Yessmann Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Jeg har bodd i huset siden vinteren 2009. Huset er fra tidlig 80-tall, men vet ikke om terassen er så gammel. Jeg har vært veldig oppmerksom på at terassen må vedlikeholdes (muligens feilaktig oppfatning?). Jeg ventet riktignok til 2013 med å beise første gang. Så har jeg beiset ca. annenhvert år. Har brukt vannbasert beis siden det er sagt at dette skal være like bra som oljebasert (?). Har også vært nøye med å vaske terassen hver gang før vasking. Også vært veldig oppmerksom på at det har vært tørt vær i lang tid før jeg beiser. Har riktignok ikke brukt fuktmåler. For noen år siden oppdaget jeg at noen bord begynte å smuldre opp. Nå er flere bord dårlige. Det er åpenbart at terassen må rives. Men hvorfor? Var det feil med all denne beisingen? Jeg leser jo at man faktisk kan la være å behandle terassebord. Da blir den grå, men vil ikke råtne? Det er ikke akkurat moro å beise - det er et voldsomt tiltak. Og gidder jeg å skifte ut til nye bord (tre eller kompositt)? Vi bruker ikke terassen mye. Vi har en betongterasse med sjøutsikt der vi foretrekker å sitte. Lurer på om jeg skal rive og støpe betong i stedet, men bare dersom dette blir billigere. Det jeg ihvertfall er helt sikker på, er at jeg aldri i mitt liv skal beise eller olje noen terasse mer i mitt liv. 1
Yessmann Skrevet 22. juni Forfatter Skrevet 22. juni Tilleggsopplysning: jeg bor på vestlandet. Her er det mye regn og vind.
freedomseeker Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Smuldre bort? Har de brukt terrassebord som ikke er impregnerte? Når man maler/beiser fasaden så er det i hvert fall veldig viktig å bruke en god grunning først, når man bruker vannbaserte produkter så er det sikkert enda viktigere.
PaladinNO Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni (endret) Bilder hadde hjulpet. Hvordan er underlaget, dvs. hva står terrassen på? Er den høyt opp fra bakken, har det ligget duk under, er det mye gress og fuktighet som kan komme til fra undersiden? Og er terrassen laget av impregnerte materialer? Hvis den ligger rett på bakken, uten duk, og var laget med hvitt (uimpregnert) treverk, så var det bare et spørsmål om tid før det råtner fra undersiden. Vi har selv et 80-talls hus, med en uteplatting som min far lagde for rundt 20 år siden. Den ble sikkert lakkert en gang, men jeg har aldri gjort noe med den, og den har dermed naturligvis blitt dårligere og dårligere. Det ramler i tillegg snø fra taket rett på den flere ganger hver vinter. Så i år fjernet jeg alt og bygde ny - har noen bilder her: https://www.candlepowerforums.com/threads/this-is-what-ive-been-up-to-lately.485247/page-17#post-5628814 Først duk oppå bakken, så 48x98 impregnerte stokker over, og så 28x120 impregnerte terrassebord oppå. Det hele skrudd sammen med 4,8x75 A4 syrefaste skruer. Kappet endestykkene til slutt med en dykksag. Endret 22. juni av PaladinNO
Yessmann Skrevet 22. juni Forfatter Skrevet 22. juni Jeg vet ikke hva slags bord som er brukt. Jeg kjøpte huset med terasse da huset var ca. 25 år. Det ligger ikke på bakken - er hevet ca. 1/2 meter over bakken. Nei, det ligger ikke gress eller lignende mot undersiden.
PaladinNO Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Yessmann skrev (7 minutter siden): Jeg vet ikke hva slags bord som er brukt. Jeg kjøpte huset med terasse da huset var ca. 25 år. Det ligger ikke på bakken - er hevet ca. 1/2 meter over bakken. Nei, det ligger ikke gress eller lignende mot undersiden. Terrasser er mindre utsatt for fukt fra bakken når de er hevet, så da er ikke duk nødvendig, men det høres definitivt ut som den er av ubehandlet trevirke. På 80-tallet hadde de en tendens til å bruke utvendig kledning til terrassene. Når huset var ferdig, og det var noen bord igjen...eh, der er terrassen vår. Det pleier å være en gjenganger fra den perioden. Hvordan er reisverket til terrassen? Hvis stolpene som går ned på bakken er i OK stand, så kan du kanskje slippe unna med å bytte toppbordene. Selv om jeg nå ser for meg at rekkverket er bygget på de samme stokkene, noe som gjør det hele til mer bry - da ALT må fjernes for å komme til det ytterste terrassebordet. Jeg satset på at bunnlektene fortsatt var greie nok når jeg handlet materialer til den nye plattingen, men når jeg fikk fjernet noen av toppbordene og slo med en hammer i en av dem så var det omtrent som å slå i en svamp.
PaladinNO Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni (endret) Jepp, akkurat det samme som plattingen jeg fjernet. Råtne, mosegrodde 80-talls bord. De kan ikke reddes, så her må det fjernes og så evt. bygges nytt. Anbefaler et brekkjern med bred klo for å redusere sjansen for at bordene bare sprekker når du prøver å fjerne dem. F.eks. Bahco WBP625 https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/handverktoy/annet-handverktoy/2224614 Jeg regner med de fleste spikrene bare blir dratt igjennom treverket og blir sittende, så du trenger en hammer for å ta opp dem når toppbordene er borte. Endret 22. juni av PaladinNO
Simen1 Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni (endret) Det ser ut som bjelkelaget under er mulig å berge. Ta en nærmere kikk på om det er nødvendig å skifte noe der eller bare å skifte ut terrassebordene på toppen. Å skifte terrassebord er en ganske grei jobb. Det vil si, straks du får revet løs første bord så går resten mye lettere. Sett brekkhjernet i hjørnet mellom bjelken under og terassebordet oppå så vipper du løs fortløpende. Det kommer til å stå igjen en hel masse spiker. Disse vipper du opp med brekkhjernet eller hammeren. Kjøp nytt, gjerne impregnert 28x120 mm bord 1 sortering. Det går med 8,33 meter per kvadratmeter + avkapp. Royalimpregnert kan også være greit om du liker brunere utseende. Smak og behag, men plast-produkter (kompositt) er ikke min smak. Det er både dyrt og miljøfiendtlig. Kjøp moderne terrasseskruer 55mm med A4 syrefast. De som er merket C4 sinkbelagte holder definitivt ikke i vestlandsvær og de som er merket A2 er en mellomting - som jeg heller ikke ville stolt helt på. A4 er også mye sterkere skruer. C4 knekker lett. A4 koster ca 2-3 ganger mer enn C4, men det er verdt prisen. PS. Endene på terassebordene på bildet ligger oppå bjelkene under. De bør stikke noen centimeter ut for å redusere fuktproblemer på endeveden. Endret 22. juni av Simen1
PaladinNO Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni (endret) Simen1 skrev (10 timer siden): Kjøp moderne terrasseskruer 55mm med A4 syrefast. De som er merket C4 sinkbelagte holder definitivt ikke i vestlandsvær og de som er merket A2 er en mellomting - som jeg heller ikke ville stolt helt på. A4 er også mye sterkere skruer. C4 knekker lett. A4 koster ca 2-3 ganger mer enn C4, men det er verdt prisen. Jeg anbefalte 4,8x75 mm A4 syrefast tidligere i tråden, og også 28x120 impregnerte toppbord. De lengre skruene gir bedre hold i treverket under kontra 4,2x55 mm. Og definitivt minimum C4-merking på skruene ute ved kysten. Selv bruker jeg C4 innendørs og A4 utendørs - vi bor tørt til (også vestlandet, men lengre inn), men jeg gidder ikke risikere en konstruksjon pga. dårlige skruer. Jeg kjøpte skruer herfra: https://proff1.no/details/festemateriell/skruer/terrasseskruer/skruer/terrasseskrue-classic-4-8x75-a4-600-1011554 Endret 23. juni av PaladinNO 1
Yessmann Skrevet 22. juni Forfatter Skrevet 22. juni (endret) Men spørsmålet er *hvorfor* skjedde dette? Fordi bordene ikke var trykkimpregnert? Eller fordi jeg brukte vannbasert beis? Fordi bordene ikke var tørre nok når jeg beiset (kan jeg ikke tro)? Jeg kan forresten nevne at jeg rett etter innflytting fikk satt opp en dør inn mot hagen i tre. Tipper i 2010/11. Den er aldri blitt behandlet med noe. Treet er grått, men det er ikke tegn til råte. Så spørsmålet er: hvis jeg ikke hadde gjort en dritt med den terassen i hele perioden vi har bodd her (ca. 15 år), hadde resultaten blitt bedre, verre eller det samme? Når det gjelder hva jeg skal gjøre, er jeg ute etter en enkelt løsning. Jeg har ti tommeltotter så jeg gjør ikke slike jobber selv. Jeg kunne kanskje rive den selv - ser ut som en kurant jobb selv for undertegnede... Men hva med å støpe betongplatting? Er det noen mulighet for at det blir billigere? Endret 22. juni av Yessmann
Vokteren Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni (endret) Yessmann skrev (24 minutter siden): Når det gjelder hva jeg skal gjøre, er jeg ute etter en enkelt løsning. Jeg har ti tommeltotter så jeg gjør ikke slike jobber selv. Jeg kunne kanskje rive den selv - ser ut som en kurant jobb selv for undertegnede... Men hva med å støpe betongplatting? Er det noen mulighet for at det blir billigere? Betong høres mye dyrere og tyngre ut med behov for forskaling, armering og sterkere fundament. Jeg har nylig byttet terrassebord. De sto i 40-50 år med minimalt vedlikehold ut over noen strøk vannbasert beis. Mistenker derfor at du har uimpregnerte bord. Mine ble byttet fordi de var sprukne, spikret og hadde spikere som «vandret». Bjelkelaget var fortsatt ok og nye bord er 28*120 som er festet med syrefaste skruer Endret 22. juni av Vokteren
Simen1 Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Yessmann skrev (24 minutter siden): Men spørsmålet er *hvorfor* skjedde dette? Fordi bordene ikke var trykkimpregnert? Eller fordi jeg brukte vannbasert beis? Fordi bordene ikke var tørre nok når jeg beiset (kan jeg ikke tro)? Jeg vet ikke, men kan jo prøve å spekulere noen retninger: Hvis beisen har en viss vanntetthet, kanskje det forhindrer borene å tørke opp når det er tørrvær? Kanskje beisen ikke forhindrer soppsporer på samme måte som før. Ellers så kan jo alder være en viktig faktor. Bord som kan ha stått i all slags vær opp mot 45 år har jo egentlig gjort en god jobb bare ved å leve så lenge.
PaladinNO Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni (endret) Yessmann skrev (2 timer siden): Men spørsmålet er *hvorfor* skjedde dette? Garantert på grunn av uimpregnerte bord. Er ingenting du kunne gjort med det, men du har nok forlenget levetiden en god del med å beise plattingen. Men det var fortsatt bare et spørsmål om tid. En dør er av natur mindre utsatt pga. plassering / retning. En platting har mye større flate som fuktighet blir liggende på. En platting har også mye mer slitasje kontra en dør siden det er noe man går på. Trefibre blir revet vekk, porer i treet kommer frem som mer vann kan samle seg i. Simen1 skrev (1 time siden): Jeg vet ikke, men kan jo prøve å spekulere noen retninger: Hvis beisen har en viss vanntetthet, kanskje det forhindrer borene å tørke opp når det er tørrvær? Kanskje beisen ikke forhindrer soppsporer på samme måte som før. Ellers så kan jo alder være en viktig faktor. Bord som kan ha stått i all slags vær opp mot 45 år har jo egentlig gjort en god jobb bare ved å leve så lenge. Det var garantert alderen. Trådstarter sa bordene var tørre da han startet å beise, og med en halv meter heving så vil evt. fukt fanget inne i treverket trekke ut fra undersiden. Det var tabben jeg gjorde da jeg lagde ny inngangstrapp - jeg beiset begge sider av bordene før jeg monterte dem mens det fortsatt var masse impregneringsveske inni bordene (de hadde ligget lagret tørt i 2 år før bruk, så jeg tok sjansen). Så jeg skulle både ventet ett år til før jeg beiset, og jeg skulle ikke beiset undersiden. Så å slipe ned hele trappen igjen står egentlig på gjørelisten... Endret 22. juni av PaladinNO
kremt Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni Hvis du kapper et bord vil du se om det er impregnert. Skal være grønnaktig i midten men kan ha blitt vasket bort mye av det. Bordene ser ut som 20x98, det var vanlig å bruke på 90-tallet husker jeg. Så bordene er trolig ca 30 år gamle. Kan vel ikke forvente mye mer levetid enn det. Beising er trolig bortkastet i mange tilfeller. Selv har jeg aldri gjort det og ser helt greit ut enda. Men det blir grønske etc. Når du legger nytt ville jeg lagt litt sprekk på bordene, da tørker det mye raskere og råtningen av bord tar lengre tid.
PaladinNO Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni kremt skrev (6 minutter siden): Hvis du kapper et bord vil du se om det er impregnert. Skal være grønnaktig i midten men kan ha blitt vasket bort mye av det. Når du legger nytt ville jeg lagt litt sprekk på bordene, da tørker det mye raskere og råtningen av bord tar lengre tid. Den grønne impregneringsvæsken trekker ut og blir borte med tiden, så etter 30+ år vil det ikke lenger være noe grønt å finne. Godt tips mht. avstand mellom bordene. Selv brukte jeg kiler (spesifikke "avstandsklosser" syntes jeg var alt for dyre) da jeg la den nye plattingen: https://www.monter.no/gulv/tilbehor/styrekloss-mix-henge-kort-pakke-a-50-stk
Vokteren Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni PaladinNO skrev (4 minutter siden): Den grønne impregneringsvæsken trekker ut og blir borte med tiden, så etter 30+ år vil det ikke lenger være noe grønt å finne. Godt tips mht. avstand mellom bordene. Selv brukte jeg kiler (spesifikke "avstandsklosser" syntes jeg var alt for dyre) da jeg la den nye plattingen: https://www.monter.no/gulv/tilbehor/styrekloss-mix-henge-kort-pakke-a-50-stk Tykkelsen på tommestokken eller vinkelhaken er et velprøvet triks 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå