Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

3000 kroner for en verkstedtime??


Yessmann

Anbefalte innlegg

Skrevet
Opelduude skrev (11 timer siden):

Frittstående verksteder trenger ikke å ha et 150 millioners anlegg med plass til 30 biler inne. De trenger heller ikke å ha 4-5-6 splitter nye lånebiler stående. Alle kunder som har bil med garanti har rett på gratis lånebil. Da blir prisene deretter. Selvfølgelig er 3000 kr timen helt vanvittig når mekanikeren sitter igjen med ca 270-300 kr av det. 

Ja tror vi er ganske enig jeg helt i slutten her:p 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sedsberg skrev (6 timer siden):

Det er ikke normalen. Det er det spesifikasjonene sier de kan bruke før det regnes som defekt/feil. Min BMW hadde samme specs. Den brukte i praksis ca. 1L pér 10.000km. Ikke så ille.

Ja virker som produsenter prøver å jukse seg ut av kostnader. Rart de får lov 

Skrevet (endret)
7 hours ago, mobile999 said:

Stellantis sin 1,2 liter motor er et eksempel på en motor som etterhvert begynner å bruke veldig mye olje.

 

Det er kjente utfordringer med disse motorene, men det er ikke bare elendighet. Mange uttaler seg uten å ha eid en slik motor, og de som eier en slik bil orker kanskje ikke å sette seg inn i noe som helst. De kjører til ei lampe begynner å lyse og så spør de andre om hjelp. Eventuelt bruker de Internett til å bekrefte at det er kun motoren som er problemet og ikke en kombinasjon med ukyndig bruk og vedlikehold.

Bilhold er som alt annet noe som må læres. Man kan ikke alt med en gang og det tar tid og kostbare lærepenger å bygge opp erfaring, kompetanse og ferdigheter.

Det kan gå litt olje etter hver f.eks. 0,5-1 dl per 1000 km, men at det skal bruke en liter, da har noe gått galt. Visse deler er utsatt som stempelringer, PCV ventil, ventilteninger.

Det er flere faktorer enn motoren. For eksempel serviceintervaller og kjøremønster/kjøreforhold. Det er for eksempel ikke bra å kun kjøre kjøre disse motorene på korte avstander. Da bør man komme seg ut på motorveien minst en gang i uka for å minimere oppbygging av karbon.

Det er flere variasjoner. Forsjellige utgaver skal ikke en gang ha samme olje. Hvor mange brukere sjekker at de bruker riktig olje? Sannsynligvis ikke mange. Det tok meg tre dager med research å finne denne tabellen og han som oppdaterer orker ikke mer etter 122 oppdateringer.

image.png.6d8f6b6147820d7450fe815c84e6d166.png

Det er utfordringer og vedlikehold med motorer i seg selv. Tross alt er det bevegelige deler, varme, vesker og gass under trykk. Noe kommer til å gi etter over tid.

Det er omtrent som å eie ei flippermaskin (pinball). Det er hundrevis av mekaniske deler og slitedeler. Det er kretskort, kabler, mikrokontrollere, loddepunkter, skjermer, lamper osv. Vedlikehold er en stor del av eierskapet. Hvis man kun spiller og aldri vedlikeholder, kommer man til å oppleve havari eller unødvendige skader. Da får man ekstra kostnader eller verditap. Hvis man ikke bytter kuler når de blir slitt vil de skrape opp spillerbeltet. Støv og skitt skal fjernes, spillerbrettet skal vokses og poleres, strikk og lamper må byttes, plast eller metalldeler får brudd, spillebrett blir slitt, kjellerhull blir slitt eller man kan montere anordninger som hindrer direkte kontakt med ballen, utskytningssporet blir slitt, skruer og deler løsner og faller av, loddepunkter går dårlige, spoler og solenoider må byttes, osv. Dette er bare noe av vedlikeholdet. Det er gjerne over 3000 komponenter i ei slik maskin. De fleste er så skremt av vedlikeholdet at de aldri skaffer ei slik maskin til tross for at det er noe av det morsomste man kan eie.

Det er mye styr og pengeutlegg ved å eie en bil, men det er også svært nyttig og tidsbesparende.

Det er mange som tror at det er bare å kjøpe en bruktbil til 50-150k og så er det bare tut og kjør. Det er få som tar med at det skal årlige servicer til 5-10k, dekk, slitedeler,  forsikring og reparasjoner. Forsikring koster flesk. Kjører man kun én gang i uka blir det minst 150 kr i forsikring for den turen. I tillegg kommer verditap. Utbedringer øker ikke nødvendigvis verdien på bilen heller. De sørger for at man får kjøre litt til eller i det hele tatt får solgt bilen.

Bilhold er et pengesluk, så får hver enkelt vurdere om det er verdt det. Det er kostbart å bytte motor for eksempel, men det er også tidkrevende å lete etter ny bil. Månedsvis med leting koster dyrebar tid og man blir sliten, med mindre man kjøper første og beste. Løsninga er å sette av 10-20k ekstra på egen sparekonto for hvert år man har bilen. Så har man langt på vei til ny motor hvis den dagen kommer.

Problemer er er i stor grad kun utfordrende hvis man ikke har tatt stilling til det på forhånd.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg snakket med en bekjent. Han mener det er nok å rengjøre oljesila når man bytter våtbeltet og når man har en dårlig magefølelse. For mye arbeid til å sjekke det hvert år. Med forbehold om at man bytter olje jevnt og følger med tilstanden på beltet.

Endret av BadCat
Skrevet

vanskelig å finne på nett hva verksteder tar i timepris, enten det er merkeverksted eller frittstående, jeg finner i alle fall ikke noe konkret? :roll:

det kan i så fall tyde på at de bevisst ønsker å tåkelegge det.

Skrevet
Mr.M skrev (10 minutter siden):

vanskelig å finne på nett hva verksteder tar i timepris, enten det er merkeverksted eller frittstående, jeg finner i alle fall ikke noe konkret? :roll:

det kan i så fall tyde på at de bevisst ønsker å tåkelegge det.

Det er vel ikke så vanskelig.

Lav timespris: fra ca. 1.200kr til 1.700kr 

Normal timespris: fra ca. 1.800kr til 2.300kr 

Høy timespris: fra ca. 2.400kr til 2.900kr 

https://www.bestebilverksteder.no/hvor-mye-koster-en-time-pa-bilverksted/

Skrevet
Jalla21 skrev (6 minutter siden):

Det er vel ikke så vanskelig.

det der er bare en "generell synse-side" om hva de anslår ca. osv.

det jeg mener er selvsagt en konkret time/pris på hjemmesiden til bilverksteder/merkeverksteder, noe som ikke burde være vanskelig å opplyse om?

Skrevet
sedsberg skrev (23 minutter siden):

Det kommer ofte så mange andre utgiftsposter i tillegg at det fort kan bli misvisende å kun oppgi timespris.

det er jo bare å opplyse om at deler og lignende kommer i tillegg.

Skrevet
Mr.M skrev (18 minutter siden):

det der er bare en "generell synse-side" om hva de anslår ca. osv.

det jeg mener er selvsagt en konkret time/pris på hjemmesiden til bilverksteder/merkeverksteder, noe som ikke burde være vanskelig å opplyse om?

Det er vel ikke vanlig. Heller ikke hos en rørlegger eller elektriker. De fleste merkeverksted har også forskjellige timepris avhengig av bilmodell som du har, og det kan utgjøre ganske så mye.

Skrevet
14 minutes ago, Mr.M said:

det er jo bare å opplyse om at deler og lignende kommer i tillegg.

Det er nettopp det som er problemet. Det blir veldig mye om/hvis/når avhengig av verktøy de må bruke, abbonnementer de trenger, om de inkluderer det i timebetalinga for alle eller kun kunder som trenger det etc.

Det er derfor man ber om prisoverslag for hver spesifikke jobb.

Skrevet
leticia skrev (På 3.7.2025 den 18.58):

Verkstedet jeg bruker tar ca 1400 kroner timen inkludert moms, men det er ikke et merkeverksted. Skulle jeg brukt merkeverkstedet så hadde det vært cirka dobbel pris,  så sånn sett høres 3000 kroner riktig ut. (Har VW golf). 

Du trenger heller ikke bruke merkeverksted mens bilen er under garanti. Merkeverkstedene gir ofte inntrykk av at du må bruke dem, men loven sier noe annet. 

ja, det har jeg fått inntrykk av. Fordi da vil ikke garantien gjelde. 

Skrevet
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Det er nettopp det som er problemet. Det blir veldig mye om/hvis/når avhengig av verktøy de må bruke, abbonnementer de trenger, om de inkluderer det i timebetalinga for alle eller kun kunder som trenger det etc.

Det er derfor man ber om prisoverslag for hver spesifikke jobb.

nei, du får det bare til å høres innviklet ut :p

jeg snakker altså om grunnpris/arbeid pr. time, hvilket de selvsagt burde kunne oppgi på strak arm uten å vri seg i smerte. (og er jobben fiklete, ja så går det med lengre tid)

men så kommer selvsagt forbehold om uforutsette tingen som evt. avdekkes under arbeidets gang, i tillegg

+ deler, forbruksmateriell, etc.

Skrevet
3 minutes ago, Mr.M said:

nei, du får det bare til å høres innviklet ut :p

jeg snakker altså om grunnpris/arbeid pr. time, hvilket de selvsagt burde kunne oppgi på strak arm uten å vri seg i smerte. (og er jobben fiklete, ja så går det med lengre tid)

men så kommer selvsagt forbehold om uforutsette tingen som evt. avdekkes under arbeidets gang, i tillegg

+ deler, forbruksmateriell, etc.

Problemet er at vanlige forbrukere tenker ikke så langt. De ville sett på timesprisen og tenkt "verksted X er billigst" mens i praksis ville kanskje verksted Y vært billigst pga. mer er inkludert i timesprisen.

Skrevet (endret)
Mr.M skrev (1 minutt siden):

så enkelt kan det gjøres

https://bragges.se/norskakunder/

Dette er jordnære priser. Det er ikke riktig at norske verksteder kan flå folk sånn som dem gjør, mister interesse til bil. Men skulle tro to mekanikere i et verksted vil  ha lavere timespris. 

Endret av Mykesider
Skrevet
5 minutes ago, Mykesider said:

Hva bør to bremseklosser foran på en bil koste?

Bare for delen til en helt vanlig bil er det trolig et sted mellom 500 til 1000 kroner. Så kommer jobben i tillegg. Du kan ofte kjøpe det selv og bytte hjemme og spare flere tusenlapper på dette. Jeg tror vanlig fastpris på f.eks klosser foran er typisk 3-4 tusen. Dette er godt betalt for verkstedene da det trolig er unnagjort på ca 0.5 time og deler som regel er maks 1000 kroner. Så er det litt jobb for kundemottaker i tillegg selvfølgelig. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...