Gouldfan Skrevet lørdag kl 13:42 Skrevet lørdag kl 13:42 (endret) skaftetryne32 skrev (1 time siden): Du har åpenbart søkt spesifikt på karbohydrater, et temmelig uærlig søk, alt av mat skiller ut dopaminer, jeg har forklart hvorfor, dette er ikke noe nytt, noe vi har visst lenge, det er fremdeles ingen narkotisk virkning på karbohydrater, da er fett like narkotisk, du må prøve å faktisk ta til deg litt ekte informasjon, å være totalt resistent mot fakta er ikke noe å være stolt av, å være en spreder av løgner er ikke noe å vært stolt av, hvorfor tar du ikke å bruker denne ki'n du er så glad i og prøver et ærlig søk for en gangs skyld, eller er du redd for hva du kommer til å se? Nei jeg gjorde et google søk på det som jeg har hevdet hele tiden. Søket stod øverst på inlegget. -Forskning -gir raske karbohydrater avhengighet, belønning i hjernen. Endret lørdag kl 15:14 av Gouldfan
skaftetryne32 Skrevet lørdag kl 13:51 Skrevet lørdag kl 13:51 Gouldfan skrev (6 minutter siden): Søket stod øverst på inlegget. -Forskning gir raske karbohydrater avhengighet, belønning i hjernen. Alt du spiser som anses som mat gir belønning i hjernen, det er poenget du ikke ser ut til å få med deg selv om jeg forer deg med teskje.
Gouldfan Skrevet lørdag kl 14:54 Skrevet lørdag kl 14:54 (endret) skaftetryne32 skrev (1 time siden): Alt du spiser som anses som mat gir belønning i hjernen, det er poenget du ikke ser ut til å få med deg selv om jeg forer deg med teskje. Poenget er det jeg hele tiden har nevnt... Raske karbohydrater trigger spesielt Dopamin reseptorene i hjernen. Mer enn feks annen langsommere mat som langsomme karbohydrater, kjøtt, fett og grønnsaker.. Dette altså sukkerkjøret som innebærer hvetebakst, loff. Kneip, Baguetter og grovt brød i butikken samt snacks, prossesert mat som frossen pizza, og søtsaker.. er avhengighets skapende. Du sier at all mat belønner hjernen, er ikke det samme. Hvorfor tror du spesifikt at de har forsket på raske karbohydrater? Fixet er annerledes enn ekte metthetsfølelse. Metthetsfølelse senker appetitten. Raske karbohydrater må du stadig spise mer, det er dette jeg mener med at hjernen "lurer oss". Endret lørdag kl 15:16 av Gouldfan 1
Bing123 Skrevet lørdag kl 15:58 Skrevet lørdag kl 15:58 Alle som har bånnska en smågodtpose skjønner at sukker har noen andre kvaliteter enn kjøtt og fett.
kåre b Skrevet lørdag kl 19:52 Skrevet lørdag kl 19:52 Herre her var det mye rart. Gouldfan, du må jo ha litt av en kropp og helse så sunt som du lever? Litt spesielt at du anbefaler folk å spise f.eks egg -med salt. Eller frokost proppfull av pølse og bacon -og salt. Vin og brus drikker du også ja.. selvmotsigelsen blir komplett.. salt og alkohol er noe av det verste vi putter i oss.. banan og raske karbo har sin plass i kostholdet, f.eks rett etter en hard treningsøkt gjelder det å fylle opp glykogenlagrene slik at musklaturen får begynnt å restituere. Det er vel ingen som spiser seg mett på banan. grovt brød, eller f.eks havregryn som også består av mye karbo er flott frokost som metter lenge. Det gjelder å få inn noen fett og proteinkilder samtidig slik at man får ett noenlunde balansert kosthold. 2
Bing123 Skrevet lørdag kl 20:01 Skrevet lørdag kl 20:01 (endret) 11 minutes ago, kåre b said: Herre her var det mye rart. .... salt og alkohol er noe av det verste vi putter i oss.. Salt er et av de livsviktige mineralene vi må få i oss, så hvor har du kilden til desinformasjonen om at det er farlig gift på linje med alkohol? Overflødig salt skilles enkelt og raskt ut av nyrene Endret lørdag kl 20:04 av Bing123
kåre b Skrevet lørdag kl 20:05 Skrevet lørdag kl 20:05 (endret) Alt med måte… saltinntaket er i snitt det dobbelte av anbefalt i norge. 0,5gram eller mer per kg/kropp kan være dødelig. Så det er i høyeste grad giftig i store mengder. Så hvor har desinformasjonen din ifra.. Endret lørdag kl 20:10 av kåre b
Bing123 Skrevet lørdag kl 20:10 Skrevet lørdag kl 20:10 4 minutes ago, kåre b said: Alt med måte… Salt er et kjent middel for konservering, pga dette spiste vi 5-10 ganger så mye salt for hundre år siden. I en kontekst av pandemisk fedme som er et relativt nytt problem nettopp det siste århundret, så tror jeg vi kan utelukke salt som synderen.
kåre b Skrevet lørdag kl 20:13 Skrevet lørdag kl 20:13 Ingen som sier du blir feit av salt. Det har en del andre negative påvirkninger på kroppen din.
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 07:17 Skrevet søndag kl 07:17 Bing123 skrev (10 timer siden): Salt er et kjent middel for konservering, pga dette spiste vi 5-10 ganger så mye salt for hundre år siden. Du sier vi spiste opptil 80 gram salt om dagen, du er klar over det ikke sant? Saltkonservering førte til at det ble brukt salt, men det er også det det hovedsakelig ble brukt til, det var ikke ultraprosessert mat å få tak i, all den ultraprosesserte maten har totalt sett langt mer salt i seg enn det vi fikk i oss via saltkonservering. Et så høyt inntak av salt som du snakker om ville ført til helseskader etter veldig kort tid, saltforgiftning etter max 3 dager tipper jeg, men like sannsynlig allerede første dag.
Bing123 Skrevet søndag kl 08:18 Skrevet søndag kl 08:18 (endret) 1 hour ago, skaftetryne32 said: Du sier vi spiste opptil 80 gram salt om dagen, du er klar over det ikke sant? Saltkonservering førte til at det ble brukt salt, men det er også det det hovedsakelig ble brukt til, det var ikke ultraprosessert mat å få tak i, all den ultraprosesserte maten har totalt sett langt mer salt i seg enn det vi fikk i oss via saltkonservering. Et så høyt inntak av salt som du snakker om ville ført til helseskader etter veldig kort tid, saltforgiftning etter max 3 dager tipper jeg, men like sannsynlig allerede første dag. Det er ikke jeg som sier det, men både logisk og harde kalde fakta at salt som konsevering førte til salt mat. Du kan bare smake på klippfisk og pinnekjøtt. Så bruker du logikk og fakta igjen om at alt kjøtt de konsumerte var så salt, så forstår du at det er helt logisk. Endret søndag kl 08:19 av Bing123
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 08:39 Skrevet søndag kl 08:39 Bing123 skrev (12 minutter siden): Det er ikke jeg som sier det, men både logisk og harde kalde fakta at salt som konsevering førte til salt mat. Du kan bare smake på klippfisk og pinnekjøtt. Så bruker du logikk og fakta igjen om at alt kjøtt de konsumerte var så salt, så forstår du at det er helt logisk. Det er ikke noe logisk ved det i det hele tatt, det er ikke mulig å spise så mye salt uten å få alvorlige helseplager og med disse mengder du snakker om, en hurtig død, det er de harde kalde fakta. Du er fri til å prøve selv å spise 80 gram salt per dag, se hvordan det funker for deg, tro meg det er ikke anbefalt.
backtoback Skrevet søndag kl 08:43 Skrevet søndag kl 08:43 Bing123 skrev (23 minutter siden): Du kan bare smake på klippfisk og pinnekjøtt. Tips: Husk å vanne ut klippfisken og pinnekjøttet før det konsumeres. 2 1
Simen1 Skrevet søndag kl 09:27 Skrevet søndag kl 09:27 (endret) skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Saltkonservering førte til at det ble brukt salt, men det er også det det hovedsakelig ble brukt til, det var ikke ultraprosessert mat å få tak i, all den ultraprosesserte maten har totalt sett langt mer salt i seg enn det vi fikk i oss via saltkonservering. Salting er ultraprosessering. Begrepet ultraprosessert kan fint brukes om prosesseringsmetoder som har vært i bruk i århundrer og tusner av år. Kilde: Mattilsynet LHL skriver noen kloke ord om at moteordet ikke kan brukes til å slå fast om f.eks et brød er sunt eller usunt: Atter en gang vil jeg bare minne om at moteordet ultraprosessert hverken er definert eller noen klar indikator på om noe er sunt eller usunt. Endret søndag kl 09:28 av Simen1
Bing123 Skrevet søndag kl 09:35 Skrevet søndag kl 09:35 26 minutes ago, skaftetryne32 said: Det er ikke noe logisk ved det i det hele tatt, det er ikke mulig å spise så mye salt uten å få alvorlige helseplager og med disse mengder du snakker om, en hurtig død, det er de harde kalde fakta. Du er fri til å prøve selv å spise 80 gram salt per dag, se hvordan det funker for deg, tro meg det er ikke anbefalt. Her har du kilden med link til tidsrommet hvor han sier det var opp mot 100g salt inntak i Sverige. Han mener også at nyrene enkelt filtrerer ut overflødig salt. Nutrition expert, James Dinicolantonio, PharmD author of the Salt Fix discusses how low-salt diets can cause overtraining, fatigue and a host of health problems Vi sklir OT men salt er viktig, her kan du lese mer indisier som bør heller gjøre at du drysser på litt ektstra salt heller enn å ta risikoen med få i deg for lite. https://sml.snl.no/hyponatremi Quote Hyponatremi er en tilstand med for lav konsentrasjon av natrium i blodet. Det er den vanligste elektrolyttforstyrrelsen. Så hvorfor er det et så vanlig problem dersom narrativet ditt stemmer at vi fortsatt får i oss for mye salt? For å underbygge ytterligere. Hyponatremi: patofysiologi, diagnostikk og behandling Quote Hyponatremi er svært vanlig på norske sykehus,
kåre b Skrevet søndag kl 09:44 Skrevet søndag kl 09:44 https://nhi.no/kosthold/ernaring/vi-bor-halvere-saltinntaket https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/tegn-pa-at-du-far-i-deg-for-mye-salt https://www.lhl.no/matoppskrifter/kostrad-og-ernaring/mindre-salt-er-bedre-for-hjertet/ https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/utviklingen-i-norsk-kosthold-2023/holdninger-kunnskap-og-samarbeid/salt--kunnskap-og-holdninger https://www.helsedirektoratet.no/om-oss/rad-og-utvalg/nasjonalt-rad-for-ernaering/Strategi for reduksjon av saltinntaket i befolkningen - Anbefaling IS-0339.pdf/_/attachment/inline/73c651d0-bd98-4466-8da6-7ce3f812f80f:295ec31e23b76967696002fd70dc0f3b3eab4eaa/Strategi for reduksjon av saltinntaket i befolkningen - Anbefaling IS-0339.pdf Noen kilder du kan lese deg litt opp på. Dette må vel sies å være allmenn kunnskap. Du skriver «narrativet ditt» Du behøver ikke svare på denne posten, du tar åpenbart feil. Nå kan du legge diskusjonen død, du har ikke peiling. Ferdig. 1
Bing123 Skrevet søndag kl 09:46 Skrevet søndag kl 09:46 1 hour ago, backtoback said: Tips: Husk å vanne ut klippfisken og pinnekjøttet før det konsumeres. Jeg liker salt, men litt utvanning er greit Det er også naturlig salt i dyr, siden de også er avhengig av saltinnhold for at deres kropp skal fungere, slik som oss.
Bing123 Skrevet søndag kl 09:50 Skrevet søndag kl 09:50 3 minutes ago, kåre b said: Du behøver ikke svare på denne posten, du tar åpenbart feil. Nå kan du legge diskusjonen død, du har ikke peiling. Ferdig. Du høres åpenbart ut som du er livredd for å diskutere og dermed få utfordret dine livslange dogma. Vet det kan være ubehagelig, men det er bare å la være å engasjere deg i forum
kåre b Skrevet søndag kl 09:53 Skrevet søndag kl 09:53 (endret) Det er ikke noe å diskutere, det er allmenn kunnskap. Du kan jo begynne med å lese deg opp på noen av de linkene jeg la ved. Men kildene er kanskje ikke alternative nok for deg? Endret søndag kl 09:55 av kåre b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå