Colin. Skrevet torsdag kl 17:07 Skrevet torsdag kl 17:07 30 minutes ago, Krig og fred said: Jeg tror du må bare komme deg opp om mårran. Nordmenn er alt for syke, sykere enn svensker. Vi bør alle stemme borgerlig slik at stønaden din kuttes. Stønaden reduseres for hver dag som går under sosialistisk styre gjennom kronesvekkelsen. Men det må man ha minimum 110 i IQ for å kunne ta innover seg virker det som.
Salvesen. Skrevet torsdag kl 17:17 Skrevet torsdag kl 17:17 (endret) Colin. skrev (11 minutter siden): Stønaden reduseres for hver dag som går under sosialistisk styre gjennom kronesvekkelsen. Men det må man ha minimum 110 i IQ for å kunne ta innover seg virker det som. I 2021 var minste uføretrygd i 2025 kroner 292 556. I 2025 er minste uføretrygd 303143. Det er en økning på 3.6% i kjøpekraft. Så, hvordan var det med IQ igjen? EDIT: Ok, det er jo litt feil å si kjøpekraft når en ser på brutto tall. Så la oss heller se på etter MAKSIMAL skatt uten spesielle fradrag. 2025: 255772 2021: 244290 Økt kjøpekraft: 4.7% Endret torsdag kl 17:21 av Salvesen. 1 1
Jarmo Skrevet torsdag kl 17:21 Skrevet torsdag kl 17:21 (endret) Salvesen. skrev (5 minutter siden): I 2021 var minste uføretrygd i 2025 kroner 292 556. I 2025 er minste uføretrygd 303143. Det er en økning på 3.6% i kjøpekraft. Så, hvordan var det med IQ igjen? Og hvordan var det med prisstigingen på varer, kommunale avgifter, strøm og renter? Om lag 1 av 3 pensjonister betaler formuesskatt. Det er for mange en belastning, da mye av formuen ligger i boligens verdi, og er ikke likvide midler. Endret torsdag kl 17:23 av Jarmo 4
Salvesen. Skrevet torsdag kl 17:22 Skrevet torsdag kl 17:22 Jarmo skrev (Akkurat nå): Og hvordan var det med prisstigingen på varer, kommunale avgifter, strøm og renter? Jeg har justert for inflasjon om du bare åpner øynene... 2
Colin. Skrevet torsdag kl 17:22 Skrevet torsdag kl 17:22 4 minutes ago, Salvesen. said: I 2021 var minste uføretrygd i 2025 kroner 292 556. I 2025 er minste uføretrygd 303143. Det er en økning på 3.6% i kjøpekraft. Så, hvordan var det med IQ igjen? Haha. 😂👌 2
Salvesen. Skrevet torsdag kl 17:25 Skrevet torsdag kl 17:25 Colin. skrev (2 minutter siden): Haha. 😂👌 haha? Er sannheten morsom? Og se over, jeg justerte for netto, enda bedre siden skatten har gått ned.. 1
Jarmo Skrevet torsdag kl 17:29 Skrevet torsdag kl 17:29 (endret) Salvesen. skrev (13 minutter siden): 2025: 255772 2021: 244290 Økt kjøpekraft: 4.7% Over 4 år? Blir ikke mye pr. år da. Inflasjon er mer sulten enn dette der. Endret torsdag kl 17:31 av Jarmo 2
Jarmo Skrevet torsdag kl 17:32 Skrevet torsdag kl 17:32 Jarmo skrev (2 minutter siden): Over 4 år? Blir ikke mye pr. år da. Inflasjon er mer sulten enn dette der. Inflasjonen de siste årene År Inflasjon 2024 3,1 % 2023 5,5 % 2022 5,8 % 2021 3,5 %
Salvesen. Skrevet torsdag kl 17:33 Skrevet torsdag kl 17:33 Jarmo skrev (2 minutter siden): Over 4 år? Blir ikke mye pr. år da. Inflasjon er mer sulten enn dette der. DET ER JUSTERT FOR INFLASJON BESTEFAR, sagt 3 ganger nå. 1 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 17:33 Skrevet torsdag kl 17:33 Jarmo skrev (Akkurat nå): Inflasjonen de siste årene År Inflasjon 2024 3,1 % 2023 5,5 % 2022 5,8 % 2021 3,5 % DET ER JUSTERT FOR INFLASJON, 4X!
Duriello Skrevet torsdag kl 17:33 Skrevet torsdag kl 17:33 (endret) Salvesen. skrev (10 minutter siden): haha? Er sannheten morsom? Og se over, jeg justerte for netto, enda bedre siden skatten har gått ned.. Spiller det noen rolle at skatten er gått ned med noen hundrelapper, når "økning av kjøpekraft" i realiteten spises opp (og det er å si det mildt) av økte matpriser, økte kommunale avgifter og økning av priser på absolutt alt? 🤔 Det sies i nyhetene at matprisene øker med 4 og 5%, hvordan forklarer det at enkelte varer er økt med 100+%? Forsikring har ikke økt så mye da, så rett i det.. Edit* Snakker om dem som er nederst nå, ikke gjennomsnitts barnefamilier. (Les minste ufør, minstepensjonister, aap mottagere) Edit 2* Enslige uføre, minstepensjonister og aap mottagere. Endret torsdag kl 17:37 av Duriello 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 17:36 Skrevet torsdag kl 17:36 Salvesen. skrev (16 minutter siden): I 2021 var minste uføretrygd i 2025 kroner 292 556. I 2025 er minste uføretrygd 303143. Det er en økning på 3.6% i kjøpekraft. Så, hvordan var det med IQ igjen? EDIT: Ok, det er jo litt feil å si kjøpekraft når en ser på brutto tall. Så la oss heller se på etter MAKSIMAL skatt uten spesielle fradrag. 2025: 255772 2021: 244290 Økt kjøpekraft: 4.7% Siden folk ikke klarer å lese så kan jeg jo ta tallene ikke justert. Nøyer meg med netto: 2021: 206 920 2025: 255772 Oppgang, ikke justert for inflasjon: 23.6%. Også kan en jo se på medianlønn i samme område da(Tar høyde for 4.4% i 2025) 21.79%. IE på minste sats på trygd har en økt mer i lønn enn medianen i Norge.. På denne tiden. 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 17:38 Skrevet torsdag kl 17:38 Duriello skrev (3 minutter siden): Spiller det noen rolle at skatten er gått ned med noen hundrelapper, når "økning av kjøpekraft" i realiteten spises opp (og det er å si det mildt) av økte matpriser, økte kommunale avgifter og økning av priser på absolutt alt? 🤔 Det sies i nyhetene at matprisene øker med 4 og 5%, hvordan forklarer det at enkelte varer er økt med 100+%? Forsikring har ikke økt så mye da, så rett i det.. Edit* Snakker om dem som er nederst nå, ikke gjennomsnitts barnefamilier. (Les minste ufør, minstepensjonister, aap mottagere) Klarer dere virkelig ikke å lese? Det er justert for inflasjon. Se over, der laget jeg enda ett stykke for dere som sliter med å få det inn. Oppgangen er mer enn medianen. Dette er på minste trygdesats. Og nei, skatten er ikke ned noen hundrelapper. Seriøst, dere må slutte å synse så mye. 1
Colin. Skrevet torsdag kl 17:41 Skrevet torsdag kl 17:41 11 minutes ago, Salvesen. said: haha? Er sannheten morsom? Og se over, jeg justerte for netto, enda bedre siden skatten har gått ned.. Det som er morsomt er at du genuint tror at lavtlønnede og trygdede har fått større kjøpekraft de siste 5 åra totalt sett. Alle som leser det du skriver mens de vender på krona og sliter med økonomien, burde jo vemmes skulle man tro. 3
leticia Skrevet torsdag kl 17:42 Skrevet torsdag kl 17:42 Subara skrev (32 minutter siden): Paris. Så jeg hadde nok av muligheter hvis jeg hadde visst om dem. Bla. at man kan kjøpe nytt vaskeutstyr, hansker og såpe m.m. på gatemarked til en rimelig pris. Når vi har marked for ubrukte produkter i Norge er det vel sjelden billigere enn i butikken, men der var det fri flyt av varer. Men de tjente nok ikke stort på det. På slutten av markedet ble det en litt annen stemning og mer trengsel, så dit gikk jeg ikke. Tenker at det kunne ha vært tjuvegods. Relativt mange hjemløse som sover i enmannstelt i Paris. Fattigdommen er mer skjult i Norge. Har sjelden vært i Paris (stort sett så havner vi rundt Disneyland og ikke i sentrum). Jeg pleier dra sør i landet. Variabelt langs hele kystlinja i sør. Det er nok mer fattigdom å se i Paris enn jeg pleier å se, men man finner en og annen tigger og uteligger i sør også. Faktisk mest overrasket over han som bodde i egen bil på en gratis parkeringsplass i St Tropez. Selv om fattigdommen er større / mer synlig, så må det likevel være enklere å være uteligger der med tanke på værforholdene / temperaturen. Gatemarkedene er fine da, man kan finne mye forskjellig. Samtidig så har man bondens marked, der finner man mye bra mat Vel,vel, tilbake til Norge i guess
Duriello Skrevet torsdag kl 17:42 Skrevet torsdag kl 17:42 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Klarer dere virkelig ikke å lese? Det er justert for inflasjon. Se over, der laget jeg enda ett stykke for dere som sliter med å få det inn. Oppgangen er mer enn medianen. Dette er på minste trygdesats. Og nei, skatten er ikke ned noen hundrelapper. Seriøst, dere må slutte å synse så mye. Skal prøve å få tak på papirer som viser økning av kommunale avgifter her. Så får vi se hvem som synser. 1
Jarmo Skrevet torsdag kl 17:42 Skrevet torsdag kl 17:42 Salvesen. skrev (7 minutter siden): DET ER JUSTERT FOR INFLASJON, 4X! Finn fram tabeller da som viser utviklingen med og uten justeringer, burde være en enkel oppgave for deg. 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 17:43 Skrevet torsdag kl 17:43 Colin. skrev (Akkurat nå): Det som er morsomt er at du genuint tror at lavtlønnede og trygdede har fått større kjøpekraft de siste 5 åra totalt sett. Alle som leser det du skriver mens de vender på krona og sliter med økonomien, burde jo vemmes skulle man tro. Jeg viser det med tall, du viser det med følelser. Realiteten er at de på minstetrygd har økt mer enn medianlønnen i Norge. Du kan jo prøve å regne selv. Men jeg skjønner jo at du er en slik som nøyer deg med følelser.. 1
fwj__ Skrevet torsdag kl 17:44 Skrevet torsdag kl 17:44 Jeg spurte ChatGPT om hvilke jobber hvor det forventes vekst i. Jeg er av den typen som ønsker at folk kan klare seg selv enn at enkelte grupper skal få kastet penger etter seg p.g.a at det er valgkamp. Her er resultatet og det er lite diskusjon om vi utdanner folk riktig og hva vi trenger av kompetanse. Og kompetanse må betales bra. I stedet har vi så mye penger at vi har råd til å uføretrygde veldig mange som burde jobbe, men det er vel en grunn til hvorfor vi trenger flere psykologer og terepeuter. 🌍 Grønn omstilling Fornybar energi (vindkraft, sol, hydrogen, batteriproduksjon, karbonfangst og -lagring). Klimarådgivere og miljøingeniører (selskaper må dokumentere klimaavtrykk). Grønn finans (analyse av bærekraftige investeringer). Sirkulær økonomi (reparasjon, gjenbruk, resirkulering). 🤖 Teknologi & digitalisering AI-spesialister og dataanalytikere. Cybersikkerhet (for å beskytte både bedrifter og offentlig sektor). Programvareutvikling, men mer spesialisert (f.eks. innen helse eller energi). Digital læring og opplæring (folk må omskoleres raskere). 🏥 Helse & omsorg Sykepleiere og helsefagarbeidere (enorm mangel, særlig pga. eldrebølgen). Velferdsteknologi (bruk av roboter og sensorer i eldreomsorg). Psykologer og terapeuter (økt fokus på mental helse). Personlig helse- og treningsveiledning (kombinasjon av teknologi og helse). 🏗️ Bygg & infrastruktur Grønne håndverksfag (installasjon av solceller, energieffektive bygg, smarte hus). Elektrikere og automasjonsfolk (stor mangel allerede). Transport/logistikk med nye løsninger (f.eks. droner, selvkjørende kjøretøy). 📦 Nye tjenester og marked E-handel & logistikk (netthandel og «last mile»-levering). Opplevelsesnæringer (turisme, kultur, matopplevelser – særlig i Norge). Kreative yrker knyttet til digital innholdsproduksjon (streaming, 3D-design, spill).
Salvesen. Skrevet torsdag kl 17:44 Skrevet torsdag kl 17:44 Duriello skrev (1 minutt siden): Skal prøve å få tak på papirer som viser økning av kommunale avgifter her. Så får vi se hvem som synser. Ja, for det gir jo ett veldig nøyaktig bilde... Altså, kan dere prøve? Bruk tall dere har tilgjengelig i fra regjeringen, SSB, sifo og mer. Alt viser det samme, de har fått økt kjøpekraft fra 2021 til 2025. Det er ingen tvil. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå