Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fastleger som er farlige med resept blokka og feil diagnoser.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Powertrainer skrev (1 time siden):

En almennpraktiserende lege har ikke kompetanse til å hjelpe deg med dine ryggproblemer. Man drar da til lege for å få sykemelding og/eller videre henvisning til spesialist. Ryggproblemer er ofte kompliserte og omfattende og krever mye mer spesialisert kompetanse enn du finner på et legekontor. Jeg anbefaler at du leser bøkene til Stuart Mcgill, han er også gjest på mange podcaster på youtube. Tror du får noen "aha" opplevelser der.

Dette stemmer ikke. Å bagatellisere allmennlegenes rolle til å skrive sykemeldinger og henvise videre til spesialist er ikke bare trist, men direkte feil. 

Det er ingen tvil om at det finnes tilstander i rygg som er krevende og kompliserte, men det er en fastleges oppgave å sile ut de som trenger mer avansert utredning og behandling enn det som kan tilbys på gjengse legekontor. Brorparten av alle akutte ryggsmerter er forårsaket av ufarlige smerter i muskulatur/ledd, som er selvbegrensende og går over av seg selv. Alle allmennleger skal ha kompetanse til å skille mellom dette og mer alvorlige tilstander.

Trådstarter har åpenbart truffet på en lege som handler i strid med standard praksis i allmennmedisin. 
Det er vanlig å forsøke kombinasjon av medikamentell behandling (smertelindring, men ikke av typen opioder) i tillegg til fysioterapi/øvelser ved ryggsmerter som ikke viser tegn til underliggende alvorlig lidelse. Dersom smertene ikke bedres innen rimelig tid, vanligvis 1-2mnd, eller det er tegn til alvorlig lidelse, bør man henvise til bildediagnostikk og evt. henvisning til spesialisthelsetjeneste. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Martin H skrev (18 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Å bagatellisere allmennlegenes rolle til å skrive sykemeldinger og henvise videre til spesialist er ikke bare trist, men direkte feil. 

Det er ingen tvil om at det finnes tilstander i rygg som er krevende og kompliserte, men det er en fastleges oppgave å sile ut de som trenger mer avansert utredning og behandling enn det som kan tilbys på gjengse legekontor. Brorparten av alle akutte ryggsmerter er forårsaket av ufarlige smerter i muskulatur/ledd, som er selvbegrensende og går over av seg selv. Alle allmennleger skal ha kompetanse til å skille mellom dette og mer alvorlige tilstander.

Trådstarter har åpenbart truffet på en lege som handler i strid med standard praksis i allmennmedisin. 
Det er vanlig å forsøke kombinasjon av medikamentell behandling (smertelindring, men ikke av typen opioder) i tillegg til fysioterapi/øvelser ved ryggsmerter som ikke viser tegn til underliggende alvorlig lidelse. Dersom smertene ikke bedres innen rimelig tid, vanligvis 1-2mnd, eller det er tegn til alvorlig lidelse, bør man henvise til bildediagnostikk og evt. henvisning til spesialisthelsetjeneste. 

Jeg tror denne legen skal være svært glad for at ikke TS ble narkoman

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (15 minutter siden):

Jeg tror denne legen skal være svært glad for at ikke TS ble narkoman

Uten tvil. Det burde vært opprettet tilsynssak mot denne legen, for dette er alvorlig malpraksis. 

• Liker 2
Skrevet
Martin H skrev (16 timer siden):

Om smerten bedres og man går tilbake til sine aktiviteter uten å behandle årsaken til smerten vil man sannsynligvis få tilbakefall. Kunnskapen til å avdekke rotårsaken til problemene fins dessverre svært skjelden blant almennpraktiserende leger. Fysioterapi kan absolutt være lurt i mange tilfeller men vil i noen tilfeller bare behandle følgeplagene av rotårsaken, som anspente myofasielle punkt i musklaturen for eksempel.

• Liker 1
Skrevet

Her var det mye nedverdigende holdning til fastleger; har ingen kompetanse, livsfarlige, feil diagnoser osv.

For å si det sånn - gjennom mitt liv har jeg hatt lærere, advokater, mekanikere, butikkmedarbeidere, snekkere som jeg opplever ikke har gjort jobben de skal, og jeg har måtte finne andre måter å håndtere de aktuelle situasjonene hvor jeg har måtte forholde meg til dette.

Det samme gjelder for leger, som også er vanlige mennesker. Du vil nok også finne sykehusspesialister, kiropraktorer, fysioterapeuter, naprapater som også ikke har full dekning for sin praksis. Jeg har opplevd kiropraktor som "knakk opp ryggen" på en venn med ryggsmerter som viste seg å være benmargskreft. Så ja, alle med ryggsmerter bør ikke dra rett til kiropraktor...

Man har selv et ansvar for sin egen helse, og går det 15 år (!!!) med slik behandling, altså, hvorfor har man ikke selv tatt tak i dette tidligere? Denne fastlegen synes å ha for mye å gjøre, og denne praksisen er absolutt ikke bra. Men - bytt fastlege om du føler du ikke får den hjelpen du trenger, det er MANGE gode fastleger der ute med høyt kunnskapsnivå og driver god praksis.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Dessverre er det enkelte som blir sendt i retur til legen fra sin behandler da utfyllende praktiske tester gjort av behandler utelukker de vanligste årsakene og mistanken om for eksempel en tumor blir sterk(malingt). Heldigvis er denne årsaken til ryggsmerter uhyre skjeldent, i de aller fleste tilfeller er det hofteproblematikk,skiveproblematikk og/eller muskulære låsninger som er årsaken til problemene. Man har som nevnt her et stort personlig ansvar for å tak i problemene selv, det innebærer blant annet å tilegne seg kunnskap og finne et fornuftig rehabiliteringsforløp. Dessverre er det langt mellom gode behandlere, finner du en behandler med videreutdanning innenfor biomekanikk eller lignende så er du på rett spor. Jeg kan ta et eksempel på hvorfor man skal være kritisk, la oss si at man har en posterior skiveprolaps i korsryggen, å da gå til en kiropraktor som foretar en manipulering som innebærer å knekke opp ryggen så vil det være russisk rulett og vil kunne gjøre det mye verre. Den triggerpunktbehandlingen han/hun tilbyr vil derimot kunne hjelpe mot anspent og låst musklatur som jo er en av følgeplagene av et prolaps. Konklusjonen er at passiv behandling i beste fall er symptombehandling. En seriøs behandler skreddersyr et rehabiliteringsprogram som innebærer at du på sikt aktivt deltar og utøver øvelser og lærer deg bevegelsesteknikker for å forhindre nye prolaps, dette innebærer som regel styrking av støtte og kjernemusklatur(stabilisering) og endring av bekkenposisjonering under løft og lignende.

Skrevet (endret)
AnnonymG skrev (20 timer siden):

Her var det mye nedverdigende holdning til fastleger; har ingen kompetanse, livsfarlige, feil diagnoser osv.

For å si det sånn - gjennom mitt liv har jeg hatt lærere, advokater, mekanikere, butikkmedarbeidere, snekkere som jeg opplever ikke har gjort jobben de skal, og jeg har måtte finne andre måter å håndtere de aktuelle situasjonene hvor jeg har måtte forholde meg til dette.

Det samme gjelder for leger, som også er vanlige mennesker. Du vil nok også finne sykehusspesialister, kiropraktorer, fysioterapeuter, naprapater som også ikke har full dekning for sin praksis. Jeg har opplevd kiropraktor som "knakk opp ryggen" på en venn med ryggsmerter som viste seg å være benmargskreft. Så ja, alle med ryggsmerter bør ikke dra rett til kiropraktor...

Man har selv et ansvar for sin egen helse, og går det 15 år (!!!) med slik behandling, altså, hvorfor har man ikke selv tatt tak i dette tidligere? Denne fastlegen synes å ha for mye å gjøre, og denne praksisen er absolutt ikke bra. Men - bytt fastlege om du føler du ikke får den hjelpen du trenger, det er MANGE gode fastleger der ute med høyt kunnskapsnivå og driver god praksis.

Javisst er det mange gode fastleger. Jeg er veldig fornøyd med min, og han jeg hadde før han gikk av med pensjon. 

Men å dele ut paralgin forte i 15 år uten å forsøke å finne ut hva som er galt med pasienten, er IKKE god praksis

Endret av Tussi
Skrevet

Det er dessverre en gjenganger. Ryggproblemer ,som det er snakk om i dette tilfellet,er spesiellt fordi det er mye mer komplisert og omfattende enn f.eks problemer med et kuleledd. Kompetansen er dessverre ofte tynn og er en av grunnene til at ryggproblemer er en av de vanligste helseplagene, folk får rett å slett ikke kyndig hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...