The Avatar Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april Det eg savner ved dette lovforslaget er den opne debatten om kva er det eigentleg denne lova skal beskytte? Er det viktig at Regjeringa får så vide fullmakter for å kunne leie Norge gjennom krig og kriser? Eller er dette ei lov som meir beskytter Regjeringa sin adgang til å holde på makta til tross for krig og kriser? Eg kunne også tenkt meg at det vart diskutert om kor mykje vi skal være villige til å ofte for å behalde Norge som sjølvstendig nasjon? Er det verdt å kjempe for ei friheit som vi må ty til slavearbeid for å behalde? Og kor lenge er vi som nasjon villige til å jobbe som slavearbeidarar for at Norge igjen skal bli sjølvstendig? 1 år? 10år? Ein generasjon? Eg forstår at det vil gå vekk mykje byråkratisk arbeidskraft om vi skulle laga til dømes ei heilt ny arbeidsmiljølov som angir kva reglar som gjeld ved krig og kriser, for ei slik lov tek det både mykje tid å utarbeide og forhåpentlegvis så skal vi heller aldri få bruk for lova. Eg synes likevel at reint prinsippmessig så bør vi ikkje selge all friheit til Regjeringa i bytte mot at Regjeringa kanskje er betre rusta til å holde Norge fritt. At folk skal måtte trå til i krig og kriser trur eg nok alle er inneforstått med, og då vil det fungere dårleg med maksimal arbeidstid på 40 timar i veka og rett på arbeidsfri minst anna kvar søndag. Eg synes likevel det bør være grenser som hindrer Regjeringa å ved hjelp av tvang tvinge tilfeldige Nordmenn til å jobbe døgnet rundt utan lønn. Som minimum så burde lova ha ei bestemmelse om at Regjeringa må yte kompensasjon for arbeidet, i alle fall på nivå med vernepliktige som får dekt kost og losji samt litt i dagpengar. Det skal nok mykje til for at vi får ei krise som er så stor at Regjeringa må ty til bokstaveleg slavearbeid, likevel så er eg ikkje heilt komfortabel med at Regjeringa skal ha så vide fullmakter. Sidan lova heller ikkje seier noko om korleis utvelginga til slikt arbeid skal skje så ligg det også farleg godt til rette for at Regjeringa kan innføre arbeidsplikt på svært urettferdige vilkår, som at det berre gjeld for nordlendingar, fritak for dei som har årslønn over 700k, kun byfolk, osv. 1 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27331559
scuderia Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april 10 minutes ago, The Avatar said: Det eg savner ved dette lovforslaget er den opne debatten om kva er det eigentleg denne lova skal beskytte? Er det viktig at Regjeringa får så vide fullmakter for å kunne leie Norge gjennom krig og kriser? Eller er dette ei lov som meir beskytter Regjeringa sin adgang til å holde på makta til tross for krig og kriser? Eg kunne også tenkt meg at det vart diskutert om kor mykje vi skal være villige til å ofte for å behalde Norge som sjølvstendig nasjon? Er det verdt å kjempe for ei friheit som vi må ty til slavearbeid for å behalde? Og kor lenge er vi som nasjon villige til å jobbe som slavearbeidarar for at Norge igjen skal bli sjølvstendig? 1 år? 10år? Ein generasjon? Eg forstår at det vil gå vekk mykje byråkratisk arbeidskraft om vi skulle laga til dømes ei heilt ny arbeidsmiljølov som angir kva reglar som gjeld ved krig og kriser, for ei slik lov tek det både mykje tid å utarbeide og forhåpentlegvis så skal vi heller aldri få bruk for lova. Eg synes likevel at reint prinsippmessig så bør vi ikkje selge all friheit til Regjeringa i bytte mot at Regjeringa kanskje er betre rusta til å holde Norge fritt. At folk skal måtte trå til i krig og kriser trur eg nok alle er inneforstått med, og då vil det fungere dårleg med maksimal arbeidstid på 40 timar i veka og rett på arbeidsfri minst anna kvar søndag. Eg synes likevel det bør være grenser som hindrer Regjeringa å ved hjelp av tvang tvinge tilfeldige Nordmenn til å jobbe døgnet rundt utan lønn. Som minimum så burde lova ha ei bestemmelse om at Regjeringa må yte kompensasjon for arbeidet, i alle fall på nivå med vernepliktige som får dekt kost og losji samt litt i dagpengar. Det skal nok mykje til for at vi får ei krise som er så stor at Regjeringa må ty til bokstaveleg slavearbeid, likevel så er eg ikkje heilt komfortabel med at Regjeringa skal ha så vide fullmakter. Sidan lova heller ikkje seier noko om korleis utvelginga til slikt arbeid skal skje så ligg det også farleg godt til rette for at Regjeringa kan innføre arbeidsplikt på svært urettferdige vilkår, som at det berre gjeld for nordlendingar, fritak for dei som har årslønn over 700k, kun byfolk, osv. Enig i at det er mye her som er helt i det blå. Men det mest kritiske er at dette er noe regjeringen prøvde å få gjennom uten debatt eller at vi skulle ha noe som helst å si, en velger-forakt igjen. Og uten å gå helt Sveits på dette så burde det i det minste vært et tema under en valgkamp. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27331567
rabler Skrevet 29. april Del Skrevet 29. april 4 hours ago, scuderia said: Enig i at det er mye her som er helt i det blå. Men det mest kritiske er at dette er noe regjeringen prøvde å få gjennom uten debatt eller at vi skulle ha noe som helst å si, en velger-forakt igjen. Og uten å gå helt Sveits på dette så burde det i det minste vært et tema under en valgkamp. Jeg tror nok ikke du kan legge dette hos denne regjeringen alene. Arbeidet med denne loven ble startet av forrige regjering og Høyre mener fremdeles at dette er en god og viktig lov. De har til nød gått med på at det har vært en litt uheldig formulering. Heldigvis har de fleste andre partiene snudd nå. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27331745
Morromann Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april The Avatar skrev (16 timer siden): Det eg savner ved dette lovforslaget er den opne debatten om kva er det eigentleg denne lova skal beskytte? Er det viktig at Regjeringa får så vide fullmakter for å kunne leie Norge gjennom krig og kriser? Eller er dette ei lov som meir beskytter Regjeringa sin adgang til å holde på makta til tross for krig og kriser? Jeg er nok redd det er det sistnevnte. Vi så med coronapandemien hvor lett det var å sette grunnleggende borgerrettigheter, rettstat og menneskerettigheter til side for folkets "trygghet" når befolkningen først slutter opp om det i frykt og hvor lett det var for myndighetene til å holde på harde inngrep på folks bevegelsesfrihet lenge etter at de kritiske fasen var over og helt frem til februar 2022. Noen mener kanskje at "det fungerte jo så bra og befolkningen likte det" mens andre er mer skremt over hvor lett samfunnet kan forvandle seg til en dystopi over natta. Jeg er veldig glad for at allmenheten ble gjort oppmerksom på dette i 12.time og full ære og heder til Benedicte Høgberg for å ha gjort oss oppmerksomme på det. Årets Fritt Ord for 2025? The Avatar skrev (16 timer siden): Eg kunne også tenkt meg at det vart diskutert om kor mykje vi skal være villige til å ofte for å behalde Norge som sjølvstendig nasjon? Er det verdt å kjempe for ei friheit som vi må ty til slavearbeid for å behalde? Og kor lenge er vi som nasjon villige til å jobbe som slavearbeidarar for at Norge igjen skal bli sjølvstendig? 1 år? 10år? Ein generasjon? Jeg er absolutt ikke villig til å ofre liv eller stå i noe slavearbeide for Støre og Erna og for deres visjoner om "Norge som foregangsland for grønt skifte" eller noe slikt. Blir noe slikt banket gjennom emigrerer jeg. Ville ikke forundret meg om utbygging av "fornybare vindparker" i norsk natur fordi det er "samfunnskritisk infrastruktur i en krisesituasjon" vil være noe de beordret folk til å delta i. The Avatar skrev (16 timer siden): Det skal nok mykje til for at vi får ei krise som er så stor at Regjeringa må ty til bokstaveleg slavearbeid, likevel så er eg ikkje heilt komfortabel med at Regjeringa skal ha så vide fullmakter. Sidan lova heller ikkje seier noko om korleis utvelginga til slikt arbeid skal skje så ligg det også farleg godt til rette for at Regjeringa kan innføre arbeidsplikt på svært urettferdige vilkår, som at det berre gjeld for nordlendingar, fritak for dei som har årslønn over 700k, kun byfolk, osv. Vel, dette menneskefiendtlige og dystopiske lovforslaget åpnet for at man kunne ty til slike tvangshjemler ikke bare i en regelrett krig; men i "krigslignende situasjon"; eller "når rikets sikkerhet er truet"; altså som under et cyberangrep eller sprenging av en overføringskabel. De kan stå i Debatten og påståt at "selvfølgelig er det bare i en reell krig" men det er ikke hva lovteksten sier og vi så med corona hvor lett målstreken ble flyttet hele tiden og hvor lav terskelen var for å undertrykke innbyggerne; både i Norge og andre land. Verre enn Norge i de fleste andre land bare for å ha det helt klart. Man kan jo bare spekulere hvor dette forferdelige lovforslaget kommer fra. Jeg tviler veeeeldig på at det er programkomiteer i partiene som har tenkt det ut. 99% av strotingsrepresentantene hadde åpenbart ikke lest det/skjønt det og det forteller alt for mye om svakheten ved demokratiet. Åpenbart av noen jurister som ikke har menneskerettigheter som spesialfelt. Men Erna har jo uttalt at de ønsket å holde Norge åpent i mars 2020 men ble "presset av krefter utenfra". Er det noe lignende på gang her? Vi vet jo at de stygge velterørene i Oslo i 2017 eller 2018; husker ikke når; ble satt opp over natta etter at en britisk sikkerhetsekspert eller noe hadde besøkt Norge. scuderia skrev (16 timer siden): Enig i at det er mye her som er helt i det blå. Men det mest kritiske er at dette er noe regjeringen prøvde å få gjennom uten debatt eller at vi skulle ha noe som helst å si, en velger-forakt igjen. Og uten å gå helt Sveits på dette så burde det i det minste vært et tema under en valgkamp. Ja, slike ting BØR de om de har guts til det ha som valgkampsak. "Hele folket - i tvangsarbeide". "Nå er det vanlige folks tur til slaveri". Samme med andre dystopiske lovforslag de har en slik forkjærlighet for. Erik fikk rett, igjen og igjen: 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27332066
Maskinfører Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april Får vibber til Arbeidstjenesten etter NS modellen 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27332068
Morromann Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april Maskinfører skrev (Akkurat nå): Får vibber til Arbeidstjenesten etter NS modellen Det var ihvertfall det som var sist gang vi hadde tvangsarbeide i krig. Noe slikt har vi ikke tradisjoner for i det demokratiske Norge; så vidt jeg vet snakket ingen om å innføre tvangsarbeide under krise i den kalde krigen. Men det var nok mindre stemning for slike dystopiske fantasier hos politikerne som har blitt verre og verre siden etter 2001 og frem til i dag. Og selvfølgelig ekslerte som et lyntog i 2020. Kina har ikke blitt mer likt Vesten, som man spådde for 25 år siden; det er Vesten som har blitt mer likt Kina. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27332071
Maskinfører Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april Morromann skrev (1 minutt siden): Det var ihvertfall det som var sist gang vi hadde tvangsarbeide i krig. Noe slikt har vi ikke tradisjoner for i det demokratiske Norge; så vidt jeg vet snakket ingen om å innføre tvangsarbeide under krise i den kalde krigen. Men det var nok mindre stemning for slike dystopiske fantasier hos politikerne som har blitt verre og verre siden etter 2001 og frem til i dag. Og selvfølgelig ekslerte som et lyntog i 2020. Kina har ikke blitt mer likt Vesten, som man spådde for 25 år siden; det er Vesten som har blitt mer likt Kina. Det fremgår ikke om det er lønnet/ulønnet men i og med at det er krise så tviler jeg på at det er betalt da må alle pengene gå til prosjektet nei de snakker ikke om det men jeg tror det blir tvangsarbeid man kan velge mellom å jobbe gratis eller fengsel ja det har blitt verre nei Kina er ikke likt Norge yepp vesten er lik Kina Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27332073
Morromann Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april (endret) Maskinfører skrev (46 minutter siden): Det fremgår ikke om det er lønnet/ulønnet men i og med at det er krise så tviler jeg på at det er betalt da må alle pengene gå til prosjektet nei de snakker ikke om det men jeg tror det blir tvangsarbeid man kan velge mellom å jobbe gratis eller fengsel Tvangsarbeidslønninger vil nok tilsvare det man får som dagpenger i fengsler; altså lommepenger. Ellers enkel kost og losji. Maskinfører skrev (46 minutter siden): nei Kina er ikke likt Norge yepp vesten er lik Kina Den responsen som ble tatt i bruk over hele verden var etter modell fra Kina og ikke noe vestlig demokrati; skjønt Norge hadde en veldig "light" versjon; ingen land var like dystopiske som Kina i sin respons; skjønt Australia og New Zealand var farlig nær i sine likhetstrekk. Kan jo ha vært lignende lover i Kina som var forbildet for den nye "sivilbeskyttelsesloven" også. Der har de jo også erfaring; som med "det lange spranget fremover". Endret 30. april av Morromann 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27332081
Maskinfører Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april Morromann skrev (1 minutt siden): Tvangsarbeidslønninger vil nok tilsvare det man får som dagpenger i fengsler; altså lommepenger. Ellers enkel kost og losji. Den responsen som ble tatt i bruk over hele verden var etter moell fra Kina og ikke noe vestlig demokrati; skjønt Norge hadde en veldig "light" versjon; ingen land var like dystopiske som Kina i sin respons; skjønt Australia og New Zealand var farlig nær i sine likhetstrekk. Kan jo ha vært lignende lover i Kina som var forbildet for den nye "sivilbeskyttelsesloven" også. Der har de jo også erfaring; som med "det lange spranget fremover". Tipper det blir kost og losji billigst det sild og poteter ☹️ ja den var etter modell av Kina Mao Tsu-Tung nei ikke vestlig demokrati ja Australia var nær ja det er nok likheter de har det Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27332084
The Avatar Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april Maskinfører skrev (51 minutter siden): Det fremgår ikke om det er lønnet/ulønnet men i og med at det er krise så tviler jeg på at det er betalt da må alle pengene gå til prosjektet nei de snakker ikke om det men jeg tror det blir tvangsarbeid man kan velge mellom å jobbe gratis eller fengsel ja det har blitt verre nei Kina er ikke likt Norge yepp vesten er lik Kina Til å begynne med så vil ein sikkert få lønn etter vanlege arbeidsavtaler då dette både er enklast of fordi i starten vil det nok være ganske få som bli ilagt arbeidsplikt, i alle fall så lenge regjeringa velger å bruke sin adgang til at dei kan dekke kostnadane. Når dette etterkvart blir for dyrt så må ein nok forvente dårlig med betaling. Ikkje har arbeidarane noko å stille opp med heller så lenge valget er mellom å adlyde eller bli fengsla på ubestemt tid. Sjølv om eg har tillit til at politikarane ikkje vil kaste oss rett ut i slaveri, så blir dette lovforslaget for enkelt. Det er nok at vi får ei Regjering som definerer eldrebølga som ein trussel mot rikets sikkerheit, og vipps kan mesteparten av helsesektoren beordrast til å jobbe gratis. Det hadde holdt lenge å avgrense Regjeringas handlingsrom til berre krig og katastrofer, det er heilt unødvendig å også gi Regjeringa definisjonsmakta på når vi står ovanfor ei krise som gjer at lova kan takast i bruk. 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27332103
Maskinfører Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april The Avatar skrev (5 minutter siden): Til å begynne med så vil ein sikkert få lønn etter vanlege arbeidsavtaler då dette både er enklast of fordi i starten vil det nok være ganske få som bli ilagt arbeidsplikt, i alle fall så lenge regjeringa velger å bruke sin adgang til at dei kan dekke kostnadane. Når dette etterkvart blir for dyrt så må ein nok forvente dårlig med betaling. Ikkje har arbeidarane noko å stille opp med heller så lenge valget er mellom å adlyde eller bli fengsla på ubestemt tid. Sjølv om eg har tillit til at politikarane ikkje vil kaste oss rett ut i slaveri, så blir dette lovforslaget for enkelt. Det er nok at vi får ei Regjering som definerer eldrebølga som ein trussel mot rikets sikkerheit, og vipps kan mesteparten av helsesektoren beordrast til å jobbe gratis. Det hadde holdt lenge å avgrense Regjeringas handlingsrom til berre krig og katastrofer, det er heilt unødvendig å også gi Regjeringa definisjonsmakta på når vi står ovanfor ei krise som gjer at lova kan takast i bruk. Ja det er godt mulig det gjør ja fengsla på ubestemt tid ja eldrebølgen kan være en trussel mot rikets sikkerhet ja er ikke i tvil om at helsevesenet kan måtte jobbe gratis krig og katastrofer er ikke noe særlig ja det er unødvendig Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27332108
Abigor Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april Synes det var skummelg så lett friheten forsvant under pandemien. 1 1 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27332405
Politikkpatrioten385 Skrevet 30. april Del Skrevet 30. april Jeg mener denne loven er fullstendig idiotisk. Selve forslaget om å gi fullmakt til regjeringen hvis det skjer kriser i Norge hvor det faktisk trengs ekstra arbeidskraft på noen arbeidsplasser er ikke nødvendigvis dumt. Men måten det blir fremstilt på er rett og slett slurvete. Å si at "rikets sikkerhet" er truet kan ha veldig mange betydninger, og det kan veldig lett bli manipulert og misbrukt. I tillegg har vi allerede sett noe lignende bli misbrukt da vi forhandlet med dagens EØS-avtale for å kunne slippe ut Nitrogen i oslofjorden. Her var hovedpunktet at rikets sikkerhet var i fare på grunn av Ukrainsk krig. Hvis det er dette som er fare for Norge, bør ikke denne loven vedtas, for det fjerner fullstendig menneskerettighetene. Kort forklart mener jeg dette er det som må endres hvis dette skal bli en norsk lov: 1. Det bør bli mer strengt og nøyaktig hva som betyr at rikets sikkerhet er i fare 2. Det kan ikke gå i strid med den stortinget og domstolene med mindre det må. 3. Man skal få jobbe der man vil, og det burde være en klagerett som ikke gir 3 års fengsel. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27332457
Vokteren Skrevet 1. mai Forfatter Del Skrevet 1. mai Abigor skrev (14 timer siden): Synes det var skummelg så lett friheten forsvant under pandemien. Men det var nødvendig og fornuftig basert på kunnskapen man satt på da pandemien inntraff. Tiltakene var tidsavgrensede og viste frem handlekraftige og seriøse myndigheter som tok pandemien på største alvor, til beste for befolkningen. Håndteringen viste også frem det beste i den bærekraftige norske modellen med stor tillit og dugnadsånd. Holdninger som har blitt mangelvare i mange andre i-land etter mange år med overnasjonalitet og polarisering. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27332741
Abigor Skrevet 1. mai Del Skrevet 1. mai Jeg vil ikke at myndighetene skal ta fra meg min frihet "for mitt beste". 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27332826
Morromann Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai Maskinfører skrev (På 30.4.2025 den 7.02): ja den var etter modell av Kina Mao Tsu-Tung Xi Jinping. The Avatar skrev (På 30.4.2025 den 7.55): Ikkje har arbeidarane noko å stille opp med heller så lenge valget er mellom å adlyde eller bli fengsla på ubestemt tid. 3 års fengsel er visst straffen de ønsket å ha i dette dystopiske forslaget. The Avatar skrev (På 30.4.2025 den 7.55): Sjølv om eg har tillit til at politikarane ikkje vil kaste oss rett ut i slaveri Nja; undervurder aldri menneskers ondskap. Det er en sannhet i uttrykket om at "den som sover i et demokrati våkner opp i et diktatur". Det meste av menneskeheten er i stand til å begå grusomheter mot hverandre; det har også historien vist oss og forskning på folkemord. I coronatiden så jeg tendenser til hva gode mennesker kan utvikle seg til når noe pågår for lenge og folk blir tilvent til visse tankemønstre om hva som er "nødvendig for fellesskapets beste". Jeg vet det fordi slike tanker begynte å snike seg inn hos meg også da det stod på som verst. Det er ikke godt å vite hvordan situasjonen hadde endt opp dersom man hadde valgt å forlenge unntakstilstanden i det evige og uendelige og det så jo såpass mørkt ut i starten på januar 2022 om at vi var i ferd med å leve i en permanent og evigvarende unntakstilstand basert på frykten for viruset. The Avatar skrev (På 30.4.2025 den 7.55): Det er nok at vi får ei Regjering som definerer eldrebølga som ein trussel mot rikets sikkerheit, og vipps kan mesteparten av helsesektoren beordrast til å jobbe gratis. En vinn-vinn for de politierlojale topp-byråkratene det og "slutt på alt maset om høyere lønn". Skjønt akkurat DER kan man nå et "tipping point" hvor maktmennesket har pushet flaksen sin for langt og det kan være dråpen som utløser et folkeopprør i Norge slik at man VIRKELIG kan snakke om en krise og samfunnskollaps. Spørs om politikerne virkelig vil tørre å gå til et slikt skritt. At fra før av underbetalt helsepersonell skal omgjøres til slaver som jobber for kost og losji. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27333375
Morromann Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai The Avatar skrev (På 30.4.2025 den 7.55): Det hadde holdt lenge å avgrense Regjeringas handlingsrom til berre krig og katastrofer, det er heilt unødvendig å også gi Regjeringa definisjonsmakta på når vi står ovanfor ei krise som gjer at lova kan takast i bruk. Coronapandemien burde bevist for oss en gang for alle hvor lav terskel regjeringen kan ha for å erklære unntakstilstand i samfunnet og hvor kort veien er til slippery-slope. Maskinfører skrev (På 30.4.2025 den 8.05): Ja det er godt mulig det gjør ja fengsla på ubestemt tid ja eldrebølgen kan være en trussel mot rikets sikkerhet ja er ikke i tvil om at helsevesenet kan måtte jobbe gratis krig og katastrofer er ikke noe særlig ja det er unødvendig Kanskje de heller burde konsentrere seg om å slanke offentlig sektor kraftig slik at de kan få frigjort flere menneskelige ressurser til en kommende eldrebølge fremfor å bare ese ut verdiløse og overbetalte bullshit-jobber i byråkratiet som hverken tilfører samfunnet verdi eller nødvendige ressurser. Istedenfor å fantasere om å sende plebeierne ut i tvangsarbeide! Og vil det ikke føles bra på samvittigheten til papirflyttere å bli omskolert til heller å være ute i førstelinjen i eldreomsorgen fremfor å sitte på et kontor og snylte på fellesskapet? Abigor skrev (På 30.4.2025 den 17.34): Synes det var skummelg så lett friheten forsvant under pandemien. Stikkordet er frykt. Folk følte frykt og tryglet politikerne om å "beskytte oss". Så de fleste av oss var skyldige. Jeg også. Men jeg har lært og skal ikke la meg rive med av slik frykt på nytt. 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27333378
Maskinfører Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai Morromann skrev (52 minutter siden): Coronapandemien burde bevist for oss en gang for alle hvor lav terskel regjeringen kan ha for å erklære unntakstilstand i samfunnet og hvor kort veien er til slippery-slope. Kanskje de heller burde konsentrere seg om å slanke offentlig sektor kraftig slik at de kan få frigjort flere menneskelige ressurser til en kommende eldrebølge fremfor å bare ese ut verdiløse og overbetalte bullshit-jobber i byråkratiet som hverken tilfører samfunnet verdi eller nødvendige ressurser. Istedenfor å fantasere om å sende plebeierne ut i tvangsarbeide! Og vil det ikke føles bra på samvittigheten til papirflyttere å bli omskolert til heller å være ute i førstelinjen i eldreomsorgen fremfor å sitte på et kontor og snylte på fellesskapet? Stikkordet er frykt. Folk følte frykt og tryglet politikerne om å "beskytte oss". Så de fleste av oss var skyldige. Jeg også. Men jeg har lært og skal ikke la meg rive med av slik frykt på nytt. Der er jeg helt enig Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27333397
Maskinfører Skrevet 2. mai Del Skrevet 2. mai Morromann skrev (1 time siden): Xi Jinping. 3 års fengsel er visst straffen de ønsket å ha i dette dystopiske forslaget. Nja; undervurder aldri menneskers ondskap. Det er en sannhet i uttrykket om at "den som sover i et demokrati våkner opp i et diktatur". Det meste av menneskeheten er i stand til å begå grusomheter mot hverandre; det har også historien vist oss og forskning på folkemord. I coronatiden så jeg tendenser til hva gode mennesker kan utvikle seg til når noe pågår for lenge og folk blir tilvent til visse tankemønstre om hva som er "nødvendig for fellesskapets beste". Jeg vet det fordi slike tanker begynte å snike seg inn hos meg også da det stod på som verst. Det er ikke godt å vite hvordan situasjonen hadde endt opp dersom man hadde valgt å forlenge unntakstilstanden i det evige og uendelige og det så jo såpass mørkt ut i starten på januar 2022 om at vi var i ferd med å leve i en permanent og evigvarende unntakstilstand basert på frykten for viruset. En vinn-vinn for de politierlojale topp-byråkratene det og "slutt på alt maset om høyere lønn". Skjønt akkurat DER kan man nå et "tipping point" hvor maktmennesket har pushet flaksen sin for langt og det kan være dråpen som utløser et folkeopprør i Norge slik at man VIRKELIG kan snakke om en krise og samfunnskollaps. Spørs om politikerne virkelig vil tørre å gå til et slikt skritt. At fra før av underbetalt helsepersonell skal omgjøres til slaver som jobber for kost og losji. Ja det er det Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27333398
Rune_says Skrevet 9. mai Del Skrevet 9. mai Sivilbeskyttelsesloven (aka siviltvangsloven) må balanseres med hvilke ekstra goder vi får i bytte Det bør være en del av debatten for en eventuell runde nr 2 For eksempel... Fritak / immunitet for alle fartsovertredelser som ikke fører til skader Gratis mat Gratisk kollektivtransport eller gratis drivstoff og reparasjon av kjøretøy nødvendig for pendling til jobb Gratis losji ved eventuelt ny arbeidsplass over 10 mil unna Bidrag til betaling av lånekostnader og faste utgifter (huslån, strøm/vann/renovasjon) ved nedgang i lønn Ekstra pensjons-godtgjøring som belønning Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952393-sivilbeskyttelsesloven-fullt-kaos/page/2/#findComment-27338411
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå