Gå til innhold

Beste og billegaste løysing for offline lagring av viktige data

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 5/23/2025 at 6:44 PM, Subara said:

Hvor ofte er det lurt å bytte dem ut? Jeg kjøpte noen som hadde vært i handelen i mange år allerede, men det har kanskje ikke noe å si, heller når man tar dem i bruk?

Komponentene og serienummeret kan endre seg selv om produktnavnet ikke gjør det. Tidligere gode lagringsmedium kan bli til elendige, selv om varenavnet er uendret. Selv innen samme serie kan det være brukt komponenter fra ulike leverandører.

• Liker 1
BadCat skrev (13 minutter siden):

Komponentene og serienummeret kan endre seg selv om produktnavnet ikke gjør det. Tidligere gode lagringsmedium kan bli til elendige, selv om varenavnet er uendret. Selv innen samme serie kan det være brukt komponenter fra ulike leverandører.

Jeg kjøpte to av denne for ca. 3 år siden.

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/lagring/ekstern-harddisk-hdd/lacie-rugged-usb-c-2-tb-barbar-harddisk/25456

Fortsatt i salg, men kanskje innmaten fornyes med jevne mellomrom.

Levetiden på minnepenner og harddisker er ganske tilfeldig så man bør ikke tenke for mye på det. Viktigst er at en har backup så en ikke mister alt hvis en enhet blir ødelagt. Jeg tenker det er mer fornuftig å ha en plan om å skifte ut enheter når dem blir ødelagt enn etter et visst antall år. Etter mange år kan det være lurt å skifte til ny teknologi. Kan hende minnepenner med USB-C er mer fremtidsrettet nå enn med USB-A, og i tillegg har man den fordelen av at en kan plugge den i mobiler og nettbrett.

Min første USB-minnepenn kjøpte jeg i 2004. En 512 MB Sandisk Cruzer mini. For moroskyld så testet jeg den i dag på med å fylle den opp med bilder og videoer og det fungerte helt problemfritt.🙂

• Liker 1

Jeg ville brukt flere typer lagringsmedier og unngått å kjøpe alt på samme tidspunkt. Uansett er det å skrive data og ikke lese det på en lang stund risikabelt, alt dør med tiden og selv det som skal vare lenge er ikke testet for slik bruk annet enn ved simulering av aldring, noe som ikke dekker alle faktorene som spiller inn ved faktisk aldring.

Jeg bruker LTO-tape for offline lagring.

Det viktigst er å ha sjekksummer og metadata om versjoner hvis det er modifiserbare data. Ellers vet man ikke hva som er den korrekte filen selv om man har mange kopier.

For lave eller for høye temperaturer tar knekken på alle medier. For å holde dataene i live lengst mulig er det kritisk å holde temperatur og alle andre forhold mest mulig stabilt.

Endret av TAC-2
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
On 5/23/2025 at 6:44 PM, Subara said:

Kan SpinRite reparere i etterkant, når man merker at det har skjedd noe med filen?

Kanskje ..

Hvis disk-sektoren som filen (eller deler av filen)  ligger på er helt uleselig, så er svaret nei.
Men hvis det er en situasjon der det tar "100 år" å få lest en fil, så tyder det på at disk-kontrolleren (som er innbygd i disken) sliter med å få lest en eller flere sektorer; det er gjerne en type 'sjekksum' som ikke stemmer, og dermed vil disk-kontrolleren prøve igjen og igjen, helt til den eventuelt lykkes. [Dette er en av de vanligste årsakene til at en PC blir 'treg'.]

SpinRite kan 'tvinge' disk-kontrolleren til å 'innse' at det er noe feil med denne eller disse sektoren(e), slik at de blir tatt ut av bruk, og et annet område på disken blir brukt istedet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...