BadCat Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai (endret) Quote Slitasje er skader på overflaten av et fast stoff, som er påført av en annen overflate som følge av relativbevegelser. Slitasje er knyttet til mekanisk påvirkning mellom overflatene, og fører til fjerning av materiale eller deformasjon av overflaten. Slitasje kan omfatte endring av form i grenseflaten mellom to glidende overflater. Friksjon er også nært knyttet til slitasje. Quote Slitasje på litiumbatterier er en naturlig del av batteriets levetid, og kan føre til gradvis reduksjon i kapasitet og ytelse. Faktorer som temperatur, lade- og utladningssykler og oppbevaring må tas i betraktning for å minimere slitasje og maksimere batteriets levetid. Quote § 26.Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a.holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b.velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c.kreve prisavslag etter § 31 d.kreve heving etter § 32 e.kreve erstatning etter § 33. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6 Quote For at det skal foreligge en mangel, må feilen kunne føres tilbake til kjøpstidspunktet. Dette betyr at feilen ikke må skyldes for eksempel alminnelig slitasje eller feilbruk https://www.forbrukereuropa.no/nettkjop/reklamasjon-og-garanti/ Quote Selger har ikke ansvar hvis feilen beviselig skyldes for eksempel normal slitasje, feilbruk, uhell eller ulykke. https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/na-har-du-flere-rettigheter-som-forbruker Endret 30. mai av BadCat 1
BadCat Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Her er en artikkel fra snart 20 år tilbake. Heller ikke da var det tvil om at reklamasjon ikke dekker slitasje. Quote Eksempel: Frode Forbruker har en TV som er tre år. Plutselig en dag slutter TV-en hans å virke. På papirene Frode fikk da han kjøpte TV-en, står det at han har to års garanti. Frode vet ikke hva feilen skyldes, men vil sende TV-en inn til undersøkelse. Selgeren må da opplyse Frode om at han må dekke utgiftene for undersøkelse og reparasjon dersom undersøkelsen viser at feilen skyldes Frodes bruk av varen. Frode har nemlig ikke krav på reparasjon dersom feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. https://www.nettavisen.no/okonomi/garanti-eller-reklamasjon/s/12-95-447027
BadCat Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 3 minutes ago, barfoo said: @BadCatKva vil du fram til med ein haug lausrevne sitat? Jeg vil ha meg frabedt å bli hånet av tilfeldige folk på nett. Jeg vil tro at jeg kan faget mitt etter 26 år og man finner ingen treff for at reklamasjon dekker slitasje.
barfoo Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai (endret) 21 minutes ago, BadCat said: Her er en artikkel fra snart 20 år tilbake. Heller ikke da var det tvil om at reklamasjon ikke dekker slitasje. https://www.nettavisen.no/okonomi/garanti-eller-reklamasjon/s/12-95-447027 Det er jo ikkje omtvista at normal slitasje som følge av normal bruk ikkje er dekt? Ingen har påstått noko anna. Men gjenstanden kan ha ein mangel om ikkje slitedeler er enkle å bytte ut, eller slitedeler vert utslitt vesentleg raskare enn forventa. T.d. er det reklamasjon om bremseklossane på bilen din er utslitt etter 1000 km ved normal bruk. Dette er ein komplett stråmann frå di side. 14 minutes ago, BadCat said: Jeg vil ha meg frabedt å bli hånet av tilfeldige folk på nett. Jeg vil tro at jeg kan faget mitt etter 26 år og man finner ingen treff for at reklamasjon dekker slitasje. Håna? Du er litt vel sart om du ser på det som hån. Og er du jurist, etter som reklamasjonsrett er faget ditt? Endret 30. mai av barfoo 1
BadCat Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Hvis klossene er slitt ut innen da skyldes det ikke forhold hos forbrukeren. Loven er klar. Så lenge mangelen ikke skyldes forbrukeren, har man de kravene som er nevnt i paragraf 26/kapittel 6 i forbrukerkjøpsloven.
BadCat Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai (endret) On 5/28/2025 at 3:47 PM, Trulss said: Hva er vanlig praksis når folk reklamerer på sine bærbare med batterisvekkelse? Laptopen er 3.5 år gammel. Forsøk reklamasjon siden det er få ladesykluser. Hvis batteriet ble tynet etter å ha vært innplugget kontinuerlig burde det ha vært langt flere sykluser. Jeg har 1 syklus på min bærbare etter 4 måneder. Endret 30. mai av BadCat 1
Capitan Fracassa Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai BadCat skrev (4 timer siden): Jeg vil ha meg frabedt å bli hånet av tilfeldige folk på nett. Hårsår? Sitat Jeg vil tro at jeg kan faget mitt etter 26 år og man finner ingen treff for at reklamasjon dekker slitasje. Hva med å lese loven? I følge Forbrukerkjøpsloven dekker reklamasjon alle mangler, uten noe unntak for slitasje, hvis tingen ikke har den holdbarheten det er grunn til å forvente. Det var feks. en sak for noen år siden hvor trekket på en sofa ble fortere slitt en det var grunn til å forvente, og selger tapte saken selv om han hevdet at dette var slitasje, nettopp fordi loven ikke skiller på slitasje/slitasjedeler og andre ting, kun på om varen har de egenskapene det er grunn til å forvente. 3
BadCat Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Loven dekker alt som ikke skyldes bruker. Hvis trekket blir raskt slitt, er det ikke nødvendigvis noe kunden er skyld i. Jeg kan ikke noe for at du ikke greier å skille mellom noe kunden har forårsaket og ikke. Det får være ditt problem. I dette tilfellet er det mulig å få en batterirapport ved å skrive en kommando. Den har timestamps og det hele slik at det ikke er noen tvil om bruken.
Capitan Fracassa Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai BadCat skrev (18 minutter siden): Loven dekker alt som ikke skyldes bruker. Hvis trekket blir raskt slitt, er det ikke nødvendigvis noe kunden er skyld i. Helt riktig, og dette gjelder uansett om tingen regnes som slitedel eller ikke. Sitat Jeg kan ikke noe for at du ikke greier å skille mellom noe kunden har forårsaket og ikke. Det får være ditt problem. Her fantaserer du. Jeg har på ingen måte sagt noe som tyder på dette. Jeg har bare påpekt at loven ikke skiller på om noe er slitedel eller ikke, bare på om den har de egenskapene som forventes eller ikke.
Dragonlove Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Byttet Laptop batteri i den forrige bærbare jeg hadde, etter ca 2.5 år, henviste til denne. https://dinside.dagbladet.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240 1
Svein M Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai (endret) Det er vel et spørsmål om f.eks 50-60% batteikapasitet er regnet som bra nok. Ved 38 ladesykluser burde det ikke være slike problemer. Problemer med klokke og at strøm plutselig forsvinner slår seg av kan også være reklamasjons grunner. Endret 31. mai av Svein M
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå