Gå til innhold

Lave fødselstall, hva er ditt forslag for å oppmuntre foreldre til å få flere barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 4/29/2025 at 1:19 PM, Jonnaa said:

Det trenger vi absolutt. Noen deler av verden sliter med overbefolkning og må redusere fødelstall. Det er helt feil at vi skal stå til ansvar, når vi har et stikk motsatt problem.

Jeg er litt uenig her. Motivasjonen til å få barn er selvfølgelig lav når boligprisene er såpass høye, og når dagens samfunn krever mange års utdanning for å få jobben og lønna som treng for å få råd til livet de har lyst på. Da er kvinner gjerne over 30 før de velger å få barn. Det er også dyrt å ha barn, og ikke alle som studerer eller etablerer seg har råd. Derfor blir det å få barn noe som kvinner vegrer seg for, pga usikkerhet.

Jeg tror en høy utbetaling på 500,000kr som faktisk utgjør en stor forskjell kan gjøre valget litt lettere.

500.000 er ikke en høy utbetaling. Det dekker at 1 forelder kan jobbe 50% i ett år. Dersom den er skattefri, så dekker det litt til, men 1 år er jo ikke nok. 

Barn krever utrolig mye tid frem til de er ca. 10 år. Tid som de burde få av foreldrene sine, og ikke barnehageansatte, og SFO ansatte. 

Det å få 3 barn, selv om man får de tett, så vil det si at man har småbarn i minst 13 år.
Vi har 2 barn, og for at vi skulle ha fått ett til så hadde det at begge to kunne gått ned til 50% stilling i 6-7 år vært det som skulle til.

I gamle dager 50-70 tallet, så var det mye mer vanlig at mor var hjemme, og kunne gi denne tiden.

Det att det er en regel at alle hustander har 2 fulltidsinntekter har gjort at boligprisene har steget så mye at alle må ha 2 fulltidsinntekter. 

On 4/29/2025 at 1:41 PM, Zepticon said:

Det generelle prisnivået for alt fra mat til klær.
Pris på boliger man trenger for å ha 3 barn.
Tid til å ta hånd om ungene og faktisk ha det bra sammen.
8-16 jobb med reise til og fra jobb betyr at jeg er sammen med barna mine ish 4 timer hver dag, 12 i helgene. Jeg er mer på jobb enn sammen med ungene.
Nedbygging av fritidstilbud og skoletilbud over hele landet.

Ingen av politikerne prioritere noe som helst av de tingene vi trenger for å gidde å ha flere barn.

Skal man ta i så det monner så burde alle foreldre til barn under 8 år få jobbe 60% stilling der staten dekker de resterende 40% av lønna. så 80% frem til 12 år. Vi trenger to fulle lønninger for å overleve, men vi rekker jo ikke å ha noe tid sammen med ungene. Enten må vi lage middag, vaske klær eller kjøre til og fra trening. Å faktisk gjøre noe sammen med ungene, og drive "oppdragelse" er det jo ikke tid til.

Denne regelen må i såfall ha et høyt tak. Sånn at de med høy utdanning og lønn også har incentiv til å få flere barn, ellers får vi en uheldig seleksjon de med gener som fører til høy utdannelse blir færre og færre av.

Dette er et opplyst og godt forslag. Men uhorvelig vanskelig å gjennomføre.

10 minutes ago, rabler said:

Morsomt at samme gjengen som for ikke så mange år siden var i harnisk over enslige mødre som fikk barn for pengenes skyld og snylte på staten nå ønsker å hive penger på mødre for å få dem til å verpe… 🤣

Norge har noen av de rauseste ordningene i verden så det er nok ikke økonomien som bestemmer. Jeg tror ikke det er så veldig mye man kan gjøre. De som ønsker barn får barn.

De som ønsker å få barn, får barn, men de får ikke 3 barn. Med mindre de er veldig ressurssterke og kan betale for barnepass / hjelp i hjemmet, eller de er religiøse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
44 minutes ago, bzzlink said:

De som ønsker å få barn, får barn, men de får ikke 3 barn. Med mindre de er veldig ressurssterke og kan betale for barnepass / hjelp i hjemmet, eller de er religiøse.

Man trenger ikke være veldig ressurssterk for å få tre barn. Det er heller ikke nødvendig med barnepass eller hjelp i hjemmet.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, rabler said:

Man trenger ikke være veldig ressurssterk for å få tre barn. Det er heller ikke nødvendig med barnepass eller hjelp i hjemmet.

Neida, man kan være et del av et klanssamfunn, eller la de være i barnehagen/SFO 8,5 timer pr dag

• Liker 1
Skrevet
19 minutes ago, bzzlink said:

Neida, man kan være et del av et klanssamfunn, eller la de være i barnehagen/SFO 8,5 timer pr dag

De fleste er faktisk i barnehagen/SFO. Det er dermed ikke et hinder for å få tre barn. Forskjellen på to barn og tre barn er noen år lenger med småbarn (som alle savner når ungene har blitt store) og noe mer utgifter over tid (spesielt når ungene når tenårene).

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Som forelder til to og med en husstand som nok kan sies å høre til i middelklassen, vil jeg si at det er mer tid enn penger man føler mangler i hverdagen. En ordning der foreldrepermisjonen forlenges i den hensikt at man kan jobbe redusert de tre første årene av barnas liv, slår meg umiddelbart som noe som kanskje kunne gjort det meste enklere. Også må man seriøst gjøre noe med opptaket til barnehage, slik at dette blir løpende.

Skrevet
Jonnaa skrev (På 29.4.2025 den 1.33):

Den Vestlige verden og enkelte Øst-Asiatiske land har fruktbarhetstall som er langt under 2.1, som er det som trengs for å holde befolkningstallet stabilt.

Hvordan ville dere løst dette problemet

Jeg ser det ikke som et problem, det er en løsning.

En krympende befolkning vil ha sine utfordringer som må løses, men overordnet så er det det eneste bærekraftige. Og hvis folk i snitt ønsker færre barn så ok.

Verdens befolkning øker med ca 70 millioner i året, det er et problem. Befolkningen er doblet på 40 år.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...