quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) sedsberg skrev (9 timer siden): Har sett den. Som har det vanlige problemet at Linux egentlig ikke støtter login før lokal login. Så har du en off-site maskin så må du dit for å logge inn lokalt før du kan logge inn eksternt. Med mindre du "fomler i shellet". X11 ble vel i sin tid helt spesifikt laget for akkurat det du hevder "Linux ikke kan", med tynne klienter og alt det der via xdmcp. Om det var før eller etter Windows 1.0 kom på banen vet jeg ikke. Det du prøver å få til er deling av desktop før det er noen desktop å dele, det går jo selvfølgelig ikke. Gnome control panel prøver å etterape MacOS og da blir det sånn, heldigvis. Edit: Setter du opp remote desktop tilgang i gnome (spesifikt med gnome-remote-desktop) så får du en ny sesjon når du logger på med en rdp-klient fra feks. Windows. Du trenger ikke være logget inn fra før av. Linux Mint MATE har angivelig også støtte for det du vil, i flg. chatgpt settes det opp slik: Eksempel: Sette opp XDMCP i Linux Mint MATE (uten shell) Gå til System → Administration → Login Window Gå til fanen Remote Huk av for "Enable XDMCP" (Valgfritt) Tillat spesifikke IP-er i Security-fanen Jeg antar spesifik fremgangsmåte med fler detaljer er å finne i Mint-dokumentasjonen, men det er vel kanskje bedre å bruke xrdp i dag. Hovedspørmålet forblir dog åpent; hvorfor i all verden bruker du ikke bare Windows? Linux ER ikke et desktop-first OS, og spesifikt er IKKE Linux det samme som Windows. Endret 16. juni av quantum 4
quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Bing123 skrev (4 minutter siden): Du spør helt feil person, jeg siterte seedsberg oppfattelse. Aha, skivebom der altså, da får vi sende det videre til rette vedkommende.
geir__hk Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni 3 hours ago, sedsberg said: Som har det vanlige problemet at Linux egentlig ikke støtter login før lokal login. Så har du en off-site maskin så må du dit for å logge inn lokalt før du kan logge inn eksternt. Med mindre du "fomler i shellet". Ok, dette argumentet/eksemelet forstår jeg bare ikke. Dette som du her beskriver er betydelig mer avansert enn hva den gjengse databrukeren her på berget gjør med maskinen sin, men samtidig sier du at den den verktøykassen som er best egnet til formålet ikke er god nok, liksom - bare fordi du ikke liker det. Det blir jo som om en snekker skulle finne ut at å bruke sag er noe herk, hater å bruke sag. Skal veden kuttes, klyves eller formes på annet vis så er det øks som gjelder. Uansett hvor lite egnet øksa er til formålet, så er saga noe herk. 1
quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) geir__hk skrev (1 time siden): Ok, dette argumentet/eksemelet forstår jeg bare ikke. Nei, og det er fordi det er en misforståelse. Selv om en spesifikk desktop-løsning har et spesifikt konfigurasjonspanel som ikke støtter konfigurering av en spesifik funksjon så betyr jo ikke det at "Linux ikke støtter det". Hvis man bare holder seg til grafiske konfigurasjonsverktøy legger man veldig store begrensninger på seg selv uansett hvilket OS man bruker. Windows har tradisjonelt vært GUI-først og har derfor litt bedre støtte for GUI-basert konfigurasjon, men det er ganske rotete. Endret 16. juni av quantum 1
Chris93 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Hele argumentet med å ikke kunne logge inn remote uten å ha logget inn lokalt før er jo helt fjernt. Hvordan i alle dager skal man installere og sette opp et OS før første gang uten å røre det? Ringe en venn? Det vil jeg gjerne vite fordi det kan man spare masse tid på.
FrihetensRegn Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Jeg prøvde å gå fra Windows 10 til Linux (Zorin, en Ubuntu distro) og for gaming var det en håpløs affære. Jeg prøvde forskjellige drivere, jeg prøvde forskjellige versjoner av Proton via Steam, jeg prøvde Wine, Lutris, Bottles og brukte mye kommandolinje og forum uten hell. Spillene var sirup-trege, krasjet ofte eller startet ikke. Så bet jeg i det sure eplet og havnet på Windows 11 og alt fungerte rett ut av boksen. Jeg ønsker at Linux skal fungere, men det er ikke så lett.
sedsberg Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni 1 hour ago, Chris93 said: Hele argumentet med å ikke kunne logge inn remote uten å ha logget inn lokalt før er jo helt fjernt. Hvordan i alle dager skal man installere og sette opp et OS før første gang uten å røre det? Ringe en venn? Det vil jeg gjerne vite fordi det kan man spare masse tid på. Snakker ikke om å installere OS. Snakker om å måtte møte fysisk opp på maskinen og logge seg inn etter f.eks. et strømbrudd. Kan selvfølgelig bruke automatisk login, men det er ikke nødvendigvis ønskelig hvis flere har tilgang på PC-en. Men jeg har jo skrevet flere ganger at hvis man ikke trenger dette, eller andre mer avanserte funksjoner så er Linux helt knall. I mange tilfeller overlegent Windows. Spesielt på installasjonen. Den er mer knotete på Windows nå.
quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni FrihetensRegn skrev (59 minutter siden): Jeg prøvde å gå fra Windows 10 til Linux (Zorin, en Ubuntu distro) og for gaming var det en håpløs affære. [...] Så bet jeg i det sure eplet og havnet på Windows 11 og alt fungerte rett ut av boksen. Jeg ønsker at Linux skal fungere, men det er ikke så lett. Nå driver jeg ikke med gaming, men jeg tror det er ganske dødfødt å windowsgame på Linux. Det fins sikkert Windows-spill som kan kjøres greit på Linux, men det er vel liten tvil om at Windows-spill generelt kjører best på Windows. Hvis man har veldig flaks kan det sikkert være sånn at akkurat de spillene man liker kjører greit på Linux, men det hører vel med til unntakene. Hvis gaming er viktig for TS så ville jeg bare beholdt Windows 10, ser ikke pointet med Win 11 hvis det uansett ikke er oppdatringer å få. Men stemmer dette virkelig? For min egen del ville jeg nok satt opp Linux på egen partisjon i dual boot, til alt annet, siden det er den plattformen jeg bruker fra før av. But that's just me.
Chris93 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Hæ? Hvor har du det fra at man må logge inn fysisk på maskinen etter et strømbrudd fra??? Så lenge man har satt opp det man trenger som en tjeneste så trenger man ikke det. 1
sedsberg Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni 11 minutes ago, Chris93 said: Hæ? Hvor har du det fra at man må logge inn fysisk på maskinen etter et strømbrudd fra??? Så lenge man har satt opp det man trenger som en tjeneste så trenger man ikke det. Ja, hvis man har satt opp autologin eller setter det opp på annen måte først. Da må man følge en oppskrift som er ganske lang. I windows så er det som jeg nevnte én knapp man skrur på så er alt ordnet. Som Al sier: Quote To achieve VNC login before the local login screen appears, you need to configure your system to run the VNC server as part of the system's startup process, specifically before the display manager (like GDM or LightDM) starts. This allows you to connect remotely and access the login screen or even log in before anyone interacts with the physical console.
quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) sedsberg skrev (26 minutter siden): Snakker ikke om å installere OS. Snakker om å måtte møte fysisk opp på maskinen og logge seg inn etter f.eks. et strømbrudd. Kan selvfølgelig bruke automatisk login, men det er ikke nødvendigvis ønskelig hvis flere har tilgang på PC-en. Men jeg har jo skrevet flere ganger at hvis man ikke trenger dette, eller andre mer avanserte funksjoner så er Linux helt knall. I mange tilfeller overlegent Windows. Spesielt på installasjonen. Den er mer knotete på Windows nå. Dersom maskinen booter når strømmen er tilbake er det da bare å logge seg på remote? Det at du ikke vil gjøre det fordi du ikke kan konfigurere det med en knapp i ett spesifikt konfigurasjonsverktøy blant sikkert mange hundre, er en begrensning i deg og ditt hode, og ikke i Linux. Mine VPS'er logger jeg rett inn på i grafisk modus uten å ha satt opp noe som helst (det er ferdig satt opp i serverne som skylevereandøren provisjonerer), en sjelden gang vel å merke, det er jo bare tungvint å administrere dem på den måten. En periode leide jeg en "brennheit" VPS med masse cores som jeg brukte som arbeidsstasjon via Nomachine, det fungerte helt brillefint, spesielt på farten med android-klient, for eksempel. Det vil selvfølgelig ikke virke for deg siden Nomachine for Linux distribueres som en linux pakkefil, deb/rpm, og ikke som en Windows install.exe, som er det eneste du er villig til å klikke på. Ellers helt enig, Linux er fint til å administrere skatteoppgjøret til befolkningen i landet, sparepengne våre, pensjonen, bankinnskuddene våre og andre tilsvarende enkle småoppgaver. Endret 16. juni av quantum 1
sedsberg Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni 5 minutes ago, quantum said: Dersom maskinen booter når strømmen er tilbake er det da bare å logge seg på remote? Nei, for VNC har ikke startet enda da. Du må logge inn før det starter. Høna og egget-problem. Og som nevt en million ganger; Ja det er mulig, men krever ekstra konfigurasjon som ikke er like enkelt og innlysende som å trykke på "on". Og jada. For Linux Master Race så er det å skrive inn en side med kommandoer like enkelt, eller enklere enn å åpne kontrollpanelet og trykke på én knapp.
quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni sedsberg skrev (6 minutter siden): Som Al sier: Nei, det er bare sprøyt, AI sier det som står her, og det vet du, så nå er du bare vanskelig. Du må også få inn i hodet at Linux er ikke Linux. Det fins veldig mange varianter, så det du ikke får til på din PC gjelder i utgangspunktet bare den distribusjonen du har valgt å installere. Linux er heller ikke primært et desktop-os så en må forvente at ikke alt er 100% nybegynnervennlig (med unntak av Android). Man gjør så godt man kan, men desktop-brukerbasen til Linux er jo forsvinnende liten ift. Windows. Linux har ganske stor dominans på serverrom, i skyen og i containere, og du bør kanskje spørre deg selv hvordan i all verden det skulle kunne gå rundt om man måtte løpe rundt og logge seg inn manuelt på alle sammen hver gang de restartet? 1
quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) sedsberg skrev (31 minutter siden): Nei, for VNC har ikke startet enda da. Du må logge inn før det starter. Høna og egget-problem. Spørsmålet om hvorfor en person som deg skal plage seg selv med å bruke Linux står fortsatt åpent ... Edit: forøvrig tror jeg ikke VNC fungerer så veldig annerledes på Windows? Endret 16. juni av quantum 1
wil Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Hei. Hvis man ikke ønsker og bruke Linux, så trenger man ikke bruke det. Så enkelt er det faktisk. Sedsberg ønsker og bruke noe annet enn Linux tydligvis og det er jo helt ok, men det Sedsberg ramser opp her, er jeg usikker på om har noe og si for trådstarter for hvis jeg har forstått det riktig så er spørsmålet om vedkommende skal bruke Linux, Windows 11 eller Windows 10 uten Oppdateringer. 1
Bing123 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni 59 minutes ago, sedsberg said: Ja, hvis man har satt opp autologin eller setter det opp på annen måte først. Da må man følge en oppskrift som er ganske lang. I windows så er det som jeg nevnte én knapp man skrur på så er alt ordnet. Det stemmer at man må feks ha autologin for VNC innebygget i Ubuntu. Men XRDP fungerer akkurat som RDP på Windows, du blir prompted til å logge inn.
Chris93 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni sedsberg skrev (1 time siden): Ja, hvis man har satt opp autologin eller setter det opp på annen måte først. Da må man følge en oppskrift som er ganske lang. I windows så er det som jeg nevnte én knapp man skrur på så er alt ordnet. Som Al sier: Som sagt allerede, AI farer med drit. Jeg satt opp en VM med VNC bare for å ha gjort det, og jammen så kan jeg logge inn med VNC direkte etter en boot uten å gjøre noen annen form for "fysisk" innlogging!
quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Chris93 skrev (2 minutter siden): Som sagt allerede, AI farer med drit. Jeg satt opp en VM med VNC bare for å ha gjort det, og jammen så kan jeg logge inn med VNC direkte etter en boot uten å gjøre noen annen form for "fysisk" innlogging! gnome-remote-desktop fungerer likedan. enables med en knapp i kontrollpanel og man kommer rett inn i en ny sesjon om man logger på etter at host'en har rebootet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå