nirolo Skrevet i går, 14:51 Skrevet i går, 14:51 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Ja jeg er barnefar, og jeg betaler barnebidrag. Om du leser innlegget viste det hva jeg måtte betalt. 0 samvær å 3 barn blir mye, uansett. så jo, jeg vet akkurat hva jeg snakker om… Jeg spurte om du er barnefar til disse tre barna.... Hvis du er det så vet du hvor mye de får ja. Hvis ikke så bare gjetter du. Hvor mye barnebidrag blir det hvis barnefar er uføretrygdet? Eller student uten noen form for inntekt? 2 1
Salvesen. Skrevet i går, 14:52 Forfatter Skrevet i går, 14:52 (endret) nirolo skrev (1 minutt siden): Jeg spurte om du er barnefar til disse tre barna.... Hvis du er det så vet du hvor mye de får ja. Hvis ikke så bare gjetter du. Hvor mye barnebidrag blir det hvis barnefar er uføretrygdet? Eller student uten noen form for inntekt? Jeg sa meg… kan du lese? edit: nav har kalkulator, bare å slå opp. Endret i går, 14:53 av Salvesen.
nirolo Skrevet i går, 15:01 Skrevet i går, 15:01 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Jeg sa meg… kan du lese? edit: nav har kalkulator, bare å slå opp. Du drar fram din situasjon som eksempel og ser ut til å tro at det er normalt. Det er det jeg påpeker at det ikke er et rimelig premiss. Du skriver videre "3 barn og 0 samvær blir mye uansett", men det er vel ikke riktig? Du kan ende opp med 0 i barnebidrag hvis far tjener lite nok.
leticia Skrevet i går, 15:10 Skrevet i går, 15:10 nirolo skrev (3 minutter siden): Du drar fram din situasjon som eksempel og ser ut til å tro at det er normalt. Det er det jeg påpeker at det ikke er et rimelig premiss. Du skriver videre "3 barn og 0 samvær blir mye uansett", men det er vel ikke riktig? Du kan ende opp med 0 i barnebidrag hvis far tjener lite nok. Såvidt jeg vet har han 1 barn. Han bruker bidragskalkulatoren til NaV ut fra egen inntekt i et scenario hvor han hadde hatt 3 barn. I motsatt ende av skalaen... - Jeg fikk kun bidragsforskudd for første barnet mitt, faren skulle bare tilbakebetale til nav rundt 200 kroner i måneden... (men kan sikkert bli helt ned i null for bidagspliktig å betale også). Han hadde null samvær.
nirolo Skrevet i går, 15:37 Skrevet i går, 15:37 leticia skrev (24 minutter siden): Han bruker bidragskalkulatoren til NaV ut fra egen inntekt Men den er jo langt fra gjennomsnittlig. Da blir det veldig lite relevant. leticia skrev (25 minutter siden): I motsatt ende av skalaen... - Jeg fikk kun bidragsforskudd for første barnet mitt, faren skulle bare tilbakebetale til nav rundt 200 kroner i måneden... (men kan sikkert bli helt ned i null for bidagspliktig å betale også). Han hadde null samvær. Det er poenget mitt. Vi vet lite om personen det snakkes om og da blir utsagn som "3 barn og 0 samvær blir mye uansett" helt feil. 2
Salvesen. Skrevet i går, 16:07 Forfatter Skrevet i går, 16:07 nirolo skrev (1 time siden): Du drar fram din situasjon som eksempel og ser ut til å tro at det er normalt. Det er det jeg påpeker at det ikke er et rimelig premiss. Du skriver videre "3 barn og 0 samvær blir mye uansett", men det er vel ikke riktig? Du kan ende opp med 0 i barnebidrag hvis far tjener lite nok. Og du mener det er normalt å tjene så lite? Nei. Jeg ga bare ett eksempel på meg. Normalt er det nok noe lavere som det hele startet med. men som jeg også skrev kommer det an på baby dadys… så jeg skjønner ikke helt hva du maser om. Alt er sagt.
Salvesen. Skrevet i går, 16:09 Forfatter Skrevet i går, 16:09 (endret) nirolo skrev (36 minutter siden): Men den er jo langt fra gjennomsnittlig. Da blir det veldig lite relevant. Det er poenget mitt. Vi vet lite om personen det snakkes om og da blir utsagn som "3 barn og 0 samvær blir mye uansett" helt feil. Og du mener det er relevant og gjennsomsnittlig å snakke om evighetsstudenter? Altså, spar meg. Regn heller på snitt eller median da. Og ikke glem de 8500 hen får i trygd og sannsynligvis andre tjenester som hjelp til barnehage osv. edit: fikset det for deg… Endret i går, 16:13 av Salvesen.
nirolo Skrevet i går, 17:03 Skrevet i går, 17:03 Salvesen. skrev (47 minutter siden): Og du mener det er normalt å tjene så lite? Nei. Du har jo slått fast at man får mye i barnebidrag uansett. Salvesen. skrev (47 minutter siden): Og du mener det er relevant og gjennsomsnittlig å snakke om evighetsstudenter? Altså, spar meg. Hvorfor tar du opp evighetsstudenter? Er det så sårt at noen er uenig at du må hoste opp stråmenn? Salvesen. skrev (49 minutter siden): Regn heller på snitt eller median da. For det laveste noen tjener er medianen? 50% av befolkningen tjener mindre enn det - og vi snakker tross alt om fattigdom her. Jeg tror du sliter med å skjønne at det er en god del som har dårlig råd og at kreative regnestykker ikke endrer på det. 1
Salvesen. Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden nirolo skrev (34 minutter siden): Sitat Du har jo slått fast at man får mye i barnebidrag uansett. åja, siter meg gjerne på det? Sitat Og du mener det er relevant og gjennsomsnittlig å snakke om evighetsstudenter? Altså, spar meg. Jeg kan godt sitere deg der du sier studenter. Og om du ikke mente evighet så endrer det seg over de 18 årene en får bidrag.. Sitat For det laveste noen tjener er medianen? 50% av befolkningen tjener mindre enn det - og vi snakker tross alt om fattigdom her. Jeg tror du sliter med å skjønne at det er en god del som har dårlig råd og at kreative regnestykker ikke endrer på det. Og 50% tjener mer enn det. Altså har en av 2 mer eller mindre enn dette. Altså stor kjangs for at en har mer. Men også like stor kjangs for at en har mindre. Dog tjener enormt mange mennesker i det "området" så det er giga kjangs for at en får ca dette. Jeg sliter ikke med å forstå at noen har dårlig råd. Men om begge feks er ufør så får fortsatt mor 10 000 ish fra staten, mens den andre part betaler noen hundrelapper. Forøvrig synes jeg far slipper for billig unna i det tilfellet og det går sterkt utover mor som har økte kostnader for barna.
nirolo Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Salvesen. skrev (9 minutter siden): åja, siter meg gjerne på det? Ok: Salvesen. skrev (3 timer siden): 0 samvær å 3 barn blir mye, uansett. Salvesen. skrev (9 minutter siden): Og 50% tjener mer enn det. Altså har en av 2 mer eller mindre enn dette. Altså stor kjangs for at en har mer. For det første så snakker vi om fattigdom, ikke de som ikke er fattige. Da hjelper det lite å si at det finnes de i tilsvarende situasjon som får mer i barnebidrag fordi de har en partner som tjener mer. For det andre så er det ofte slik at partnere har lignende utdanning osv. Hvis en er uten utdanning så er ofte den andre det og. Det forsterker fattigdom fordi inntekt ikke er tilfeldig distribuert. Så med en som har lav inntekt har ofte den andre det også. Salvesen. skrev (13 minutter siden): Dog tjener enormt mange mennesker i det "området" så det er giga kjangs for at en får ca dette. Javel, har du tall på det? Hva er 20-persentilen vs 50-persentilen mtp inntekt?
Salvesen. Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden (endret) nirolo skrev (13 minutter siden): Ok: For det første så snakker vi om fattigdom, ikke de som ikke er fattige. Da hjelper det lite å si at det finnes de i tilsvarende situasjon som får mer i barnebidrag fordi de har en partner som tjener mer. For det andre så er det ofte slik at partnere har lignende utdanning osv. Hvis en er uten utdanning så er ofte den andre det og. Det forsterker fattigdom fordi inntekt ikke er tilfeldig distribuert. Så med en som har lav inntekt har ofte den andre det også. Javel, har du tall på det? Hva er 20-persentilen vs 50-persentilen mtp inntekt? Ok, jeg tar til meg dette med uansett. Jeg trodde virkelig det var høyere for de med lav inntekt. Jeg mener de bør ta ansvar. Nå legges jo ansvaret over på mor, det er IKKE bra. Så den tar jeg absolutt ikke på min kappe. Og jeg snakket ikke om fattigdom, jeg snakket om ett eksempel på en "uføre dame med 3 unger i en sokkelleilighet i nabolaget". Jeg påpekte bare at det er godt mulig at hen har 40-50 000 netto pr måned. Selv om det ikke trenger å være slik. Her er lønnsfordeling i Norge: Hva er vanlig lønn i Norge? – SSB Utrolig mange mottakere ligger rundt området median. EDIT: ca 3.5% ligger fra til under det er får som ung ufør. 96.5% over. Endret 22 timer siden av Salvesen.
nirolo Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Salvesen. skrev (32 minutter siden): jeg snakket ikke om fattigdom, jeg snakket om ett eksempel på en "uføre dame med 3 unger i en sokkelleilighet i nabolaget" Du glemte denne detaljen: kremt skrev (På 16.8.2025 den 12.06): får jevnlig tilkjørt matkasser av kommunen. Så med de premissene så tenker du: Salvesen. skrev (33 minutter siden): det er godt mulig at hen har 40-50 000 netto pr måned Jeg tror vi lever i ulike virkeligheten når du tror at en med 40-50.000 netto får tilkjørt matkasser fra kommunen. Jevnlig tilkjørt mat er nok et tiltak som sitter langt inne i de fleste kommuner og kun brukes der man har skikkelig dårlig råd. Da tenker jeg det å bruke egen inntekt på 1.5 mill (eller hva det er?) som eksempel på barnebidrag blir tull. Det er også veldig rart å ikke forstå at det neppe kommer særlig med penger fra far når kommunen ser seg nødt til å kjøre ut mat jevnlig. Jeg tror, som den som postet eksempelet, at det er mer fattigdom enn mange, inkludert deg Salvesen., tror. 1 1 1
Salvesen. Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden nirolo skrev (7 minutter siden): Du glemte denne detaljen: Så med de premissene så tenker du: Jeg tror vi lever i ulike virkeligheten når du tror at en med 40-50.000 netto får tilkjørt matkasser fra kommunen. Jevnlig tilkjørt mat er nok et tiltak som sitter langt inne i de fleste kommuner og kun brukes der man har skikkelig dårlig råd. Da tenker jeg det å bruke egen inntekt på 1.5 mill (eller hva det er?) som eksempel på barnebidrag blir tull. Det er også veldig rart å ikke forstå at det neppe kommer særlig med penger fra far når kommunen ser seg nødt til å kjøre ut mat jevnlig. Jeg tror, som den som postet eksempelet, at det er mer fattigdom enn mange, inkludert deg Salvesen., tror. Og du glemte å lese dette: Sitat Men klart, her kan det være mange andre ting som gjør at summen er betraktelig lavere. Som at mor er stundent feks som en så i seltzer sitt program. At mor ikke har krevd barnebidrag av far osv. Men, det trenger ikke være så galt.
freedomseeker Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Endret 8 timer siden av freedomseeker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå