Gå til innhold

Kommentar: – Switch 2 er ikke for dyr

Anbefalte innlegg

erikric skrev:

På hardware-fronten føler jeg det er et latterlig race på gang, der telling av FPS betyr mer for folk enn spillopplevelsen.

Ja, gaming KAN være dyrt om du hele tiden MÅ ligge i tet på framerate-pissekonkurransen. (Hvis du aldri prøver mer enn 1080p@60hz, vil du ikke savne noe heller).

Barna mine bruker fortsatt mine og gamle GTX 970 og RX 580, og er strålende fornøyd.

Du får fint Fortnite-maskiner til 3000 på Finn.

Hva spillpriser angår, finnes det masse bra på indie-markedet, som koster langt mindre enn AAA-fjaset, og ofte er "bedre" spill.

Selskapene tar den prisen folk er villige til å betale, og så lenge folk fortsetter å kjøpe, kan de pushe videre oppover.

Hei, takk for kommentaren! Her er nok jeg telt i samme leir. Jeg har vokst opp med konsoller og har aldri kjøpt med en gaming-PC, da jeg ikke har kjent på et behov for det. Om man ser bort fra Nintendo så føler jeg det er i indie-spill der den virkelige innovasjonen skjer. Hollow Knight slo Nintendo i sin egen sjanger (Metroidvania), Sea of Stars er den beste JRPG-opplevelsen jeg har hatt siden Chrono Trigger, og Stardew Valley gruser Animal Crossing på det meste. Det er kjipt at AAA-spill har blitt så dyre, og derfor er jeg evig takknemlig for at indie-utviklere fortsetter å vise de store aktørene hvordan det kan gjøres! - Julian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (4 timer siden):

Poenget er at spillene til Switch er dyrere enn de var for få år siden, og også dyrere enn spill til andre platformer.

Poenget er vel heller at prisen nesten har doblet seg. Fra 599,- ish for Switch 1 til at Mario Kart på Switch 2 nå koster 999,-. En hundrelapp ekstra hadde vært mye lettere å svelge.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Jeg mener at spill i samme serie burde holde seg innenfor stilen til den serien.

Men serien har jo vært mye rart, så hva skal de holde seg til da? Zelda-spillene har utviklet seg tidligere, så hvorfor skal de ikke kunne gjøre det nå?

Lenke til kommentar
d'espresso skrev (1 time siden):

Nei, konsollen er rundt 1000 kroner dyrere her. Faktum er at hverken Elkjøp/Power/Komplett på den ene siden, eller Bergsala på den andre, klarer å hoste opp en logisk forklaring. Forskjellen er større nå enn før, og det er synd.

Skjønner ikke hvorfor Bergsala skal måtte svare på noe som helst her, de har nettopp fått fornyet kontrakten med Nintendo

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jubutak said:

Hei, såkalt "fanboy" her. Spill blir dyrere, og denne endringen har vi sett nå de siste årene; spillene går gradvis opp i pris. Det er først nå at folk virkelig har reagert, nettopp fordi Mario Kart koster så mye som det gjør. Jeg er enig i at det er en høy sum, men for meg er det verdt investeringen. Jeg får mye glede ut av Nintendo sine spill, enkelt og greit. Det er ikke en forklaring på hvorfor spillene er så dyre, annet at Nintendo kommer med unnskyldningen som om "variabel pris", og hvorvidt den stemmer vil tid vise. Gjerne trykk på linkene som ligger innebygd i artiklene, der får du se priser på PlayStation-spill også. Dette er ikke kun et "Nintendo problem". - Julian

Bare for å ha nevnt det så er jeg nok "fanboy" selv jeg, altså. Samler på Nintendo (i alle fall Maria og Zelda), og har mye etter hvert. Nå må jeg si jeg synes det blir litt meget.

Det jeg kanskje synes er tristest oppi dette er ikke nødvendigvis prisen alene, men at folk "aksepterer" det, og til og med argumenterer for at det er OK. Om man ukritisk løper Nintendo og Bergsalas ærend på det viset går prisene på konsoller og spill kun én vei, og det er opp. Det er bedre å stille litt kritiske spørsmål og kanskje bestemme med lommeboka, enn å hylle skyhøye priser.

Jeg kan selvfølgelig også linke til Elkjøp for Spider Man 2. Eller så kan man bare kjøpe det på NetOnNet for 499, eller Power for 579.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Poenget er vel heller at prisen nesten har doblet seg. Fra 599,- ish for Switch 1 til at Mario Kart på Switch 2 nå koster 999,-. En hundrelapp ekstra hadde vært mye lettere å svelge.

Jeg mener å huske at retail Mario Kart Deluxe kostet 699 på Gamestop ved launch 🤔

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (25 minutter siden):

Helt enig. Har havnet dit selv når det gjelder Playstation. Jeg personlig er villig og kjøpe spill for rundt 500 lappen eller under. Spill til 600 til 700 kr blir rett og slett for dyrt. Det er ikke ofte jeg kjøper spill for 600 kr eller mer.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
svenka skrev:

Jeg mener å huske at retail Mario Kart Deluxe kostet 699 på Gamestop ved launch 🤔

Og som alle husker var Gamestop det desidert billigste stedet å kjøpe nye spill.
Lenke til kommentar
d'espresso skrev:
1 hour ago, Jubutak said:

Hei, såkalt "fanboy" her. Spill blir dyrere, og denne endringen har vi sett nå de siste årene; spillene går gradvis opp i pris. Det er først nå at folk virkelig har reagert, nettopp fordi Mario Kart koster så mye som det gjør. Jeg er enig i at det er en høy sum, men for meg er det verdt investeringen. Jeg får mye glede ut av Nintendo sine spill, enkelt og greit. Det er ikke en forklaring på hvorfor spillene er så dyre, annet at Nintendo kommer med unnskyldningen som om "variabel pris", og hvorvidt den stemmer vil tid vise. Gjerne trykk på linkene som ligger innebygd i artiklene, der får du se priser på PlayStation-spill også. Dette er ikke kun et "Nintendo problem". - Julian

Bare for å ha nevnt det så er jeg nok "fanboy" selv jeg, altså. Samler på Nintendo (i alle fall Maria og Zelda), og har mye etter hvert. Nå må jeg si jeg synes det blir litt meget.

Det jeg kanskje synes er tristest oppi dette er ikke nødvendigvis prisen alene, men at folk "aksepterer" det, og til og med argumenterer for at det er OK. Om man ukritisk løper Nintendo og Bergsalas ærend på det viset går prisene på konsoller og spill kun én vei, og det er opp. Det er bedre å stille litt kritiske spørsmål og kanskje bestemme med lommeboka, enn å hylle skyhøye priser.

Jeg kan selvfølgelig også linke til Elkjøp for Spider Man 2. Eller så kan man bare kjøpe det på NetOnNet for 499, eller Power for 579.

Ser poenget ditt godt her. Jeg er glad for at folk er kritisk mot prisen, og setter søkelyset på hvilken retning spillpriser går. Personlig ønsket jeg en mer positiv vinkling, da jeg føler at folk glemmer hvor gode disse spillene er, samt hvor mye de kan bety for enkelte. Takk for engasjementet i kommentarene, det er alltid kjekt å høre ulike perspektiv på saken! - Julian
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Jeg kjenner mange som ventet spent på og gledet seg enormt til Switch 2 kom på markedet. Samtlige har nå sagt at de dropper å kjøpe den etter å ha sett prisen. Forskjellen fra "gamle" Switch til Switch 2 er ikke vært den enorme prisen.

Personlig tror jeg Nintendo gjør en aldri så liten tabbe med prisingen her. Men kanskje de faktisk må trakke på minen for å merke at den er der...

Men hvordan kan en måle en verdi på en konsoll, uavhengig specs? Regner med at du og dine bekjenter vet at Steam Deck er vesentlig dyrere? Og den kan heller ikke dockes. 

Lenke til kommentar
MuffinMatt skrev:
Red Frostraven skrev:

Prisen på spill i 1994 var 500 kroner.

I 2024 er det tilsvarende 1000 kroner, inflasjonsjustert.

https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/

I 1994 utgjorde produksjon og distribusjon en stor andel av prisen på spill. Det gjør det ikke lenger. Å bare bruke en inflasjonskalkulator for å forsvare en pris, vitner om uvitenhet. En del spill koster nå betydelig mer å utvikle, men en stor andel av spillene som slippes i dag har langt mindre budsjetter. Og spillene med store budsjetter vil oftest beregnes til å selge langt flere eksemplarer enn spill som ble sluppet tidlig i 90 tall. Det er markedet(kundene) som bestemmer om noe er for dyrt. Om en høy andel mennesker mener at prisen er for drøy og ikke kjøper produktet. Da er prisen for høy, uansett hva en gjestekommentator har som personlig mening.
Enig med deg muffinMatt. Et annet eksempel bare mottsat bei er bolig priser som gar økt 5 ganger mer en lønn. Men den er også med økneni flasjons tal egentlig. Men det eg reagere på er at for 2 år siden kjøpte eg zelda totk special edition for 950 kr. Mario kart koster 1100. Og det er ikke special edition. Også det sagt i 1994 solges langt fære spell en det som gjøres idag
Lenke til kommentar
svenka skrev (10 minutter siden):

Men hvordan kan en måle en verdi på en konsoll, uavhengig specs? Regner med at du og dine bekjenter vet at Steam Deck er vesentlig dyrere? Og den kan heller ikke dockes. 

Steam Deck er ikke dyrere, det er bare at den ikke er lansert i Norge så det blir dyr gråimport her til lands. Og den kan helt klart dockes, jo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
NBT skrev (23 minutter siden):
MuffinMatt skrev (8 timer siden):

Enig med deg muffinMatt. Et annet eksempel bare mottsat bei er bolig priser som gar økt 5 ganger mer en lønn. Men den er også med økneni flasjons tal egentlig. Men det eg reagere på er at for 2 år siden kjøpte eg zelda totk special edition for 950 kr. Mario kart koster 1100. Og det er ikke special edition. Også det sagt i 1994 solges langt fære spell en det som gjøres idag

Jah, det vil jeg tro at det selges mye mer spill pr dags dato i forhold til 80-90 tallet. Men det trenger ikke nødvendigvis bety at spill og konsoller burde koste svimlende med penger. Ikke alle er like rike. Hadde spill bransjene gått etter kunde vennlige priser, da hadde de nok klart og selge 10 til 20 ganger mer spill en det de gjør i dag, vil jeg påstå.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar

Steam Deck er ikke dyrere, det er bare at den ikke er lansert i Norge så det blir dyr gråimport her til lands. Og den kan helt klart dockes, jo.

Ok, my mistake! Det har gått meg hus forbi at den kunne dockes 😅 Men jeg tipper at den lett hadde kostet 8k+ her til lands om kjedene skulle ta den inn.

Lenke til kommentar
svenka skrev:

Ok, my mistake! Det har gått meg hus forbi at den kunne dockes 😅 Men jeg tipper at den lett hadde kostet 8k+ her til lands om kjedene skulle ta den inn.

Det står at Elkjøp har noen på lager på nettbutikken: https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/handholdt-gaming-pc/valve-steam-deck-oled-handholdt-spillmaskin-1tb/728526 - Julian
Lenke til kommentar
svenka skrev (6 minutter siden):

Kjedene har tatt den inn, men den selges offisielt kun fra Steam. Bare se til Sverige. 429 euro fra steam eller 8300 SEK fra butikkene. Så er den 3 år gammel nå, så det er ikke utenkelig med en oppgradering om ikke alt for lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
MuffinMatt skrev:
Red Frostraven skrev:

Prisen på spill i 1994 var 500 kroner.

I 2024 er det tilsvarende 1000 kroner, inflasjonsjustert.

https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/

I 1994 utgjorde produksjon og distribusjon en stor andel av prisen på spill. Det gjør det ikke lenger. Å bare bruke en inflasjonskalkulator for å forsvare en pris, vitner om uvitenhet. En del spill koster nå betydelig mer å utvikle, men en stor andel av spillene som slippes i dag har langt mindre budsjetter. Og spillene med store budsjetter vil oftest beregnes til å selge langt flere eksemplarer enn spill som ble sluppet tidlig i 90 tall. Det er markedet(kundene) som bestemmer om noe er for dyrt. Om en høy andel mennesker mener at prisen er for drøy og ikke kjøper produktet. Da er prisen for høy, uansett hva en gjestekommentator har som personlig mening.
Det er ikke ett tegn på uvitenhet. Inflasjon er en realitet, og vi kan for ordens skyld heller gå 11 år frem i tid til 2005, et langt større og modent marked hvor også spillbudsjettene begynte å vokse i takt med høyere oppløsning og langt mer komplekse spill ble utviklet. Det var også da prisen gikk opp fra 500 til 600 kroner spillet for å reflektere dette. Etter utregning fra Norges Bank sin nettside er det 972,88 i 2024 kroner. Du har rett at markedet bestemmer om noe er overpriset eller ikke. Men bunnlinjen eksisterer fortsatt. Hvis det ikke går an å sette en pris som reflekterer kostnaden av å utvikle og selge ett produkt, så vil produktene opphøre. Spillmarkedet burde for lengst ha operert med langt mer dynamisk priset spill. Noen spill har vært overpriset som bare det for 600 kroner, mens andre spill har vært underpriset for samme prisen. At gamere skal forvente at pristaket på et nytt 'base'-spill skal være 600 eller kanskje til nøden 699 kroner til evig tid tross inflasjon, er ren galskap og nokså bortskjemt forestilling å ha. Det er heller ikke bærekraftig.
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Men serien har jo vært mye rart, så hva skal de holde seg til da? Zelda-spillene har utviklet seg tidligere, så hvorfor skal de ikke kunne gjøre det nå?

Du må ha dungeons, progresjon gjennom ting i dem, og en historie som inneholder Zelda.

Utenfor dette kan du gjøre mye.

Problemet oppstår når du fjerner det som gjør en serie til den bestemte serien.

Lenke til kommentar

Det er ikke verdt prisen å verken kjøpe produktet eller spillene til plattformen.

Jeg husker jeg betalt 500 kr for Ports of Call på Dixon. Husker også jeg kjøpte et spill til 500 kr ved åpningen av Spaceworld på Grøndland. Disse butikkene klarte ikke å overleve på det i lengden. Jeg handler nå på Steam, men beveger meg mer over i Epic. Amazon Games og andre aktører kjøper jeg ikke fra.

Men nå er ikke jeg ung. Men vi har 3x switch-konsoller i huset som har 1-2 spill hver og ble brukt noen få ganger og nå støver. På to konsoller måtte det reklameres pga håndkontrollene har får dårlig kvalitet. Når man betaler flere tusen kroner for et produkt skal slitesjedelen i håndkontrollen fungere bedre. Mistet da tilliten til Nintendo. Den originale nintendo-konsollen har vi i miniversjon. Den var gøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...