Subara Skrevet torsdag kl 15:21 Skrevet torsdag kl 15:21 leticia skrev (15 minutter siden): Jeg bruker stort sett Lidl (eller Edeka) når jeg er i Tyskland. I Frankrike så handler jeg på Intermarche som regel. Men Lidl av og til. Jeg merker ikke til noen prisforskjell mellom Lidl og Intermarche. Dessuten syns jeg Intermarche sin mat er bedre. Det var Franprix og Carrefour i nærmiljøet der jeg bodde. Jeg måtte reise et stykke for å handle på Lidl. Kan ha vært på Intermarche også, men husker ikke navnet på alle matvarebutikkene.
Colin. Skrevet torsdag kl 15:30 Skrevet torsdag kl 15:30 Jeg håper de som leser på dette forumet og disse trådene som omhandler valget, får med seg hva de venstresosialistiske populistene faktisk skriver. Kjære deg som sitter der med drita dårlig økonomi pga kronepolitikken, du skal høre at du slett ikke har det så værst, der du må snu på hver krone for å få det til å gå rundt. Du har det fint tross alt, ingenting var annerledes før mtp økonomisk vekst sies det. Hurr durr. Å forsyne andre land med strøm skulle bare mangle, hurr durr. Åja, boligmangelen, pytt pytt. No stress, dere får gjøre som før i tiden, leve sammen med flere generasjoner i samme hus. Det viktigste med dette valget, er jo tross alt å sikre at de rike ikke blir rikere, ikke at fattige ikke blir fattige. Hurr durr. Kjære vanlige folk, du som ikke kjenner deg igjen i sosialistenes malerverk, i dette valget må det en radikal endring til for å se forskjell. La din stemme gå til et friskt pust, noen som ikke har fått sjansen før. Det er mitt forslag. Stem nytt, følg hjertet. Et demokrati handler om å gi sjansen til nye om man er misfornøyd med utviklingen. Å stemme på de samme som gang på gang har feilet, tilsier at man er fornøyd med staus quo. Er du fornøyd, eller er du drita lei av å se alle andre prioriteres? Hva er oljefondet nå? Og folk har så vidt råd til mat. Å herliga London, syke greier!
Jarmo Skrevet torsdag kl 15:55 Skrevet torsdag kl 15:55 Salvesen. skrev (5 timer siden): De har fikset det i hele perioden... Glemt strømstøtte? Norgespris? Nå må du gi deg, nettleie koster 2-3-ganger mer i dag. 3
Jarmo Skrevet torsdag kl 15:59 Skrevet torsdag kl 15:59 Salvesen. skrev (2 timer siden): Var på lidl i Sveits for en kort stund siden, oppegående priser. Men som nevnt over kommer det til en pris.. Sveits har ikke Euro.. 2
Salvesen. Skrevet torsdag kl 16:00 Skrevet torsdag kl 16:00 (endret) Jarmo skrev (9 minutter siden): Nå må du gi deg, nettleie koster 2-3-ganger mer i dag. Nei, det gjør det ikke. Men du må gjerne legge ved dokumentasjon på påstanden din. At det har blitt noe dyrere, jada. Det har det. Men dyrt er det ikke. Betalt under tusenlappen for alt de siste månedene, det er ganske normalt og ikke langt i fra det jeg betalte i leilighet av samme størrelse i 2017.. EDIT: Juli 2017 betalte jeg 438 i nettleie justert for inflasjon, juli 2025 505.76. Det er ca 15%. Jeg har dog ikke energitall i fra 2017 å sammenligne. Endret torsdag kl 16:06 av Salvesen. 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 16:00 Skrevet torsdag kl 16:00 Jarmo skrev (1 minutt siden): Sveits har ikke Euro.. Nei det vet jeg, men jeg ser ikke helt relevansen.. 1
leticia Skrevet torsdag kl 16:04 Skrevet torsdag kl 16:04 Subara skrev (38 minutter siden): Det var Franprix og Carrefour i nærmiljøet der jeg bodde. Jeg måtte reise et stykke for å handle på Lidl. Kan ha vært på Intermarche også, men husker ikke navnet på alle matvarebutikkene. Franprix og carrefour er litt "dårlige " butikker. (Min mening). Intermarche er litt mer som coop i Norge at de er delt inn i flere typer butikker, med tanke på størrelse / utvalg / pris. Hvor i Frankrike var du?
Jarmo Skrevet torsdag kl 16:07 Skrevet torsdag kl 16:07 Salvesen. skrev (6 minutter siden): Nei, det gjør det ikke. Men du må gjerne legge ved dokumentasjon på påstanden din. At det har blitt noe dyrere, jada. Det har det. Men dyrt er det ikke. Betalt under tusenlappen for alt de siste månedene, det er ganske normalt og ikke langt i fra det jeg betalte i leilighet av samme størrelse i 2017.. EDIT: Juli 2017 betalte jeg 438 i nettleie justert for inflasjon, juli 2025 505.76. Det er ca 15%. Jeg har dog ikke energitall i fra 2017 å sammenligne. 2
Salvesen. Skrevet torsdag kl 16:10 Skrevet torsdag kl 16:10 Jarmo skrev (2 minutter siden): godt jobbet... 1
Jarmo Skrevet torsdag kl 16:11 Skrevet torsdag kl 16:11 Salvesen. skrev (3 timer siden): Arbeidsforhold og lønn ble kritisert av fagforeninger, da er det galt når en vet hvordan det behandles i tariffene selv i dag.. Finland har sterkere fagforening enn Norge, streikeretten brukes mye oftere. Allikevel gjør Lidl det meget bra der borte. 2
Jarmo Skrevet torsdag kl 16:12 Skrevet torsdag kl 16:12 (endret) Salvesen. skrev (2 minutter siden): godt jobbet... Feil link. Trykk på den øverste. Endret torsdag kl 16:13 av Jarmo
Salvesen. Skrevet torsdag kl 16:13 Skrevet torsdag kl 16:13 Jarmo skrev (1 minutt siden): Finland har sterkere fagforening enn Norge, streikeretten brukes mye oftere. Allikevel gjør Lidl det meget bra der borte. Ja dette var bare en av flere grunner, at de ikke fikk kjøpt inn lokale varer var nok hovedproblemet. 1
Jarmo Skrevet torsdag kl 16:16 Skrevet torsdag kl 16:16 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Ja dette var bare en av flere grunner, at de ikke fikk kjøpt inn lokale varer var nok hovedproblemet. De 4 store ville ikke slippe Lidl til og pga. toll og importregler til Norge. Det kan vi takke SP for.. 4
Salvesen. Skrevet torsdag kl 16:19 Skrevet torsdag kl 16:19 Jarmo skrev (2 minutter siden): De 4 store ville ikke slippe Lidl til og pga. toll og importregler til Norge. Det kan vi takke SP for.. Nei, de satte en stopper for at lidl fikk kjøpe lokale varer med å true produsentene. Så da kunne lidl bare importere, og det hadde høye kostnader. 1
Jarmo Skrevet torsdag kl 16:22 Skrevet torsdag kl 16:22 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Nei, de satte en stopper for at lidl fikk kjøpe lokale varer med å true produsentene. Så da kunne lidl bare importere, og det hadde høye kostnader. Her er en mer detaljert forklaring: Utfordringer med etablering: Lidl møtte motstand fra norske kjeder, som truet leverandører som ønsket å samarbeide med Lidl. Dette gjorde det vanskelig for Lidl å få tilgang til varer og etablere seg som en konkurransedyktig lavpriskjede. Importvern og norske råvarer: Det norske importvernet, som beskytter norske landbruksprodukter, gjorde det vanskelig for Lidl å konkurrere på pris på norske varer. Høye tollsatser på importerte varer gjorde det vanskelig å tilby konkurransedyktige priser på et bredt spekter av varer. Motstand fra fagforeninger og venstresiden: Lidl ble også møtt med motstand fra fagforeninger, som LO, og politiske partier på venstresiden, som Ap og SV. Dette skyldtes blant annet bekymringer knyttet til arbeidsavtaler og lønnsforhold. Konkurranse fra etablerte aktører: Lidl kom inn i et marked med sterke og veletablerte dagligvarekjeder. Det var vanskelig for Lidl å konkurrere med etablerte aktører som REMA 1000, Coop og Kiwi, som hadde et godt etablert forhold til norske kunder og leverandører. 2 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 16:23 Skrevet torsdag kl 16:23 Jarmo skrev (1 minutt siden): Her er en mer detaljert forklaring: Utfordringer med etablering: Lidl møtte motstand fra norske kjeder, som truet leverandører som ønsket å samarbeide med Lidl. Dette gjorde det vanskelig for Lidl å få tilgang til varer og etablere seg som en konkurransedyktig lavpriskjede. Importvern og norske råvarer: Det norske importvernet, som beskytter norske landbruksprodukter, gjorde det vanskelig for Lidl å konkurrere på pris på norske varer. Høye tollsatser på importerte varer gjorde det vanskelig å tilby konkurransedyktige priser på et bredt spekter av varer. Motstand fra fagforeninger og venstresiden: Lidl ble også møtt med motstand fra fagforeninger, som LO, og politiske partier på venstresiden, som Ap og SV. Dette skyldtes blant annet bekymringer knyttet til arbeidsavtaler og lønnsforhold. Konkurranse fra etablerte aktører: Lidl kom inn i et marked med sterke og veletablerte dagligvarekjeder. Det var vanskelig for Lidl å konkurrere med etablerte aktører som REMA 1000, Coop og Kiwi, som hadde et godt etablert forhold til norske kunder og leverandører. alltid like gøy å diskutere med chatgpt.. 1 1
Jarmo Skrevet torsdag kl 16:25 Skrevet torsdag kl 16:25 Salvesen. skrev (1 minutt siden): alltid like gøy å diskutere med chatgpt.. ..og som vet mye, mye mer enn du. 4 1
Krig og fred Skrevet torsdag kl 16:34 Skrevet torsdag kl 16:34 1 hour ago, Colin. said: Jeg håper de som leser på dette forumet og disse trådene som omhandler valget, får med seg hva de venstresosialistiske populistene faktisk skriver. Kjære deg som sitter der med drita dårlig økonomi pga kronepolitikken, du skal høre at du slett ikke har det så værst, der du må snu på hver krone for å få det til å gå rundt Jeg tror du må bare komme deg opp om mårran. Nordmenn er alt for syke, sykere enn svensker. Vi bør alle stemme borgerlig slik at stønaden din kuttes. 4
Jarmo Skrevet torsdag kl 16:41 Skrevet torsdag kl 16:41 Krig og fred skrev (6 minutter siden): Jeg tror du må bare komme deg opp om mårran. Nordmenn er alt for syke, sykere enn svensker. Vi bør alle stemme borgerlig slik at stønaden din kuttes.
Subara Skrevet torsdag kl 17:05 Skrevet torsdag kl 17:05 leticia skrev (37 minutter siden): Franprix og carrefour er litt "dårlige " butikker. (Min mening). Intermarche er litt mer som coop i Norge at de er delt inn i flere typer butikker, med tanke på størrelse / utvalg / pris. Hvor i Frankrike var du? Paris. Så jeg hadde nok av muligheter hvis jeg hadde visst om dem. Bla. at man kan kjøpe nytt vaskeutstyr, hansker og såpe m.m. på gatemarked til en rimelig pris. Når vi har marked for ubrukte produkter i Norge er det vel sjelden billigere enn i butikken, men der var det fri flyt av varer. Men de tjente nok ikke stort på det. På slutten av markedet ble det en litt annen stemning og mer trengsel, så dit gikk jeg ikke. Tenker at det kunne ha vært tjuvegods. Relativt mange hjemløse som sover i enmannstelt i Paris. Fattigdommen er mer skjult i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå