Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

''Altfor mange er ensomme. Heldigvis kan vi gjøre noe med det''

Gjest b65d7...782

Anbefalte innlegg

Gjest b65d7...782
Skrevet

Skriver sykepleier Kristine Tranøy(bildet)på vg. 

Men hadde en så tiltrekkende dame invitert en person som meg? Lubben kropp, skallet, foroverbøyd nakke og passert 40. Jeg har problemer med å tro at hun mener virkelig det hun skriver. Fordi pene mennesker gir meg blikk som avsky og latter. 

Skjermbilde 2025-07-24 093854.png

Anonymous poster hash: b65d7...782

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjest b65d7...782 skrev (14 minutter siden):

Men hadde en så tiltrekkende dame invitert en person som meg? Lubben kropp, skallet, foroverbøyd nakke og passert 40. Jeg har problemer med å tro at hun mener virkelig det hun skriver. Fordi pene mennesker gir meg blikk som avsky og latter. 

Det finnes mange i din situasjon, med ditt utseende, i din alder, med dine interesser der ute som kan tenke seg mer fellesskap.

Pene ungjenter i 20-årene er en annen generasjon hvor fellesskapet bør begrense seg til en hyggelig samtale.

• Innsiktsfullt 1
Gjest b65d7...782
Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Det finnes mange i din situasjon, med ditt utseende, i din alder, med dine interesser der ute som kan tenke seg mer fellesskap.

Pene ungjenter i 20-årene er en annen generasjon hvor fellesskapet bør begrense seg til en hyggelig samtale.

Så hennes generøse intensjon er ment for pene mennesker som henne? Fordi fine mennesker spesielt jenter tiltrekker mennesker til dem uansett. 

Skrevet
Gjest b65d7...782 skrev (2 minutter siden):

Så hennes generøse intensjon er ment for pene mennesker som henne? Fordi fine mennesker spesielt jenter tiltrekker mennesker til dem uansett. 

Like barn leker best…..

• Liker 2
Gjest b65d7...782
Skrevet
agvg skrev (4 minutter siden):

Nå, man kan være akkurat like ensom selv i en gruppe som prøver og inkludere deg.

Det er sant. 

Skrevet
Gjest b65d7...782 skrev (2 timer siden):

Er enig at vi bør inkludere amerikanere og andre europeere enn nordmenn, lest for mye at utenlandske studenter fra Europa sitter for mye alene - disse er ikke autistiske eller noe, er simpeltent bare fra et annet land.

• Liker 1
Gjest b65d7...782
Skrevet

Hva er vitsen å skrive noe sånt når hun selv vil trolig aldri invitere en som er ansett som ikke tiltrekkende som vennerkretsen hennes? Er det for å skape oppmerksomhet om seg selv? Hun lager jo falske forhåpninger til ensomme mennesker der ute. Som en annen her skrev, 'like barn leker best'. Nå kjenner jeg ikke henne så for all del så kan jeg ta feil. Men 8 av 10 ganger så ville sånn som henne aldri gitt en kar som meg en sjanse. 

Skrevet

Jeg vet ikke om den beste løsningen på ensomhet, er å aktivt oppsøke ensomme folk og inkludere de? Vil ikke det kunne oppfattes som litt påtvunget og kanskje i ytterste grad nedverdigende? 

Vi kan kanskje alle bli flinkere til å invitere folk vi kjenner fra før, altså som man vanligvis ikke henger med på fritiden og som man antar ikke er ensom, men det å invitere en random kollega eller en nabo du egentlig ikke kjenner blir litt merkelig, syns jeg? 

Men joa, vi kunne kanskje alle blitt flinkere til å invitere folk, men en bedre løsning er å lage nok tilbud slik at de ensomme har noe å gå til som kan være interessant, gjerne lavterskel og uten at det skal koste skjorta og uten at det opplagt er en greie for ensomme folk. Feks nabolagsfester, bygdedans, trimgrupper osv.  

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Guest b65d7...782 said:

Hun snakker selvfølgelig i konteksten "seg selv og sine" uten kanskje helt å være klar over det

• Liker 1
Skrevet
Gjest b65d7...782 skrev (24 minutter siden):

Hva er vitsen å skrive noe sånt når hun selv vil trolig aldri invitere en som er ansett som ikke tiltrekkende som vennerkretsen hennes? Er det for å skape oppmerksomhet om seg selv? Hun lager jo falske forhåpninger til ensomme mennesker der ute. Som en annen her skrev, 'like barn leker best'. Nå kjenner jeg ikke henne så for all del så kan jeg ta feil. Men 8 av 10 ganger så ville sånn som henne aldri gitt en kar som meg en sjanse. 

Dette er feelgood saker, man sier de rette tingene og alle nikker og er enige. I praksis er det helt fjernt, Nordmenn flest er ikke naturlig sosiale for og si det litt flåsete. Mange av de som er ensomme er det av en grunn, ikke nødvendigvis av noen negativ grunn men de kanskje ikke helt passer inn i flokken rundt seg, da er det fryktelig vanskelig og komme ut av ensomheten, sitte og pjatte med folk gir ofte absolutt ingen mening.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
agvg skrev (3 minutter siden):

Dette er feelgood saker, man sier de rette tingene og alle nikker og er enige. I praksis er det helt fjernt, Nordmenn flest er ikke naturlig sosiale for og si det litt flåsete. Mange av de som er ensomme er det av en grunn, ikke nødvendigvis av noen negativ grunn men de kanskje ikke helt passer inn i flokken rundt seg, da er det fryktelig vanskelig og komme ut av ensomheten, sitte og pjatte med folk gir ofte absolutt ingen mening.

Her er du veldig inne på noe. Ensomme folk er ensomme fordi de ikke har nettverk, eller fordi de har vansker for å lage nettverk. Hvis man da plutselig blir invitert av noen mennesker til ett eller annet, så tror jeg det blir meget vanskelig å takke ja, evt så må de samme menneskene gjentatte ganger invitere og få vedkommende med  for at det kanskje, på sikt kan bli til gode relasjoner.
Det i seg selv er en utfordring, men i tillegg så må jo relasjonen bygges på noe, altså interesser, kjemi, hobbier etc. 

Å ha en relasjon med noen som er ensom, bare fordi vedkommende er ensom kan nok fungere på noen, feks gamle mennesker som bare ønsker å ha noen å prate med, men det er vel ikke det som er målet i artikkelen. 

• Liker 4
Skrevet

Dette er samme greia som når noen ligger døde i ei blokk ett eller annet sted, jamring om hvor kaldt samfunnet er, hvor fæle naboene er osv. 

Sannheten er jo at det er lovelig og være lite sosial, få naboer i ei blokk gidder og engasjere seg i en nabo som helt klart bare vil være i fred.

• Liker 2
Skrevet
Gjest b65d7...782 skrev (4 timer siden):

Hun er sykepleier. Hun bryr seg sannsynligvis om mennesker generelt. Hvorfor skulle hun ikke invitere uavhengig av hvordan personen ser ut? 

Her virker det mer som om det er du som har problemer med hvordan hun ser ut, og ikke motsatt. 

Det er snakk om å hjelpe noen ut av ensomhet her, men føler det ligger noe mer under her, at du ønsker mer en bare en vennlig invitasjon... Alderen din har ingenting med saken her å gjøre f.eks. Om man er ensom 20 åring,  40 åring eller 80 åring har ingenting å si... 

• Liker 3
Skrevet
Gjest b65d7...782 skrev (4 timer siden):

Hun snakker ikke om å invitere vilt fremmede. Hun snakker om å gjøre det med folk i egen omkrets. Og de er gjerne mennesker man har noe til felles med. Tviler på at du har veldig mye til felles med en jente i 20-årene.

Dessuten virker det som du er på dating-tanker siden du er så opptatt av utseende og hvor attraktive noen er. Det sier meg at du er på feil sted mentalt. Hun ønsker ikke å bli sjekket opp.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gjest b65d7...782 skrev (2 timer siden):

Hun snakker jo nettopp om vennekrets, kolleger eller andre hun faktisk har kontakt med i hverdagen. Hun snakker ikke om vilt fremmede på internett.

Hva skulle hun gitt deg en sjanse til? Kjenner du henne? Har du jevnlig kontakt med henne? Hvis ikke så er det du skriver ikke relevant.

Igjen, hun er ikke ute etter sjekking eller lignende. Hun er ute etter at man hjelper ensomme man kjenner fra før.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kakkelfant skrev (2 timer siden):

Hun snakker selvfølgelig i konteksten "seg selv og sine" uten kanskje helt å være klar over det

Ja, hun snakker om folk man faktisk har kontakt med fra før. Det står til og med i kronikken:

"Så se deg rundt.

Er det en klassekamerat, kollega eller nabo som du mistenker kanskje ikke har noen planer?

Inviter dem med."

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest b65d7...782
Skrevet
Markiii skrev (4 timer siden):

Hun snakker jo nettopp om vennekrets, kolleger eller andre hun faktisk har kontakt med i hverdagen. Hun snakker ikke om vilt fremmede på internett.

Hva skulle hun gitt deg en sjanse til? Kjenner du henne? Har du jevnlig kontakt med henne? Hvis ikke så er det du skriver ikke relevant.

Igjen, hun er ikke ute etter sjekking eller lignende. Hun er ute etter at man hjelper ensomme man kjenner fra før.

Jeg er ikke ute etter å sjekke henne opp, men å bli kjent eller inkludert. Jeg har nesten ingen å være med. Så derfor føler jeg det hun skriver var rettet mot sånne som meg. Men tydeligvis ikke mot meg, men i hennes krets...

Skrevet
Gjest b65d7...782 skrev (47 minutter siden):

Jeg er ikke ute etter å sjekke henne opp, men å bli kjent eller inkludert. Jeg har nesten ingen å være med. Så derfor føler jeg det hun skriver var rettet mot sånne som meg. Men tydeligvis ikke mot meg, men i hennes krets...

Ensomhet blir bare et større og større helseproblem i samfunnet. Men det er ting man kan gjøre selv også. 

Start opp med en aktivitet hvor du treffer andre folk. Nordmenn er jo litt spesielle - om du treffer folk på tur er det iallefall nok av folk som sier hei til deg. Kjøp deg en hund og ta med på turen så kan du faktisk også komme i snakk med folk. (Bare eksempler så klart, jeg skjønner at ikke alle er mobile heller). 

En litt annen innstilling enn "stakkars meg, ingen bryr seg om meg" kan også hjelpe på. 

• Liker 3
Gjest b65d7...782
Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

Ensomhet blir bare et større og større helseproblem i samfunnet. Men det er ting man kan gjøre selv også. 

Start opp med en aktivitet hvor du treffer andre folk. Nordmenn er jo litt spesielle - om du treffer folk på tur er det iallefall nok av folk som sier hei til deg. Kjøp deg en hund og ta med på turen så kan du faktisk også komme i snakk med folk. (Bare eksempler så klart, jeg skjønner at ikke alle er mobile heller). 

En litt annen innstilling enn "stakkars meg, ingen bryr seg om meg" kan også hjelpe på. 

Sorry, men jeg er allergisk mot hunder. Så jeg må melde meg på frivillige organisasjoner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...