Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Litt råte i vindskie.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Merket malingen flasset litt av i skjøtene på vindskibordene. Har skrapet opp og lar det tørke nå. Oppdaget mot slutten at det var litt værre helt i ytterkant på øverste vindski. Lite parti med råte helt i nerkant på bordet. Kunne rive av små flak fra nerkant og ca 1 cm opp. 

Hadde ikke så lyst å bytte disse nå pga ferie og taket er sveiset fast i de (derbigum). Finnes det noe quick fix som varer noen år? Ser kanskje for meg å sage bort det råtne med multikutter og tec7 fast en frisk erstatter og male over.

PXL_20250714_215217022~2.jpg

Endret av Labelle
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Labelle skrev (38 minutter siden):

Hei. Merket malingen flasset litt av i skjøtene på vindskibordene. Har skrapet opp og lar det tørke nå. Oppdaget mot slutten at det var litt værre helt i ytterkant på øverste vindski. Lite parti med råte helt i nerkant på bordet. Kunne rive av små flak fra nerkant og ca 1 cm opp. 

Hadde ikke så lyst å bytte disse nå pga ferie og taket er sveiset fast i de (derbigum). Finnes det noe quick fix som varer noen år? Ser kanskje for meg å sage bort det råtne med multikutter og tec7 fast en frisk erstatter og male over.

Ser lite ut, ville vurdert ta på litt grunning og malt over.

Skrevet (endret)

Har skrapet bort det løse treverket nå. Er det for mye som må utbedres for å nruke sparkel? Tror kanskje beste midlertidige løsning er å kappe 3cm oppover og 20-30cm nedover med multikutter for å så  bruke grunning og lime på friskt tre med tec7 og kanskje 2 treskruer. 

PXL_20250715_070131617~2.jpg

Endret av Labelle
Skrevet

Byttet ut ganske like bord i fjor, 4 stykk. Var ganske mye jobb, satt godt spikret. Var ikke så mye råte som det så ut som, man så nesten alt av det fra utsiden. De var fine ellers, kun smuldret av litt ytterst som hos deg. Jeg erstattet med impregnerte bord og lot det stå noen måneder før maling. Jeg har også satt på blikk over vannbordet og ser at det hjelper veldig på fuktighet og slitasje på bordene på siden av taket. Naboen har ikke slikt og jeg ser det er ganske fuktig etter det har regnet der. 

Skrevet
Labelle skrev (4 timer siden):

Tror kanskje beste midlertidige løsning er å kappe 3cm oppover og 20-30cm nedover med multikutter for å så  bruke grunning og lime på friskt tre med tec7 og kanskje 2 treskruer.

Virker som en god plan. Kanskje droppe skruene siden små trestykker lett sprekker når man skrur i dem, evt. være nøye med å forbore og forsenke til skruehodene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...