Gå til innhold

ICE stenger 2G den 27.5.2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mr.M skrev (2 timer siden):

ser en bilforhandler på Finn som "tar forbehold" om at visse ting slutter å fungere etterhvert

https://www.finn.no/mobility/item/409802973

Bra bilbransjen informerer kundene. Men, det står Telenor og Telia stenger i løpet av 2025. Det riktige er Telia stenger, men Telenor beholder to år ekstra, ut 2027.

Nå kan det være uklart hvilket nett en bilprodusent benytter, kan i teorien være begge nettverk da simkort trolig er internasjonalt med roaming avtaler i en rekke land?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det noen "best føre dato" på sim-kort?

fått et nytt tilsendt i posten etter forrige ukes 2G-trabaser med telefon, men som jeg fikk ordnet ved hjelp av forumet her. (VoLTE)

trenger jo da egentlig ikke bytte.

fått beskjed at jeg enten kan kaste det, eller bare ha det.

men glemte å spørre, -hvis jeg evt. skulle trenge et kort fremover av ukjente/ymse grunner, vil det virke om f.eks. 3-4 år?

Skrevet

Et SIM-kort er enten aktivert eller deaktivert hos operatør. Siden det er knyttet til din abo, og hvis det ikke er snakk om tvilling, vil bare ett av kortene være aktivt mot aboet. SIM-kort kan være mange år gamle og fortsatt fungere, men ville ha gått for bruk av nyest mulig kort for å unngå rusk i fremtiden.

Skrevet

Påvirker dette vanlig telefon? Måtte hjelpe noen eldre i familien med samtaler som sporadisk ikke kom igjennom. Fant ingen feil, men under testing så oppdaget jeg at det samme oppstod når vi prøvde å ringe min telefon fra Telenor abo. Jeg har også ice og ny nok telefon til at 2g ikke burde være noe problem (samsung s25 ultra). 

Skrevet
minim skrev (8 minutter siden):

Påvirker dette vanlig telefon? Måtte hjelpe noen eldre i familien med samtaler som sporadisk ikke kom igjennom. Fant ingen feil, men under testing så oppdaget jeg at det samme oppstod når vi prøvde å ringe min telefon fra Telenor abo. Jeg har også ice og ny nok telefon til at 2g ikke burde være noe problem (samsung s25 ultra). 

VoLTE (4G-tale) på telefonen må være påslått.

• Liker 1
Skrevet
Svein M skrev (5 minutter siden):

VoLTE (4G-tale) på telefonen må være påslått.

Som brukeren I tråden på samsung forumet har jeg ikke noe Volte valg der det skal være. Det fungerer også i 9 av 10 tilfeller uten at jeg klarer å gjenskape det annet enn sporadisk feil. Var samme på telefon til familie medlem med problem.

https://eu.community.samsung.com/t5/galaxy-s25-series/volte-settings-on-s25-ultra/td-p/11625070/page/2

Skrevet (endret)
minim skrev (28 minutter siden):

Som brukeren I tråden på samsung forumet har jeg ikke noe Volte valg der det skal være. Det fungerer også i 9 av 10 tilfeller uten at jeg klarer å gjenskape det annet enn sporadisk feil. Var samme på telefon til familie medlem med problem.

https://eu.community.samsung.com/t5/galaxy-s25-series/volte-settings-on-s25-ultra/td-p/11625070/page/2

Jeg vet ikke kanskje valget ikke er der i Norge. Eller at det står 4g. Om det virker så er det nok på.

Her er en video:

Spoiler

Endret av Svein M
Skrevet
Svein M skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke kanskje valget ikke er der i Norge. Eller at det står 4g. Om det virker så er det nok på.

Her er en video:

Vis skjult innhold

Det valget er som sagt ikke der. Nettverksmodus er der og kan velge mellom 4g og 5g. Her er skjermbilde fra samme meny som i video. 

Screenshot_20250607_193610_Callsettings.thumb.jpg.d70ac0b26a38bdcbd90c6a038325c74d.jpg

Skrevet
agvg skrev (På 27.5.2025 den 11.38):

radio, bygge om hundretusenvis av biler kommer til og koste skjorta

Det er ikke behov for å bygge om en eneste bil. Vi har overvåkning av veinettet og de fleste sjåfører har med seg en mobil. Behovet for varsling av ulykker fra bilen er ikke til stede. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mr.M skrev (29 minutter siden):

Setter jeg 4g der så mister jeg 5g dekning. Kan forsøke det noen dager, men det er vanskelig å teste om det løser problemet siden det oppstår sporadisk når noen forsøker å ringe meg. Litt teit om man må ofre 5G for å motta samtaler. Ikke at jeg egentlig trenger 5g men.. 

Skrevet
minim skrev (10 timer siden):

Setter jeg 4g der så mister jeg 5g dekning. Kan forsøke det noen dager, men det er vanskelig å teste om det løser problemet siden det oppstår sporadisk når noen forsøker å ringe meg. Litt teit om man må ofre 5G for å motta samtaler. Ikke at jeg egentlig trenger 5g men.. 

Kan ikke se hva en slik "workaround" kan ha for seg, det virker som om ice sliter litt med stabilitet i nettverket sitt etter å ha byttet ut Telia med Telenor som dekningsbackup.

Skrevet
mandela skrev (3 minutter siden):

Kan ikke se hva en slik "workaround" kan ha for seg, det virker som om ice sliter litt med stabilitet i nettverket sitt etter å ha byttet ut Telia med Telenor som dekningsbackup.

Jeg heller mot det også. Hadde jeg kunnet gjenskape feilen på kommando hadde det vært enklere å teste også, men nå virker det tilsynelatende både med 4g og 5g der. Vet ikke om jeg orker å kontakte support for å få spørsmål om å starte om telefon og alt mulig rart heller. Testet å flytte Sim over I en annen mobil også, men feilen fulgte med. Nå siste dagene har jeg ikke fått gjenskapt det så kanskje de har rettet noe. 

Skrevet

Jeg har i løpet av uka besøkt hele én pasient som ikke lenger fikk til å bruke telefonen sin. Hen hadde en eldre doro telefon. Hen klagde til meg at telefonen ikke lenger virket, jeg svarte at den var gammel og at mobilnettet den brukte var nedkoblet.

Vedkommende så på meg i 5 sekunder i stillhet, og responderte med at "da bærer turen innom sjappa for ny telefon. Jeg fant frem et forslag på passende billig modell. Hen skrev ned modell og dagen etterpå var alt ordnet.  Det har ikke vært et pip om trøbbel med trygghetsalarmer. 

• Liker 1
Skrevet
Kynxx skrev (1 time siden):

Jeg har i løpet av uka besøkt hele én pasient som ikke lenger fikk til å bruke telefonen sin. Hen hadde en eldre doro telefon. Hen klagde til meg at telefonen ikke lenger virket, jeg svarte at den var gammel og at mobilnettet den brukte var nedkoblet.

Vedkommende så på meg i 5 sekunder i stillhet, og responderte med at "da bærer turen innom sjappa for ny telefon. Jeg fant frem et forslag på passende billig modell. Hen skrev ned modell og dagen etterpå var alt ordnet.  Det har ikke vært et pip om trøbbel med trygghetsalarmer. 

Om pasienten benyttet ICE abonnement skal det være sendt informasjon via sms og brev. Tror ICE har kontaktet kundene via telefon også? (Naturlegvis før stenging av 2G nett.)

ICE har ikke solgt M2M abonnement? Trygghetsalarmer og andre alarmer og lignende benytter Telenor og Telia sine nettverk vil jeg anta.

Så langt har bare ICE stengt 2G nettet. Telia starter å stenge i august.

Skrevet
toralfb skrev (33 minutter siden):

Om pasienten benyttet ICE abonnement skal det være sendt informasjon via sms og brev. Tror ICE har kontaktet kundene via telefon også? (Naturlegvis før stenging av 2G nett.)

ICE har ikke solgt M2M abonnement? Trygghetsalarmer og andre alarmer og lignende benytter Telenor og Telia sine nettverk vil jeg anta.

Så langt har bare ICE stengt 2G nettet. Telia starter å stenge i august.

Er det noen som leser sånt GPP som kommer fra tele leverandør? Her går det rett i spam om det kommer på epost og i søppelbøtta om det kommer med posten. De kan takke seg selv for ulv-ulv situasjonen de har skapt med å mase med reklame. 

Tror nok årsaken til at så få har klaget er at den eldre garde blir flådd av Telenor. 

Skrevet (endret)

Jeg kan vel si det sånn: Blir man pasient med tjenester fra hjemmesykepleien noe sted, er det mest sansynlig fordi at man har fått en eller annen kognitiv svikt i tillegg til eventuelle fysiske sykdommer. Da er det ikke å forvente at en person leser sms, om lest, huske det. De blir oppringt og glemmer at samtalen har funnet sted  Noe av dette fordi de mangler evnen til å forstå. Noen har i tillegg rusproblemer som hindrer de i å bry seg  Mange har demens. Demens er en vanskelig møkka sykdom som rammer så vilkårlig i hjernen. Se for deg et lego sett der man mangler et par klosser til å fullføre byggverket. Evner i hjernen kan sammenlignes med byggeklosser/lego. Mister man en, er den tapte for alltid. 

Så har vi et aspekt som vi unge i forumet her ikke skjønner noe av: De eldre som er 75+ (ikke alle, men de fleste) kan ikke bry seg mindre om teknologi. De savner fasttelefonen og den tiden man kun behøvde å bruke selve tv apparatet for å se tv. De forstår seg ikke på dekodere, trass i at dette har eksistert siden tidlig 90 tallet.

Det er rett og slett en gruppe mennesker der ute som det er plent umulig å nå gjennom til, selv om man forklarer de på enkelt vis. Mest sansynlig er det denne gruppen godt representert hos operatørene som fortsatt har GSM/2G telefoner. Det er akkurat den de fortsatt klarer å bruke..

Endret av Kynxx
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kynxx skrev (1 time siden):

Det er rett og slett en gruppe mennesker der ute som det er plent umulig å nå gjennom til, selv om man forklarer de på enkelt vis. Mest sansynlig er det denne gruppen godt representert hos operatørene som fortsatt har GSM/2G telefoner. Det er akkurat den de fortsatt klarer å bruke..

Og her vil det merkes når telenor skrur av 2G for denne gjengen kjøper ikke tjenester av noe "moderne" selskap som Ice som nå skrudde av 2G :)

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...