Spillredaksjonen Skrevet mandag kl 09:17 Skrevet mandag kl 09:17 Tredjepartsspill selger dårlig på Switch 2 Les hele saken på Gamer.no»
Donkey Kong Skrevet mandag kl 09:46 Skrevet mandag kl 09:46 (endret) Da Switch 1 ble lansert var det nytt å spille AAA-spill på håndholdt. I dag er situasjonen en annen. Kraftige håndholdte konsoller har vært på markedet en god stund nå. Det er ikke like stas å spille Cyperpunk på en håndholdt i 2025 som det var å spille Skyrim på en håndholdt i 2017. Endret mandag kl 09:49 av Donkey Kong 1
BadCat Skrevet mandag kl 09:50 Skrevet mandag kl 09:50 (endret) At de mest interesserte har kjøpt Switch sier ingen ting om konsollen er en suksess. Deler av salget er preget av videresalg og FoMo. En bekjent av meg kjøpte Switch 2 på impuls og så kom han på at spillet han kjøpte Switch for fremdeleles ikke var sluppet. Quote Beyond was announced under the working title Metroid Prime 4 at E3 2017, and was reportedly initially developed by Bandai Namco Studios. By January 2019, development had restarted under Retro Studios, the developer of the previous Metroid Prime games. De fleste tredjepartsspill er for lengst tilgjengelig på andre plattformer og kjører bedre der. Her må førstepartsspill levere hvis Switch 2 skal være en relevant konsoll i det hele tatt og over tid. Mario Kart World mottar blandet respons fra spillere og kritikere. Nivået må opp flere hakk i fremtidige lanseringer. Slik Switch 2 fremstår til nå, er det et veikart til katastrofe. Endret mandag kl 16:55 av BadCat 1
ole_marius Skrevet mandag kl 10:32 Skrevet mandag kl 10:32 Personlig synes jeg ikke det er noen krise med lanseringen av Switch 2. Ja, jeg hadde noen impulskjøp jeg og, men det var med visshet om at det kommer både spill og tilstrekkelig støtte i minst åtte år fremover, selv om vi nok får en ny generasjon om cirka fem år. For egen del så var siste to Nintendo produkter GameCube og dernest 3DS. Så jeg er nok i en marginal gruppe som har litt mer wow faktor som ikke hadde noe av de andre produktene. Jeg tenker også litt pragmatisk: Selv om mange mener Nintendo burde hatt flere spill klart for lansering, ser jeg for meg at en lansering tett opp mot jul (med flere store titler) kunne skapt potensielle leveranseproblemer. Nå har de i stedet mulighet til å få ut konsollen til flere millioner brukere før høysesongen, og kan følge opp med nye spill i god tid før kommende ferie mot slutten av året. Julen er dessuten en tid hvor alle spill og konsoller konkurrerer om oppmerksomheten. I motsetning til det har Nintendo nå hele sommeren mer eller mindre for seg selv, selv med bare ett nytt spill ved lansering. En siste tanke: Den tilsynelatende magre lanseringen av spill går kanskje hånd i hånd med abonnementstjenesten deres, der mange klassiske spill er tilgjengelige. Når man først har skaffet Switch 2, er det naturlig å kjøpe tilgang til disse spillene mens man venter på nye utgivelser. Og siden det finnes få eksklusive titler per nå kun for Switch 2, tror jeg dette, kombinert med få lanseringsspill, er et strategisk bevisst valg. Mange vil nok tegne fullt Nintendo-abonnement nå og glemme å nedgradere etter et år. Det gir Nintendo en trygg og forutsigbar inntektskilde, i tillegg til inntektene fra kommende spill. 1
Bananababb Skrevet mandag kl 11:14 Skrevet mandag kl 11:14 Det hadde vært interessant å vite hvor mange av switch 2-eiere som også har en annen konsoll/pc tilgjengelig. Selv har jeg en ps5 stående og spiller da tredjepartsspill på den. Det frister lite å betale fullpris for enda en kopi bare for å kunne spille det på switch 2. Når batteritiden er så lav som 2,5t på de heftigste spillene (blant annet mario kart) så sier det seg nesten selv at det uansett blir mye spilling med maskinen i dock'en. 1
ole_marius Skrevet mandag kl 11:18 Skrevet mandag kl 11:18 Tenker mange har nok en ekstra konsoll liggende. Selv har jeg en PS4, som jeg kjøper spill til når noe er på tilbud. Tenker personlig jeg som forbruker er tjent med en eldre konsoll siden jeg spiller mest offline, samt ikke bryr meg om det siste innen grafikk. Dette gir nok mulighet til å shoppe rundt etter gode rabatter. Ang. handhold mulighetene, så lurer jeg egentlig på hvor mange som bruker dette. selv digger jeg å ha spillet på TV'en, og dernest har lite behov for batterilevetid. 1
Milarwen Skrevet mandag kl 13:40 Skrevet mandag kl 13:40 3 hours ago, Donkey Kong said: Da Switch 1 ble lansert var det nytt å spille AAA-spill på håndholdt. I dag er situasjonen en annen. Kraftige håndholdte konsoller har vært på markedet en god stund nå. Det er ikke like stas å spille Cyperpunk på en håndholdt i 2025 som det var å spille Skyrim på en håndholdt i 2017. PS Remote på PS Vita fem år tidligere. Man kunne spille Skyrim på PS Vita i 2012, selv om det ikke var like enkelt som på Switch. 1
Donkey Kong Skrevet mandag kl 14:30 Skrevet mandag kl 14:30 Milarwen skrev (49 minutter siden): PS Remote på PS Vita fem år tidligere. Man kunne spille Skyrim på PS Vita i 2012, selv om det ikke var like enkelt som på Switch. Ikke det samme. Det var ikke Vita som kjørte spillet. 1
Milarwen Skrevet mandag kl 14:44 Skrevet mandag kl 14:44 (endret) 4 hours ago, Donkey Kong said: Da Switch 1 ble lansert var det nytt å spille AAA-spill på håndholdt. Det var altså ikke det, og PS Vita hadde selv en håndfull AAA titler, som bla Uncharted. Om de faktisk er AAA titler kan diskuteres like mye som om Tears of the kingdom er det, som virker til å ikke hatt et stort nok budsjett optimalisering for å kjøre glatt på Switch. Endret mandag kl 14:44 av Milarwen 1
Donkey Kong Skrevet mandag kl 15:37 Skrevet mandag kl 15:37 BadCat skrev (5 timer siden): Super Mario World mottar blandet respons fra spillere og kritikere. Nivået må opp flere hakk i fremtidige lanseringer. Slik Switch 2 fremstår til nå, er det et veikart til katastrofe. Jeg er enig i at det hadde vært labert dersom SNES 2D-plattformen Super Mario World var lanseringstittelen til Switch 2. Fra spøk til alvor: Foreløpig er Switch 2 en suksess, men enig i at flere spill må på banen innen noen måneder for at hypen ikke skal dø ut. Mario Kart World blir neppe like populært som MK 8 var Donkey Kong kommer i sommer, men Nintendo bør nok ha en skikkelig slager planlagt til julesalget. 1
Yopaz Skrevet mandag kl 16:26 Skrevet mandag kl 16:26 BadCat skrev (6 timer siden): At de mest interesserte har kjøpt Switch sier ingen ting om konsollen er en suksess. Deler av salget er preget av videresalg og FoMo. En bekjent av meg kjøpte Switch 2 på impuls og så kom han på at spillet han kjøpte Switch for fremdeleles ikke var sluppet. De fleste tredjepartsspill er for lengst tilgjengelig på andre plattformer og kjører bedre der. Her må førstepartsspill levere hvis Switch 2 skal være en relevant konsoll i det hele tatt og over tid. Super Mario World mottar blandet respons fra spillere og kritikere. Nivået må opp flere hakk i fremtidige lanseringer. Slik Switch 2 fremstår til nå, er det et veikart til katastrofe. Jevnt over enig, men jeg vil ikke si at det er et veikart til katastrofe. Det er foreløpig flere spill til Switch 2 enn det det var for Switch 1 på samme tidspunkt. Det kan jo gå bra med tiden og det kan gå dårlig. Det bør jo nevnes at Wii U faktisk var utsolgt mange plasser kort tid etter lansering og det ble jo langt fra noen suksess. Xbox Series X/S har hatt raskere omsetning i Storbritannia enn det Switch 2 har hatt, men det er få som vil si at den er en braksuksess. Eneste "spådommen" jeg vil komme med er at Switch 2 aldri klarer å selge like mye som Switch 1. Det som du ikke nevnte er jo at de fleste spillene er tilgjengelige på andre plattformer og til en lavere pris. Street Fighter 6 har jo fått en permanent prisendring på Playstation og Steam til 450 og så koster det 700 på Switch. De har også valgt å bruke Game Keycard så jeg må til og med laste ned spillet selv om jeg kjøper det "fysisk". Med tanke på Steam Summer Sale som er rett rundt hjørnet kan vi nok fint få det for 300 kroner eller mindre om ikke lenge. Det at Cyberpunk 2077 er det tredjepartsspillet som gjør det best har nok litt sammenheng med at de har hele spillet på kasetten, men også det at spillet faktisk har en bra pris. For 750 kroner så får du grunnspillet og DLC. På Steam må du ut med 798 kroner for det, mens på PlayStation er det 927 kroner for spill + DLC. Tredjepartsspill kan nok gjøre det bra på Switch 2, men akkurat nå har jo folk akkurat brukt tusenvis på en ny konsoll, da begrenser nok de fleste seg til ett eller to spill i første omgang, og da er nok Mario Kart høyere på lista enn spill som er billigere og bedre på andre konsoller. Det er nok ingen som er sykt gira på Street Fighter eller Cyberpunk som har gått og venta på at Nintendo skulle annonsere ny konsoll i håp om at de ville bli lanseringstitler. Jeg planlegger å holde meg til Mario Kart, Zelda, F-Zero og den enorme backloggen min før jeg skal vurdere Cyberpunk og Donkey Kong. 1
BadCat Skrevet mandag kl 17:04 Skrevet mandag kl 17:04 (endret) 5 hours ago, ole_marius said: Ang. handhold mulighetene, så lurer jeg egentlig på hvor mange som bruker dette. selv digger jeg å ha spillet på TV'en, og dernest har lite behov for batterilevetid. Nesten like greit å la det være om det skal være på en TV. Eller aller verst, trådløs kontroller og TV. Handicap blir lavere om man bøtter innpå med vodka. Ja, det er noen rammer forsinkelse, men det utgjør en stor forskjell i prestasjon. Endret mandag kl 17:05 av BadCat 1
Chaos_Niddhogg Skrevet mandag kl 18:47 Skrevet mandag kl 18:47 Er jo mange faktorer til dette. Som flere nevner så er spillene ikke av de nyeste. Hvor er CoD for eksempel? VAr det ikke en avtale om at det skulle bli CoD på S2? Hvorfor er ikke SW:Outlaws, AC: Shadows eller Prince of PErsia der fra dag en, Ubi? Hva med FF7R og R? Og disse er ikke nye en gang. Hva med årets Monster Hunter? Kan se for meg det bli mer med tid men kom igjen nå, tredjeparts utgivere. Må være med på leken fra starten. Og så var det disse jævla key-card sakene. Er mange som ikke vil røre de, som er forsåelig. Men det kan være Nintendo sin egen feil og siden de angivelig kun har 64GB carts. Noen spill som Bravely Default og Kunitsu-Gami er jo rundt 10 gig. Så er jo kjempen Mario Kart World der som de fleste plukker opp enten uansett. Bundle mest, men ser flere som kjøper spillet i fysisk og. JEg er selv ikke en fan av spilling på liten skjerm uten om muligens retro eller indie/mindre spill men kjenner mange som er veldig glad og noen til og med avhengig av det fordi kone og barn. Og tror det var typ 50-50 på S1. Må sies jeg testet ut Kunitsu-Gami (det andre spillet jeg har til S2 ved siden av MKWorld) og det er faktisk ganske fett på skjermen. Så greit å spille hovedsakelig på TV'en og avslutte litt i sengen, men blir nok 99% TV igjen som med Switch tenker jeg. 1
KRM Skrevet i går, 00:51 Skrevet i går, 00:51 (endret) Nå er mange av tredjepart spillene gamle spill som har kommet til Switch 2, Som gjør at det er stor sansynelighet at Switch 2 eiere har fra før på en annen platform. Tredjepart spill kommer helt klart til og selge bedere når helt nye spill kommer til Switch 2. Så det er for tidlig og konkludere at tredjepart spill selger dårlig. Endret i går, 00:53 av KRM 1
Boss-Znakemaster Skrevet i går, 07:22 Skrevet i går, 07:22 Utenom Cyberpunk 2077 og Nintendo sine egne first party-spill, så har utgivere flest valgt å gi ut spillene sine på game key cards. Så om du da kjøper dem fysisk, får du en brikke uten spilldata på, men med en digital nøkkel til spillet, slik at det kan lastes ned. En del samlere liker å tenke på bevaring av spill for framtiden, og da er ikke en tittel som behøver nedlasting fra Nintendo sitt nettverk skikkelig bevart, om de en dag stenger det ned. For min del skulle jeg gjerne kjøpt inn flere spill til maskinen min. Spill som Metal Gear Solid 2 og Metal Gear Solid 3 til Switch kjører i 30fps. Jeg har allerede ett fysisk eksemplar, men kjøper gjerne spillene digitalt også, om de bare ble oppdatert til å utnytte den forbedrede maskinvaren.
Chaos_Niddhogg Skrevet i går, 18:37 Skrevet i går, 18:37 Er snækkis om en ny Direct i Juli, som ikke hadde overrasket egentlig. For satse på, eller bare se om, tredjeparts utviklere tok beskjeden fra folket. Nye(re) spill, mulighet for å kjøpe spillet fysisk på cart/ikke key-card osv. På toppen av det kanskje lage noe eksklusivt til Switch 2? Helt nytt, originalt spill som utnytter S2 på typ alt det kan. Er sikker på de vil være med på suksessen og tjene gode kronasjer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå