Gå til innhold

400 gammel profeti skal i følge vertikanet utløses i 2027 - Har dette noe med AI "krisen" å gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
PÃ¥inter skrev (13 minutter siden):

Ja, så har du de som fortsatt misbruker tobakk, til tross for hva vi vet om hvor skadelig det er. 🚬🤯

Det er jo litt morsomt at du sier, med tanke på at religion har blitt både brukt og misbrukt lenge før tobakken ble oppfunnet, og vi vet jo hvilken skade det har gjort og fremdeles gjør? 😉

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
trn100 skrev (3 minutter siden):

Det er jo litt morsomt at du sier, med tanke på at religion har blitt både brukt og misbrukt lenge før tobakken ble oppfunnet, og vi vet jo hvilken skade det har gjort og fremdeles gjør? 😉

Ja, det er ikke få.

According to the WHO, tobacco kills more than 8 million people around the world each year. This includes roughly 1.3 million people who do not smoke but die as a result of secondhand smoke exposure. In comparison, the WHO reports that, in 2019, about 2.6 million deaths worldwide resulted from alcohol consumption.

Skrevet
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Ja, det er ikke få.

According to the WHO, tobacco kills more than 8 million people around the world each year. This includes roughly 1.3 million people who do not smoke but die as a result of secondhand smoke exposure. In comparison, the WHO reports that, in 2019, about 2.6 million deaths worldwide resulted from alcohol consumption.

Hvor mange var det europeisk religion tok livet av i Sør Amerika, etter at Columbus hadde hentet tobakken han fant der hjem?

Har du sett filmen "The Mission"?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (7 minutter siden):

søyler står for noe varig.

Her er et skjermbilde fra bibel.no:

job96.png.772432fbf2b396478977ed97ba2ff1b0.png

Selv Det Norske Bibelselskap er helt åpne om at det er snakk om bokstavelige søyler. At bibelforfatterne med «søyler» egentlig mente «noe varig» er en påstand uten belegg.

Med litt kreativitet så kan man i lys av moderne vitenskap tolke urgamle tekster til å mene ting de sannsynligvis aldri har ment. For å komme med et eksempel fra en annen religiøs tekst enn Bibelen, så kan vi i Edda, i teksten Grimnesmål; vers 38 lese følgende:

Sval heter skjoldet

som framfor sola står,

en skjerm for skinnende gud;

berg og hav

skal brenne, vet jeg,

om skjoldet faller fra.

Jeg kan tolke teksten dithen at skjoldet sval er en poetisk omskrivning for atmosfæren som beskytter oss fra solens stråler. Deretter kan jeg synse om at folk i vikingtiden umulig kan ha hatt en vitenskapelig forståelse av atmosfæren og hvorledes den beskytter oss fra solens stråler, og at denne informasjonen følgelig må ha kommet fra høyere hold, gjerne åsaguden Odin selv som jo ifølge Grimnesmål er tekstens opphavsmann.

Dette er naturligvis renspikket fantasi fra mitt hold, og ser ikke noen god grunn til at det skal være et mindre produkt av fantasi når noen kristne i moderne tid mener at jøder i fordums tid satt inne med vitenskapelig korrekt informasjon langt forut for sin tid.

• Liker 2
Skrevet
O3K skrev (5 minutter siden):

Dette er naturligvis renspikket fantasi fra mitt hold, og

Bra du har fantasi, trenger det i en verden i oppløsning.

O3K skrev (6 minutter siden):

noen kristne i moderne tid mener at jøder i fordums tid satt inne med vitenskapelig korrekt informasjon langt forut for sin tid.

Hvis du tror mennesker hadde lite kunnskap før så se til hvor langt fremme egypterne var.

Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Hvis du hadde lest bibelen, som du påstår at du har gjort, så ville du fått med deg at treet det snakkes om er symbolsk for guds rike, og guds rike skal regjere over hele jorden. Rart du tar alt i bibelen bokstavelig.

Hvis du hadde vært i stand til å forstå en normal diskusjon, ville du skjønt at det aldri var poenget mitt at alt i Bibelen skal tas bokstavelig. 

• Liker 3
Skrevet
O3K skrev (21 minutter siden):

Selv Det Norske Bibelselskap er helt åpne om at det er snakk om bokstavelige søyler. At bibelforfatterne med «søyler» egentlig mente «noe varig» er en påstand uten belegg.

Hvilke tolkninger og bilder får du ut av disse søylene?

Og da Jakob, Kefas og Johannes, de som blir regnet for å være selve søylene, forsto hvilken nåde jeg hadde fått, ga de meg og Barnabas hånden som tegn på fellesskap.

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (25 minutter siden):

Hvis du tror mennesker hadde lite kunnskap før så se til hvor langt fremme egypterne var.

Jeg har ikke påstått at mennesker i fordums tid hadde lite kunnskap. Greske filosofer klarte jo helt fint uten gudommelig hjelp å beregne jordens lengdemål med særdeles stor nøyaktighet. Men mennesker i fordums tid har også trodd ting som er usannt, som f.eks. bibelforfatterne som trodde at jorden stod oppå bokstavelige søyler.

Det du derimot har gjort er å tillegne bibelforfatterne kunnskap de neppe hadde.

Endret av O3K
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
O3K skrev (1 minutt siden):

Det du derimot har gjort er å tillegne bibelforfatterne kunnskap de neppe hadde.

Da kan man like gjerne si at de skrev ned det de ble inspirert til å skrive ned. 

Skrevet
PÃ¥inter skrev (36 minutter siden):

Da kan man like gjerne si at de skrev ned det de ble inspirert til å skrive ned. 

At de ble inspirert til å skrive at jorda står på søyler, har fire hjørner og at hele verden kan ses fra toppen av et tre, hvem mener du inspirererte dem til å skrive dette? 😄

• Liker 2
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (8 minutter siden):

At de ble inspirert til å skrive at jorda står på søyler, har fire hjørner og at hele verden kan ses fra toppen av et tre, hvem mener du inspirererte dem til å skrive dette? 😄

Kanskje det er din latterlige bokstavelig tolkning av bibelen som er på jordet? 😉

Eller mobber du motdebattanten @Capitan Fracassa?

Latterliggjøring som hersketeknikk innebærer å bruke spott, ironi eller latterliggjøring for å avfeie noen og undergrave deres autoritet.

Skrevet
PÃ¥inter skrev (16 minutter siden):

Hvilke tolkninger og bilder får du ut av disse søylene?

Og da Jakob, Kefas og Johannes, de som blir regnet for å være selve søylene, forsto hvilken nåde jeg hadde fått, ga de meg og Barnabas hånden som tegn på fellesskap.

Ifølge Det Norske Bibelselskap så betyr bruken av «søylene» i dette spesifikke verset følgende:

Sitat

søylene: brukt om religiøse ledere, ordet er også kjent fra rabbinsk tradisjon.

Jeg har dog ikke påstått at bibelforfatterne aldri benytter seg av poetiske omskrivninger, ei heller at absolutt alt må leses ordrett, ellers ville jo fraser som «dere er jordens salt» være galmannssnakk. Men at «søyler» alltid skulle referere til «religiøse ledere» gir ingen mening, for ellers ville vi jo egentlig ha setninger som:

- For jordens religiøse ledere hører Herren til, på dem bygde han verden opp.

- Han grunnla jorden på dens religiøse ledere, aldri i evighet skal den rokkes.

Forøvrig så har jeg allerede henvist til hvordan «søylene» i Job 9,6 er bokstavelige søyler, ifølge Det Norske Bibelselskap. Deres forklaring angående bokstavelige søyler i Job 9,6 henviser også direkte til bruken av «søyler» i Første Samuelsbok samt Salmenes bok, så minst tre av bibelens bøker omtaler bokstavelige søyler som holder jorden oppe.

Skrevet (endret)
O3K skrev (3 minutter siden):

Ifølge Det Norske Bibelselskap så betyr bruken av «søylene» i dette spesifikke verset følgende:

Ja de må de stå for, det kan ikke jeg hjelpe deg med. 

Og søyler som jeg skrev tidligere, står for varig. (og robust)

Endret av PÃ¥inter
Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Og søyler som jeg skrev tidligere, står for varig. 

Så langt har jeg sett ett eksempel hvor «søyler» betegner «religiøse ledere», og flere eksempler fra tre ulike bøker i bibelen hvor «søyler» betegner bokstavelige søyler som holder jorden oppe. 

Du har derimot ennå til gode å presentere ett eneste eksempel fra bibelen hvor «søyle» betegner «varig».

• Liker 1
Skrevet (endret)
O3K skrev (8 minutter siden):

flere eksempler fra tre ulike bøker i bibelen hvor «søyler» betegner bokstavelige søyler som holder jorden oppe. 

Du bruker tolkninger fra bibelselskapet når det passer, og ler når det ikke passer. 

Vi vet at jorden henger på ingenting slik bibelen forteller. 

Job 26

Han har spent nordhimmelen ut over det øde rom,
hengt jorden opp over ingenting.

Det var nok anal fabeter som tolket søyler bokstavelig på den tiden også.

Endret av PÃ¥inter
Skrevet
PÃ¥inter skrev (8 minutter siden):

Vi vet at jorden henger på ingenting slik bibelen forteller. 

Vi vet også at jorden ikke står oppå søyler slik bibelen forteller.

PÃ¥inter skrev (8 minutter siden):

Det var nok anal fabeter som tolket søyler bokstavelig på den tiden også.

Kan du komme med et eksempel fra bibelen hvor «søyle» betegner «varig»? Du har påstått det flere ganger nå, men har ennå ikke klart å komme med et eksempel.

• Liker 1
Skrevet (endret)
O3K skrev (42 minutter siden):

Vi vet også at jorden ikke står oppå søyler slik bibelen forteller.

Du er kanskje også en av de som bruker soloppgang og solnedgang i vokabularet ditt?, enda vi vet det er «feil».

O3K skrev (42 minutter siden):

Kan du komme med et eksempel fra bibelen hvor «søyle» betegner «varig»?

Jeg har fastsatt en tid da jeg skal holde rettferdig dom. 4 Jorden og alle som bor der, kan vakle,
men jeg har gjort jordens søyler faste. 

Visdommen har bygd seg hus og hugget til sine sju søyler.

Fast: brukt som adverb det står fast; være fast forankret;

Fast" kan bety både "hard" eller "solid", "sikker", og "varig"."Varig" betyr at noe er permanent eller av lengre varighet.

Varig

Varig" på norsk betyr noe som varer, fortsetter eller holder seg, uten at det er en tidsbegrensning

Endret av PÃ¥inter
Skrevet
PÃ¥inter skrev (7 timer siden):

Kanskje det er din latterlige bokstavelig tolkning av bibelen som er på jordet? 😉

Ja, det er den, og jeg kommer med den for å vise at å tolke Bibelen slik, som du gjør i alvor, er latterlig.

Det var du som startet dette med å hevde at Bibelenforfatterne visste at jorda var rund, med en latterlig tolkning, men du forstår visst enda ikke at din tolkning av ett Bibelvers er like latterlig som det jeg kommer med. 

Sitat

Latterliggjøring som hersketeknikk innebærer å bruke spott, ironi eller latterliggjøring for å avfeie noen og undergrave deres autoritet.

Du klarer helt fint å latterliggjøre deg selv på egen hånd. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Kajac skrev (15 timer siden):

Så gøy! Jeg har overlevd over 50 dommedager allerede 😃

Spørsmålet er om du overlever den profetien her da. Og det er mindre enn 500,000 år igjen…

Scientific far future predictions
According to a journal article by Bostrom, an asteroid impacting with Earth would need to be larger than 1 km in diameter to render humans extinct. It is estimated that such an asteroid hits Earth about every 500,000 years.
Hentet fra lenken din.

Endret av PÃ¥inter
Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Spørsmålet er om du overlever den profetien her da. Og det er mindre enn 500,000 år igjen…

Scientific far future predictions
According to a journal article by Bostrom, an asteroid impacting with Earth would need to be larger than 1 km in diameter to render humans extinct. It is estimated that such an asteroid hits Earth about every 500,000 years.
Hentet fra lenken din.

Den overlever jeg neppe. Men mest på grunn av alderdom, da 😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...