Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vil en ny fossil-bil i dag holde seg i pris?


Anbefalte innlegg

Skrevet
MailMan13 skrev (Akkurat nå):

Forventer man at etterspørselen etter nyere brukte fossilbiler i resten av Europa skal forsvinne samtidig?

Man forventer kanskje det hvis man er typen som også tror på julenissen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hollabaloo skrev (3 minutter siden):

Jeg antar du er enig i at det er rett og rimelig at vi forholder oss til faktiske delepriser og antall arbeidstimer for de aktuelle jobbene, og ikke teori.

@MailMan13 er meg bekjent mekaniker, noe som i hvertfall i min bok gjør at det han kommer med av info om arbeidstid og delekostnader har høyere troverdighet enn det mange andre her inne skriver. Han har nettopp skrevet om at det er svært kostbart å bytte motor på Audi e-Tron, i tillegg til at disse motorene har en svakhet som gjør at slike delebytter dessverre for enkelte uheldige eiere må gjøres. 

Kom gjerne med konkrete eksempler på delekostnader og antall arbeidstimer som underbygger dine positive påstander.

Jeg tenker at det er uheldig å forholde seg til enkelt individer sine opplevelser når en snakker om slike ting. Både mine og hens. 

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker at det er uheldig å forholde seg til enkelt individer sine opplevelser når en snakker om slike ting. Både mine og hens. 

En e-Tron-eier som reiser til Møller i Oslo, vil ikke få et nevnverdig annerledes prisoverslag på bytte av elmotor vs. en e-Tron-eier som reiser til Møller i Trondheim. Så jo, enkelthistorier hva angår arbeidstid og delepriser er i aller høyeste grad relevant. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker at det er uheldig å forholde seg til enkelt individer sine opplevelser når en snakker om slike ting. Både mine og hens. 

Jeg har hatt en fossilbil siden 2012 omtrent uten reperasjoner i det hele tatt. Kjørt 190 000km. Tror jeg har skiftet deler for vel 20 000kr på disse åra. Det dyreste var vel oljen på automatkassen som kostet 3000kr. Ellers er det kun bremseskiver og klosser samt oljeskift en gang i året. 

  • Liker 1
Skrevet
Hollabaloo skrev (6 minutter siden):

En e-Tron-eier som reiser til Møller i Oslo, vil ikke få et nevnverdig annerledes prisoverslag på bytte av elmotor vs. en e-Tron-eier som reiser til Møller i Trondheim. Så jo, enkelthistorier hva angår arbeidstid og delepriser er i aller høyeste grad relevant. 

Men en e-tron eier som reiser til en 3parts og får refurbished deler får en annen pris. Det er kanskje litt tidlig for e-tron. Men bør være mulig uten at jeg har sjekket. Det var også snakk om elbiler, ikke e-tron.

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Men en e-tron eier som reiser til en 3parts og får refurbished deler får en annen pris. Det er kanskje litt tidlig for e-tron. Men bør være mulig uten at jeg har sjekket. Det var også snakk om elbiler, ikke e-tron.

Her har du også teknisk servicebulletin fra Audi om problemet:

Last ned TSB MC-11005962-0001 (PDF)

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Trestein skrev (7 minutter siden):

Jeg har hatt en fossilbil siden 2012 omtrent uten reperasjoner i det hele tatt. Kjørt 190 000km. Tror jeg har skiftet deler for vel 20 000kr på disse åra. Det dyreste var vel oljen på automatkassen som kostet 3000kr. Ellers er det kun bremseskiver og klosser samt oljeskift en gang i året. 

ok. Jeg har hatt 7 biler siden 2015? ikke betalt en krone. Det er som sagt helt urelevant for diskusjonen å se på enkelt hendelser/opplevelser. 

  • Liker 1
Skrevet
Hollabaloo skrev (1 minutt siden):

Her har du også teknisk servicebulletin fra Audi om problemet:

Last ned TSB MC-11005962-0001 (PDF)

Denne hendelsen vill jo skape en enorm mengde refurbished motorer på markedet :) Så når en får motor problemer down the line så får en de "billig" og klar til å byttes. I motsetning til en ICE bil der en ofte må skru hele motoren i fra hverandre for å komme til stempelringen som var problemet eller noe slikt da det ikke er tonnevis med replacement motorer på markedet osv. 

Det blir bare lettere å utføre jobben. Thats all I am saying..

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Denne hendelsen vill jo skape en enorm mengde refurbished motorer på markedet :) Så når en får motor problemer down the line så får en de "billig" og klar til å byttes. I motsetning til en ICE bil der en ofte må skru hele motoren i fra hverandre for å komme til stempelringen som var problemet eller noe slikt da det ikke er tonnevis med replacement motorer på markedet osv. 

Det blir bare lettere å utføre jobben. Thats all I am saying..

Det er fortsatt 10 arbeidstimer som skal betales. 

Det skuffer meg at ingen klarer å komme opp med arbeidstid + delekostnad for andre elbil-modeller som taler til elbilens fordel. Utfra hvor fantastisk enkle disse drivlinjene ifølge elbilmenigheten er å jobbe på, så burde det ikke være vanskelig å finne eksempler. 

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

ok. Jeg har hatt 7 biler siden 2015? ikke betalt en krone. Det er som sagt helt urelevant for diskusjonen å se på enkelt hendelser/opplevelser. 

Var ikke toyotaen en enkel hendelse?

 

Skrevet (endret)

@Trestein og @Salvesen.

Et enkelttilfelle er relevant for å si noe om kostnaden for en type reparasjon for en konkret bilmodell i form av arbeidstid + delekostnad, gitt det samme utgangspunktet, for eksempel at utgangspunktet er en Audi e-tron reparert hos merkeforhandler i Norge. Fordi dette vil være omtrent likt på tvers av flere tilfeller.

Et enkeltilfelle er ikke relevant i forhold til å si noe om sannsynligheten for at en feil kan oppstå. Da trenger man mer data, for eksempel hvis man spør 10000 Audi e-tron eiere hvor mange av de som har måtte bytte motoren, så har man et greit grunnlag for å si noe som sannsynligheten. (Når en produsent velger å gi ut en servicebulletin om problemet, så er det også åpenbart en feil med en sannsynlighet man bør være obs på)

 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Skrevet
Hollabaloo skrev (17 minutter siden):

Det er fortsatt 10 arbeidstimer som skal betales. 

Det skuffer meg at ingen klarer å komme opp med arbeidstid + delekostnad for andre elbil-modeller som taler til elbilens fordel. Utfra hvor fantastisk enkle disse drivlinjene ifølge elbilmenigheten er å jobbe på, så burde det ikke være vanskelig å finne eksempler. 

10 arbeidstider er jo relativt beskjedent for ett motorbytte... 

Skrevet
Trestein skrev (16 minutter siden):

Var ikke toyotaen en enkel hendelse?

 

jo? Og det er lite relevant å se på enkelthendelser når en snakker om sannsynligheter. Det hele startet med estimat på vedlikeholdskostnader over 10 år på elektrisk mot ICE. Det er ikke basert på to biler en ice og en elbil..

Skrevet

Ett av problemet med nye avanserte biler er jo software, produsentene har fått ett helt uendelig utvalg av verktøy de kan bygge inn i softwaren for og forhindre f.eks bruk av brukte deler eller alternative deler. Med mindre de tvinges til og åpne opp så vil de ha full kontroll på kjøretøyet til det går i pressa.

Skrevet

Så, hvor mange spesialverksteder er det for f.eks og reparere batterier, eldrivverk og elektronikk er det i Norge? Kan jo ta en sjangse og nesten ingen eller null?

Skrevet
-Siberian- skrev (På 25.7.2025 den 23.25):

Alltid vanskelig å spå flere år fremover, men hvis man kjøper en ny bensin / dieselbil i dag, hvordan tror folk her inne at bruktprisen vil være om f.eks. ti år? Vil markedet være borte, og dermed omtrent verdiløs, eller vil bilen være en sjeldenhet som følgelig vil være ettertraktet blant de som føler særlig sterkt for det?

En sportsbil eller annen spesiell bil vil nok holde seg i pris. En diesel-Skoda vil neppe være spesielt verdifull i fremtiden. 

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

mener du det er lang tid for å bytte motor på generelt grunnlag?

Det jeg skrev var sarkastisk ment, men jeg kan godt forklare det i klartekst hvis det fremsto uklart:

Det er til liten trøst at motorbytte på en e-tron er noe mindre arbeidskrevende enn for en fossilbil, den dagen det inntreffer for de uheldige, og spesielt for elbileiere som har blitt tutet ørene fulle fra gud og hvermann om at drivlinjen på en elbil vil være tilnærmet vedlikeholdsfri. Du ser også i artikkelen at det totalt sett for reparasjonen ikke er småsummer det er snakk om.

Endret av Hollabaloo
Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

Jeg har hatt en fossilbil siden 2012 omtrent uten reperasjoner i det hele tatt. Kjørt 190 000km. Tror jeg har skiftet deler for vel 20 000kr på disse åra. Det dyreste var vel oljen på automatkassen som kostet 3000kr. Ellers er det kun bremseskiver og klosser samt oljeskift en gang i året. 

Joda, jeg har ett kvalitet kjøretøy fra Renault, nå har den passert 200000km og i reparasjoner har den så langt kostet meg kanskje 4000,- 

Nå måtte jeg bytte bremseskiver for første gang samt jeg kostet på meg ett par bærebruer så da gikk jo totalen litt opp fra 4000, gjør arbeider selv så det er min mal på bilkostnader, blir helt satt ut når jeg hører hva folk anser som innafor.  Enkle bremsejobber blir jo fort en formue, eie en gammel bil og sette bort alt er jo umulig økonomisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...