Javisst Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai Heisann, Spiller spill på 1440p, og maskinen jobber tungt med å holde FPS over 60. Tenker tiden er inne for å oppgradere. Planen var å anskaffe et RX 9070 XT og sette inn, men det krever bytte av flere komponenter og det beste er nok å selge maskinen i sin helhet og bygge ny fra bunnen av. Komplett deleliste: Fractal Design Nano S Corsair RM650x Gigabyte Z370N WIFI LGA1151 Socket Mini-ITX Intel Core I5 8600K 3.6GHz 6-core Coffee Lake LGA1151 Socket Cooler Master Hyper 212 Evo ASUS GeForce RTX 2080 Turbo - 8GB GDDR6 RAM Samsung 860 EVO 2,5" SSD (500 GB) Corsair Sport LT White DDR4 2666Mhz 2x8GB Har dette noe som helst verdi tror dere? Er det noe her som er verdt å beholde eventuelt? På forhånd takk for svar.
Imaginacíon Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai 17 minutes ago, Javisst said: Heisann, Spiller spill på 1440p, og maskinen jobber tungt med å holde FPS over 60. Tenker tiden er inne for å oppgradere. Planen var å anskaffe et RX 9070 XT og sette inn, men det krever bytte av flere komponenter og det beste er nok å selge maskinen i sin helhet og bygge ny fra bunnen av. Komplett deleliste: Fractal Design Nano S Corsair RM650x Gigabyte Z370N WIFI LGA1151 Socket Mini-ITX Intel Core I5 8600K 3.6GHz 6-core Coffee Lake LGA1151 Socket Cooler Master Hyper 212 Evo ASUS GeForce RTX 2080 Turbo - 8GB GDDR6 RAM Samsung 860 EVO 2,5" SSD (500 GB) Corsair Sport LT White DDR4 2666Mhz 2x8GB Har dette noe som helst verdi tror dere? Er det noe her som er verdt å beholde eventuelt? På forhånd takk for svar. Med tanke på at det er en gammel maskin hvor deler bryter sammen etter hvert, så er den kanskje verdt en 1000-lapp.
Aetius Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai Bruksvedien er nok en del mer enn du vil få for den, ja, men på Finn forsøker folk å selge slike for minst 4-5 tusenlapper. Jeg ville aldri kjøpt den for det selv, så er det viktig for deg å få inn pengene bør du vurdere å legge deg litt lavere enn det.
ps5 Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai Jeg vil sin denne er verdiløs. Finn noe å bruke den til eller gi den bort.
wil Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai Hei. Jeg kan ikke noe om verdi på ting og den slags, men at den er verdiløs, vil jeg ikke si at den er. Da har man for høye krav. Det spørs alt etter hva man bruker PC`en til. Nevnte PC har jo DDR4 og den har kanskje mulighet for M.2 også, så da bør det ikke være noe problem og få gjort noe med den og at den holder lenge enda. Hva angår Gaming, så har jeg ikke noe peiling på det, men etter hva jeg har forstått så krever de heftigste spillene en ganske bra PC, så der kommer nevnte PC kanskje litt til kort, men til surfing, film, serier og kort sagt vanlig bruk så vil den holde lenge enda. Man trenger ikke kaste/selge en PC bare fordi at den begynner å bli gammel. 1
ps5 Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai 3 minutes ago, wil said: Man trenger ikke kaste/selge en PC bare fordi at den begynner å bli gammel. Denne gikk ut av reklamasjonsvindu for 1-2 år siden så selger raskt kan få en kranglete kjøper når noe slutter å virke. Gjenbruk selv eller gi bort er fremdeles mitt tips kontra masse potensielt trøbbel for en tusenlapp. Pcer varer dessverre ikke evig.
Svein M Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai Ca 2000 for skjermkortet (RTX 2080) Ca 2000 for resten. Samlet kanskje 4000. 1
Aetius Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai 10 minutes ago, Svein M said: Ca 2000 for skjermkortet (RTX 2080) Ca 2000 for resten. Samlet kanskje 4000. Mer eller mindre enig. Personlig ville jeg kanskje vurdert å gi 2000 for grafikkortet, men jeg tror ikke jeg ville kjøpt resten for den summen.
^fmj Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai Det er i alle fall en stor forskjell på verdivurderingene på forumet og prisene på Finn. Legg ut til 4500, da har du pruterom.
ps5 Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai 5 minutes ago, ^fmj said: Det er i alle fall en stor forskjell på verdivurderingene på forumet og prisene på Finn. At det generelt finnes optimistiske selgere på finn er det ingen tvil om.
Javisst Skrevet 3. mai Forfatter Skrevet 3. mai Tusen takk for tilbakemeldinger! Jeg vurderte Finn, men dere har gode poenger med tanke på verdi, levetid og potensiale for mye mas i ettertid fra kjøper. Jeg må sette meg litt i tenkeboksen kjenner jeg, så får jeg se hva skjebnen til maskinen blir. 1
NoBo Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai Med tanke på at 8. (og 9.) generasjon av Intel prosessorer nå ikke lenger står på Microsoft sin offisielle liste over supporterte prosessorer for nye installasjoner så begynner det å nærme seg å piske en død hest 😶😬. Ja, det fungerer nå men spørs hvordan det blir når 25H2 eller hva neste versjon blir hetende, men det begynner å bli på overtid. Sitat Hvis du allerede har Windows 11 installert på en enhet med i7-8600K, bør du kunne oppdatere til versjon 24H2 uten problemer. For nye installasjoner kan det imidlertid være nødvendig med manuelle tilpasninger eller bruk av uoffisielle metoder for å omgå kompatibilitetskontroller. For å oppsummere: Intel Core i7-8600K er ikke lenger på den offisielle støttelisten for Windows 11 versjon 24H2. Eksisterende installasjoner kan fortsatt oppdateres til 24H2. For nye installasjoner kan det være nødvendig med ekstra trinn for å installere Windows 11 24H2. Hvis du planlegger en ny installasjon på en enhet med i7-8600K, vær oppmerksom på at du kanskje må bruke alternative metoder for å fullføre installasjonen. Oppsummert av ChatGPT. 1
Svein M Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai (endret) NoBo skrev (15 minutter siden): Med tanke på at 8. (og 9.) generasjon av Intel prosessorer nå ikke lenger står på Microsoft sin offisielle liste over supporterte prosessorer for nye installasjoner så begynner det å nærme seg å piske en død hest 😶😬. Ja, det fungerer nå men spørs hvordan det blir når 25H2 eller hva neste versjon blir hetende, men det begynner å bli på overtid. Oppsummert av ChatGPT. De står på listen etter det jeg kan se. i5-8600K er det. Endret 3. mai av Svein M
NoBo Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai Svein M skrev (29 minutter siden): De står på listen etter det jeg kan se. i5-8600K er det. You are right! Lurer på om jeg kan ha lest versjonen som var før nevnte ‘page update’, må innrømme at jeg ikke sjekket gjeldende versjon av dokumentet men stolte på husken 😶🤯😆 Sitat A page update made on February 13, 2025 did not reflect accurate offerings. It has since been updated, including the addition of Intel® processor models 8th, 9th, and 10th generation Intel® CPUs, and the reclassification for select Intel® processor models to support Windows 11 Uansett, ville ikke ha betalt mye for denne (snart utrangerte) PC-en. Mine 2 Cents 😛
Svein M Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai En gaming-maskin er etter 6-7 år litt utdatert både på CPU og GPU, og kanskje disker og minne også. Den vil virke på de fleste spill, men for noen spill kan det bli for svakt på CPU og/eller GPU. Problemet er at om en skal bytte skjermkort, CPU, CPU-kjøler, hovedkort og RAM, så er det bare kabinett, SSD og strømforsyning da som er igjen. Og ofte må en ha ny Windows lisens også. Jeg ser også at strømforsyningen kan være litt liten i forhold til RX 9070 XT, selv om det kan gå med en CPU som trekker lite.
Javisst Skrevet 4. mai Forfatter Skrevet 4. mai (endret) Jeg trenger strengt tatt ikke en så veldig kraftig maskin til mitt bruk. Jeg spiller lav-intensive single player spill på en 1440p, 75Hz skjerm. Akkurat nå er det Horizon: Zero Dawn Remastered det går i, og tidvis ligger FPS nede i 30-40 som jeg synes er vel lite. Alt på Ultra vel og merke (Som jeg nekter å fire på). Planen er å oppgradere skjermen når Samsung lanserer sin nye M9 monitor. Frem til da, så ønsker jeg å få stabilisert bildefrekvensen, samt slippe det sinnsyke bråket fra Turboen som jobber på høygir. Leker med tanken om å gå til innkjøp av ny og mindre PSU, samt RX 9070 RT, og prøve å få dette til å passe i kabinettet. Så kan jeg fornye resten av maskinen når ny 4K skjerm er på plass, og gjerne få de nye komponentene litt billigere i samme slengen. EDIT: Og siden dere snakker om Windows: Jeg synes at Windows har blitt en masete, uoversiktlig og unødvendig tungdrevet affære. Og nå som AI nærmest skal tvangsimplementeres inn i alt mulig, så vurderes det å teste Linux i stedet. Endret 4. mai av Javisst
sedsberg Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Kan nok være like greit. Nå er det jo tvang med online-konto for å installere Windows. Er nok bare spørsmål om tid før allerede installerte Windows også slutter å fungere hvis man kun har lokal konto.
Aetius Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai 1 hour ago, sedsberg said: Kan nok være like greit. Nå er det jo tvang med online-konto for å installere Windows. Er nok bare spørsmål om tid før allerede installerte Windows også slutter å fungere hvis man kun har lokal konto. Neida, det går ennå an å installere Windows uten MS-konto, men de gjør det stadig vanskeligere.
Aetius Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai 10 hours ago, Javisst said: EDIT: Og siden dere snakker om Windows: Jeg synes at Windows har blitt en masete, uoversiktlig og unødvendig tungdrevet affære. Og nå som AI nærmest skal tvangsimplementeres inn i alt mulig, så vurderes det å teste Linux i stedet. Fullstendig enig.
sedsberg Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai 7 minutes ago, Aetius said: Neida, det går ennå an å installere Windows uten MS-konto, men de gjør det stadig vanskeligere. Delvis. På siste versjon nå så må du enten åpne kommandolinjen og skrive inn noen kommandoer eller modifisere noe på installasjonsmediet. Man kan ikke lengre bare velge "jeg har ikke internett" eller lignende. Man må til med "modding".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå