rabler Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 1 hour ago, sverreb said: Hvordan formueskatten virker trenger du bare sjekke lovverket for å finne ut. Jeg har ikke ubetydelig personlig erfaring, men hvis du ikke tåler å lese et resonnement på et forum for å reflektere på det og krever navnedropping så er det ikke videre vanskelig å finne diskusjoner om hvilke problemer dette skaper: https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2024/juli/formuesskatten-svekker-norsk-eierskap-og-hele-okosystemet-av-norske-grundere/ https://civita.no/okonomi/skatt-og-avgifter/formuesskatt/formuesskattens-negative-realiteter/ https://www.dn.no/innlegg/formuesskatt/skatt/utbytte/innlegg-formuesskattens-konsekvenser-se-pa-praksis-ikke-teori/2-1-999905?url=%2Finnlegg%2Fformuesskatt%2Fskatt%2Futbytte%2Finnlegg-formuesskattens-konsekvenser-se-pa-praksis-ikke-teori%2F2-1-999905&statusCode=404&statusMessage=[nuxt]+instance+unavailable&message=[nuxt]+instance+unavailable&stack= https://www.nrk.no/ytring/formuesskatt-er-negativt-1.11183990 https://civita.no/okonomi/skatt-og-avgifter/formuesskatt/formuesskatten-virker-mot-sin-hensikt/ https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2020/10/overselger-studie-om-formuesskatt/ Mange meninger der ja og ikke overraskende er jeg uenig med dem. De fleste argumentene er like tomme som dine og mangler reelle, konkrete eksempler og regnestykker. Formueskattens problem er en politisk mening, ikke reell virkelighet. 1
Jarmo Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai rabler skrev (3 minutter siden): Formueskattens problem er en politisk mening, ikke reell virkelighet. Riktig..
sverreb Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 6 minutes ago, rabler said: Mange meninger der ja og ikke overraskende er jeg uenig med dem. De fleste argumentene er like tomme som dine og mangler reelle, konkrete eksempler og regnestykker. Formueskattens problem er en politisk mening, ikke reell virkelighet. Noen av oss har kjent problemene på kroppen, og sett konsekvensene. At du nekter at det er et problem er 100% på deg. Du har blitt presentert argumenter, jeg har ikke hørt et eneste sammenhengende motargument fra deg. At du hevder å være uenig kan ikke tilegges noen vekt. Fraværet av argumenter tilsier for meg at du kun er motivert av ideologi. 2
rabler Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 1 minute ago, sverreb said: Fraværet av argumenter tilsier for meg at du kun er motivert av ideologi. Og et er ikke du? 🙄 De økende økonomiske forskjellene i samfunnet overskygger eventuelle ubekvemmeligheter enkelte som ikke klarer å lage budsjetter må ha med formueskatten. Det går rett og slett ikke an å sammenligne. Men kom gjerne med forslag til hvordan man skal skattlegge de som stikker av med all rikdommen i samfunnet. Formueskatten er ikke optimal, og langt fra nok, men er foreløpig det eneste vi har. Jeg fatter ikke hvordan vanlige folk lar seg bruke av en liten gjeng med sytepaver som ikke vil være med på å bidra til samfunnet som gjorde dem søkkrike. 1
Ryuuou Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Kutt i tjenester i komunen. Funker greit for meg men andre kan trenge det. Asker har kuttet en del her og der. 1
rabler Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Endelig noen fornuftige tanker om formueskatt. https://www.shifter.no/kommentar/a-mase-om-formuesskatt-er-skivebom-sa-la-oss-holde-oynene-pa-malet/298276 Quote 99,9 prosent av norske oppstartselskaper har ikke problemer med formuesskatten. Formuesskatt betales for faktisk formue, og det er likningsverdien til oppstartselskaper som benyttes. Og dersom likningsverdien i et oppstartselskap er høy, så er det faktisk ganske store verdier der (og dermed ikke noe problem å betale 1,1 prosent formuesskatt). Quote Og når et oppstartselskap etterhvert og forhåpentligvis går over til å bli en lønnsom bedrift som opparbeider seg verdier, ja da er det faktisk en reel formue gründeren sitter på, og da er heller ikke formuesskatten noe problem å betale 1
Jarmo Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai rabler skrev (8 minutter siden): Jeg fatter ikke hvordan vanlige folk lar seg bruke av en liten gjeng med sytepaver som ikke vil være med på å bidra til samfunnet som gjorde dem søkkrike. https://www.ssb.no/statbank/table/08897
sverreb Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 3 minutes ago, rabler said: Og et er ikke du? 🙄 Jeg har presentert et argument. Du bare erklærer at du er uenig og hadde ingen begrunnelse for ditt ståsted. Alstå kun motivert av ideologi. 5 minutes ago, rabler said: De økende økonomiske forskjellene i samfunnet overskygger eventuelle ubekvemmeligheter enkelte som ikke klarer å lage budsjetter må ha med formueskatten. Det går rett og slett ikke an å sammenligne. Hvordan budsetterer du med en formueskatt som overstiger inntektene? På et tidspunkt må man klare å ta en fot i bakken og innse at en del skatteformer er simpelten uetiske. Skatteformer som kan medføre at skatteytere blir avkrevd langt over sin skatteevne må vi kunne si er simpelten uakseptable. Det hjelper ikke om de fleste ikke blir rammet på en slik måte. En person er en for mye. Det er for meg det aller viktigste arumentet. At man i tilegg med stor sikkerhet kan si at hele samfunnet taper på formueskatten og at vi alle ville tjent på om den forsvant er bare noe som ytterligere understreker poenget. 7 minutes ago, rabler said: Men kom gjerne med forslag til hvordan man skal skattlegge de som stikker av med all rikdommen i samfunnet. Formueskatten er ikke optimal, og langt fra nok, men er foreløpig det eneste vi har. Det er tullprat. Du kan ikke ha lovlig inntekt uten å betale skatt i norge. Uten formueskatten vil det fortsatt være slik at du vil måtte betale skatt om du tjener penger. Denne ideen om at noen formuerende da ikke vil betale skatt noen år er bare en artifakt av at man publiserer skattelister. Realiteten er at disse personene ville ha betalt mye mer skatt et tidligere år men har ikke inntekt hvert år. Du kan heller ikke utsette skatt i en uendelighet slik man kan noen steder. Om du låner for å slippe å ta inntekt så stopper det helt av seg selv ganske fort, og til forskjell fra land hvor man kan låne til man dør, så er ikke det en opsjon i norge. I norge har man kontinuitet ved arv så deen utsatte skattebyrden (som altså da raskt overskygges av en gjeldsbyrde) tas simpelten over av arvingene og må uansett betales på et tidspunkt. 12 minutes ago, rabler said: Jeg fatter ikke hvordan vanlige folk lar seg bruke av en liten gjeng med sytepaver som ikke vil være med på å bidra til samfunnet som gjorde dem søkkrike. Ta en kikk i speilet før du skriker så mye mer om syting. Disse utslitte og fullstendig misvisende 'motargumentene' er lite annet enn syt. 2
sverreb Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 9 minutes ago, rabler said: Endelig noen fornuftige tanker om formueskatt. https://www.shifter.no/kommentar/a-mase-om-formuesskatt-er-skivebom-sa-la-oss-holde-oynene-pa-malet/298276 Det later til å være et ekko her. Kikk bakover i tråden. 1
rabler Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 6 minutes ago, sverreb said: Hvordan budsetterer du med en formueskatt som overstiger inntektene? Det er et valg. Det er faktisk helt uproblematisk. 7 minutes ago, sverreb said: På et tidspunkt må man klare å ta en fot i bakken og innse at en del skatteformer er simpelten uetiske. Ja. Høyres skattereform er rett og slett uetisk. Formueskatten derimot har vi hatt i snart 30 år og det har i alle disse årene helt åpenbart vært uproblematisk å skaffe seg formuer. 10 minutes ago, sverreb said: Det hjelper ikke om de fleste ikke blir rammet på en slik måte. En person er en for mye. Det er for meg det aller viktigste arumentet. At man i tilegg med stor sikkerhet kan si at hele samfunnet taper på formueskatten og at vi alle ville tjent på om den forsvant er bare noe som ytterligere understreker poenget. Dette er bare vås. Selskap kommer og selskap går. Om de ikke klarer å betale regningene sine har ikke selskapet livets rett. Samfunnet har ikke tapt et øre. 2
sverreb Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 1 minute ago, rabler said: Det er et valg. Det er faktisk helt uproblematisk. Det er ikke et valg. Det kan jeg garantere deg av personlig erfaring. Det blir mer og mer opplagt at du har null erfaring med hvordan formueskatt faktisk fungerer. 1
Jarmo Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) rabler skrev (17 minutter siden): Ja. Høyres skattereform er rett og slett uetisk. Og da gikk skattesatsen ned fra 28% til 22% for alle over tid. Full virkning i dag. Men, de med høyere inntekter fikk trinnskatt i tillegg. Trinnskatt 2025Trinn 1: Inntekten mellom 217 400 og 306 049 kr (1,7 prosent trinnskatt) Trinn 2: Inntekten mellom 306 050 og 697 149 kroner kr (4 prosent trinnskatt) Trinn 3: Inntekten mellom 697 150 og 942 399 kr (13,7 prosent trinnskatt) Trinn 4: Inntekten mellom 942 400 og 1 410 749 kr (16,7 prosent trinnskatt) Dagens regjering har ikke forandret noe. Hvorfor ikke det hvis noe er feil? Om jeg husker alt riktig.. Endret 19. mai av Jarmo
rabler Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 17 minutes ago, Jarmo said: Dagens regjering har ikke forandret noe. Hvorfor ikke det hvis noe er feil? Om jeg husker alt riktig.. Høyre og Arbeiderpartiet har lange tradisjoner for å respektere hverandres politiske seire og skjønner at Norge er best tjent med de forutsigbare forhold dette gir. 1
rabler Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 26 minutes ago, sverreb said: Det er ikke et valg. Det kan jeg garantere deg av personlig erfaring. Det blir mer og mer opplagt at du har null erfaring med hvordan formueskatt faktisk fungerer. Om en bedrift må betale formueskatt har den reelle verdier. Om man må selge seg ned eller likvidere noe dersom man velger å ha lav inntekt så er det et valg. Det er ikke vanskelig å vite hva man er nødt til å betale. Det er ikke en hemmelighet. Så, jo. Det er et valg. 2
Jarmo Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) rabler skrev (5 minutter siden): Høyre og Arbeiderpartiet har lange tradisjoner for å respektere hverandres politiske seire og skjønner at Norge er best tjent med de forutsigbare forhold dette gir. Så hvorfor klager du Høyre om noe når Stortinget er enig om saken? I grunn burde du gå etter venstre siden for å få til endringer. Endret 19. mai av Jarmo 1
rabler Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) 1 minute ago, Jarmo said: Så hvorfor klager du Høyre om noe når Stortinget er enig om saken? Fordi jeg ikke er en arbeiderpartipolitiker og fordi jeg synes Høyres politikk er skadelig for samfunnet. Endret 19. mai av rabler 1 1
Jarmo Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai rabler skrev (1 minutt siden): fordi jeg synes Høyres politikk er skadelig for samfunnet. Høyres politikk er ikke perfekt, nei. Ingen av partier i Norge har perfekt politikk. 2
Smule8o Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai On 5/18/2025 at 5:50 PM, rabler said: I følge dine argumenter ville ikke folk startet selskap i Norge dersom formueskatten er et problem. Det startes tusenvis av selskap i Norge hvert eneste år så da må man trekke konklusjonen at formueskatten er uproblematisk. At selskap startes betyr ingenting. Hvem som helst kan registrere ett nytt selskap på få minutter. Det som derimot betyr noe er at selskap lykkes, ansetter folk, tjener penger og betaler skatt. På det området er ikke Støres politikk spesielt vellykket. Quote Mens SSB advarer om svak sysselsettingsvekst er tonen en helt annen fra Arbeiderpartiet. Partiet skryter av at 150.000 nye jobber er skapt – og at åtte av ti er kommet i privat sektor. Ferskeste analyse fra Finans Norge, basert på tall fra SSB, forteller en helt annen historie. 18 000 nye jobber ble skapt fra fjerde kvartal 2023 til fjerde kvartal 2024. De aller fleste jobbene kommer nå i offentlig sektor. https://www.nettavisen.no/nyheter/sjokktall-om-sysselsetting-store-har-brutt-sitt-viktigste-lofte/s/5-95-2431908 https://www.finansnorge.no/tema/statistikk-og-analyse/jobbskapertallet/siste-kvartalstall/ Men i fremtiden skal vi leve på offentlig ansatte og uføre. Så utviklingen er kanskje ønskelig for mange
Salvesen. Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Jarmo skrev (22 timer siden): https://no.wikipedia.org/wiki/Jens_Stoltenberg https://www.vg.no/nyheter/i/yvv2Jx/jens-stoltenberg-proevde-hasj-som-ung Jeg og, eller cannabis? Aner ikke. Men jeg har aldri sniffa kokain av doseter på tinget slik frp'erene holder på samt selger narkotika og har dummy telefoner med krite liste på... For ikke å snakke om at de stadig er noshow på diverse events som de har blitt betalt for samt fått reisen betalt etc... 2 1
Salvesen. Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Jarmo skrev (35 minutter siden): Og da gikk skattesatsen ned fra 28% til 22% for alle over tid. Full virkning i dag. Men, de med høyere inntekter fikk trinnskatt i tillegg. Trinnskatt 2025Trinn 1: Inntekten mellom 217 400 og 306 049 kr (1,7 prosent trinnskatt) Trinn 2: Inntekten mellom 306 050 og 697 149 kroner kr (4 prosent trinnskatt) Trinn 3: Inntekten mellom 697 150 og 942 399 kr (13,7 prosent trinnskatt) Trinn 4: Inntekten mellom 942 400 og 1 410 749 kr (16,7 prosent trinnskatt) Dagens regjering har ikke forandret noe. Hvorfor ikke det hvis noe er feil? Om jeg husker alt riktig.. Dagens regjering har redusert innteksskatten for folk flest hvert år, og i langt større grad enn de 8 årene før. De har i tillegg drastisk økt trygder samt redusert kostnader for barnepass. Såklart mye mer, men noen av tingene som har direkte påvirket meg og mine. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå