Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan politiet henlegge en anmeldelse uten videre informasjon om årsak?

Gjest 24501...c28

Anbefalte innlegg

Gjest 24501...c28
Skrevet

Min kone har sendt inn en anmeldelse på en navngitt person. Hun har bildedokumentasjon, referanser til rett lovtekst samt navngitt vitne på åstedet. At det blir henlagt som så mye annet er det bare å forberede seg på.

- Vil da den anmeldte i det hele tatt få noen henvendelse fra politiet?

- Vil min kone motta noen begrunnelse for henleggelsen?

Anonymous poster hash: 24501...c28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den anmeldte vil normalt sett motta brev om at saka er lagt vekk, på linje med meldar. Der vil grunnen framgå, t.d. ingen grunn til å tru at det er straffbart, kapasitet e.l.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Politiet kan henlegge når straffeprosessloven §62 a andre  eller tredje ledd er oppfylt, noe en ofte gjør for å frigjøre ressurser til der det trengs.

Det er vanlig å oppgi årsak til henleggelse til den som har anmeldt, samt den som er anmeldt.

Det finnes unntak om å gi informasjon opp mot påtaleinstruks §17-2 tredje ledd, blant annet når: Underretning skader senere muligheter for oppklaring,  når denne personen aldri har vært siktet.

Påtale innstruks Forskrift om ordningen av påtalemyndigheten (Påtaleinstruksen) - Lovdata:

image.png.9cd8303782f8763d9637e3f400437676.png

Straffeprosessloven §62 a ( Lov om rettergangsmåten i straffesaker (Straffeprosessloven) - Kap 6. Påtalemyndigheten. - Lovdata: ) :

image.png.49805dff372cd06e52c0bc5e9d342a33.png

Endret av lania
  • Innsiktsfullt 1
Gjest 24501...c28
Skrevet

Slik det er vist til her ser jeg to enkle grunner for å legge bort sin byrde-

- Overføres til konfliktrådet(det ligger innkapslet erstatning i denne saken)

- Kapasitet(ferdig og vekk med den..)

Saken gjelder et hundeangrep med betydelige skader. Eier tar ikke ansvar.

Skrevet (endret)
Gjest 24501...c28 skrev (1 time siden):

Slik det er vist til her ser jeg to enkle grunner for å legge bort sin byrde-

- Overføres til konfliktrådet(det ligger innkapslet erstatning i denne saken)

- Kapasitet(ferdig og vekk med den..)

Saken gjelder et hundeangrep med betydelige skader. Eier tar ikke ansvar.

Hva er betydelige skader, og hvem er skadet? Annen hund / dyr, voksne eller barn? 

Jeg var barn da en hund beit meg og jeg måtte sy 10 sting. Eier tok ikke ansvar.  Det endte med rettssak og erstatning for blodig jakke, samt at hunden måtte avlives. (Tror ikke at jeg fikk noe for "tort og svie', hvis jeg gjorde det var det snakk om et bittelite beløp,  kanskje en tusing eller to). 

Erstatningsbeløp/ regler er nok mye bedre i dag enn da. 

Edit: hvis skaden er betydelig, som du sier,  så tror jeg ikke at den blir lagt bort. 

Endret av leticia
skrivefeil og edit
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Dersom saken henlegges vil den fornærmede og den mistenkte motta hvert sitt underretningsbrev. Her vil det være beskrevet hvilken henleggelseskode (eller henleggelsesgrunn) som er brukt. Underretningsbrevene er som den klare hovedregel standardutformet.

Iania sitt innlegg overfor er for øvrig upresist. Det finnes langt flere henleggelsesgrunner enn det som fremgår av straffeprosessloven § 62 a. Hvis det ikke foretas etterforskning i den nevnte saken, så vil saken mest sannsynlig bli henlagt som følge av manglende saksbehandlingskapasitet, eller som følge av at det ikke foreligger rimelig grunn til å iverksette etterforskning, jf. straffeprosessloven § 224.

• Innsiktsfullt 1
Gjest 24501...c28
Skrevet
leticia skrev (24 minutter siden):

Hva er betydelige skader, og hvem er skadet? Annen hund / dyr, voksne eller barn? 

Jeg var barn da en hund beit meg og jeg måtte sy 10 sting. Eier tok ikke ansvar.  Det endte med rettssak og erstatning for blodig jakke, samt at hunden måtte avlives. (Tror ikke at jeg fikk noe for "tort og svie', hvis jeg gjorde det var det snakk om et bittelite beløp,  kanskje en tusing eller to). 

Erstatningsbeløp/ regler er nok mye bedre i dag enn da. 

Edit: hvis skaden er betydelig, som du sier,  så tror jeg ikke at den blir lagt bort. 

Ja der kan du se, ikke mye hyggelig for deg sikkert. Men nei, det var skader på min langt mindre hund. Den måtte gjennom ikke mindre enn 8 operasjoner. Har konsultert en spesialist på adferd hos hund og som bekrefter at hundens adferd forut for og i selve hendelsesforløpet er totalt irrasjonelt. Såpass at situasjonen ikke kunne blitt sett komme selv fra en profesjonell.

Skrevet
Gjest 24501...c28 skrev (1 minutt siden):

Ja der kan du se, ikke mye hyggelig for deg sikkert. Men nei, det var skader på min langt mindre hund. Den måtte gjennom ikke mindre enn 8 operasjoner. Har konsultert en spesialist på adferd hos hund og som bekrefter at hundens adferd forut for og i selve hendelsesforløpet er totalt irrasjonelt. Såpass at situasjonen ikke kunne blitt sett komme selv fra en profesjonell.

Ikke så hyggelig nei. Kunne vært modell for nåtidens "ducklips" 😅 det ble en periode med kun væske gjennom sugerør... 

Men nok om det. Jeg tror det er mindre sannsynlig å få erstatning når det er snakk om en hund enn hvis det var 1 menneske (eller sau) 🫣

Hvis hunden som angrep var løs, så tror jeg også sannsynligheten for erstatning øker. (Den som bet meg var løs). 

Men du får kanskje et mer nøyaktig svar fra andre brukere som har litt mer juss enn det jeg har... 

Håper det går greit med hunden deres nå 😔

Skrevet

Med mindre ditt lokale politidistrikt har veldig lite å gjøre, må du nok anta at en hund vs. hund episode antakeligvis blir henlagt på grunn av saksbehandlingskapasitet uansett.

Men uavhengig av en anmeldelse kan du forsatt alltid kreve erstatning for dine påløpte utgifter om du mener du har en god sak. 

Skrevet

Avhengig av hvor du bor så har politiet lite kapasitet til å etterforske ting som Hundeloven. Dette endrer seg ikke før det kommer politisk vilje til å gjøre noe med det.

Skrevet

Hundepsykologi er sjeldent så sort-hvit som det fremstilles av TS - hunder angriper sjeldent andre hunder uprovosert, men det forekommer så klart.
En video av hendelsesforeløpet er trolig det minste politiet krever - de kan ikke vite om hunden til TS gikk til angrep og ble skadet når en annen hund måtte forsvare seg eller hva som egentlig skjedde basert på et bilde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...