Bya Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) Jeg bestilte fra Platekompaniet for noen dager siden. Fikk beskjed om at den sendes idag. Prisen svir litt må jeg inrømme.. men hele familien kommer til å bruke den da. Endret 4. juni av Bya
BadCat Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) Bergsala har en særposisjon for Nintendo da de åpnet et nytt marked. Sannsynligvis alt salg i Pal-regioner den gang, fordi Bergsala var med og tråkke opp stien. Det var ikke planlagt salg av NES i Pal-regionen før Bergsala kom på banen. Bergsala er gullungen til Nintendo og Nintendo står i evig takknemmelighetsgjeld. Endret 4. juni av BadCat 1
Milarwen Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni 12 minutes ago, Nimrad said: Det er bare tull. Wii Sports var noe HELT annet enn bundle med Mario Kart. På hvilken måte da? Hvis du googler litt så ser du at MK8 og MK8D kommer i bundles. Er dette ditt personlige syn på saken eller har du noe fakta å komme med?
Iki Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Milarwen skrev (21 minutter siden): På hvilken måte da? Hvis du googler litt så ser du at MK8 og MK8D kommer i bundles. Er dette ditt personlige syn på saken eller har du noe fakta å komme med? Wii sports var vel gratis, og fulgte med hver eneste konsoll? 2
Milarwen Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Just now, Iki said: Wii sports var vel gratis, og fulgte med hver eneste konsoll? Det stemmer ikke. Det var ikke gratis, og fulgte ikke med hver eneste nei, på samme måte MK8 og MK8D ble bundled.
Lush Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni JornHansen skrev (50 minutter siden): Det er ikke riktig. Norge har 25 prosent moms og resten av EU har 17. Det er Bergsala som spiser kake i dag. EDIT: Momsen er høyere enn 17 generelt i EU. Her rota jeg med tallene, men det er IKKE moms som er årsaken til den sinnsyke prisen i Norge. Jeg snakket om USA, som MSRP er basert på. Vi vil dessverre alltid ligge litt over MSRP, så lenge vi har en svak Krone. Som i motsetning til Euroen, står sterkt mot Dollaren. Uansett, når moms og valuta er tatt høyde for, så er det ikke så veldig mye Bergsala tar i fortjeneste. Men selvfølgelig, prisen ville vært lavere om butikker og kjeder fikk kjøpt direkte fra Nintendo. Men slik er det ikke.
JornHansen Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Lush skrev (11 minutter siden): Jeg snakket om USA, som MSRP er basert på. Vi vil dessverre alltid ligge litt over MSRP, så lenge vi har en svak Krone. Som i motsetning til Euroen, står sterkt mot Dollaren. Uansett, når moms og valuta er tatt høyde for, så er det ikke så veldig mye Bergsala tar i fortjeneste. Men selvfølgelig, prisen ville vært lavere om butikker og kjeder fikk kjøpt direkte fra Nintendo. Men slik er det ikke. Her er det mye rart. Nintendo konsoller kjøpes fra Japan, ikke USA, ikke Europa. Det er Bergsala og Bergsala alene som er grunnen til at vi har en syk pris i Norge. 1
BadCat Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Konsollene monteres i Kina og Vietnam. Sistnevnte for å unngå tariff.
Yopaz Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) Milarwen skrev (39 minutter siden): Det stemmer ikke. Det var ikke gratis, og fulgte ikke med hver eneste nei, på samme måte MK8 og MK8D ble bundled. Fra Wikipedia https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wii_Sports : Sitat Wii Sports is a 2006 sports simulation video game developed and published by Nintendo for the Wii video game console. The game was released in North America along with the Wii on 19 November 2006, and in Japan, Australia, and Europe the following month. It was included as a pack-in game with the console in all territories except Japan, making it the first sports game included with the launch of a Nintendo system since Mario's Tennis for the Virtual Boy in 1995. The game was later released on its own as part of the Nintendo Selects collection of games. Så jo, i mesteparten av verden var Wii Sports gratis. Dette var resultat av at Reggie kjempet for å gjøre det inkludert med Wii https://www.nintendolife.com/news/2022/05/reggie-had-to-fight-for-wii-sports-as-a-pack-in-and-miyamoto-wasnt-happy Du er klar over at enheten du brukte til å skrive kommentaren din også kan brukes til å sjekke fakta før du trykker "Send inn svar"? Endret 4. juni av Yopaz Skrivefeil 6
freedomseeker Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni JornHansen skrev (16 minutter siden): Her er det mye rart. Nintendo konsoller kjøpes fra Japan, ikke USA, ikke Europa. Det er Bergsala og Bergsala alene som er grunnen til at vi har en syk pris i Norge. Når norske importører som komplett kjøper datakomponenter fra f.eks taiwan eller kina så betaler de i usd, det vet jeg med sikkerhet. Det samme kan være tilfelle med Nintendo. At vi skal ha en egen "norgespris" på bakgrunn av en svekket valuta er uansett en urealistisk ønskedrøm. Du hadde opplevd at switch 2 hadde vært langt dyrere om du hadde bodd i f.eks tyrkia, og den hadde vært billigere som du hadde bodd i island, danmark eller sveits.
Milarwen Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni 16 minutes ago, Yopaz said: Fra Wikipedia https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wii_Sports : Så jo, i mesteparten av verden var Wii Sports gratis. Dette var resultat av at Reggie kjempet for å gjøre det inkludert med Wii https://www.nintendolife.com/news/2022/05/reggie-had-to-fight-for-wii-sports-as-a-pack-in-and-miyamoto-wasnt-happy Du er klar over at enheten du brukte til å skrive kommentaren din også kan brukes til å sjekke fakta før du trykker "Send inn svar"? Siden konsollen måtte kjøpes, kan man heller ikke påstå at det er gratis. Dummeste jeg har hørt. Hvis man ikke kan få det, eller laste det ned gratis senere i etterkant kan det ikke sies å være gratis. Det fulgte med som spill på launch men jeg har kjøpt to Wii maskiner og ingen av dem fulgte Wii Sport med. Begge fulgte Mario Kart Wii + Ratt på de jeg har kjøpt.
Lush Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni JornHansen skrev (2 timer siden): Her er det mye rart. Nintendo konsoller kjøpes fra Japan, ikke USA, ikke Europa. Det er Bergsala og Bergsala alene som er grunnen til at vi har en syk pris i Norge. Du leser litt fort her.. MSRP er basert på $, og er basis prisen vår faktiske pris blir basert på. MSRP har allerede tatt høyde for alle produksjon valutaene, for de delene. Og Switch 2, kan komme fra andre land en Japan. Uansett var ikke poenget mitt, men MSRP i $. Men nei er ikke enig med deg, at den blir så syk. Men ja den hadde vært lavere hvis Nintendo selv hadde stått for distribusjon til Norden. Dessverre jo flere ledd+moms så blir den fort høy her hjemme
Yopaz Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Milarwen skrev (1 time siden): Siden konsollen måtte kjøpes, kan man heller ikke påstå at det er gratis. Dummeste jeg har hørt. Hvis man ikke kan få det, eller laste det ned gratis senere i etterkant kan det ikke sies å være gratis. Det fulgte med som spill på launch men jeg har kjøpt to Wii maskiner og ingen av dem fulgte Wii Sport med. Begge fulgte Mario Kart Wii + Ratt på de jeg har kjøpt. Oi, person uten kilde som nekter for at han har feil. Dette har jeg aldri sett på Internett noen gang før. Jeg må nok rette opp feilen på Wikipedia og vise til deg. Fint om du har epostadressen til Reggie så kan jeg si fra til ham at han kjempet forgjeves og at han ikke vet hva han snakker om. Fra spøk til alvor, har du en kilde du kan vise til? Jeg er åpen for at jeg tar feil, men om kilden din er "trust me bro", så stoler jeg mer på Reggie sin kunnskap om Wii. 4
Milarwen Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni 5 minutes ago, Yopaz said: Oi, person uten kilde som nekter for at han har feil. Dette har jeg aldri sett på Internett noen gang før. Jeg må nok rette opp feilen på Wikipedia og vise til deg. Fint om du har epostadressen til Reggie så kan jeg si fra til ham at han kjempet forgjeves og at han ikke vet hva han snakker om. Fra spøk til alvor, har du en kilde du kan vise til? Jeg er åpen for at jeg tar feil, men om kilden din er "trust me bro", så stoler jeg mer på Reggie sin kunnskap om Wii. Tror du missforstår litt her. Ved launch var Wii Sport spillet du fikk med, men den ble så erstattet med nye bundles som f.eks Mario Kart Wii, og det er ikke sånn at man fikk med Mario Kart Wii og Wii Sports. Det kan du lett google selv, herre min hatt.
BadCat Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) 35 minutes ago, Lush said: Men ja den hadde vært lavere hvis Nintendo selv hadde stått for distribusjon til Norden. Dessverre jo flere ledd+moms så blir den fort høy her hjemme Da hadde du kanskje ikke kunne kjøpe Nintendo i dag. Det var akkurat den distributøren som åpnet for Nintendo i pal-landene. Nintendo hadde kun planlagt lansering i Japan og USA. Per 2019 var Bergsala den eneste distributøren i verden som ikke var eid av Nintendo. Nintendo er evig takknemlig og godtar praksisen. Endret 4. juni av BadCat
Lush Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni BadCat skrev (20 minutter siden): Da hadde du kanskje ikke kunne kjøpe Nintendo i dag. Det var akkurat den distributøren som åpnet for Nintendo i pal-landene. Nintendo hadde kun planlagt lansering i Japan og USA. Per 2019 var Bergsala den eneste distributøren i verden som ikke var eid av Nintendo. Nintendo er evig takknemlig og godtar praksisen. Du trenger ikke ta det med meg, jeg vet at de har vært distributør i en mannsalder for Nintendo. Men når alle ledd vet de har en potensiell vinner, og moms i %, valutaer så blir det fort penger.
BadCat Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) Det er ingen tvil om at de tar seg godt betalt. Minikonsollene fra Nintendo ble kostende dobbelt her. It's just good business. Hadde eieren bodd i Norge og betalt formuesskatt hadde prisen gjerne blitt 10k i stedet for 7k5 for Switch 2. Endret 4. juni av BadCat
PosteMonopolet Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) Lush skrev (5 timer siden): Uansett, når moms og valuta er tatt høyde for, så er det ikke så veldig mye Bergsala tar i fortjeneste Pris Finland: 589,99 € Pris Frankrike, Tyskland, Italia, og Spania: 469,99 € Man kan altså ikke skylde på valutaen for at Switch 2 er mye dyrere i Norden. https://www.nintendolife.com/guides/how-much-does-nintendo-switch-2-cost Endret 4. juni av PosteMonopolet 1
Lush Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni PosteMonopolet skrev (4 minutter siden): Pris Finland: 589,99 € Pris Frankrike, Tyskland, Italia, og Spania: 469,99 € Man kan altså ikke skylde på valutaen for at Switch 2 er mye dyrere i Norden. https://www.nintendolife.com/guides/how-much-does-nintendo-switch-2-cost Jeg skylder på flere ting valuta, moms, frakt og fortjeneste, i alle ledd. Ikke bare Bergsala som var innlegget jeg kommenterte på. Men utrolig nok, så velger alle kun et av momentene xD
oxidized Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) Pro-tip: Man får 500kr i Switch valuta (til digitale spill og Switch Online) for 445kr ink alle avgifter osv: https://gg.deals/gift-card/nintendo-eshop-gift-card-500-nok/ Jeg testet fra Kinguin, og det funket fint. 445kr er fra bankutskriften min, via Paypal (så umulig å trekke mer i ettertid). Traff forresten nettopp gullfuglen, kjøpte nettopp 2700 NOK for 1684 NOK på PSN. Dessverre hadde de bare én av det latterlige tilbudet, nå er det ikke tilbud engang lenger. Endret 4. juni av oxidized
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå