Salvesen. Skrevet 18. juni Forfatter Skrevet 18. juni 1Dr.E skrev (Akkurat nå): Gøy, hva bruker du? Type Homely/Home Assistant? Hva slags protokoller/løsninger? 😊 Jeg bruker C# og .NET MAUI og bygger det fra scratch Det blir dog integrasjon mot noe hyllevare som feks lysstyring og egentlig alt som ikke er lav volt. Det som er lav volt(sensorer etc) bygger jeg også selv og ser ut til å lande på ESP32 og typiske kina sensorer. Men det er helt i startfasen sålangt så mye kan endre seg Har lagt litt info her: og blir vell en tråd på Hjemmeautomasjon.no når jeg kommer litt lengre ut i prosjektet 3
1Dr.E Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Husk å bygge dette slik at det kan fungere "dumt" også. Både med tanke på fremtidig eventuelle bedre halvdeler, eldre slektninger og ved fremtidig salg og overtagelse 😃 1
Salvesen. Skrevet 18. juni Forfatter Skrevet 18. juni nVIDIAsucks skrev (14 minutter siden): Sitat Dobbeltsjekk at 25 A er godt nok for platetoppen. Antagelig vil det funke helt fint 99% av tiden, men enkelte platetopper med integrert ventilator vil helst ha 32 A. Siemens ED811BS16E iQ300 platetopp med ventilator | Skousen Godt tips! Jeg prøvde å se igjennom brukermanual og datasheet men kan ikke si jeg ble noe klok på det der. Er platetoppen over som er kjøpt inn iallefall. Sitat Om du skal ha unifi ville jeg ha lagt inn nettverksuttak i taket i begge de to rommene. Ui har et designverktøy hvor du kan legge inn plantegningen og se hvordan dekningen antagelig vil slå ut med forskjellig utstyr: https://design.ui.com Personlig vill jeg helst gjemme de Om det blir for dårlig dekning supplerer jeg som sagt med de trådløse enhetene deres. Jeg har allerede 3 stykk så det bør holde
Salvesen. Skrevet 18. juni Forfatter Skrevet 18. juni (endret) 1Dr.E skrev (30 minutter siden): Husk å bygge dette slik at det kan fungere "dumt" også. Både med tanke på fremtidig eventuelle bedre halvdeler, eldre slektninger og ved fremtidig salg og overtagelse 😃 Jepp beholder lysbrytere etc. Blir dog i en veldig kjedelig utgave uten systemet EDIT: kommer også til å velge hylle utstyr som enkelt kan legges inn i "simpel" app Litt av grunnen til at jeg ikke lager all elektronikk selv, samt at jeg ikke føler meg trygg på å kødde med "høy" volt. Er jo trossalt bare en lav volt "elektriker" 😛 Endret 18. juni av Salvesen.
Dubious Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Noe som er viktig å tenke på er at de lysene en monterer kan byttes ut. LED varer ikke evig. Utleier tenkte ikke da det ble byttet ut kjøkkenvifte. Ingen som selger kullfilter til den.
Salvesen. Skrevet 18. juni Forfatter Skrevet 18. juni Dubious skrev (1 minutt siden): Noe som er viktig å tenke på er at de lysene en monterer kan byttes ut. LED varer ikke evig. Utleier tenkte ikke da det ble byttet ut kjøkkenvifte. Ingen som selger kullfilter til den. Absolutt, og når jeg går denne veien er jeg jo helt fri til å kjøpe akkurat det jeg ønsker. Når dette selskapet skal levere har de en del faste varer de tilbyr, til en grov pris. Har allerede over 600 000 i ekstra ting så jeg prøver å spare inn litt nå 😛 Skal dog ikke spare meg til fant!
Simen1 Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): Siemens ED811BS16E iQ300 platetopp med ventilator | Skousen Godt tips! Jeg prøvde å se igjennom brukermanual og datasheet men kan ikke si jeg ble noe klok på det der. Er platetoppen over som er kjøpt inn iallefall. Fra linken din: Connected load: 7400 W powerManagement funksjon: begrenser maks. effekt om nødvendig (avhenger av sikringsbeskyttelse av elektrisk installasjon). https://images2.wagcdn.com/f/pimberly/ED811BS16E-6765dc71e2b866b271800963.pdf Side 31: Punkt C7 for innstilling av maksimal effekt Endret 18. juni av Simen1
Salvesen. Skrevet 18. juni Forfatter Skrevet 18. juni Simen1 skrev (2 minutter siden): Connected load: 7400 W powerManagement funksjon: begrenser maks. effekt om nødvendig (avhenger av sikringsbeskyttelse av elektrisk installasjon). hm, usikker på hvordan disse kobles ift spenning men om den kjører 230 som ellers bør jeg jo ha 32 da for å unngå å begrense. Hm, tror bare jeg begrenser. Tviler på jeg klarer å makse den uten å bare teste 😛
Simen1 Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni (endret) Ja, bare begrens. Jeg ser veldig få scenarier der 32A gjør noen forskjell. Husk at de aller fleste har vært vant til 20/25A i alle år, så du får akkurat det samme som folk flest er vant til. Strengt tatt så leveres toppen uten støpsel for en grunn. Dvs. det er krav om elektriker for å koble til støpselet og samtidig programmere begrensningen i tråd med det elektriske anlegget. __ Så du kommentaren om antall stikk i tv-stua oppe? Er det du som har bestemt/bestilt 2 tv-plasser i huset eller var det en del av kontrakten? Hvis kontrakt, så vil antall stikk være et forhandlingspunkt. Pr nå er det brudd på forskriften og noe må gjøres. Enten rettes opp i hht forskriften, eller prisavslag eller ta igjen antall punkter andre steder i huset. Endret 18. juni av Simen1
Salvesen. Skrevet 18. juni Forfatter Skrevet 18. juni Simen1 skrev (12 minutter siden): Ja, bare begrens. Jeg ser veldig få scenarier der 32A gjør noen forskjell. Husk at de aller fleste har vært vant til 20/25A i alle år, så du får akkurat det samme som folk flest er vant til. Strengt tatt så leveres toppen uten støpsel for en grunn. Dvs. det er krav om elektriker for å koble til støpselet og samtidig programmere begrensningen i tråd med det elektriske anlegget. __ Så du kommentaren om antall stikk i tv-stua oppe? Er det du som har bestemt/bestilt 2 tv-plasser i huset eller var det en del av kontrakten? Hvis kontrakt, så vil antall stikk være et forhandlingspunkt. Pr nå er det brudd på forskriften og noe må gjøres. Enten rettes opp i hht forskriften, eller prisavslag eller ta igjen antall punkter andre steder i huset. Sitat Så du kommentaren om antall stikk i tv-stua oppe? Er det du som har bestemt/bestilt 2 tv-plasser i huset eller var det en del av kontrakten? Hvis kontrakt, så vil antall stikk være et forhandlingspunkt. Pr nå er det brudd på forskriften og noe må gjøres. Enten rettes opp i hht forskriften, eller prisavslag eller ta igjen antall punkter andre steder i huset. Ja, takk! Burde sett den selv, men glapp. Faktisk har jeg bedt de flytte en kontakt fra bakveggen der og frem til "tv". Så jeg skal nevne det for de å se hvor jeg kommer. Denne tv stuen er pr design i fra de. Eneste jeg har gjort er å kledd igjenn trappen med vegg og skyvedør for å få fred fra kidsa når de går amokk der oppe etterhvert 😛
Simen1 Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Salvesen. skrev (8 minutter siden): Ja, takk! Burde sett den selv, men glapp. Faktisk har jeg bedt de flytte en kontakt fra bakveggen der og frem til "tv". Så jeg skal nevne det for de å se hvor jeg kommer. Denne tv stuen er pr design i fra de. Eneste jeg har gjort er å kledd igjenn trappen med vegg og skyvedør for å få fred fra kidsa når de går amokk der oppe etterhvert 😛 Smart trekk med den skyvedøra! Jeg likte den løsninga. Forskriften sier, for tv-stue: 2 uttak (en dobbel stikk) pr påbegynte 4m2. Med 12,1 m2, så er altså kravet 5 stk doble stikk. I tillegg skal det være 6 uttak pr multimedieplass (tv-plassen), der 4 må være schuko og de 2 siste er valgfri schuko eller eurostikk. Be de i første omgang å følge forskriften. Så kan du tilby deg, for å være ekstra smidig, to andre løsninger: Enten fratrekk i regninga for antall punkter som mangler i hht forskrifta, eller at du får disse punktene plassert andre steder i huset. (Da får du de 1100kr dekket for hvert av x antall "ekstra" punkter andre steder). Hvis de velger en av disse to sistnevnte løsningene må de skrive et avvik på det.
Salvesen. Skrevet 18. juni Forfatter Skrevet 18. juni Simen1 skrev (5 minutter siden): Smart trekk med den skyvedøra! Jeg likte den løsninga. Forskriften sier, for tv-stue: 2 uttak (en dobbel stikk) pr påbegynte 4m2. Med 12,1 m2, så er altså kravet 5 stk doble stikk. I tillegg skal det være 6 uttak pr multimedieplass (tv-plassen), der 4 må være schuko og de 2 siste er valgfri schuko eller eurostikk. Be de i første omgang å følge forskriften. Så kan du tilby deg, for å være ekstra smidig, to andre løsninger: Enten fratrekk i regninga for antall punkter som mangler i hht forskrifta, eller at du får disse punktene plassert andre steder i huset. (Da får du de 1100kr dekket for hvert av x antall "ekstra" punkter andre steder). Hvis de velger en av disse to sistnevnte løsningene må de skrive et avvik på det. Virkelig, TAKK! Og for å være ekstra 'frekk', aner du hvilke delemner i nei 400 som tar opp dette som jeg kan referere til? Har noen montørhåndboker liggende, men de er eldgamle:p
kremt Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni NEK400 - 8 - 823 Bolignormen Quote Multimedia/audiovisuelle enheter: Der hvor det er planlagt plass for flere enheter som hjemmekino, TV, musikkanlegg, mediesenter, rutere, modem el., med fysisk tilkobling til ekomnett på samme sted, skal det monteres minst seks uttak, hvorav maksimalt to uttak kan være beregnet for europlugger. Disse uttakene kommer i tillegg til øvrige uttak i rommet. 1
Salvesen. Skrevet fredag kl 08:38 Forfatter Skrevet fredag kl 08:38 Da er endelige tegninger på plass, noen siste tips? Ble ikke noe deal i tvstua, ble bare masse snakk rundt og rundt til slutt orket jeg ikke mer😅
Salvesen. Skrevet fredag kl 08:40 Forfatter Skrevet fredag kl 08:40 Og PS, om noen har tips til farger i stue så tar jeg i mot med åpne armer. Jeg lener mot matt svart eller en annen mørk blå farge eller noe slikt. Men kan bli litt heftig 😅 noe som passer inn ift kjøkken hadde vært fint? 1
Simen1 Skrevet fredag kl 09:12 Skrevet fredag kl 09:12 (endret) Salvesen. skrev (35 minutter siden): Da er endelige tegninger på plass, noen siste tips? Det ser bra ut ... Salvesen. skrev (35 minutter siden): Ble ikke noe deal i tvstua, ble bare masse snakk rundt og rundt til slutt orket jeg ikke mer😅 Hvis de forsøker å få deg til å signere på at du godtar avvik fra NEK400 - avstå fra å signere. Be de om å følge NEK400 8-823. Eller komme med en skriftlig redgjørelse for hvert punkt som mangler, begrunnet avviksmelding, prisavslag for manglene og erklæring om at de dekker merkostnadene du får ved å måtte engasjere en annen elektriker for å fullføre deres arbeid i hht NEK400. Det eneste riktige svar fra entreprenøren (kontoristene) i dette tilfellet er "OK - vi fikser dette i hht NEK400". Er de så dumme å svare noe annet så ber de om byråkratisk merarbeid, kostnader og bråk. Da vil du få en bolig som DLE vil skrive mangel på og kreve utbedring. Hvem skal dekke den regninga? Det kan bli veldig dyrt etter at vegger et lukket, alt er malt, listet og ordnet. Så tar du flytting av den stikken på hjørnet bak sofaen muntlig med montøren når du er innom og befarer. Det er ikke noe kontorfolket deres trenger å være involvert i. Salvesen. skrev (33 minutter siden): Og PS, om noen har tips til farger i stue så tar jeg i mot med åpne armer. Jeg lener mot matt svart eller en annen mørk blå farge eller noe slikt. Men kan bli litt heftig 😅 noe som passer inn ift kjøkken hadde vært fint? Bare matte flater kan bli ganske kjedelig. Ingenting som stikker seg ut og gir identitet. Det er ganske populært med 1 vegg med noe "spesielt" og resten ensfargede. En vegg med spiler i edelt treslag er ganske populært for tida. Billigvarianten er å kjøpe tapet med spile-mønster. Eller gå for litt mer 2015-stil: En vegg med mønstret tapet. Kikk gjennom tapet-kataloger og finn din stil. Visualiser. En vanlig felle er å gå for alt for mye mørkt. Husk at det mørke må være i kontrast til noe for å bli "synlig". Rommene må altså domineres av lyse farger for at de mørke skal skille seg skikkelig ut. Ellers så blir det bare en dyster kullgruvegang.. Bla gjennom noen interiørblader og identifiser hva som gjør at ting fungerer og hvordan ditt hus vil skille seg ut eller matche det du finner i bladene. Allier deg med noen som interesserer seg for sånt og gi de litt budsjett for å utfolde kreativiteten sin i din bolig. Det booster lysten til å gjøre en god jobb, og gi de mye ros og ære for resultatet. Endret fredag kl 09:16 av Simen1 1
Salvesen. Skrevet fredag kl 11:22 Forfatter Skrevet fredag kl 11:22 Prøvde å få litt hjelp av kjære chatgpt, jeg liker det men er redd det blir for heftig:P
Haganeset Skrevet fredag kl 21:10 Skrevet fredag kl 21:10 Har fulgt med litt i skjul å det er spennende med husbygging. Selv er jeg igang med nytt hus (ferdig betong og klargjøring for tømrer).. Når det gjelder farge så gikk jeg for modern beige i stue/kjøkken/gang/tv-stue. Både vegg og tak i samme farge. Får litt kontraster med sort el.materiell og sorte vinduer. Hovedsoverom får en mørkere farge.
wampster Skrevet lørdag kl 08:55 Skrevet lørdag kl 08:55 Personlig ville jeg holdt meg langt unna sort/veldig mørke farger i oppholdsrom og ganger. Om noe så kunne du hatt mørke/mørkere farger på kontor/soverom evt Med et sort kjøkken i en åpen stue/kjøkken løsning vil du allerede ha et stort innslag av "mørkhet" 1
Simen1 Skrevet lørdag kl 09:37 Skrevet lørdag kl 09:37 @wampster På samme måte som manglende parkeringsplasser hos IKEA vil motivere kunder til å ikke dra dit, tenker jeg at manglende lyshet i oppholdsrom kan motivere til å være ute eller dra andre steder. Men, det er ikke verre enn å bare male og tapetsere om når man blir lei av å bo i en kullgruve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå