Morromann Skrevet 19. juli Skrevet 19. juli sk0yern skrev (På 17.7.2025 den 23.08): https://energiwatch.no/debatt/article18370583.ece Godt innlegg. Det er absolutt uakseptabelt at en statlig aktør opptrer på denne måten for å skape mest mulig inntjening til private profittører. Det burde være en sak i valgkampen. 1
oldboy Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli On 7/16/2025 at 11:01 AM, Kahuna said: Du har ikke tenkt å sette deg inn i saken? Dårlig. Vel, verden sparer utslipp ved at vi eksporterer. Om vi ikke eksporterter måtte innenlandse utslippsreduksjoner være minst like stor for at det skal være noe poeng. Og hvordan skal vi lage billigere strøm? Ved å nekte å bygge ut den billigste? Jeg ser at vi fortsatt argumenterer for å ødelegge natur for å redde naturen. Hvor er logikken? 1 1
oldboy Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli En liten graf for å illustrere hvor totalt idiotisk det er å ødelegge Norsk natur med vindmøller for "å redde klima". 4 1
sk0yern Skrevet 13. august Skrevet 13. august MDG har funnet ut at Europa snart ikke trenger norsk gass: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Pp1gB0/det-som-haster-er-aa-legge-fra-seg-droemmen-om-barentshavet Sitat EU har etter at krigen i Ukraina startet, styrket sin satsing både på energieffektivisering og mer ny fornybar energi. Resultatet er kraftig redusert etterspørsel av norsk gass når vi nærmer oss 2040. Ser ikke disse menneskene ut av vinduet noen ganger? Tall fra vindkraft rundt Nordsjøen i skrivende stund: England: 1,4GW (4,2% av installert kapasitet) Irland: 0,1GW (2,3% av installert kapasitet) Danmark: 0,5GW (9,5% av installert kapasitet) Nederland: 1,0GW (8,2% av installert kapasitet) Tyskland: 2,2GW (3,1% av installert kapasitet) Sør Sverige: 0,3GW (4% av installert kapasitet) Neida, disse landene trenger nok overhodet ikke fossil energi om 15 år. 4
Gjest Slettet-3Av90J Skrevet 13. august Skrevet 13. august Akkurat nå står vindmøllene stille, og kraftprisene har skutt i været.
sk0yern Skrevet 13. august Skrevet 13. august Slettet-3Av90J skrev (5 minutter siden): Akkurat nå står vindmøllene stille, og kraftprisene har skutt i været. Heldigvis er vindkraft veldig billig sies det. 2
Gjest Slettet-3Av90J Skrevet 13. august Skrevet 13. august Foreløpig er lufta gratis, inntil noen innfører grunnrenteskatt på luft.
Morromann Skrevet 15. august Skrevet 15. august oldboy skrev (På 28.7.2025 den 19.46): Jeg ser at vi fortsatt argumenterer for å ødelegge natur for å redde naturen. Hvor er logikken? Det er vel snakk om å "ødelegge natur for å redde KLIMA". Stikkord er alltid klima. Men er ikke poenget med å redde klimaet å beskytte naturen eller har jeg misforstått noen grunnleggende essensielt her? Jeg mener; forstyrre økosysmtemer slik denne nauturødeleggelsen er jo per definisjon et eksempel på MENNESKESKAPTE KLIMAENDRINGER! Og at produksjonen av disse hersens vindturbinene er langt fra co2-redusernedne er dokumentert opp og i mente men det går tydeligvis aldri inn. Det er ingen logikk. sk0yern skrev (På 13.8.2025 den 13.19): MDG har funnet ut at Europa snart ikke trenger norsk gass: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Pp1gB0/det-som-haster-er-aa-legge-fra-seg-droemmen-om-barentshavet Ser ikke disse menneskene ut av vinduet noen ganger? Tall fra vindkraft rundt Nordsjøen i skrivende stund: England: 1,4GW (4,2% av installert kapasitet) Irland: 0,1GW (2,3% av installert kapasitet) Danmark: 0,5GW (9,5% av installert kapasitet) Nederland: 1,0GW (8,2% av installert kapasitet) Tyskland: 2,2GW (3,1% av installert kapasitet) Sør Sverige: 0,3GW (4% av installert kapasitet) Neida, disse landene trenger nok overhodet ikke fossil energi om 15 år. Norge skyter seg selv i begge føttene både med elektrifiserings-tullet og å jage ut gründere slik at vi ikke får noen ny verdiskapning. Og når krigen i Ukraina er over; for tro meg; den VIL være over innen 2029 vil oljeprisene stupe og hvor går Norge da(grøsser på tanken). Men folket vil jo plutselig stemme Støre igjen av en eller annen merkelig grunn; mannen som i fullt alvor har skrevet at "Norge skal leve av å redde klimaet". Høres ut som en god oppskrift på at Norge skal bli et slags Venezuela i nord. Men; han har jo kjekke Jens med på laget så da så. Så folk får, istedenfor å klage på at de får det de har stemt for trøste seg med at de fikk hygge seg med å se på Jens i valgkampen i 2025. For det var jo det viktigste. Slettet-3Av90J skrev (På 13.8.2025 den 13.45): Foreløpig er lufta gratis, inntil noen innfører grunnrenteskatt på luft. Ikke gi dem ideer. 1
oldboy Skrevet 15. august Skrevet 15. august Cooling facility upgrades planned at Korean plants Kan minnes at noen nevnte økte temperaturer som et argument mot å bygge kjernekraft i denne tråden. Heldigvis finnes det løsninger for det. 2
Morromann Skrevet tirsdag kl 06:10 Skrevet tirsdag kl 06:10 oldboy skrev (På 15.8.2025 den 19.00): Cooling facility upgrades planned at Korean plants Kan minnes at noen nevnte økte temperaturer som et argument mot å bygge kjernekraft i denne tråden. Heldigvis finnes det løsninger for det. De har brukt DET som argument også? Jaja; når slike desperate argumenter tas i bruk viser det bare hvor dårlig sak kjernekraftmotstanderne har. 1
Gjest Slettet-3Av90J Skrevet tirsdag kl 08:26 Skrevet tirsdag kl 08:26 oldboy skrev (På 15.8.2025 den 19.00): Cooling facility upgrades planned at Korean plants Kan minnes at noen nevnte økte temperaturer som et argument mot å bygge kjernekraft i denne tråden. Heldigvis finnes det løsninger for det. Det er ikke fullstendig på jordet. All energiproduksjon frembringer energi (kremt...) og noe av den produserte energien vil etter hvert gå over til varme. Om de vil føre til målbart økte temperaturer på jorden, det er en annen sak.
Mannen med ljåen Skrevet tirsdag kl 08:28 Skrevet tirsdag kl 08:28 Tyskland måtte jo legge ned atomkraftverkene fordi det var litt for varmt i en elv som ble brukt til kjølevann den ene sommeren. Vet ikke om vannet ble kaldt igjen til vinteren eller om det fremdeles er for varmt i den elven nå, mange år etter, siden de jo ikke har startet opp atomkraftverkene igjen enda. Jeg mistenker at de bare har vondt i viljen. De ønsker at vi skal ha strømkrise. 1
fredrik2 Skrevet tirsdag kl 08:38 Skrevet tirsdag kl 08:38 Problem med ökande temperaturer i vann som använts för kyling tror jag bara handlar om att lite varmare vann har medfört att man ibland ligger över vann temperaturen som kjölesystemet var designat för. Går at designa kjölesystem med varmare vann och vann temperaturen er knappast ett stort problem i Norge. 1
trikola Skrevet tirsdag kl 13:03 Skrevet tirsdag kl 13:03 4 hours ago, NorsknRev said: og noe av den produserte energien vil etter hvert gå over til varme. All energien vil gå over til varme etterhvert - hva ellers? Skulle det bli atomkjerner av den iht E=mc2? 4 hours ago, Mannen med ljåen said: Tyskland måtte jo legge ned atomkraftverkene fordi det var litt for varmt i en elv som ble brukt til kjølevann den ene sommeren. Vet ikke om vannet ble kaldt igjen til vinteren eller om det fremdeles er for varmt i den elven nå, mange år etter, siden de jo ikke har startet opp atomkraftverkene igjen enda. Jeg mistenker at de bare har vondt i viljen. De ønsker at vi skal ha strømkrise. Hovedsakelig Frankrike hadde dette problem IIRC 4 hours ago, fredrik2 said: Går at designa kjölesystem med varmare vann och vann temperaturen er knappast ett stort problem i Norge. Men da trenger man til gjengjeld mer vann 1
Morromann Skrevet torsdag kl 06:38 Skrevet torsdag kl 06:38 Gjest Slettet-3Av90J skrev (På 19.8.2025 den 10.26): Det er ikke fullstendig på jordet. All energiproduksjon frembringer energi (kremt...) og noe av den produserte energien vil etter hvert gå over til varme. Om de vil føre til målbart økte temperaturer på jorden, det er en annen sak. Mindre enn "green agenda"-elitenes privatjetbruk ihvertfall. Mannen med ljåen skrev (På 19.8.2025 den 10.28): Tyskland måtte jo legge ned atomkraftverkene fordi det var litt for varmt i en elv som ble brukt til kjølevann den ene sommeren. Vet ikke om vannet ble kaldt igjen til vinteren eller om det fremdeles er for varmt i den elven nå, mange år etter, siden de jo ikke har startet opp atomkraftverkene igjen enda. Jeg mistenker at de bare har vondt i viljen. De ønsker at vi skal ha strømkrise. De betaler nå prisen for en utopi som ble sterkt fremmet av det tyske søsterpartiet til MDG som var villedet om kjernekraft; en tiårlang propaganda som oljenindustrien faktisk finansierte og som nå finansieres av fornybarindustrien. Vondt i viljen kan man definitivt si at "arbeider"-partiet har her hjemme når det gjelder energipolitikk. 2
Abigor Skrevet torsdag kl 07:10 Skrevet torsdag kl 07:10 On 7/29/2025 at 3:57 PM, oldboy said: En liten graf for å illustrere hvor totalt idiotisk det er å ødelegge Norsk natur med vindmøller for "å redde klima". Er det barnehageargumentet om at andre forurenser mer, så da trenger ikke vi gjøre noe?
sk0yern Skrevet torsdag kl 11:41 Skrevet torsdag kl 11:41 Svenskene kjører på. https://energiwatch.no/nyheter/fornybar/article18459089.ece Sitat Det svenske kraftselskapet Vattenfall skal satse på småskala reaktorer i sin framtidige utbygging av kjernekraft. Det opplyser selskapet i en pressemelding torsdag. 3
oldboy Skrevet torsdag kl 11:43 Skrevet torsdag kl 11:43 4 hours ago, Abigor said: Er det barnehageargumentet om at andre forurenser mer, så da trenger ikke vi gjøre noe? Er du uenig i argumentet mitt? 1
Abigor Skrevet torsdag kl 13:12 Skrevet torsdag kl 13:12 Jeg er uenig i at vi ikke trenger å gjøre noe fordi noen andre forurenser mer. Det er helt usaklig unyansert. For eksempel Kina har høy CO2 utslipp? Handler du på Temu, Wish og AliBaba? Sist jeg sjekket så gjør en del det og det handles mye der. Hvem står for CO2 i produksjon av de varene? Kina. Og om man alltid skal peke på noen andre. Naboen min kjører diselbil, så da trenger ikke jeg løfte en finger. Om vi skal komme noen vei så må alle bidra så mye som vi klarer. Kommer ingen vei med å bare peke på andre. Det kan alle gjøre. En enkelt kineser forurenser sikkert mye mindre enn en enkelt nordmann. Så da vil en milliard kinesere si begynn i Norge? Er du uenig i det? 1 1
oldboy Skrevet torsdag kl 15:44 Skrevet torsdag kl 15:44 2 hours ago, Abigor said: Jeg er uenig i at vi ikke trenger å gjøre noe fordi noen andre forurenser mer. Det er helt usaklig unyansert. For eksempel Kina har høy CO2 utslipp? Handler du på Temu, Wish og AliBaba? Sist jeg sjekket så gjør en del det og det handles mye der. Hvem står for CO2 i produksjon av de varene? Kina. Og om man alltid skal peke på noen andre. Naboen min kjører diselbil, så da trenger ikke jeg løfte en finger. Om vi skal komme noen vei så må alle bidra så mye som vi klarer. Kommer ingen vei med å bare peke på andre. Det kan alle gjøre. En enkelt kineser forurenser sikkert mye mindre enn en enkelt nordmann. Så da vil en milliard kinesere si begynn i Norge? Er du uenig i det? Jeg argumenterer ikke for å gjøre ingenting, det hadde du visst om du leste hele tråden. Jeg er imot å ødelegge Norsk natur for å bygge vindkraftverk. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå