Drunkenvalley Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai 20 hours ago, DetteErBareMinMening said: Det sier seg selv at ikke en 11 åring har valgt helt frivillig å ikle seg hijab. Det er da ingen sjølvfølge forresten. Kvifor trur du det? For eksempel så kan det jo fort vera at barnet berre ynskje å kle seg som mamma, som ho ser på som vaksen og rollemodell. Det er ingen tvang involvert der, berre barnslige val om kvifor å kle seg visse veger. Når eg var liten var eg bastant på at eg skulle barbere skjegget mitt og, for sjølvsagt var eg voksen nok for det! Ignorer det at eg ikkje ein gong hadde hint av hårstrå under panneluggen da, eg skulle likevel barbere meg. I lik grad var det mange andre ting i kvardagen eg og andre barn gjorde fordi det blei sett på som "meir voksen" opptreden. Det var gjort frivilig oftest, eller under press fra andre barn som hadde vrangforestillinger om kva å vera voksen betyr, men det var ikkje fordi noko heima tvang meg til å gjere det. 2 2
James G Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai (endret) MrL skrev (23 timer siden): Slik jeg forsto debatten var forslaget å forby alle barn å gå med religiøse symboler - inkludert hijab - inntill barnet er 15 år og får lov til å velge religion. Hvis dette skulle bli lov, ville det innebære den presise definisjonen av «religiøse symboler». Hvis hodeskjerf er inkludert blant religiøse symboler, teller dette? Er dette smykker eller et religiøst symbol? eller hva med dem? Kriteriene for å identifisere religiøse symboler kan være strenge eller brede, men de kan ikke være strenge bare for bestemte religionene. Endret 31. mai av James G 3
El burro Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Det burde vært forbudt med politiske og religiøse symboler på alle offentlige skoler for både elever og lærere, egentlig så burde et slikt forbud innføres på alle arbeidsplasser som er i regi av det offentlige. Spesielt i helse- og omsorgssektoren samt i politiet, rettssystemene og i militæret. De som jobber i slike yrker bør fremstå mest mulig nøytrale i forhold til politikk og religion. 3
leticia Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai RosaGnom skrev (21 timer siden): Såvidt jeg vet så er det ingen norske lover som forhindrer at folk kan bruke religiøse plagg. Jeg er også litt usikker på hva norske verdier er. Begrepet "norske verdier" er nok ganske utvannet. Det blir dog brukt ofte av konservative (kristne), og folk som tilhører (ytre) høyresiden politisk for å skille "oss" og "dere". En splittende retorikk med andre ord. Det er bare det at veldig mange ikke ønsker å være en del av det "oss" som de prøver å fremstille som norske verdier. Mine norske verdier er iallefall langt unna det som disse nevnt over forfekter... Inget forsvar av religiøse plagg fra min side, jeg syns det burde være 18 årsgrense for utøvelse av religion. 2 2 1
RosaGnom Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai leticia skrev (27 minutter siden): Begrepet "norske verdier" er nok ganske utvannet. Det blir dog brukt ofte av konservative (kristne), og folk som tilhører (ytre) høyresiden politisk for å skille "oss" og "dere". En splittende retorikk med andre ord. Det er bare det at veldig mange ikke ønsker å være en del av det "oss" som de prøver å fremstille som norske verdier. Mine norske verdier er iallefall langt unna det som disse nevnt over forfekter... Inget forsvar av religiøse plagg fra min side, jeg syns det burde være 18 årsgrense for utøvelse av religion. For meg så har det mistet all sin verdi. Jeg kjenner heller ikke igjen meg selv i noe av det som nevnes av norske verdier her. Mine norske verdier inkluderer også inkludering av alle type mennesker. Det passer dårlig sammen med rasisme. Derfor liker jeg heller ikke å bruke det begrepet lenger, nettopp fordi det er blitt så utvannet som du påpeker. 5
MrL Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai (endret) James G skrev (1 time siden): Hvis dette skulle bli lov, ville det innebære den presise definisjonen av «religiøse symboler». Hvis hodeskjerf er inkludert blant religiøse symboler, teller dette? Er dette smykker eller et religiøst symbol? Kriteriene for å identifisere religiøse symboler kan være strenge eller brede, men de kan ikke være strenge bare for bestemte religionene. Loven gjelder alle og det man kan bevise, men kriteriene for hvor strengt noe følges opp er en helt annet sak. Akkurat som det er ulovlig å drikke alkohol offentlig, men politiet driter alikevel i om du drikker i parken. Mindre kjente religiøse symboler vil kreve mer etterforskning og trenger ikke å få prioritet hos Politiet, de henlegger allerede haug av saker hver dag over lav sko på bevisets stilling. Både Politiet og NRK har allerede bannlyst religiøse symboler hos sine ansatte og det går fint. Jeg tror de mindre kjente symbolene er å konstruere problemer som er "ikke" problem. Men noen utfordringer blir det, som f.eks hodeskjerf/balaklava kontra hijab. Endret 31. mai av MrL
Drunkenvalley Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai 47 minutes ago, El burro said: Det burde vært forbudt med politiske og religiøse symboler på alle offentlige skoler for både elever og lærere, egentlig så burde et slikt forbud innføres på alle arbeidsplasser som er i regi av det offentlige. Spesielt i helse- og omsorgssektoren samt i politiet, rettssystemene og i militæret. De som jobber i slike yrker bør fremstå mest mulig nøytrale i forhold til politikk og religion. Neppe, med mindre definisjonen er skrekkelig svak så vil "poiltiske og religiøse symboler" inkludere meste av symbolene på sjølve uniformene deiras. Eksistensen til mange av disse tingene er definisjonsmessig politisk frå å byrje med. 2
Vokteren Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Mr.Duklain skrev (2 timer siden): Religiøse symboler er en en ting, men et hodeplagg som brukes for å seksualisere og drive sosial kontroll av barn er noe helt annet. Jeg kjenner flere muslimer, og de færreste går med hijab og ingen av barna deres gjør det. Det er primært i ultra-konservative miljøer der sosial kontroll foregår at barn går med hijab. Dette må vi som samfunn slå ned på. Jeg er også enig at omskjæring av barn bør forbys, men dette er av helsemessige årsaker, og ikke for samme grunn som hijab. Hvor mange barn MÅ omskjæres pga helsemessige årsaker ? Det kan ikke være særlig mange. Det er kanskje en litt merkelig avart av naturlig utvalg ?
Drunkenvalley Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai (endret) Omskjæring blir gjort av religiøse og tradisjonelle grunner, ikkje av helsemessige orsaker. Det er blitt studert og konkludert at det har liten eller ingen betydning for eller mot om ein har forhud, før det er balansert mot risikoen som inngrepet medfører, så med mindre ein umiddelbar medisinsk orsak fremstår vil eg påstå at omskjæring ikkje burde gjeres på barn. Endret 31. mai av Drunkenvalley 1 2
James G Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai El burro skrev (2 timer siden): Det burde vært forbudt med politiske og religiøse symboler på alle offentlige skoler for både elever og lærere, egentlig så burde et slikt forbud innføres på alle arbeidsplasser som er i regi av det offentlige. I teorien inkluderer dette objektet både politiske og religiøse symboler... 1 2
Mannen med ljåen Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai (endret) Det norske flagget brukes av nasjonalister og blir uglesett. Det er mindre kontroversielt å vifte med 🏳️🌈 eller (palestinsk flagg) Endret 31. mai av Mannen med ljåen 1
Drunkenvalley Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Just now, Mannen med ljåen said: ...eller 🇵🇸. Hæ? Eg ser berre "PS." her og har ingen peiling kva det er.
Jonas83_ Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai DetteErBareMinMening skrev (På 30.5.2025 den 19.07): Dagsnytt atten nå. Hvorfor debatterer vi i det hele tatt dette i Norge? Det bør være en selvfølge at barnas beste kommer først. Barnevernet tar seg av de som ikke forstår dette...eller de bør gjøre det hvertfall. Likevel later vi som i debatter, at det fins en annen standard for "muslimer", hvorfor? Det sier seg selv at ikke en 11 åring har valgt helt frivillig å ikle seg hijab. Følg norsk lov og norske verdier, eller dra til et islamsk land hvis det behager bedre! Hvis det er lov å si i dette landet lenger.... Norge er et fritt land og folk kan velge å på seg hva de vil. Følg norsk lov og norske verdier, eller dra til et annet land hvis det behager bedre!
obygda Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Kanskje man kunne innføre skoleuniform event. klarere regler mhp religiøse klesplagg? Finner det svært uheldig mhp integrering dersom man f.eks åpner opp for segregering i skolen. Man er dumsnill om man tillater en slik utvikling.
Drunkenvalley Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai 2 minutes ago, obygda said: Finner det svært uheldig mhp integrering dersom man f.eks åpner opp for segregering i skolen. ...Hæ? Den hang eg ikkje med på i kontekst ass. 2
RosaGnom Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai obygda skrev (9 minutter siden): Kanskje man kunne innføre skoleuniform event. klarere regler mhp religiøse klesplagg? Finner det svært uheldig mhp integrering dersom man f.eks åpner opp for segregering i skolen. Man er dumsnill om man tillater en slik utvikling. Det er ikke sikkert dette er så dumt. De gjør det allerede i mange land. Det motvirker også kjøpepress når det gjelder mote og lignende på skole.
obygda Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Drunkenvalley skrev (3 minutter siden): ...Hæ? Den hang eg ikkje med på i kontekst ass. Om barn kan tydelig identifiseres etter like religiøse klesplagg så sitter man men en følelse av segregering.. Selv om man ikke deler elever inn i grupper/klasser basert på religiøse klesplagg blir plaggene en del av en felles identitet basert på religion. For alle praktiske formål kan man da snakke om inndeling av barn basert på religion...altså en segrering. 1 1
DetteErBareMinMening Skrevet 31. mai Forfatter Skrevet 31. mai Jonas83_ skrev (29 minutter siden): Norge er et fritt land og folk kan velge å på seg hva de vil. Følg norsk lov og norske verdier, eller dra til et annet land hvis det behager bedre! Voksne folk kan velge ja. Vi snakker om barn her. 1
Drunkenvalley Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai 4 minutes ago, obygda said: Om barn kan tydelig identifiseres etter like religiøse klesplagg så sitter man men en følelse av segregering.. Selv om man ikke deler elever inn i grupper/klasser basert på religiøse klesplagg blir plaggene en del av en felles identitet basert på religion. For alle praktiske formål kan man da snakke om inndeling av barn basert på religion...altså en segrering. Då forstår eg. Forøvrig er dette litt plaster på amputert stubbe, for typisk sett vil mykje av den segregering allereie skje pga hudfarge, språk, m.mer. 1
DetteErBareMinMening Skrevet 31. mai Forfatter Skrevet 31. mai RosaGnom skrev (3 timer siden): For meg så har det mistet all sin verdi. Jeg kjenner heller ikke igjen meg selv i noe av det som nevnes av norske verdier her. Mine norske verdier inkluderer også inkludering av alle type mennesker. Det passer dårlig sammen med rasisme. Derfor liker jeg heller ikke å bruke det begrepet lenger, nettopp fordi det er blitt så utvannet som du påpeker. Frihet, demokrati, likestilling...er det norske verdier du har hørt om før? Eller forbinder du disse ordene mest med muslimske land kanskje? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå