Cervinus Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden Dagens regjering gjør alt for at det frie markedet ikke skal fungere. "På havet finnes det ikke elektriske alternativer, derfor har et kobbel av norske fiskebåter begynt å kjøre skytteltrafikk til og fra enten Danmark eller Shetland, ettersom båter får kompensert for avgiften om de har vært i en utenlandsk havn." Fiskeri, CO2-avgift | Norske fiskebåter drar til Danmark for å fylle diesel: – Helt hull i hodet 2
Cervinus Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden On 9/2/2025 at 1:53 PM, Kone said: Morsomt at det nevnes kaos, når Støre må dra med seg Rødt, SV og MDG. Mareritt! 2
Jarmo Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Red Frostraven skrev (9 timer siden): Leste du artikkelen, det sto i forslaget deres for statsbudsjett for 2025: Er ikke vi ferdige med år 2025? Eller henger du et år etter, siden 2026 er viktigere for oss alle sammen. 2
Griever Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Jeg er ikke overbevist av noen av partiene, og kommer i år til å stemme i all hovedsak for å øke sjansene for å holde Høyre og FRP ute av regjering. Karensåret og mer grunnskole er dealbreakers for min del. Begge deler er så ekstremt dumme forslag, at hjelpes meg. Karensåret sier i grunn alt man trenger å vite om menneskesynet til de folka der. 2 1
Cervinus Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden 26 minutes ago, Griever said: Karensåret Hva snakker du om? Har du en kilde? 2
Griever Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Cervinus skrev (59 minutter siden): Hva snakker du om? Har du en kilde? Jeg snakker om karenperioden, altså året du mister AAP om du er for syk. Året som gjøre syke mennesker sykere, og dytter dem i retning av uføretrygd, sosialhjelp og visstnok selvmord. Det står om Høyres ønske om å gjeninnføre det på side 35 i deres alternative statsbudsjett for 2025. Høyres nestleder Henrik Asheim forsvarer tiltaket når han kommenterer på partiets politikk på dette området ovenfor FriFagbevegelse 28. august i år. https://frifagbevegelse.no/nyheter/aret-uten-inntekt--mislykka-og-javlig-for-de-det-gjaldt-6.158.1159349.41ccf46f1f Han sier riktignok ikke direkte "ja, vi skal ødelegge for syke folk", men det hadde jeg ikke regnet med at han kom til å gjøre to uker før valget heller, om de kan unngå det. - De innførte det i 2018. - De hadde det senest på budsjettet for 2025. - De avviser ikke karensperioden nå. Det er mer enn nok for meg. Endret 13 timer siden av Griever 5
leticia Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Cervinus skrev (11 timer siden): Lyver du eller kan du vise til hvor i partiprogrammet dette står?: Hoyres_stortingsvalgprogram_2025-2029_-_tekstversjon.pdf Det står i høyre sitt alternative statsbudsjett for 2025. "Gjeninnføre karensperiode på arbeidsavklaringspenger". Du finner det på side 35. Alternativt-statsbudsjett-2025-Ensidig.pdf 3
Cervinus Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden (endret) 30 minutes ago, leticia said: Det står i høyre sitt alternative statsbudsjett for 2025. "Gjeninnføre karensperiode på arbeidsavklaringspenger". Du finner det på side 35. Alternativt-statsbudsjett-2025-Ensidig.pdf Du må lese hva jeg svarer på: "Høyre vil gjeninnføre karensår på uføretrygd igjen." Det finnes ingen dokumentasjon på dette i Høyres partiprogram eller i noen offisiell uttalelse. Endret 13 timer siden av Cervinus 2
Cervinus Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden (endret) 39 minutes ago, Griever said: Jeg snakker om karenperioden, altså året du mister AAP om du er for syk. Det står ingenting om at at de ønsker en karensperiode i partiprogrammet til Høyre og du finner heller ingen offisielle uttalelser om dette. Litt fakta hadde vært greit. Du kan starte med å lese her: https://hoyre.no/content/uploads/sites/83/2025/04/Hoyres_stortingsvalgprogram_2025-2029_-_tekstversjon.pdf Endret 13 timer siden av Cervinus 1
0laf Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Cervinus skrev (32 minutter siden): Det står ingenting om at at de ønsker en karensperiode i partiprogrammet til Høyre og du finner heller ingen offisielle uttalelser om dette. Det er riktig, de innførte karensår ved hjelp av flere andre partier, og det ble senere fjernet av Støre-regjeringen Hvorvidt Høyre ønsker å gjeninnføre det er noe ullent, det står ingenting i partiprogrammet, Venstre har sagt at de fremdeles er for et karensår, det har også flere fra Høyre uttalt de senere årene Det er et upopulært forslag som trolig ikke blir vedtatt på nytt uansett. FrP og KrF støttet det opprinnelige karensåret, men har uttalt at de ikke vil støtte et slikt forslag i dag Det er noe i dette, folk skal ikke gå på NAV for å bli avklart i år etter år etter år Det må raskere avklaring til, man må forsøke å få folk ut i arbeid, det er en alt for stor andel av befolkningen som går på NAV, særlig de unge, i alt for lang tid Samtidig finnes det syke mennesker som burde avklares langt raskere for uførestønader, som aldri burde gått å ventet i årevis, så noe må gjøres for å få et bedre system Å ta fra folk pengene i ett år gjør neppe NAV mer effektive, så det er feil fremgangsmåte Endret 12 timer siden av 0laf 3
Griever Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Cervinus skrev (33 minutter siden): Det står ingenting om at at de ønsker en karensperiode i partiprogrammet til Høyre og du finner heller ingen offisielle uttalelser om dette. Litt fakta hadde vært greit. Du kan starte med å lese her: https://hoyre.no/content/uploads/sites/83/2025/04/Hoyres_stortingsvalgprogram_2025-2029_-_tekstversjon.pdf 😂😂😂 Hvis ikke Høyres eget budsjett er offisielt og "litt fakta" nok for deg, så må du nok nesten ta det på din kappe, kamerat 🤭 Litt mindre skylapper og "fotballsupporter"lojalitet til partiet sitt hadde vært greit. Si gjerne ifra om du er villig og i stand til å ha en ordentlig samtale på dette når du har fått sovet litt på det. 3 2
leticia Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Cervinus skrev (39 minutter siden): Du må lese hva jeg svarer på: "Høyre vil gjeninnføre karensår på uføretrygd igjen." Det finnes ingen dokumentasjon på dette i Høyres partiprogram eller i noen offisiell uttalelse. Oh my... - du tror bare at de setter opp sitt alternativt statsbudsjett på "gøy" du? 4
Griever Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 0laf skrev (5 minutter siden): Det er riktig, de innførte karensår ved hjelp av flere andre partier, og det ble senere fjernet av Støre-regjeringen Hvorvidt Høyre ønsker å gjeninnføre det er noe ullent, det står ingenting i partiprogrammet, Venstre har sagt at de fremdeles er for et karensår, det har også flere fra Høyre uttalt de senere årene Det er et upopulært forslag som trolig ikke blir vedtatt på nytt uansett. FrP og KrF støttet det opprinnelige karensåret, men har uttalt at de ikke vil støtte et slikt forslag i dag Det er noe i dette, folk skal ikke gå på NAV for å bli avklart i år etter år etter år Det må raskere avklaring til, man må forsøke å få folk ut i arbeid, det er en alt for stor andel av befolkningen som går på NAV, særlig de unge, i alt for lang tid Samtidig finnes det syke mennesker som burde avklares langt raskere for uførestønader, som aldri burde gått å ventet i årevis, så noe må gjøres for å få et bedre system Å ta fra folk pengene i ett år gjør neppe NAV mer effektive, så det er feil fremgangsmåte Det er ingen tvil om at noe må gjøres, og jeg er enig i det meste du sier. Jeg synes karensåret er et spesielt stygt forslag. Jeg tror ikke noe på at noen tror at dette vil hjelpe syke folk. I mitt stille sinn (hvor det definitivt ofte er gal informasjon, så vedgår gjerne at jeg skyter fra hofta her) tenker jeg at Høyre, og andre, har en forestilling om at langtidssyke folk flest egentlig bare trenger å ta seg sammen, og at et slikt år vil tvinge dem ut i arbeidet de selvsagt er klare for. For et sjokk at det ikke var det som skjedde. 2
Griever Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Cervinus skrev (52 minutter siden): Du må lese hva jeg svarer på: "Høyre vil gjeninnføre karensår på uføretrygd igjen." Det finnes ingen dokumentasjon på dette i Høyres partiprogram eller i noen offisiell uttalelse. Det finnes ikke noe karensår på uføretrygd. Om noen har sagt det var det nok arbeidsavklaringspenger de mente. Endret 12 timer siden av Griever 1 1
leticia Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Cervinus skrev (1 time siden): Du må lese hva jeg svarer på: "Høyre vil gjeninnføre karensår på uføretrygd igjen." Ah, vanskelig å gjeninnføre noe som aldri har vært innført. Det skal selvsagt være AAP (arbeidsavklaringspenger), ikke uføretrygd. 3
Svein M Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Egentlig er det fornuftig at AAP varer så lenge som nødvendig. Eneste måten jeg ser en kan tidsbegrense AAP er om en da får uføretrygd ved AAP tidens slutt.
Cervinus Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden 11 hours ago, leticia said: Oh my... - du tror bare at de setter opp sitt alternativt statsbudsjett på "gøy" du? Nei, men det er nå engang fortid. "De velger å se helt bort fra det Høyre og Frp faktisk går til valg på å gjennomføre i neste periode. De spekulerer i hva de tror vi mener, selv om vi sier noe annet. Eller de plukker ting fra diverse budsjetter i forskjellige år, snakker om ting vi gjorde da vi satt i regjering sist, men siden har gått bort fra eller endret politikk på." https://hoyre.no/2025/09/04/oppgjor-med-aps-lognliste-trakker-over-en-grense/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå