FullColor Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Som tittelen sier: Hvordan får man et apperat som normalt trekker strøm fra batterier, la oss f.eks si en laser peker med 2stk CR2032 3V batterier ? Som jeg da ville ønsket modifisere til å ha tilkoblet en ledning jeg kan plugge rett i veggen. Gi meg teskjeer ! Siden anta at jeg har manglende forkunnskaper om dette.
Bjerknez Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Du må finne ut hvor mye spenning apparatet trenger først og fremst. Med to 3V batterier kan apparatet trenge enten 3V eller 6V, avhengig av om batteriene er koblet i parallell eller serie. Har du funnet ut det så trenger du en DC strømforsyner som gir den spenningen. Det er også viktig at strømforsyneren klarer å gi strømmengden apparatet krever. (Ampere).
NoBo Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni I tillegg, må man få koblet sammen ledningen fra strømadapteren og ➕➖ polene i laserpekeren. I enkleste form da at man lodder ledningene fra adapteren rett på polene i laserpekeren, dvs. der hvor batteriene sitter montert. Det medfører at man ikke får satt i batteriene og brukt laserpekeren som før 🙃 En mer avansert metode, kunne ha vært å demontere laserpekeren, boret et hull i siden/enden, funnet ➕➖på kretskortet og loddet ledningene fra adapteren direkte på disse. Alternativt: loddet en kort ledning med to ledere på ➕➖ i laserpekeren; denne ledningen føres ut hullet og en tilsvarende ‘barrel connector’ men av motsatt kjønn til den fra strømadapteren loddes på ledningen. Tanken er da at man kan koble fra strømadapteren ved behov. konsept:
geir__hk Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni 11 hours ago, Bjerknez said: Det er også viktig at strømforsyneren klarer å gi strømmengden apparatet krever. (Ampere). med 2stk CR2032 3V batterier så snakker vi nok milliampere. Det skal godt gjøres å finne en vegg-adapter som er for svak til å kunne forsyne noe som ellers holder med et klokkebatteri. Disclaimer: ser helt bort fra design som skal/kan gjøre gjenstanden egnet til pynt. Alle ATX-strømforsyninger (til PC) har en 5V uttak - noe som trolig vil fungere bra hvis lyskilden krever 6V batterispenning. Hvis batteriene er koblet i parallell (noe jeg tviler på pga fare for sirkulerende strømmer som har en tendens til å tappe batteriene) - så har disse strømforsyningene også 3,3V - men her er det viktig å være oppmerksom på at den ekstra 10% spenningsøkninga fra nominell batterispenning kan redusere levetiden på gjenstanden - avhengig om,- og hvordan den regulerer seg selv.
Bjerknez Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni geir__hk skrev (På 16.6.2025 den 17.44): med 2stk CR2032 3V batterier så snakker vi nok milliampere. Det skal godt gjøres å finne en vegg-adapter som er for svak til å kunne forsyne noe som ellers holder med et klokkebatteri. Disclaimer: ser helt bort fra design som skal/kan gjøre gjenstanden egnet til pynt. Alle ATX-strømforsyninger (til PC) har en 5V uttak - noe som trolig vil fungere bra hvis lyskilden krever 6V batterispenning. Hvis batteriene er koblet i parallell (noe jeg tviler på pga fare for sirkulerende strømmer som har en tendens til å tappe batteriene) - så har disse strømforsyningene også 3,3V - men her er det viktig å være oppmerksom på at den ekstra 10% spenningsøkninga fra nominell batterispenning kan redusere levetiden på gjenstanden - avhengig om,- og hvordan den regulerer seg selv. Ja, du har nok helt rett. Enkelt sagt, for å få denne enheten til å fungere med strøm fra veggen, så trenger du en vanlig USB strømforsyner (telefonlader). Putt en USB kabel inn i laderen og klipp av den andre enden og bruk pluss og minus kabelen som du evt. lodder fast i pluss og minus batteripolene. Men du må ha en 3.3V voltregulator som gjør om fra 5V til 3.3ish volt. Trenger du det så har jeg bøttevis av dette. Dette er den harde og stygge måten å gjøre det på. Det kan selvsagt gjøres mer elegant enn dette, men det kommer ann på hva man er ute etter. ____ Du kan også velge å bruke et 18650 Lithium batteri som er oppladbart. Men da bør du også ha en voltregulator da disse gir fra 4.2V når dem er fullt oppladet. Et vanlig knappecelle batteri er vel på rundt 100mah og et 18650 batteri får du med opp til 3.500mah. Da har du nok strøm en stund vil jeg tro til kretsen. Jeg har selv en sensor ute som måler temperatur som jeg bytter batteri på ganske ofte. Denne kjører knappecelle batteri på 3V. Med et 18650 batteri vil nok denne sensoren surre og gå i årevis.
sedsberg Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Man får også slike hvis det er AA/AAA e.l. det er snakk om: 1
Bjerknez Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Mulighetene er mange her vedrørende utførelse og muligheter. man kan gjøre det kjapt og stygt, eller bruke mer tid og lage det mer elegant. Det mest elegante hadde jo kanskje vært og montere voltregulator (3.3V) inne i enheten som skal ha strøm og loddet en USB-C kontakt til denne via pluss og minus og plassert USB-C kontakten et fiffig sted. Så kan du bare bruke en hvilken som helst såkalt telefonlader til å gi strøm til enheten. Får du plass til et 18650 batteri eller lignende inne i enheten så kan du pgså lage en krets som fungerer selv om man tar ut strømmen. Men det krever en bitte liten batterilademodul. Tror den heter TP4056. Jeg har drøssevis av denne. Men det krever litt mer mikkmakk for å få til. 1
sverreb Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Noe av det enkleste, om du får det til å passe med spenningene du trenger er å bruke en USB-C PD trigger modul. Det er en USB-c port med et lite kretskort som du kan sette opp til å levere 5, 9, 12, 15 eller 20V. Så trenger du bare en standard USB-C strømforsyning (som faktisk er det som regulerer spenningen, så alle USB PD vil ikke levere alle de høyeste spenningene nødvendigvis).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå