye, sykehjem/eldreomsorg er et trist kapittel (selv om de tar 85%!!! av all inntekten din), osv osv.

Det å få inn mer penger (skatt/avgift) spiller ingen rolle hvis man ikke får noe mer for dem.. Og når man ser på offentlig pengebruk er det vanskelig (uansett hvilken side man står på) å si at det brukes smart/effektivt.

Hjelper ikke å krydre argumentene for at Høyresiden er så vanvittig mye bedre,når det faktisk går utover mennesker som har minst - i kroner og øre. 

Hadde stemt borgerlig jeg,om man fant ressurser andre steder en kutt i velferden for å dyrke egoene og lommene til de rikeste. Faktisk bryr det meg ikke i det hele tatt at folk har mer penger en meg selv. - En som har helt gjennomsnitt inntekt,og som ikke er en jobb broiler i det hele tatt. Jeg mener f.eks at innvandringen her i Norge er ute av kontroll. Men siden jeg også har familje på trygd,så ser jeg jo lidelsene de har. Ikke bare fysisk,men også økonomisk. Sikkert vanskelig og forstå for familjer der alt alltid går på skinner,annet en den hersens formue skatten da selvsagt.

Endret av BamseMums80
  • Liker 1
Skrevet
BamseMums80 skrev (6 minutter siden):

Hjelper ikke å krydre argumentene for at Høyresiden er så vanvittig mye bedre,når det faktisk går utover mennesker som har minst - i kroner og øre. 

Hadde stemt borgerlig jeg,om man fant ressurser andre steder en kutt i velferden for å dyrke egoene og lommene til de rikeste. Faktisk bryr det meg ikke i det hele tatt at folk har mer penger en meg selv. - En som har helt gjennomsnitt inntekt,og som ikke er en jobb broiler i det hele tatt. Jeg mener f.eks at innvandringen her i Norge er ute av kontroll. Men siden jeg også har familje på trygd,så ser jeg jo lidelsene de har. Ikke bare fysisk,men også økonomisk. Sikkert vanskelig og forstå for familjer der alt alltid går på skinner,annet en den hersens formue skatten da selvsagt.

Det er interessant at alle (virker det som, hører det fra de som argumenterer som deg) som er mot formuesskatt har liv som går på skinner eller liv som er/har vært enkelt. Herlig påstand.

Nå har jo, som jeg påpekte, skatter og avgifter økt ganske mye i nyere tid. Har din familie på trygd fått det mye bedre/mye mer å rutte med av den grunn? Eller er det mulig at mesteparten av det ekstra som blir hentet inn blir sløst bort i offentlig sektor gjennom så å si et fravær av kostnadskontroll? Hvis så er saken, hva er poenget med å hente inn/kreve inn mer, år etter år etter år?

Bare i/rundt Oslo har du Follobanen, Fornebubanen, Regjeringskvartalet, Vannprosjektet som alle har absolutt null kostnadskontroll og budsjettsprekker på rundt 100 milliarder alene. De store (allerede rike) firmaene fakturerer 2-3-4 gangeren av hva de normalt/ellers gjør fordi ingen bryr seg, det er ikke deres penger.. Det er der de ekstra skattene/avgiftene ender.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minute ago, wampster said:

Det er interessant at alle (virker det som, hører det fra de som argumenterer som deg) som er mot formuesskatt har liv som går på skinner eller liv som er/har vært enkelt. Herlig påstand.

Nå har jo, som jeg påpekte, skatter og avgifter økt ganske mye i nyere tid. Har din familie på trygd fått det mye bedre/mye mer å rutte med av den grunn? Eller er det mulig at mesteparten av det ekstra som blir hentet inn blir sløst bort i offentlig sektor gjennom så å si et fravær av kostnadskontroll? Hvis så er saken, hva er poenget med å hente inn/kreve inn mer, år etter år etter år?

Bare i/rundt Oslo har du Follobanen, Fornebubanen, Regjeringskvartalet, Vannprosjektet som alle har absolutt null kostnadskontroll og budsjettsprekker på rundt 100 milliarder alene. De store (allerede rike) firmaene fakturerer 2-3-4 gangeren av hva de normalt/ellers gjør fordi ingen bryr seg, det er ikke deres penger.. Det er der de ekstra skattene/avgiftene ender.

Ja,regner med du hengte deg opp i det,og trekker det tilbake. Det er jo selvsagt ikke sant. Faktisk legger det bare opp til en 2-3000 ords essay om den som måtte lese dette sin livshistorie og hvordan de har bygget seg opp fra ingenting etcetc. Som er fint for de btw. Så nok om det!

Men uansett hvor mye mer utgifter du mener du har fått,eller mener alle har fått. Så betyr det lite og ingenting når man faktisk trekker i fra penger i kroner og øre i form av f.eks medisiner. Dyrere egenandel osv. Maten vil heller ikke bli magisk billigere av at borgerlig side overtar. Sier seg selv når det viser seg at selv politikere på høyresiden har interesser i matvarebransjen. 

Jeg leser det du skriver,og forstår budskapet,men problemet her er at du mener ditt budskap er nødt for å gå på bekostning av det jeg sier,evt bare overser det fullstendig for det angår deg antakeligvis ikke på noe som helst måte. Så vi kommer jo ingen vei hehe.

Skrevet
5 hours ago, wampster said:

Hvis så er saken, hva er poenget med å hente inn/kreve inn mer, år etter år etter år?

Jeg ser på Staten som et endeløst sort hull. De er hinsides griske, men uansett hvor mye de får skal de alltid ha mer. Derfor skrues utbytteskatt til, pensjoner halveres, folk må jobbe til de er 75 etc etc. Men vi skal bare bukke og nikke, bla bla bla "Verdens beste land, slutt med sytingen!"

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...