Martin H Skrevet 7. august Skrevet 7. august Powertrainer skrev (1 time siden): En almennpraktiserende lege har ikke kompetanse til å hjelpe deg med dine ryggproblemer. Man drar da til lege for å få sykemelding og/eller videre henvisning til spesialist. Ryggproblemer er ofte kompliserte og omfattende og krever mye mer spesialisert kompetanse enn du finner på et legekontor. Jeg anbefaler at du leser bøkene til Stuart Mcgill, han er også gjest på mange podcaster på youtube. Tror du får noen "aha" opplevelser der. Dette stemmer ikke. Å bagatellisere allmennlegenes rolle til å skrive sykemeldinger og henvise videre til spesialist er ikke bare trist, men direkte feil. Det er ingen tvil om at det finnes tilstander i rygg som er krevende og kompliserte, men det er en fastleges oppgave å sile ut de som trenger mer avansert utredning og behandling enn det som kan tilbys på gjengse legekontor. Brorparten av alle akutte ryggsmerter er forårsaket av ufarlige smerter i muskulatur/ledd, som er selvbegrensende og går over av seg selv. Alle allmennleger skal ha kompetanse til å skille mellom dette og mer alvorlige tilstander. Trådstarter har åpenbart truffet på en lege som handler i strid med standard praksis i allmennmedisin. Det er vanlig å forsøke kombinasjon av medikamentell behandling (smertelindring, men ikke av typen opioder) i tillegg til fysioterapi/øvelser ved ryggsmerter som ikke viser tegn til underliggende alvorlig lidelse. Dersom smertene ikke bedres innen rimelig tid, vanligvis 1-2mnd, eller det er tegn til alvorlig lidelse, bør man henvise til bildediagnostikk og evt. henvisning til spesialisthelsetjeneste. 1
Tussi Skrevet 7. august Skrevet 7. august Martin H skrev (18 minutter siden): Dette stemmer ikke. Å bagatellisere allmennlegenes rolle til å skrive sykemeldinger og henvise videre til spesialist er ikke bare trist, men direkte feil. Det er ingen tvil om at det finnes tilstander i rygg som er krevende og kompliserte, men det er en fastleges oppgave å sile ut de som trenger mer avansert utredning og behandling enn det som kan tilbys på gjengse legekontor. Brorparten av alle akutte ryggsmerter er forårsaket av ufarlige smerter i muskulatur/ledd, som er selvbegrensende og går over av seg selv. Alle allmennleger skal ha kompetanse til å skille mellom dette og mer alvorlige tilstander. Trådstarter har åpenbart truffet på en lege som handler i strid med standard praksis i allmennmedisin. Det er vanlig å forsøke kombinasjon av medikamentell behandling (smertelindring, men ikke av typen opioder) i tillegg til fysioterapi/øvelser ved ryggsmerter som ikke viser tegn til underliggende alvorlig lidelse. Dersom smertene ikke bedres innen rimelig tid, vanligvis 1-2mnd, eller det er tegn til alvorlig lidelse, bør man henvise til bildediagnostikk og evt. henvisning til spesialisthelsetjeneste. Jeg tror denne legen skal være svært glad for at ikke TS ble narkoman 2
Martin H Skrevet 7. august Skrevet 7. august Tussi skrev (15 minutter siden): Jeg tror denne legen skal være svært glad for at ikke TS ble narkoman Uten tvil. Det burde vært opprettet tilsynssak mot denne legen, for dette er alvorlig malpraksis. 2
Powertrainer Skrevet 8. august Skrevet 8. august Martin H skrev (16 timer siden): Dette stemmer ikke. Å bagatellisere allmennlegenes rolle til å skrive sykemeldinger og henvise videre til spesialist er ikke bare trist, men direkte feil. Det er ingen tvil om at det finnes tilstander i rygg som er krevende og kompliserte, men det er en fastleges oppgave å sile ut de som trenger mer avansert utredning og behandling enn det som kan tilbys på gjengse legekontor. Brorparten av alle akutte ryggsmerter er forårsaket av ufarlige smerter i muskulatur/ledd, som er selvbegrensende og går over av seg selv. Alle allmennleger skal ha kompetanse