R1ncewind Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Jeg har en venninne/kollega som plages veldig med at hun forsover seg til jobben. Denne uken har hun klart å komme tidsnok alle dagene. Hvordan kan jeg uttrykke at jeg er stolt over henne, og heier på henne, uten å virke nedlatende?
Gjest 05977...ac0 Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni R1ncewind skrev (16 minutter siden): Jeg har en venninne/kollega som plages veldig med at hun forsover seg til jobben. Denne uken har hun klart å komme tidsnok alle dagene. Hvordan kan jeg uttrykke at jeg er stolt over henne, og heier på henne, uten å virke nedlatende? Det ER nedlatende å skryte av folk for at de presterer det minimum av det som er forventet. Og ved å være stolt over at hun har kommet på tids nok 5 ganger i løpet av en uke så enabler du problemoppførsel med å si at normalen er å ikke gjøre det Du må sette høyere krav til kollegaen din enn det, for hun setter påenbart ikke høye krav til seg selv. Og tar sikkert ikke ansvar for det selv heller. Altid en ekstern årsak til manglende oppmøte. Har møtt slike før og det er aldri de selv som må endre seg. Anonymous poster hash: 05977...ac0
Karltorbj Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni (endret) R1ncewind skrev (2 timer siden): Jeg har en venninne/kollega som plages veldig med at hun forsover seg til jobben. Denne uken har hun klart å komme tidsnok alle dagene. Hvordan kan jeg uttrykke at jeg er stolt over henne, og heier på henne, uten å virke nedlatende? Ved aa vaere helt aerlig og klar til henne og si det som det er. Hvis hun har kommet veldig mye for sent, saa er hun klar over det selv og det vil vaere til stor hjelp for henne at du, paa en god maate sier at det gleder deg aa se at hun har tatt tak i problemet. Hvis hun ikke fikser det, er det hennes problem, og du har gjort det paa en riktig maate. Det er da, du er en god venn, der hun hun vet, hvor hun har deg. Aa trekke deg og vaere feig der, vil bare vaere feil. Hun har ikke vondt av aa bli gjort oppmerksom paa at det blir lagt merke til. Det vil vaere bedre, aa snakke med henne om det naa, der du kan gi en veldig positiv tilbakemelding, enn senere, hvis hun skulle begynne aa komme for mye for sent igjen. Det vil vaere vanskeligere aa konfrontere henne, med det da. Et godt og konstruktivt vennskap, krever aerlighet, baade paa godt og vondt og styrkes, hvis en er klar, paa det vanskelige ogsaa. Det er til det beste for deg selv og ditt selvbilde ogsaa, at du ikke trekker deg, og er feig. Endret 6. juni av Karltorbj 1
obygda Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Hold kjeft - snakk heller om andre positive ting ved personen 2
BadCat Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Hvis et menneske har tatt grep selv, ødelegger du motpartens glede ved å kommentere. I verste fall kan du stoppe all motivasjon. Gi heller positivt ladde kommentarer til noe annet som er bra. 1 1
The Avatar Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni Gjest 05977...ac0 skrev (1 time siden): Det ER nedlatende å skryte av folk for at de presterer det minimum av det som er forventet. Og ved å være stolt over at hun har kommet på tids nok 5 ganger i løpet av en uke så enabler du problemoppførsel med å si at normalen er å ikke gjøre det Eg er ikkje einig i at du enabler problemoppførselen, for korleis skal det fungere? At ho fortsetter å kome for seint for å få skryt? I så tilfelle så er det den ønska oppførselen som blir enabla. Det er sjølvsagt ei grense for kor uhemma du skal skryte av av nokon får til heilt enkle ting som det er forventa at alle skal få til. Samtidig så er det eit poeng å gi positiv tilbakemelding på at det merkes at ho har skjerpa seg. For det er vel ønskeleg at ho skal fortsette på denne måten og ikkje falle tilbake til gamle vanar? 1
Martelè Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni obygda skrev (1 time siden): Hold kjeft - snakk heller om andre positive ting ved personen Du har sterke følelser i dag? Hahaha 😆
Simen1 Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni (endret) Jeg ville ikke bemerket at hun er tilbake på normalen, sånn det skal være. Men hvis det skjer på nytt, så ville jeg spurt om det er noen bakenforliggende årsaker, som f.eks søvnmangel og hvorfor det, slik at man kan forstå situasjonen bedre og vurdere om det er noe man kan bidra med sympati eller støtte for. Evt. spørre vedkommende om det er greit at man sjekker ut om det finnes hjelp å få andre steder. Søvnlaben på sykehuset, vibrasjonsvekkeklokke fra hjelpemiddelsentralen, hvem som tilbyr hjelp for å løse opp i tankespinn som tar nattesøvn osv. Målet må være å både virke støttende, motivere og bidra til å få vedkommende i rute på jobb framover. Ha antenner for hvor langt inn i privatlivet det er greit å grave og ikke vær den som dytter på for å tøye grensene. La vedkommende dele naturlig fordi dere har en god tone, ikke fordi du utøver press. Endret 6. juni av Simen1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå