:utakt Skrevet tirsdag kl 20:27 Skrevet tirsdag kl 20:27 Neptun1 skrev (2 minutter siden): Jada, men det gjøres jo ingenting med tilstandene. I stedet øker kriminaliteten kraftig. Statistikken er ikke helt enig med deg. Artiklene du fant var fra 2007/8. 3
Neptun1 Skrevet tirsdag kl 20:31 Skrevet tirsdag kl 20:31 :utakt skrev (1 minutt siden): Statistikken er ikke helt enig med deg. Artiklene du fant var fra 2007/8. Men det er jo ikke poenget. De konkrete problemene jeg listet opp er der fremdeles. Finnes ingen vilje til å tak tak i dette. Hvorfor kan ikke Oslo være like trivelig å besøke som andre hovedsteder? Og det er uhyggelig mye kriminalitet hvorav politiet bare prioriterer en brøkdel av dem. Samt kriminaliteten øker nå. 3
:utakt Skrevet tirsdag kl 20:37 Skrevet tirsdag kl 20:37 Neptun1 skrev (4 minutter siden): De konkrete problemene jeg listet opp er der fremdeles. Finnes ingen vilje til å tak tak i dette. Hvorfor kan ikke Oslo være like trivelig å besøke som andre hovedsteder? Selskapet Visit Oslo markedsfører Oslo som reisemål. Sjefen der, Christian Lunde, melder noe ganske annet. Oslo har rekordmange hotellovernattinger, og anses av turister for å være en trygg by. https://www.nrk.no/stor-oslo/turistrekord-for-hotell-i-oslo-1.17308390 Sitat Rekordmange utenlandske turister tok inn på hotell i hovedstaden i fjor. De sto for over 2 millioner overnattinger, noe som er drøyt 250.000 flere enn året før. Det viser tall fra SSB. – Hvis vi ser på totalt antall overnattinger, så er det all time high for Oslo, bekrefter en svært fornøyd sjef for Visit Oslo, Christian Lunde. Av de utenlandske turistene er det USA som står for flest overnattinger med drøyt 400.000. Men den største prosentvise økningen sto kinesere for. De hadde nesten dobbelt så mange hotell-overnattinger i Oslo i fjor som året før. Og nesten seks ganger mer enn i 2022. Lav kronekurs er en av forklaringene på suksessen, mener Lunde. – Men samtidig så ser vi at Oslo begynner å få en posisjon i spesielt Europa og Asia som en trygg by. Oslo har også et stort utvalg av opplevelser, kunst og kultur, og ikke minst matscenen, som begynner å få internasjonal anerkjennelse, sier han. 4
VifteKopp Skrevet tirsdag kl 23:03 Skrevet tirsdag kl 23:03 (endret) Neptun1 skrev (2 timer siden): Men mange nordmenn har flyttet derfra. Og gjenværende har vel integrert seg i parallellsamfunnene. Har vært i en god del hovedsteder i Europa hvorav f.eks. København, London, Amsterdam, Berlin og t.o.m. Stockholm kan være relevant å sammenligne med. Ikke i noen av disse byene ser man åpenlys tigging og narkomane som setter sprøyter i all offentlighet. Oslo er alene om å ha pågående prostituerte i byens paradegate og det er vesentlig renere i de andre hovedstedene. Turister i Norge er sjokkerte over tilstandene fra de går av flytoget på Oslo S. https://www.nrk.no/stor-oslo/advares-mot-karl-johan-1.2993562 Oslo beskrives som et land i Afrika etter flerfoldige angrep på turistbusser. https://www.dagbladet.no/nyheter/18-turistbusser-angrepet-pa-to-uker/66499568 Hvorfor er det sånn stor motstand mot å gjøre byen bedre - og noe å være stolt av? Jeg er veldig fornøyd med byen jeg bor i. Og vi Oslo-boere lar ikke folk fra bygde-Norge som begynner å grine av å lese noen skremme-overskrifter i landets tabloider, styre vår oppfatning av vår flotte by! Bare det at du linker artikler fra 2008 sier alt om Bygde-Norges nervøse mentalitet. Endret tirsdag kl 23:04 av VifteKopp 6
Vokteren Skrevet onsdag kl 06:24 Forfatter Skrevet onsdag kl 06:24 VifteKopp skrev (7 timer siden): Jeg er veldig fornøyd med byen jeg bor i. Og vi Oslo-boere lar ikke folk fra bygde-Norge som begynner å grine av å lese noen skremme-overskrifter i landets tabloider, styre vår oppfatning av vår flotte by! Bare det at du linker artikler fra 2008 sier alt om Bygde-Norges nervøse mentalitet. Er denne holdningen et eksempel på en god norsk tradisjon som «by og land, hand i hand» ? De urbanes forakt for provinsen, burde være et tilbakelagt stadium….. 4
Neptun1 Skrevet onsdag kl 06:52 Skrevet onsdag kl 06:52 VifteKopp skrev (7 timer siden): Jeg er veldig fornøyd med byen jeg bor i. Og vi Oslo-boere lar ikke folk fra bygde-Norge som begynner å grine av å lese noen skremme-overskrifter i landets tabloider, styre vår oppfatning av vår flotte by! Bare det at du linker artikler fra 2008 sier alt om Bygde-Norges nervøse mentalitet. Må det være sånn, hver eneste gang? Jeg skjønner at det er enkelte som liker å bo i Oslo. Spesielt legaliseringsfolk og multikulturalister. Ingen kommenterer mine innvendinger der Oslo peker seg negativt ut - og som med rettes påpekes av tilreisende. Viljen til å rydde opp i dette er lik NULL. Det er bare å søke "volden øker i Oslo" for å få ferske opplysninger. Og det som øker mest er vold, ran, trusler - mer alvorlige forbrytelser og lovbryterne blir yngre. https://www.nrk.no/stor-oslo/mindre-ungdomskriminalitet---men-mer-alvorlig-kriminalitet-i-oslo-1.17270446 Men, enjoy. 2 3
rozon Skrevet onsdag kl 07:03 Skrevet onsdag kl 07:03 7 hours ago, VifteKopp said: Jeg er veldig fornøyd med byen jeg bor i. Og vi Oslo-boere lar ikke folk fra bygde-Norge som begynner å grine av å lese noen skremme-overskrifter i landets tabloider, styre vår oppfatning av vår flotte by! Bare det at du linker artikler fra 2008 sier alt om Bygde-Norges nervøse mentalitet. Oslo-boere har en vesentlig høyere terskel enn andre... Det er en sjanse at disse tallene gjemmer en viss mengde lovbrudd som ikke blir anmeldt, det er sånn som skjer når man henlegger rundt 70% av sakene. Helt ærlig, når man ringer politiet og får høre at man godt kan anmelde men saken vil bli henlagt, så gidder man rett og slett ikke med mindre det er påkrevd for forsikring. Så i praksis er det egenandelen på forsikringen som avgjør om man "orker" anmelde sykkeltyveriet etc. Dette er ikke spesielt for Oslo, men det betyr at det er sannsynlig tallene er verre enn de vises her. I 2016 utførte Politiet en rapport som så på parallellsamfunn i Oslo. Det som gjenspeiles i rapporten er nærmest en frykt for å komme til konklusjonen at det eksisterer parallellsamfunn i Oslo, og mye av grunnen mener jeg er måleparameterne som ble satt. Derfor mener jeg vi bør se til Danmark i stedet for å se om Oslo kan sammenlignes med Malmø. Jeg synes også dette er en interessant uttalelse, og tenker det er mørketall på anmeldelser fra slik voldskriminalitet: Og dette var i 2016, altså 8 år siden, sett fra politiets side. 4 1
Neptun1 Skrevet onsdag kl 07:13 Skrevet onsdag kl 07:13 rozon skrev (1 minutt siden): Oslo-boere har en vesentlig høyere terskel enn andre... Det er en sjanse at disse tallene gjemmer en viss mengde lovbrudd som ikke blir anmeldt, det er sånn som skjer når man henlegger rundt 70% av sakene. Helt ærlig, når man ringer politiet og får høre at man godt kan anmelde men saken vil bli henlagt, så gidder man rett og slett ikke med mindre det er påkrevd for forsikring. Jeg synes også dette er en interessant uttalelse, og tenker det er mørketall på anmeldelser fra slik voldskriminalitet: Og dette er viktig. Trusler har økt kraftig. Å anmelde f.eks. grov vold er "tysting". Samt at nesten all kapasitet i politiet går med til å etterforske grov kriminalitet. "Hverdagskriminalitet" henlegges rutinemessig i Oslo og Norge. Kriminalitet som er ille nok, mens som ikke etterforskes. Så har vi kvantumsrabatten som venstresiden/kriminologer er tilhengere av. I sum har kriminelle det komfortabelt i Norge. Derfor er svenske nettverk nå etablert i alle Norges politidistrikt. 3
VifteKopp Skrevet onsdag kl 12:13 Skrevet onsdag kl 12:13 Vokteren skrev (5 timer siden): Er denne holdningen et eksempel på en god norsk tradisjon som «by og land, hand i hand» ? De urbanes forakt for provinsen, burde være et tilbakelagt stadium….. Jeg har ingen forakt for bygda. Har selv masse fin slekt fra distrikts-Norge. Det jeg dog ikke liker er vettskremte bygdefolk som tror de vet noe om Oslo fordi de har lest en skummel overskrift i Dagbladet. 5
VifteKopp Skrevet onsdag kl 12:14 Skrevet onsdag kl 12:14 Neptun1 skrev (5 timer siden): Må det være sånn, hver eneste gang? Jeg skjønner at det er enkelte som liker å bo i Oslo. Spesielt legaliseringsfolk og multikulturalister. Ingen kommenterer mine innvendinger der Oslo peker seg negativt ut - og som med rettes påpekes av tilreisende. Viljen til å rydde opp i dette er lik NULL. Det er bare å søke "volden øker i Oslo" for å få ferske opplysninger. Og det som øker mest er vold, ran, trusler - mer alvorlige forbrytelser og lovbryterne blir yngre. https://www.nrk.no/stor-oslo/mindre-ungdomskriminalitet---men-mer-alvorlig-kriminalitet-i-oslo-1.17270446 Men, enjoy. Økningen i ungdomskriminalitet er bekymringsverdig og noe som må tas tak i, men det gjør ikke Oslo til en skummel by. For de aller, aller fleste er Oslo fremdeles svært trygg. 4
VifteKopp Skrevet onsdag kl 12:32 Skrevet onsdag kl 12:32 rozon skrev (5 timer siden): Oslo-boere har en vesentlig høyere terskel enn andre... Ja, Oslo-folk er nok lagd av litt hardere materiale enn befolkningen i resten av landet. Eiendomstyveri er irriterende (mange stjålne sykler i borettslaget i sommer), men vi blir ikke redde av den grunn. 2
Vokteren Skrevet fredag kl 15:42 Forfatter Skrevet fredag kl 15:42 VifteKopp skrev (På 30.7.2025 den 14.32): Ja, Oslo-folk er nok lagd av litt hardere materiale enn befolkningen i resten av landet. Eiendomstyveri er irriterende (mange stjålne sykler i borettslaget i sommer), men vi blir ikke redde av den grunn. Ja hva er det egentlig med Oslofolk? Så snart man nærmer seg oslogryta blir folk blir mer aggressive, storsnutede, frekkheten blir tydeligere og kravmentaliteten mer påtagelig. Behøver jeg å nevne nedlatenheten i tillegg ? Hvis man beveger seg noen mil utenfor Karl Johan og mange flere er vennlige, smiler, hilser og takker. 1
VifteKopp Skrevet lørdag kl 18:07 Skrevet lørdag kl 18:07 Vokteren skrev (På 1.8.2025 den 17.42): Ja hva er det egentlig med Oslofolk? Så snart man nærmer seg oslogryta blir folk blir mer aggressive, storsnutede, frekkheten blir tydeligere og kravmentaliteten mer påtagelig. Behøver jeg å nevne nedlatenheten i tillegg ? Hvis man beveger seg noen mil utenfor Karl Johan og mange flere er vennlige, smiler, hilser og takker. Min bestemor sa at hvis man møter på én uhøflig person, så var den personen uhøflig. Hvis man hele tiden møter uhøflige mennesker, bør man ta en kikk i speilet og spørre om det er noe selv det er noe galt med. 3
Vokteren Skrevet lørdag kl 18:48 Forfatter Skrevet lørdag kl 18:48 VifteKopp skrev (37 minutter siden): Min bestemor sa at hvis man møter på én uhøflig person, så var den personen uhøflig. Hvis man hele tiden møter uhøflige mennesker, bør man ta en kikk i speilet og spørre om det er noe selv det er noe galt med. Nå er jeg heldigvis relativt sjelden i Oslo, men hvor har jeg skrevet at alle tilhører kategorien ? 2
:utakt Skrevet lørdag kl 18:59 Skrevet lørdag kl 18:59 Vokteren skrev (På 1.8.2025 den 17.42): Hvis man beveger seg noen mil utenfor Karl Johan og mange flere er vennlige, smiler, hilser og takker. Når man kommer vekk fra alle turistene, mener du? 😉 Her i nabolaget mitt, innenfor bygrensa men et godt stykke fra Karl Johans gate, er det rett så hyggelig. 4
VifteKopp Skrevet i går, 00:04 Skrevet i går, 00:04 Vokteren skrev (5 timer siden): Nå er jeg heldigvis relativt sjelden i Oslo, men hvor har jeg skrevet at alle tilhører kategorien ? Insinuasjonen er sterk. Det er rart hvordan så mange mennesker har lyst til å bo i denne byen, og så mange mennesker rapporterer at de trives i denne byen, likevel skal folk fra bygda fortelle at det er så forferdelig her. Tenk om det var motsatt? 2
Vokteren Skrevet i går, 05:15 Forfatter Skrevet i går, 05:15 VifteKopp skrev (5 timer siden): Det er rart hvordan så mange mennesker har lyst til å bo i denne byen, og så mange mennesker rapporterer at de trives i denne byen, likevel skal folk fra bygda fortelle at det er så forferdelig her. En sannhet med modifikasjoner. Det handler om hvilken livsfase man er i, arbeidssted og mote. De hippeste kulturtibudene eller urbane utestedene er ikke like fristende når man har passert 30. Hvis man kan velge fritt eller skal etablere seg med barn, hund og stasjonsvogn vil de fleste søke seg ut fra belastede områder….. 2
VifteKopp Skrevet i går, 07:36 Skrevet i går, 07:36 Vokteren skrev (2 timer siden): En sannhet med modifikasjoner. Det handler om hvilken livsfase man er i, arbeidssted og mote. De hippeste kulturtibudene eller urbane utestedene er ikke like fristende når man har passert 30. Hvis man kan velge fritt eller skal etablere seg med barn, hund og stasjonsvogn vil de fleste søke seg ut fra belastede områder….. Det er ikke belastede områder småbarnsfamilier søker seg ut av. Det er overprisede områder. Så mange flytter til billigere områder i og rundt byen. 1
Krig og fred Skrevet i går, 07:57 Skrevet i går, 07:57 On 8/1/2025 at 5:42 PM, Vokteren said: Ja hva er det egentlig med Oslofolk? Så snart man nærmer seg oslogryta blir folk blir mer aggressive, storsnutede, frekkheten blir tydeligere og kravmentaliteten mer påtagelig. Behøver jeg å nevne nedlatenheten i tillegg ? Hvis man beveger seg noen mil utenfor Karl Johan og mange flere er vennlige, smiler, hilser og takker. Hva skjer med bygdefolk? Så snart man passerer ring-3 blir folk dummere, mer naive, lettere manipulert, og ikke minst som denne tråden demonstrerer: mer nevrotiske. 3
Snikpellik Skrevet i går, 08:00 Skrevet i går, 08:00 Vokteren skrev (På 1.8.2025 den 17.42): Ja hva er det egentlig med Oslofolk? Så snart man nærmer seg oslogryta blir folk blir mer aggressive, storsnutede, frekkheten blir tydeligere og kravmentaliteten mer påtagelig. Behøver jeg å nevne nedlatenheten i tillegg ? Hvis man beveger seg noen mil utenfor Karl Johan og mange flere er vennlige, smiler, hilser og takker. Som en som har vokst opp på bygda, men som bor i Oslo, er dette noe av det mer virkelighetsfjerne jeg har lest. 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå