Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorlampe lyser rett etter bilkjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, Torjus212 said:

Takk for tips. Ja tenker å skrive en mail til forhandlerder jeg reklamerer tydelig til reklamasjon og ikke til garantien. 

Ja, så snart som mulig. Skriftlig reklamasjon med beskrivelse av når og hvordan feilen oppsto. Da er alt det formelle i orden for å gå videre med saken. Ordet garanti bør vel ikke nevnes i det hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
arne22 skrev (10 minutter siden):

Ja, så snart som mulig. Skriftlig reklamasjon med beskrivelse av når og hvordan feilen oppsto. Da er alt det formelle i orden for å gå videre med saken. Ordet garanti bør vel ikke nevnes i det hele tatt.

Hva mener du å ikke nevne garanti? Mener du i den skriftlige klagen? Kan vel underbygge det med reklamasjonen? Og lovdata paragrafen? 

Skrevet

Når det er snakk om gamle biler så er min oppfatning at mange av de problembilene som private eller merkeforhandlere ikke vil selge selv havner hos disse bruktbilforhandlerne.

Jeg er enig at det er lurest å begrense muntlig kontakt, mest mulig skriftlig.

Skrevet
freedomseeker skrev (5 minutter siden):

Når det er snakk om gamle biler så er min oppfatning at mange av de problembilene som private eller merkeforhandlere ikke vil selge selv havner hos disse bruktbilforhandlerne.

Jeg er enig at det er lurest å begrense muntlig kontakt, mest mulig skriftlig.

Ja. Enig der. 

Skrevet
35 minutes ago, Torjus212 said:

Hva mener du å ikke nevne garanti? Mener du i den skriftlige klagen? Kan vel underbygge det med reklamasjonen? Og lovdata paragrafen? 

Riktig ord etter forbrukerkjøpsloven er reklamasjon. Referer du til garantien gjør du det bare uklart hva du krever.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Er en motorlampe nødvendigvis så mye hazzle da? Har fått det flere ganger selv, og har en gående nå om dagen. Sannsynligvis partikkelfilter. For nå har jeg satt automatkassa i sport modus og blåst fillene ut av dieselmotoren, lampa har dermed ikke vist seg på noen dager nå. Skjønner jo at jeg må bytte filteret likevel, bare forsinker det litt. Nødmodus har jeg også hatt en gang, husker ikke hvorfor, det er vel i utgangspunktet for å beskytte motor eller miljø? For det er to ting til jeg vet henger ved en gul motor lampe, katalysator og lambda sonde..

Gul lampe er i alle fall ikke synonymt med at bilen er elendig eller snart går til helvete.

Skrevet (endret)
2 hours ago, Torjus212 said:

Det gjelder å fokusere bare det som har relevans for saken og ikke la diskusjonen spore av.

Når man får opp varsellamape rett etter kjøp, da har man et reklamasjonsgrunnlag, og man kan i første omgang kreve at selger retter feilen, eller eventuelt et prisavslag.

Endret av arne22
Skrevet
arne22 skrev (42 minutter siden):

Det gjelder å fokusere bare det som har relevans for saken og ikke la diskusjonen spore av.

Når man får opp varsellamape rett etter kjøp, da har man et reklamasjonsgrunnlag, og man kan i første omgang kreve at selger retter feilen, eller eventuelt et prisavslag.

Det er akkurat her de kommer til å prøve seg. De skal skyve dette over på forsikringen og få til noe form for deling eller få deg til å bli kasteball. Enig med Arne og de andre her at garanti ikke må nevnes og prøver de seg så er det bare å være konsekvent på at du skal reklamere og du forholder deg kun til forhandler ikke noe annet selskap. 

Skrevet
minim skrev (1 time siden):

Det er akkurat her de kommer til å prøve seg. De skal skyve dette over på forsikringen og få til noe form for deling eller få deg til å bli kasteball. Enig med Arne og de andre her at garanti ikke må nevnes og prøver de seg så er det bare å være konsekvent på at du skal reklamere og du forholder deg kun til forhandler ikke noe annet selskap. 

Tusen takk for all hjelpen som dere har vist meg. Føler meg veldig mye bedre for å takle dette med forhandler. 

• Liker 1
Skrevet
arne22 skrev (1 time siden):

Kan forhandler krever hvor bilen skal repareres. Si at det er en distanse mellom meg og forhandler, hvem betaler kostnadene for frakt. Meg, forhandler eller deling?

Skrevet (endret)
Torjus212 skrev (1 time siden):

Kan forhandler krever hvor bilen skal repareres.

Ja.

Du skal ikke ha noen kostnader for å få dette fikset

Endret av mobile999
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, Torjus212 said:

Kan forhandler krever hvor bilen skal repareres. Si at det er en distanse mellom meg og forhandler, hvem betaler kostnadene for frakt. Meg, forhandler eller deling?

Selger har rett til å utbedre skaden. Da er det jo selgeren selv som har ansvaret for alt det praktiske rundt dette. Hvis man selv, dvs kjøper velger noe annet opplegg for reparasjon, enn det som selgeren beslutter, da har man nok ingen rettigheter tilbake.

Når det gjelder transportkostnader, så er jeg nok litt usikker på det, men ville nok sto at det er kjøperens ansvar og kostnad å levere bilen tilbake på salgsstedet, der bilen er kjøpt. Så er det selgerens ansvar å reparere når bilen har blitt levert tilbake der den ble kjøpt.

Endret av arne22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...