Gå til innhold

Hjelp! Windows forplanta seg på D:\


Anbefalte innlegg

Jeg har nettop kjøpt inn ny hardware, alt nytt fra kabinett t.o.m cpu.

Jeg valgte å benytte S-ATA til Windows XP installasjonen, siden det er en del kjappere. Slik er oppsettet mitt:

 

Primary Master: 100 gb ATA133

Primary Slave: 200 gb ATA133

Secondary Master: DVD-ROM

Secondary Slave: CD-RW

 

første S-ATA port: 36 gb S-ATA

 

Så har jeg også andre S-ATA port, og en extra ATA133 port, og to extra S-ATA porter til. Jeg har nemlig MSI KT6 Delta FIS2R hovedkortet.

Selvfølgelig vises ikke S-ATA disker i BIOS, og heller ikke disker på den extra ATA133 porten. Men jeg har altså bare benytta standard portene for ATA133 disker (første kontrolleren). Og den første S-ATA porten.

 

Jeg prøvde først å boote XP install med CD-ROM, stappa den i og lot pc'n benytte 1st boot device som CD-ROM. CD'n loada, men kom ikke videre etter "POST".

Derfor har jeg bytta om 100 gb'n med en gammel 6 gb disk jeg har FAT32 på for å lese den i DOS. Den blir da Primary Master. Starter installen og alt går som det skal, hiver inn diskett for S-ATA og den finner 36 gb'n (viasraid).

Installasjonen går lynraskt, og jeg finner da ut når jeg entrer desktop'n og klikker på My Computer at... Windows har blitt installert på D:\ !! :scared:

 

Er det slik at S-ATA ikke blir første Master uansett? Eller er det noe jeg kan justere på for å få S-ATA til å bli C:\ ..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Formater S-ATA disken dersom du ikke har noko viktig der.

2: Gå i BIOS og sett SCSI\S-ATA som Primary Boot Device.

3: Ha klar S-ATA\SCSI filene på diskett.

4: Velg F6 under starten av WinXP installeringen for å gi beskjed at du vil bruke SATA\SCSI disk.

5: Sett i disketten når den ber om det.

6: Installer XP på S-ATA disken.

Lenke til kommentar

Skal gå an å fikse på det i denne registry nøkkelen. Se nederst i denne:

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices

 

Alltid greit å ta en kopi først før du endrer..

 

Du kan også slette innholdet i nøkkelen og da vil windows gi ny drive bokstav til alle enheter. Boot drive skal da dukke opp som C:

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg kan jo ikke ta å fjerne alle andre harddisker/partisjoner, for XP install trenger minst en harddisk å legge temporary filer på. Og windows kunne ikke legge dissse på S-ATA disken. Og jeg kan ikke endre system stasjonsbokstav for alt i windows er jo nå addressert til D:\

 

Men nå har jeg mekka ny boot diskett, og jeg kommer inn på CD-ROM.

Problemet blir nå:

 

Fjerner jeg alle andre harddisker/partisjoner og lar kune S-ATA være igjen, så får ikke XP install noen harddisk å legge temp filene på.

Endret av cyberdel
Lenke til kommentar

Testet du registry korrigering? Er bare å kjøre regedit.exe og velge nøkkelen som nevnt. Nederst ser du navn som "\Dosdevices\C" osv.. Bare å endre f.eks C til D og D til C og restarte windows. Har bare testet å slette alt innholdet her selv for å få windows til å gi navn på nytt men det funker fint å bare endre som nevnt også. Prøv.

Lenke til kommentar

At du trenger en partisjon til å legge temp filer på under en windows xp install er bare tull, hvordan skal men ellers kunne foreta en "clean" install på en ny harddisk?

1. fjern alle harddisker uten den ny s-ata disken

2. boot med win xp disken

3. legg inn s-ata driverne under installasjonen når du får beskjed om det.

4. partisjoner/formater

5. fortsett installasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...