Gå til innhold

Bilgiganter vil ha unntak fra fossilforbudet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kajac skrev (3 timer siden):

Råvarer? Tenker du på batterier? Det finnes mer enn én batteriteknologi der ute. Og det kommer stadig flere. I tillegg er batterier lett gjenvinnbare. Nesten alt i et elbil-batteri kan gjenvinnes, og brukes til å lage nye batterier. Vi må bare få på plass infrastrukturen for det først. 

Råvarer har vi nok av eller? Men hva vil prisen bli til etter hvert? Dette ser vi allerede nå med bl.a. kobberpriser osv..

Endret av Jarmo
Skrevet (endret)

Elektrisk er ypperlig for bransjen som vil selge nytt. I en 7-8 år gammel fossilbil et det 10 år med bil igjen. Det er neppe tilfelle for en brukt EV.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
20 hours ago, sedsberg said:

Vi har Tesla, som dekker 99,999% av nordmenns behov.

Makan til pisspreik.
Hvorfor i all vide verden skal jeg kjøpe Tesla?
Tesla er det bilmerket som har desidert lavest kvalitet, som bankes opp av parodien på en bil; rumenske Dacia, hvis skal man dømme etter Teslas jumboplass på statistikken fra diverse uavhengige EU-kontroller  år etter år etter år etter år etter år .
Det meldes om Tesla at lakken er dårlig, bremsene er dårlige, og at brukt-prisen på Tesla raser ned i bunn.
Av alle bilmerker så topper Tesla værsting-statistikken over 
antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet.
Uavhengige undersøkelser gjort av sikkerhetsmyndigheter viser klart at Teslas politikk, som handler om at alle fysiske hendler og knapper skal inn på touch-skjermen, står nesten til 
sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker, og at touch-skjermens bruk er sikkerhetsmessig å sammenligne med mobilbruk i bil.
Utrolig fascinerende å være vitne til de mange som liker å marsjere i takt ved å kjøpe Tesla, uten at de helt sjøl vet hvorfor, og uansett om de må gå så langt som sjøl å installere en erstatning for Teslas manglende blinklys-hendel, i følge 
denne artikkelen.

Jeg er derfor villig til å vedde ganske mye på at behovet til myyyye mer enn kun 0.001 % av nordmenn dreier seg mye om kvalitet og det å kunne eie en bil som ikke stadig må på verksted.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Kajac skrev (21 timer siden):

Selvsagt mener de det. Kan kan de jo utsette investeringer i batteribilene, og heller selge biler basert på gammel og «nedbetalt» teknologi... Med denne logikken kan man jo nesten kalle en helt vanlig bil med forbrenningsmotor for elbil; den har jo tross alt batter

Eller så vil man ikke satse alt på en teknologi som man ikke føler er helt moden...? 

Skrevet
BadCat skrev (9 timer siden):

Elektrisk er ypperlig for bransjen som vil selge nytt. I en 7-8 år gammel fossilbil et det 10 år med bil igjen. Det er neppe tilfelle for en brukt EV.

Mamma har en 11 år gammel Leaf. Den har lett 11 år igjen. Batteriet har bare mistet én strek så langt, og Leaf-batteriene er kjent som dem som degraderes kjappest. 

Og en ny elbil har mye bedre batteriteknologi. Min fem år gamle Hyundai Ioniq Electric nærmer seg 50 000 kilometer, men jeg merker fremdeles ikke noe degradering på batteriet. 

 

Jarmo skrev (10 timer siden):

Råvarer har vi nok av eller? Men hva vil prisen bli til etter hvert? Dette ser vi allerede nå med bl.a. kobberpriser osv..

Ja, råvarer har vi faktisk nok av, i hvert fall så lenge vi blir flinkere til å gjenvinne. Og billige elbiler finnes faktisk. Mye billigere enn dem du finner i Norge. En splitter ny Dacia Spring koster f.eks. under 200k, men ingen har giddet å ta den inn til Norge. Ingen nordmenn har lyst å kjøre billige biler tydeligvis. Og siden EUs forbud mot salg av nye fossilbiler ikke trer i kraft før om 10 år, så er det fremdeles god til til å kjøpe seg en billig fossilbil om ønskelig. Mye skjer på ti år. Bare se hvor primitive elbilene var for kun 10 år siden. "Ingen" trodde vi skulle nå en elbil-andel i nærheten av 97 % i 2025 for å si det sånn.

 

Sjørøver skrev (28 minutter siden):

Eller så vil man ikke satse alt på en teknologi som man ikke føler er helt moden...? 

Mulig det. Men da varer de ikke lenge. Når det gjelder elbiler er vi for lengst forbi "point of no return". De produsentene som ikke satser på elbiler nå, er de produsentene vi ikke har i fremtiden. Det er en grunn til at Kina i stadig større grad eier dette markedet. De (og Tesla) er de eneste som virkelig har skjønt det.

  • Liker 3
Skrevet
2 hours ago, Radon Ready said:

Makan til pisspreik.
Hvorfor i all vide verden skal jeg kjøpe Tesla?
Tesla er det bilmerket som har desidert lavest kvalitet, som bankes opp av parodien på en bil; rumenske Dacia, hvis skal man dømme etter Teslas jumboplass på statistikken fra diverse uavhengige EU-kontroller  år etter år etter år etter år etter år .
Det meldes om Tesla at lakken er dårlig, bremsene er dårlige, og at brukt-prisen på Tesla raser ned i bunn.
Av alle bilmerker så topper Tesla værsting-statistikken over 
antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet.
Uavhengige undersøkelser gjort av sikkerhetsmyndigheter viser klart at Teslas politikk, som handler om at alle fysiske hendler og knapper skal inn på touch-skjermen, står nesten til 
sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker, og at touch-skjermens bruk er sikkerhetsmessig å sammenligne med mobilbruk i bil.
Utrolig fascinerende å være vitne til de mange som liker å marsjere i takt ved å kjøpe Tesla, uten at de helt sjøl vet hvorfor, og uansett om de må gå så langt som sjøl å installere en erstatning for Teslas manglende blinklys-hendel, i følge 
denne artikkelen.

Jeg er derfor villig til å vedde ganske mye på at behovet til myyyye mer enn kun 0.001 % av nordmenn dreier seg mye om kvalitet og det å kunne eie en bil som ikke stadig må på verksted.

Folk flest bryr seg ikke om kvalitet. Det er jo derfor Tesla er Norges mest populære og mest solgte bilmerke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...