Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie oppsigelse spørsmål

Gjest 8eb90...c70

Anbefalte innlegg

Gjest 8eb90...c70
Skrevet

Jeg leier og har nå hørt rykter om at utleier tenker å si opp alle leietakere. I den forbindelse lurer jeg på reglene for oppsigelse. Kontrakten er en 3 års tidsbestemt kontrakt som utgår i 2027, men det står også i kontrakten "Det er 3 - tre mnd, Oppsigelse hvis leier ønsker å flytte".

Vil dette innebære gjensidig oppsigelse tid på 3 måneder eller bare for leietaker og utleier må forholde seg til tidsbestemt 3 år?

Anonymous poster hash: 8eb90...c70

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjest 8eb90...c70 skrev (1 time siden):

Vil dette innebære gjensidig oppsigelse tid på 3 måneder eller bare for leietaker og utleier må forholde seg til tidsbestemt 3 år?

Slik du legger det fram så virker det som at det bare er leier som kan si opp med 3 måneder, mens utleier er låst til at leieavtalen må utløpe på 3 år.

• Liker 3
Gjest 8eb90...c70
Skrevet

Det er vel egentlig dette jeg lurer på. Dette er hva som står i avtalen, står ikke noe annet om dette. Lurer derfor på hva som blir riktig

Skrevet
Gjest 8eb90...c70 skrev (7 minutter siden):

Det er vel egentlig dette jeg lurer på. Dette er hva som står i avtalen, står ikke noe annet om dette. Lurer derfor på hva som blir riktig

For å vite helt sikkert så må man lese hele avtalen, men det høres i utgangspunktet ut  fra beskrivelsen din, som om det @mobile999 skriver medfører riktighet. 

Gjest 8eb90...c70
Skrevet

Fordi det er ikke noen lover eller regler som sier at hvis det er avtalt oppsigelse så gjelder det begge parter? Fordi jeg er enig ifølge teksten at det bare er for leietaker så derfor jeg lurer på reglene

Skrevet
Gjest 8eb90...c70 skrev (19 timer siden):

Fordi det er ikke noen lover eller regler som sier at hvis det er avtalt oppsigelse så gjelder det begge parter? Fordi jeg er enig ifølge teksten at det bare er for leietaker så derfor jeg lurer på reglene

Ikkje direkte, men leigeavtalen kan ikkje ha vilkår som er mindre gunstige for leigaren enn det som følger av husleigelova. I tillegg så har avtalelova ei bestemmelse om at avtalen kan heilt eller delvis settast til sides om det er avtalt urimelige vilkår.
Ofte vil den bestemmelse medføre at begge partar skal ha like rettigheiter og forpliktingar i avtalen, som til dømes at oppseiingstida er lik for begge partar.

I dette konkrete tilfellet så er det lov å ha ulik oppseiingstid sidan denne vilkåret er til leigetakars gunst. Med ein slik avtale så har leigetakaren både forutsigbarheita i at utleigar ikkje kan seie opp avtalen før det har gått 3 år, samtidig som at leigetakaren har fleksibiliteten til å gå frå avtalen tidlegare.

Skrevet

En tidsbestemt leieavtale kan bare sies opp i leietiden hvis det er avtalt, eller hvis utleier ikke har tatt inn i leieavtalen at den er uoppsigelig i leietiden. 

Hvis alt som står i leieavtalen er at den er tidsbestemt og at det er tre måneders oppsigelsestid for leietaker, så kan utleier si opp leieavtalen. Da står det nemlig ikke i leieavtalen at den er uoppsigelig. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg mener utleier ikke kan si opp avtalen.

Det stemmer i og for seg at en tidsbestemt (bolig)leieavtale kan sies opp dersom "utleieren har forsømt sin opplysningsplikt" om oppsigelse etter husll. § 9-2.

For det første mener jeg denne regelen må tolkes innskrenkende, slik at bare leier får rett til å si opp dersom utleier har "forsømt sin opplysningsplikt". 

Lovens forarbeider, Ot.prp.nr.74 (2007-2008), sier for eksempel:

... Formålet med endringen er å bevisstgjøre partene om at tidsbestemte leieavtaler ikke kan sies opp i den tidsbestemte perioden. Departementet mener at det samme målet kan oppnås ved å pålegge utleieren skriftlig å opplyse at tidsbestemte leieavtaler ikke kan sies opp i den avtalte leietiden, og at brudd på denne opplysningsplikten fører til at leieren likevel kan si opp leieavtalen i leietiden. ...

https://lovdata.no/pro/#document/PROP/forarbeid/otprp-74-200708/s29 (Lovdata Pro)

og

Etter en tilføyelse i annet ledd kan leieren ved leie av bolig likevel si opp leieavtalen dersom utleieren ikke opplyser at tidsbestemte leieavtaler ikke kan sies opp i leieperioden.

https://lovdata.no/pro/#document/PROP/forarbeid/otprp-74-200708/s50 (Lovdata Pro)

Lovgiver synes å forutsette at det er "leieren" som kan si opp når utleier ikke oppfyller sin plikt etter loven, selv om ikke dette fremgår direkte fra lovens ordlyd.

Det ville være pussig hvis en utleier kan skaffe seg ekstra rettigheter etter husleieloven ved å ikke følge loven.

Wyller sier det slik i note 565 til husleieloven på rettsdata.no: 

Har utleieren ikke opplyst leieren om at en tidsbestemt kontrakt ikke kan oppsies i leietiden, får leieren oppsigelsesrett selv om dette ikke følger av avtalen. Ordlyden står ikke i veien for at begge parter får oppsigelsesadgang i disse tilfeller, men ut fra formålet med regelen, jf. note 562, bør loven tolkes innskrenkende slik at det bare er leieren som kan si opp. Det er ikke rimelig å gi utleieren bedre rett på grunn av sin egen forsømmelse av opplysningsplikten. ...

Jeg er enig. 

For det andre mener jeg utleier ikke kan påberope seg husleieloven her uansett.

Utgangspunktet er at tidsbestemte avtaler ikke kan sies opp, slik departementet sier i sitatet over. Hvis en tidsbestemt avtale ikke sier noe om oppsigelse er det altså, i utgangspunktet, avtalt at avtalen ikke kan sies opp.

(I saken i denne tråden har man i tillegg avtalt at leier kan si opp i leieperioden. Etter min mening er det mest naturlig å tolke dette slik at utleier underforstått ikke kan si opp. Hvis meningen var at begge parter kunne si opp ville det vært merkelig å bare nevne leier i kontrakten.)

Det betyr at utleier, etter avtalen, ikke kan si opp. For å komme rundt dette må utleier argumentere for at denne delen av avtalen ikke gjelder på grunn av en bestemmelse i husleieloven (§ 9-2).

Etter husleieloven § 1-2, om ufravikelighet, kan det ved boligleie ikke "avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her". Det er ikke noe i veien for å avtale vilkår som er mindre gunstige for utleieren enn det som følger av loven. Utleier kan altså ikke komme unna avtalen ved å henvise til loven.

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...