til å skille mellom dette og mer alvorlige tilstander. Trådstarter har åpenbart truffet på en lege som handler i strid med standard praksis i allmennmedisin. Det er vanlig å forsøke kombinasjon av medikamentell behandling (smertelindring, men ikke av typen opioder) i tillegg til fysioterapi/øvelser ved ryggsmerter som ikke viser tegn til underliggende alvorlig lidelse. Dersom smertene ikke bedres innen rimelig tid, vanligvis 1-2mnd, eller det er tegn til alvorlig lidelse, bør man henvise til bildediagnostikk og evt. henvisning til spesialisthelsetjeneste. Om smerten bedres og man går tilbake til sine aktiviteter uten å behandle årsaken til smerten vil man sannsynligvis få tilbakefall. Kunnskapen til å avdekke rotårsaken til problemene fins dessverre svært skjelden blant almennpraktiserende leger. Fysioterapi kan absolutt være lurt i mange tilfeller men vil i noen tilfeller bare behandle følgeplagene av rotårsaken, som anspente myofasielle punkt i musklaturen for eksempel. 1
AnnonymG Skrevet mandag kl 19:06 Skrevet mandag kl 19:06 Her var det mye nedverdigende holdning til fastleger; har ingen kompetanse, livsfarlige, feil diagnoser osv. For å si det sånn - gjennom mitt liv har jeg hatt lærere, advokater, mekanikere, butikkmedarbeidere, snekkere som jeg opplever ikke har gjort jobben de skal, og jeg har måtte finne andre måter å håndtere de aktuelle situasjonene hvor jeg har måtte forholde meg til dette. Det samme gjelder for leger, som også er vanlige mennesker. Du vil nok også finne sykehusspesialister, kiropraktorer, fysioterapeuter, naprapater som også ikke har full dekning for sin praksis. Jeg har opplevd kiropraktor som "knakk opp ryggen" på en venn med ryggsmerter som viste seg å være benmargskreft. Så ja, alle med ryggsmerter bør ikke dra rett til kiropraktor... Man har selv et ansvar for sin egen helse, og går det 15 år (!!!) med slik behandling, altså, hvorfor har man ikke selv tatt tak i dette tidligere? Denne fastlegen synes å ha for mye å gjøre, og denne praksisen er absolutt ikke bra. Men - bytt fastlege om du føler du ikke får den hjelpen du trenger, det er MANGE gode fastleger der ute med høyt kunnskapsnivå og driver god praksis. 3 1
Powertrainer Skrevet tirsdag kl 15:39 Skrevet tirsdag kl 15:39 Dessverre er det enkelte som blir sendt i retur til legen fra sin behandler da utfyllende praktiske tester gjort av behandler utelukker de vanligste årsakene og mistanken om for eksempel en tumor blir sterk(malingt). Heldigvis er denne årsaken til ryggsmerter uhyre skjeldent, i de aller fleste tilfeller er det hofteproblematikk,skiveproblematikk og/eller muskulære låsninger som er årsaken til problemene. Man har som nevnt her et stort personlig ansvar for å tak i problemene selv, det innebærer blant annet å tilegne seg kunnskap og finne et fornuftig rehabiliteringsforløp. Dessverre er det langt mellom gode behandlere, finner du en behandler med videreutdanning innenfor biomekanikk eller lignende så er du på rett spor. Jeg kan ta et eksempel på hvorfor man skal være kritisk, la oss si at man har en posterior skiveprolaps i korsryggen, å da gå til en kiropraktor som foretar en manipulering som innebærer å knekke opp ryggen så vil det være russisk rulett og vil kunne gjøre det mye verre. Den triggerpunktbehandlingen han/hun tilbyr vil derimot kunne hjelpe mot anspent og låst musklatur som jo er en av følgeplagene av et prolaps. Konklusjonen er at passiv behandling i beste fall er symptombehandling. En seriøs behandler skreddersyr et rehabiliteringsprogram som innebærer at du på sikt aktivt deltar og utøver øvelser og lærer deg bevegelsesteknikker for å forhindre nye prolaps, dette innebærer som regel styrking av støtte og kjernemusklatur(stabilisering) og endring av bekkenposisjonering under løft og lignende.
Tussi Skrevet tirsdag kl 15:47 Skrevet tirsdag kl 15:47 (endret) AnnonymG skrev (20 timer siden): Her var det mye nedverdigende holdning til fastleger; har ingen kompetanse, livsfarlige, feil diagnoser osv. For å si det sånn - gjennom mitt liv har jeg hatt lærere, advokater, mekanikere, butikkmedarbeidere, snekkere som jeg opplever ikke har gjort jobben de skal, og jeg har måtte finne andre måter å håndtere de aktuelle situasjonene hvor jeg har måtte forholde meg til dette. Det samme gjelder for leger, som også er vanlige mennesker. Du vil nok også finne sykehusspesialister, kiropraktorer, fysioterapeuter, naprapater som også ikke har full dekning for sin praksis. Jeg har opplevd kiropraktor som "knakk opp ryggen" på en venn med ryggsmerter som viste seg å være benmargskreft. Så ja, alle med ryggsmerter bør ikke dra rett til kiropraktor... Man har selv et ansvar for sin egen helse, og går det 15 år (!!!) med slik behandling, altså, hvorfor har man ikke selv tatt tak i dette tidligere? Denne fastlegen synes å ha for mye å gjøre, og denne praksisen er absolutt ikke bra. Men - bytt fastlege om du føler du ikke får den hjelpen du trenger, det er MANGE gode fastleger der ute med høyt kunnskapsnivå og driver god praksis. Javisst er det mange gode fastleger. Jeg er veldig fornøyd med min, og han jeg hadde før han gikk av med pensjon. Men å dele ut paralgin forte i 15 år uten å forsøke å finne ut hva som er galt med pasienten, er IKKE god praksis Endret tirsdag kl 15:52 av Tussi
Powertrainer Skrevet onsdag kl 15:41 Skrevet onsdag kl 15:41 Det er dessverre en gjenganger. Ryggproblemer ,som det er snakk om i dette tilfellet,er spesiellt fordi det er mye mer komplisert og omfattende enn f.eks problemer med et kuleledd. Kompetansen er dessverre ofte tynn og er en av grunnene til at ryggproblemer er en av de vanligste helseplagene, folk får rett å slett ikke kyndig hjelp.
AnnonymG Skrevet onsdag kl 20:29 Skrevet onsdag kl 20:29 On 8/12/2025 at 5:47 PM, Tussi said: Javisst er det mange gode fastleger. Jeg er veldig fornøyd med min, og han jeg hadde før han gikk av med pensjon. Men å dele ut paralgin forte i 15 år uten å forsøke å finne ut hva som er galt med pasienten, er IKKE god praksis Det burde også - spør du meg - gå opp et lys for pasienten etter noen uker/måneder med paralgin forte, ikke 15 år! Veldig mange trenger akkurat dette for å dempe smerter som ledd i rekonvalens, avspenning, livskvalitet og søvn, men når det går flere uker, må man ta tak. Slik denne fastlegen er fremstilt, er jeg helt uenig i praksisen, MEN jeg skulle allikevel gjerne høst fastlegens side av saken også.
Gjest bea8c...eaa Skrevet onsdag kl 20:43 Skrevet onsdag kl 20:43 AnnonymG skrev (17 minutter siden): Slik denne fastlegen er fremstilt, er jeg helt uenig i praksisen, MEN jeg skulle allikevel gjerne høst fastlegens side av saken også. Man burde også holde seg for god til å navngi den pensjonerte legen. Anonymous poster hash: bea8c...eaa
agvg Skrevet onsdag kl 21:28 Skrevet onsdag kl 21:28 smergel skrev (På 6.8.2025 den 19.34): Ja, det er helt ekstremt. Det er derfor jeg gjerne vil sjekke om andre også har opplevd disse Dr. Frankenstein legene. Takker så mye for innlegget ditt :-) Er jo veldig vanlig at en må gjøre seg vanskelig for og komme noen vei i helsevesenet, eller i mye av det offentlige. Mye fungerer helt ubegripelig dårlig, ineffektiv og elendig. 1
Tussi Skrevet onsdag kl 21:28 Skrevet onsdag kl 21:28 AnnonymG skrev (56 minutter siden): Det burde også - spør du meg - gå opp et lys for pasienten etter noen uker/måneder med paralgin forte, ikke 15 år! Veldig mange trenger akkurat dette for å dempe smerter som ledd i rekonvalens, avspenning, livskvalitet og søvn, men når det går flere uker, må man ta tak. Slik denne fastlegen er fremstilt, er jeg helt uenig i praksisen, MEN jeg skulle allikevel gjerne høst fastlegens side av saken også. Tja, pasienten burde kanskje tenkt over det, men generelt sett er folks helsekompetanse svært ulik, leger har høy tillit og man stoler jo i hovedsak på legen sin. Jeg synes det er tragisk med alle som ender opp som narkomane pga uforsiktig foreskrivning og deretter er det pasienten som oppleves som vanskelig. Får selv B-preprarater av min lege, noe både hun og jeg har god kontroll på, men jeg er sykepleier. Ikke alle har peiling, og mange tror legen vet hva hen gjør, som jo i de fleste tilfeller er sant, og desverre i noen tilfeller ikke er sant
agvg Skrevet onsdag kl 21:34 Skrevet onsdag kl 21:34 Tussi skrev (Akkurat nå): Tja, pasienten burde kanskje tenkt over det, men generelt sett er folks helsekompetanse svært ulik, leger har høy tillit og man stoler jo i hovedsak på legen sin. Jeg synes det er tragisk med alle som ender opp som narkomane pga uforsiktig foreskrivning og deretter er det pasienten som oppleves som vanskelig. Og så kommer man i andre enden av skalaen, de nektet min mor på 90! sovemedisin, begrunnelsen var at hun kunne bli avhengig. Eller en ny lege fjerner smertestillende for de han ikke "tror" på diagnosen vedkommende har... Eller en som ville fjerne smertestillende og sende folk på kurs for og tenke bort smertene og foreslå meditasjon.. Er helt utrolig mye inkompetanse hos fastlegene, har sittet og sett en lege bruke lang tid på og søke opp medisin for og stoppe autisme ... Huff 1
agvg Skrevet onsdag kl 21:40 Skrevet onsdag kl 21:40 Og dette var en person med trigeminusnevralgi, ekstremt smertefullt sak.
Tussi Skrevet onsdag kl 22:17 Skrevet onsdag kl 22:17 agvg skrev (40 minutter siden): Og så kommer man i andre enden av skalaen, de nektet min mor på 90! sovemedisin, begrunnelsen var at hun kunne bli avhengig. Eller en ny lege fjerner smertestillende for de han ikke "tror" på diagnosen vedkommende har... Eller en som ville fjerne smertestillende og sende folk på kurs for og tenke bort smertene og foreslå meditasjon.. Er helt utrolig mye inkompetanse hos fastlegene, har sittet og sett en lege bruke lang tid på og søke opp medisin for og stoppe autisme ... Huff Ja, en må jo se an pasienten. Jeg jobber på sykehjem, driter jo i om Olga på 90 er avhengig av imovane og oxynorm, la hun få lov å ha sine siste dager uten vanskelige symptomer. Men kollegaen min bør helst få mer utredning før hen blir satt på dette fast... Livsfase, problemstilling, utredning og alternativer, alt dette er viktige faktorer. Olga på 90 skal kanskje ikke utredes for alt mulig, la henne få være i fred med de pillene hun trenger l
agvg Skrevet onsdag kl 22:54 Skrevet onsdag kl 22:54 Tussi skrev (34 minutter siden): Olga på 90 skal kanskje ikke utredes for alt mulig, la henne få være i fred med de pillene hun trenger l Det burde være en selvfølge, men min mor fikk beskjed om at man måtte følge føringene som ble gitt fra sentralt hold, jeg laget litt bråk så hun fikk medisiner, men hva om hun ikke hadde noen til og lage litt støy? Sunt folkevett læres ikke bort på universitetet kan det se ut som. 2
Powertrainer Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Tror en av grunnene til at tilliten er tynnslitt er fordi almennpraktiserende leger skal kunne litt om alt, da vil det slå negativt ut om man spør om eksperttips på f.eks ryggproblemer. Kompetansen er rett og slett ikke tilstrekkelig.
agvg Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Powertrainer skrev (3 timer siden): Tror en av grunnene til at tilliten er tynnslitt er fordi almennpraktiserende leger skal kunne litt om alt, da vil det slå negativt ut om man spør om eksperttips på f.eks ryggproblemer. Kompetansen er rett og slett ikke tilstrekkelig. Men det bør jo fastlegen være klar over, og jeg forstår til dags dato hvorfor en fastlege må være involvert i alt som foregår, hvorfor må du få en henvisning fra fastlegen når du blir sendt fra en spesialist til en annen, det er jo helt meningsløst.
Powertrainer Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden agvg skrev (1 time siden): Men det bør jo fastlegen være klar over, og jeg forstår til dags dato hvorfor en fastlege må være involvert i alt som foregår, hvorfor må du få en henvisning fra fastlegen når du blir sendt fra en spesialist til en annen, det er jo helt meningsløst. De uttaler seg om ting de ikke har tilstrekkelig peiling på og det er en reel problemstilling i helsevesenet. Personlig synes jeg det er for lite fokus på denne problemstillingen, det er mer den holdningen at "legen vet det meste". Dessverre er det tilfeller der folk stoler blindt på legen og er for lite kritiske, og ikke anerkjenner hvor stort ansvar de egentlig har for egen helse. Når det gjelder henvisninger så har de heldigvis fjernet kravet om det for fysikalsk behandling og lignende.
agvg Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Powertrainer skrev (2 timer siden): De uttaler seg om ting de ikke har tilstrekkelig peiling på og det er en reel problemstilling i helsevesenet. Personlig synes jeg det er for lite fokus på denne problemstillingen, det er mer den holdningen at "legen vet det meste". Har ett eksempel i slekta, han gikk konstant med urinveisproblemer, fikk forskjellige medisiner i lange tider uten bedring, problemet var kreft, når han endelig ble lei og fikk en skikkelig undersøkelse så var det for seint. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå